Occi Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Vet noen om dette også vil påvirke private trackere? I utgangspunktet virker det som om teknikken som er brukt hittil er å henge seg på torrents fra TPB osv. Har man ikke tilgang til .torrent'ene/trackerne er eneste mulighet å fange opp nettverkstrafikk hos ISPen. Virker ikke som om lovforslaget har nevnt noe slik (enda)? Leste deler av lovvedtaket, og det ser ikke ut til å bli nevnt noe sted teknisk sett hvordan IP-adressene skal hentes inn. Finnes det noen saker hvor advokatfirmaer/interesseorganisasjoner har infiltrert private torrent trackers og sanksjonert mot folk basert på IP-adresser de henter inn her? Kan godt være internasjonale. Har kun hørt om saker basert på nettverkssignatur (i.e. ISP finner noe som ser ut som torrent-trafikk samt hvilke IPer/domener man kobler seg mot). Savner informasjon om hvordan dette teknisk sett skal utføres. Er det kun ved å laste ned .torrents fra TPB er det ingen grunn til å bruke VPN.
blured Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Er det noen som laster ned musikk fortsatt i stor skala? Det kan ikke være rare greiene. Hovedsakelig blant de mest musikkinteresserte vil jeg tro, da verken spotify eller noen enkelte platebutikker kan tilby godt nok utvalg for de mest kresne (det eneste lovlige alt da er discogs + kjøpe brukte CDer og vinyler). (Dvs - på private trackere, med tilgang på over en halv million unike utgivelser i Flac.) Angående seedbox + bli sporet. Det finnes noen som tilbyr betaling med bitcoin. (Selv om jeg er litt motstander av det. Med stadig strengere lovgivning vil også stadig mer sofistikerte løsninger dukke opp, hvilket til syvende og sist gjør det vanskeligere å ta de virkelig store lovbryterne.)
Gouldfan Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Hvorfor skal du kjøpe filmen da egentlig? Selv vet jeg at dette ikke stemmer. De som laster ned spill, går ikke ut å kjøper spillet, ikke neste heller hvis en har muligheten til å laste ned. Jeg så Django Unchained på kino, og ja jeg skal ha den på bluray også. Jeg har en sinnsyk bluray og dvd samling, men jeg laster ned mye film også. Hva slags filmer da? De jeg ikke hadde giddet å sett med mine egne penger. De ser jeg på youtube eller laster ned. Hva er problemet? Jeg ser de dårlige filmene som aldri ville bli sett og går rett på dvd. Jeg gjør rett og slett regissøren en kongetjeneste. Er det fnugg av kvalitet på filmen som jeg laster ned, så havner den i hylla.
Gouldfan Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Nå nei du. Om du hører en sang av en artist som ikke har gitt sin tillatelse til at musikken kan legges ut på YouTube, eller du ser en film, tv-serie eller annet som ligger ute på YouTube, uten rettighetshaver tillatelse - så vil du bli straffet for dette, med det nye lovverket. Ganske enkelt fordi du har fortatt en nedlasting av piratkopiert materiale, når du har streamet den fila. Ikke youtube, les loven. Youtube er blankofritatt. Sikkert fordi absolutt alle ser på youtube. De kan ikke bøtelegge hele folket vet du, bare de som har iq nok til å laste ned. Hovedsakelig blant de mest musikkinteresserte vil jeg tro, da verken spotify eller noen enkelte platebutikker kan tilby godt nok utvalg for de mest kresne (det eneste lovlige alt da er discogs + kjøpe brukte CDer og vinyler). (Dvs - på private trackere, med tilgang på over en halv million unike utgivelser i Flac.) Angående seedbox + bli sporet. Det finnes noen som tilbyr betaling med bitcoin. (Selv om jeg er litt motstander av det. Med stadig strengere lovgivning vil også stadig mer sofistikerte løsninger dukke opp, hvilket til syvende og sist gjør det vanskeligere å ta de virkelig store lovbryterne.) Og lettere å ta de smålasterne som ikke har råd til å kjøpe filmen.
NgZ Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 (endret) I Norge finnes INGEN gode lovlige tjenester for film og serie på nett. Ingen av dem fungerer med XBMC, eller noen andre såkalte set-top bokser* *Netflix finnes på et svært begrenset knippe enheter. NRK er genialt, og eneste virkelig brukbare leverandør mtp platform- og enhetsstøtte. De tabber seg dermed ut så det holder på desktopen, og kvaliteten er rett og slett begredelig. Ikke noe jeg ville betalt for, for å si det veldig forsiktig. Endret 12. februar 2013 av NgZ 1
Jann. Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Noen som vet om en bra VPN tjeneste? https://mullvad.net/en/ http://torrentfreak.com/which-vpn-providers-really-take-anonymity-seriously-111007/ Endret 12. februar 2013 av Jann. 1
Kazuo Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det.. Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. 1
tommyb Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Hvor har det blitt av den røde phonen i dette illustrasjonsbildet? Også allcaps, da. On topic: Jeg kjøper heller media fra utlandet enn å støtte lobbymafiaen i Norge.
Gouldfan Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det.. Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. tull? Sammenligningen er riktig om vi la filmer ute på gata, og noen tilfeldige tar med seg filmen hjem. Dette er IKKE å stjele. Internett er ingen jævla butikk. Internett er fritt. 1
tommyb Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det..Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. Nei. Ikke juridisk, ikke moralsk, og ikke i praksis. Det er to helt uavhengige brudd på to helt uavhengige lover med helt uavhengige sett med rettskonsekvenser og to helt uavhengige sett med rettsoppfatninger. Det er som å si at å pisse på et fortau er det samme som å bryte seg inn i et hus, eller at å feilmedisinere noen med døden til følge er det samme som å kapre ett fly og fly det inn i en skyskraper. Du og dine kan gjenta den idiotiske likningen så mange ganger dere bare vil, det gjør bare at dere virker ute av stand til å forstå problemstillingen. Hadde de rette folka forstått problemstillingen in the first place, hadde det ikke vært et problem, men en mulighet. 6
zulo Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Skal de bare levere ut navnet? Ikke adressen i tillegg?Så de skal levere ut personopplysninger, kansje gi ut hele personnummeret da til disse gudene slik at de kan gjøre det enkelt, ta opp lån i personens navn for å dekke tapet.
Antoweif Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Greit, skal aldri kjøpe noe fra mafiabransjen igjen før dette svineriet er borte. 1
Occi Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det.. Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. Piratkopiering er kopiering, ikke "pirattyveri"! Det er en stor forskjell, spesielt økonomisk sett. 2
chokke Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det.. Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. Du mener såklart at det å laste ned en låt er det samme som å ta et liv.Artisten får ikke penger, og uten penger, ingen hus og stabil status. Noe som fører til desperate handlinger som leder til tyveri og ran og til og med drap . Det blir litt som at en narkoman er en som setter sprøyte flere ganger om dagen, men også en som røyker litt nå og da. Uansett, så lurer jeg litt på hvordan dette faktisk skal gjøres. Om jeg bytter navn på fila, eller bare legger til et sekund på en film-snutt, er det ikke lenger samme fila, og fila "min IP" har lastet opp er ikke å finne. Om "min bil" (alle elsker jo bil-analogier) kjører ikke over noen, så er vel ikke jeg skyldig. Det hele virker som et halvveis forslag som i realiteten ikke er mulig å gjennomføre, og jeg lurer på hvordan dette faktisk skal føre til noe. 3
Sondre K Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Skjer vel akkurat det samme her som med DLD - ingen vet hvordan det man har foreslått skal gjøres eller i det heletatt kan fungere i praksis og ingen, spesielt ikke de som har foreslått tiltakene, har lyst til å ta regninga. Hvordan skal slike massive mengder sensitiv data beskyttes fra å havne i hendene til uvedkommende? Greit nok, man kan forstå bare ved å lese enkelte innlegg i denne tråden at det er noen få som ikke er oppegående nok til å unngå å bli tatt om slik lovgivning skulle bli vedtatt, men denne gruppen utgjør en så liten andel av inntektene til rettighetshaverne at det ikke kan uttrykkes med tall. Tenker i det heletatt noen av politikerne på hvor mye dette koster i forhold til nytten det vil tilføre? Vi har da en rekke eksempler, blant annet fra danmark, som viser at det mye av det inkompentet politikere foreslår i det digitale rom ikke akkurat gir god avkastning. Har forresten lagt merke til at hardware.no har vært svært så aktiv når det kommer til å dokumentere dette temaet på en langt mer nøytral, nøyaktig og forklarende måte enn all annen norsk media, håper dere fortsetter med dette! Endret 12. februar 2013 av fknsonikk
1814_ Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Å laste ned en film,cd etc uten å betale er akkurat det samme som å gå inn på en butikk ta 2 brus og en pakke pølser uten å betale for det.. Ofte er det veldig vrient for folk å se seg selv i speilet som en kriminell, man vrier seg heller unna med div unnskyldinger om at tilbudet er så dårlig. Du skal vite at jeg lever godt med meg selv vel vitende om at jeg er en kriminell drittsekk. Jeg kommer til å laste ned så lenge økonomien min er såpass skrall som den er nå. Jeg gidder ikke å leve et mer begrenset liv enn nødvendig bare fordi jeg har dårlig økonomi. Piratkopiering er en lifesaver. 1
aomt Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Makan til grådighet og korrupte politikere. Det koster rundt 50mill$ å lage ein god film. Dei tjener fleire hundre mill, kun på kino-inntekter. Så selger dei det til TV-kanaler og slipper ut på DVD og internett. Dei sitter ofte med x20 i fortjenesten. Allikevel, er det tragedie om noen laster ned filmen grattis. Så skaper dei eit par mindreårige prostituerte til våre kjære politikere, som seir seg villig til å innføre kas som helst lover, så lenge dei får kose seg med unger i thailand. Men ang. subj. proxy løyser det meste. Blir det så enkelt å bli tatt, så er det fort gjort at folk flest lærer seg om proxy. 3
Mikkis2k Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Visst dette blir satt igang, kan e like godt begynne å se på naturen. Norge kommer alltid tregt ut med alt av releaser. Alle tv programmer+filmer er proppa full med reklame, og serier kommer halvt år etter USA. Ja, netflix er OK, men det erstatter ikke torrents. Det er akkurat som å låne en film fra en venn, vi har ikke kjøpt den.. vi bare låner den. Jeg ser ingenting galt i dette, de som laster opp? Ok det er galt, men for åss som laster ned, er det ingenting alt med det vi gjør. Internett er gratis, dette er en plass som skal være fritt. Ikke et j fengsel. "eller i det minste et brev fra internettleverandøren din, som sier at noen har fått utlevert dine personlopplysninger." hva f..? Dette er idioti. Dette er PRIVAT! Ingen skal ha mulighet/tilgang til NOEN info som er våres. Uansett f hva de sier. E blir so forbanna provesert av dette idiotiet. Skjer dette, er internett offisielt død.. så og si.. Snart koster det deg 50kr for å starte datamaskinen din, så 100kr for å ha tilgang til internett i 1 uke. Og ser de at du laster ned noe som over hode helst, er de på døra de, og skal ta deg. *men men, det var jo bare et bilde:(* Ingenting å si! Du lastet ned! du må lide for det! *men men, det var et bilde av barna mine, som kona ville vise meg* Spar det til dommeren... UFF.... 1
Kazuo Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Du skal vite at jeg lever godt med meg selv vel vitende om at jeg er en kriminell drittsekk. Jeg kommer til å laste ned så lenge økonomien min er såpass skrall som den er nå. Jeg gidder ikke å leve et mer begrenset liv enn nødvendig bare fordi jeg har dårlig økonomi. Piratkopiering er en lifesaver. Ja, følger vi din tankegang så kan jo de som ikke har råd til sunn mat bare stjele det isteden ? hva med klær ? Filmer lager ikke seg selv, cd'er produserer ikke seg selv.. Endret 12. februar 2013 av DaniNichi
Kazuo Skrevet 12. februar 2013 Skrevet 12. februar 2013 Du mener såklart at det å laste ned en låt er det samme som å ta et liv. Artisten får ikke penger, og uten penger, ingen hus og stabil status. Noe som fører til desperate handlinger som leder til tyveri og ran og til og med drap . Det blir litt som at en narkoman er en som setter sprøyte flere ganger om dagen, men også en som røyker litt nå og da. Uansett, så lurer jeg litt på hvordan dette faktisk skal gjøres. Om jeg bytter navn på fila, eller bare legger til et sekund på en film-snutt, er det ikke lenger samme fila, og fila "min IP" har lastet opp er ikke å finne. Om "min bil" (alle elsker jo bil-analogier) kjører ikke over noen, så er vel ikke jeg skyldig. Det hele virker som et halvveis forslag som i realiteten ikke er mulig å gjennomføre, og jeg lurer på hvordan dette faktisk skal føre til noe. kan du prøve få til et mer barnslig tilsvar ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå