Gå til innhold

Så lett kan du snart bli tatt for piratkopiering


Anbefalte innlegg

kan du prøve få til et mer barnslig tilsvar ?

 

Det er da omtrent i samme gate som påstanden du kom med, som forøvrig ikke stemmer. Juridisk sett er det å stjele en ting tyveri, noe som hører inn under straffeloven. Piratkopiering er derimot brudd på loven om opphavsrett til åndsverk, og har absolutt ingen ting med straffeloven å gjøre. Som jeg også nevnte i forrige innlegg så virker som om antipirater bare gjentar ting som underholdningsindustrien har fôret dem med, uten å tenke over om det faktisk er noe hold i påstandene de kommer med.

 

Og den dagen jeg kan få sett RAW og Smackdown hver uke gjennom lovlige kanaler så skal jeg med glede slutte å laste ned. Hvis man ser bort ifra Pay-Per-View-sendingene, som jeg også betaler for å se, så er tilbudet ikkeeksisterende, og siden markedet i Norge er minimalt kommer det antagelig til å fortsette sånn. Dermed kommer de samme markedskreftene som hyler om ulovlig nedlasting og gjør kultur- og underholdningstilbudet mitt dårligere, bare fordi jeg ikke har "mainstream" interesser. Mener du da at jeg skal gi faen i favorittunderholdningen min fordi det faktisk ikke finnes lovlige tilbud?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom de har ipadressen din, så beslaglegger de jo dataen din, feks på samme måte som de gjør mot pedofile. Mulig du ikke blir tatt, men politiet har jo maskinen din.

 

Jo mer du gjemmer innhold, jo lenger har de maskinen din.

Å gjemme innhold er jo ekstremt mistenksomt da. På samme måte som en mann som løper FRA politiet isteden for å si hei.

Du risikerer bare at de øker bøtene pga maskinen var vanskelig å åpne. Økt politiarbeid vil si økte bøter/fengselstraff.

Da er det en fordel med en kryptert ekstern harddisk koblet på ruteren som det lastes ned til (f.eks. Synology som har en fin nedlastingsklient).

 

Men man bør jo selvsagt også ha kryptert pcen sin imho, enten på partisjonsnivå slik som bedriftsbærbare eller konteinere for private filer.

Lenke til kommentar

Jeg så Django Unchained på kino, og ja jeg skal ha den på bluray også. Jeg har en sinnsyk bluray og dvd samling, men jeg laster ned mye film også. Hva slags filmer da? De jeg ikke hadde giddet å sett med mine egne penger. De ser jeg på youtube eller laster ned.

 

Hva er problemet? Jeg ser de dårlige filmene som aldri ville bli sett og går rett på dvd. Jeg gjør rett og slett regissøren en kongetjeneste. Er det fnugg av kvalitet på filmen som jeg laster ned, så havner den i hylla.

 

Hadde det vært slik hadde alle produsentene lagt ut lovlige gratis nedlastninger.

 

En annen ting er alle linker som kommer frem i denne tråden, viser stort sett at de som laster ned ting ulovlig er også de som legger igjen mest penger i det markedet. Selvfølgelig er det det.

En bilmekaniker kjøper flest deler til en bil. Er det da rett at han kan gå inn på et lager/butikk og "ta med seg" deler som egentlig skulle betales for, ifølge den som selger varen?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Da er det en fordel med en kryptert ekstern harddisk koblet på ruteren som det lastes ned til (f.eks. Synology som har en fin nedlastingsklient).

 

Men man bør jo selvsagt også ha kryptert pcen sin imho, enten på partisjonsnivå slik som bedriftsbærbare eller konteinere for private filer.

Så blir spørsmålet om de kan potensielt kreve at du utleverer nøkkelen.

(med forbehold om skjulte partisjoner)

Lenke til kommentar

Hadde det vært slik hadde alle produsentene lagt ut lovlige gratis nedlastninger.

 

En annen ting er alle linker som kommer frem i denne tråden, viser stort sett at de som laster ned ting ulovlig er også de som legger igjen mest penger i det markedet. Selvfølgelig er det det.

En bilmekaniker kjøper flest deler til en bil. Er det da rett at han kan gå inn på et lager/butikk og "ta med seg" deler som egentlig skulle betales for, ifølge den som selger varen?

I dette tilfellet hadde det passet bedre med at bilmekanikeren brukte 3d-printer til selv å produsere identiske deler, uten å eie rettigheten til den designet på delen.

Ja, følger vi din tankegang så kan jo de som ikke har råd til sunn mat bare stjele det isteden ? hva med klær ?

Filmer lager ikke seg selv, cd'er produserer ikke seg selv..

Hadde jeg gjort et forsøk på å sette inn alle linkene til barn som er tatt i å stjele mat fordi de var sultne, hadde diskusjon.no sperret kontoen min i mistanke for spamming.. Det er moralsk korrekt, og bør behandles et annet tid og sted.

 

Den forrige kommentaren din[DaniNichi], som er sitert et halvt dusin ganger etterpå, burde vært:

En person som aldri blir oppdaget når han sniker seg inn på kino. Han kan se filmer så ofte han vil, det koster ikke han noe. Det koster heller ikke kinoen noe mer, da de allerede viser den for de andre i salen. Det som kommer ut av dette er at personen får et positivt eller negativt inntrykk av filmen, som gjør at han får / får ikke lyst til å kjøpe den.

 

Det burde sånn sett egentlig vært lov å komme gratis inn på kino, hvis det nesten ikke er solgt billetter, rett og slett fordi det

1) Gir et mye bedre inntrykk av filmen enn en dårlig kopi fra nettet, som kan øke omsetningen av filmen.

2) Kinoen får dratt flere kunder, både på gratis visning, og øker interessen for andre filmer.

3) Folk flest blir mer kultiverte. Ja, dere vet hvem dere er!

 

EDIT: Ja, jeg vet den siste linjen er usaklig, men prøv å sitt i en kinosal, og hør hvordan raden bak er overrasket at Victoria er en norsk film..

Endret av BullUrge
Lenke til kommentar

I dette tilfellet hadde det passet bedre med at bilmekanikeren brukte 3d-printer til selv å produsere identiske deler, uten å eie rettigheten til den designet på delen.

 

Fremgangs måtene trenger ikke være helt identiske. Uansett så sitter en igjen med en vare en ikke har betalt for. At så mange har store problemer å innrømme det, og heller finne på alle mulige andre teoretiske grunner for å forsvare at en ikke har betalt for en vare som det er "betalings-plikt" på, er det kanskje på tide å sette strengere tiltak til verks.

 

Hva som passer best eller ikke spiller ingen rolle egentlig...

Lenke til kommentar

Vil dette uansett ha noen større betydning? At de nå i teorien har litt ekstra makt, og at det blir all slags skremselspropaganda i media er nå en ting, men i andre land som USA så har vell dette vært mulig lenge og der kan man vell telle antall saker hvor en vanlig person har blitt dømt på en hånd, og det er tross alt i et land som USA.

 

 

Hva tilsier at 90% av Norge plutselig må punge ut med 50 millioner vær om noen uker som et resultat av disse nye reglementene?

Lenke til kommentar

Skremselspropaganda de lux.. Så hvis man blir tatt for nedlastning, får man bot eller fengselsstraff...Hvor mange år får man for nedlastning? Da blir det vel bare å bygge fengsler ...soningskøer..redusert straff...Skulle ikke forundre meg om en nedlaster får lengre fengselstraff enn en voldtektsforbryter eller en utsatt for blind vold. Heia Norge sier jeg.. Artikkelforfatter, hvor mye fikk du for denne propagandaartikkelen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
De som laster ned er de som kjøper mest filmerDette lovforslaget vil bare føre til mindre salg, bare som protestJeg kommer til å fortdette å laste ned og tar de PCn min knuser jeg all vinduer i sentrum og får dermed gratis kost og losji, for uten PC har jeg ikke noe å gjøre uansett
Hvorfor skal du kjøpe filmen da egentlig? Selv vet jeg at dette ikke stemmer. De som laster ned spill, går ikke ut å kjøper spillet, ikke neste heller hvis en har muligheten til å laste ned.

 

Da tar du feil. Har kjøpt mange spill de siste årene etter å ha prøvespilt en piratkopi først. Siste gang med Devil May Cry som jeg kjøpte i går på Steam etter å ha kjørt godt og vel halvveis gjennom på forhånd. Er spillet bra støtter man opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...