Gå til innhold

Nå skal norske nettpirater tas


Anbefalte innlegg

Å kaste bort tid på en slik lov er latterlig sløsing av skattebetalerne sine penger, hvis de innfører noe slikt får de ihvertfall ikke min stemme neste gang. Man trenger ikke engang en Vpn løsning for å omgå en slik lov, bare sett opp en trådløs router uten passord på slik at hvem som helst kan koble seg til. Gjerne strupe den til 5% av tilgjengelig båndbredde, eller 1% for den saks skyld så lenge hvem som helst utenfor boligen din får koblet til. Dersom politiet så kommer på døra med en anmeldelse få dem til å bekrefte at internett forbindelsen til din bolig er fritt tilgjengelig og dokumenterer det som bevis. Når man så kommer til en rettssak er det påtalemyndighetene sin byrde å påvise uten tvil at du er personen som har lastet ned ulovlig eller kopibeskyttet innhold, hvilket er umulig siden internettforbindelsen din er fritt tilgjengelig for alle som spaserer forbi på gata. Det er såvidt jeg kjenner til ingen lov som forbyr åpne trådløse nettverk, i så fall er det mange dataukyndige personer som kan se frem til heftig bot.

 

En person med åpent trådløst nett kan ikke straffes for piratkopiering noe mer enn statens vegvesen kan straffes hver gang noen kjører over fartsgrensen på offentlig vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En person med åpent trådløst nett kan ikke straffes for piratkopiering noe mer enn statens vegvesen kan straffes hver gang noen kjører over fartsgrensen på offentlig vei.

 

Kan du vise meg en kilde på at det ikke er den ansvarlige for nettverket som vil stå ansvarlig for den ulovlige nedlastingen ved dette forslaget?

Lenke til kommentar

Husam har rett, de går etter eieren, riktignok i USA får du EN GANG lov til å hevde at du har åpent trådløst nettverk, men tar de deg igjen så melker MAFIAAen deg.

Men deres favorittaktikk er "trusselbrev" hvor de for en sum velger å holde saken utenfor rettsalen, og går det til retten så drar de det ut så langt som mulig for å ruinere personen.

Lenke til kommentar

Rettsikkerheten og personvern er ukjente fenomener i forhold til terrorlover og piratkopiering.

 

Ja, artister skal ha rettsbeskyttelse. Den skal ikke gå på bekostning av personvern. Derfor vil vi ha en dommer som sier rettighetshaver har rett til å foreta de grep de trenger for å håndheve sin rettighet.

 

Vi trenger også en lov som pålegger rettighetshaver å gjøre verket tilgjengelig. Et verk som ikke kan anskaffes i Norge kan man ikke straffes for å kopiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger også en lov som pålegger rettighetshaver å gjøre verket tilgjengelig. Et verk som ikke kan anskaffes i Norge kan man ikke straffes for å kopiere.

 

Dette forslaget liker jeg. Dersom målet med åndsverksloven er å fremme kultur til folket, burde dette være en effektiv måte å tvinge utgiverne til å gjøre nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husam har rett, de går etter eieren, riktignok i USA får du EN GANG lov til å hevde at du har åpent trådløst nettverk, men tar de deg igjen så melker MAFIAAen deg.

Men deres favorittaktikk er "trusselbrev" hvor de for en sum velger å holde saken utenfor rettsalen, og går det til retten så drar de det ut så langt som mulig for å ruinere personen.

Og dette er det hårreisende og bekymringsverdige. På norske veier mister borgere livet fordi de som eier veien ikke tar ansvaret en eier hvistnok skal ha. Eller gjelder det bare utvalgte tilfeller hvor eieren er den svake part?

 

En bekjent i vår krets mistet livet i en tunell på en rolig MC tur fordi midt i kjørefeltet var det et stort hull som var blitt meldt inn i en 3 ukers tid av mange frustrerte trafikanter fordi det forårsaket punkteringer og andre skader på folks bil. Samtidig hadde lyset i tunellen sluttet å fungere og dette hadde blitt meldt inn i nesten 10 dager. Kombinasjonen gjorde det livsfarlig å ferdes på strekningen.

 

Vedkommede (godt voksen rolig sjåfør) mistet livet hvorpå saken og de meget kritikkverdige forholdene ble tatt opp med de ansvarlige. Ingen tok ansvar for veien og det var så vidt man fikk en beklagelse på at liv gikk tapt.

 

For meg skurrer slike saker samt denne vi er inne på nå, veldig. Er det slik at den svake part alltid skal få skylden når systemet står på andre siden?

 

Mitt spørsmål i dette valgåret (og desverre en del tidligere valgår) er, når skal de folkevalgte ha borgernes ve og vel som grunnlag for lovendringer og styresett? Jeg synes det stadig vekk tas beslutninger for å bekjempe "et problem"/"kriminalitet" som i hovedsak vil ramme de lovlydige.

 

Som godt voksen må jeg med tristhet melde at jeg sjelden lenger klarer å følge politiske debatter uten å merke betydelig fysisk ubehag. Den dagen vi igjen får politikere som jobber for folket og på vegne av de som har gitt dem makten, fremfor egne og maktelitens interesser vil denne følelsen endre seg.

 

Jeg håper 2013 blir året folket sier at nok er nok og gir et klart, kraftig og tydelig signal på valgdagen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steve Jobs: The Rolling Stone Interview" in Rolling Stone (3 December 2003)

 

We don't believe it's possible to protect digital content ... What's new is this amazingly efficient distribution system for stolen property called the Internet ? and no one's gonna shut down the Internet. And it only takes one stolen copy to be on the Internet. And the way we expressed it to them is: Pick one lock ? open every door. It only takes one person to pick a lock. Worst case: Somebody just takes the analog outputs of their CD player and rerecords it ? puts it on the Internet. You'll never stop that. So what you have to do is compete with it.

Steve Jobs: The Rolling Stone Interview" in Rolling Stone (3 December 2003)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ét ord å si om denne saken.. VPN. :yes:

 

Men seriøst.. skal politiet prioritere piratkopiering når voldssaker, voldtekter, ran og innbrud med kjent gjerningsmann blir henlagt pga bevisets stilling?

 

Hvis det skulle være tilfelle vil det jo en gang for alle bevise at Kong Salamo og Jørgen Hattemaker prioriteres forskjellig.

 

All about the money

Lenke til kommentar

Er ikke så lenge siden eg leste en artikkel angående pirattrafikken på nettet, der en person la fram at de som eier filmene, musikken, spillene osv. ikke taper stort på at folk laster ned. Siden veldig mange ender opp med å kjøpe filmen, musikken, spillet etc. hvis det faller i smak. Så er ikke helt fjernt at de kunne sett på de som laster ned "ulovlig" som en "folkets stemme", siden folk ender opp med å kjøpe produktet hvis det er noe bra. Og at de som taper penger på piratkopiering burde ta seg selv i nakken og lage et bedre produkt, siden deres tap av penger betyr at filmen, musikken, spillet osv. ikke er noe bra.

 

Hvis noen vet hvilken artikkel jeg snakker om, så hadde det vært bra hvis den ble linket opp her sånn at andre kan lese.

 

Edit: http://www.hardware.no/artikler/forskning-piratkopiering-skader-ikke-filmindustrien/115561

Endret av Lemmingz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør hva statsråd Faremo roste Bondevik-regjeringen for da hun var Microsoft-direktør.

Hva er forskjellen på å laste ned en musikklåt digitalt og gjennom radioen å ta låten opp på kassett-tape?

Om jeg gjør det siste, kan jeg spille den inn på pc med dertil egnet programvare.

Nå må AP gå i seg selv. Dette lovforslaget er kun egnet til å øke byråkratiet og sysselsettingen. Det må forøvrig være grenser for overvåking av befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...