Gå til innhold

Nå skal norske nettpirater tas


Anbefalte innlegg

Forresten, hvordan blir det dersom man laster ned i fra et offentlig nett? La oss for eksempel si at man klarer å laste ned fra en videregående skole. Kan skolen bli dømt for nedlastingen? For det har vel vært slik at man kan bli dømt selv om det ikke har vært bevist at man faktisk har lastet ned filen selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe rart du får mange kommentarer mot deg, du er jo fullstendig på bærtur.

 

Vel det er mine meninger og dem skal jeg få ha uten å bli kalt både det andre og det ene. Det handler om respekt og normal folkeskikk.

 

Har fått en del stygge kommentarer i dag, men det er vel bare disse personene sin manglende evne til å diskutere på en voksen måte som gjør dette.

 

Har såpass bein i nesa at det ikke går spesielt inn på meg men det er jo ikke spesielt gøy.

Lenke til kommentar

Det greieste må vel være å ta ned eller sperre sider som hovedsakelig har som mål å drive med ulovligheter. Det byr ikke på noen problemer med personvern og går ikke ut over lovlydige borgere på noen måte. De fleste torrentsider har som mål å spre materiale folk ikke har rett til å forsyne seg av, og dermed ser jeg ingen problemer med om disse hadde blitt borte.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Forresten, hvordan blir det dersom man laster ned i fra et offentlig nett? La oss for eksempel si at man klarer å laste ned fra en videregående skole. Kan skolen bli dømt for nedlastingen? For det har vel vært slik at man kan bli dømt selv om det ikke har vært bevist at man faktisk har lastet ned filen selv.

 

Det lurer jeg også på. Jeg er eier av et internettabonnement som flere enn meg bruker og lurer på om jeg kan stilles som ansvarlig for det de andre gjør på linja når vi alle har samme IP-adresse. Alternativt må vel noen komme hjem til folk og sjekke alle PC'ene som har brukt samme IP? Jeg skjønner overhodet ikke hvordan denne loven skal håndheves. Noen med mer innsikt som kan forklare på en objektiv måte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forresten, hvordan blir det dersom man laster ned i fra et offentlig nett? La oss for eksempel si at man klarer å laste ned fra en videregående skole. Kan skolen bli dømt for nedlastingen? For det har vel vært slik at man kan bli dømt selv om det ikke har vært bevist at man faktisk har lastet ned filen selv.

Nei, med denne loven så sendes regninga / trusselen til den som eier nettlinja, lik politikken som er i USA og som de gjorde i Finland.

Vel, når det gjelder musikkbransjen og en skole, så spørs det om de ikke vil ha 200.- spenn for hver enkelt sang som kan ha blitt lastet ned... av hver enkelt elev som har gått der siden PC'en ble oppfunnet.

Lenke til kommentar

Det høres ut som man kan begynne å lære opp alle i sin bekjentskapskrets til å benytte OpenDNS og VPN 24/7. Rett og slett fordi dette nivået av uvitenhet blant styre og stell er farlig for folks rettsikkerhet. Tiden er moden for å starte selskaper og tjenester som kan tilby den vanlige borger sikring mot krenkende overvåkning fra de som er folkevalgt for å tjene og beskytte lovlydige borgere.

 

Slik man har operert de siste 10 årene og skremmende nok fortsatt gjør kan hvem som helst risikere å få uniformert besøk på arbeidsplassen i beste kollegatid, basert på "IP logging", med anklager som raserer fremtiden for vedkomende og de i nær omkrets.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Loven kan vel egentlig i praksis ikke håndheves. Det blir som i USA, England eller Tyskland. Et privatfirma logger IPer for bestemte titler, filmer, serier etc. De kan så ta dette til retten , og hvis det er snakk om grove lovbrudd som gir 4 år i fengsel kan de få ut navnet bak IP adressen. Dette er vel mest aktuelt for å ta personen som lastet opp filen i utgangspunktet - feks. i tilfeller som Kon Tiki saken nylig.

 

De er ikke i stand til å ta alle som laster ned en episode av en tv serie eller noe annet i ny og ne, det blir altfor omfattende. Norsk rettsvesen vil heller ikke tillate masseutsendelser av brev med krav slik som man kan se i utlandet. I verste fall kan en få en bot, men det er ikke snakk om millioner av dollar som i USA.

 

Det det nok er snakk om er en blokade av TPB sikkert + andre lignende sider, samme som for eksempel i Danmark. Er dog et 5 sek søk på Google så er man rundt via en av de mange proxyene.

 

Er for meg på mange måter likt med loven som gjorde prostitusjon ulovlig i 2009, var det kanskje. Et tjuetalls personer er tatt i hele Norge, prostitusjonen fortsetter som før og politikerne er veldig fornøyde med at de har tatt et standpunkt mot noe de ikke liker. Det hele blir veldig symbolsk. Etter at TBP ble sperret i England for noen måneder siden hadde det svært liten effekt. Torrenttraffikken er omtrent like stor som før ifølge engelske selskaper.

 

Nettet finner ganske enkelt veier rundt slike sperrer.

Endret av bubba477
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om artikkelen dreier seg mot "piratkopiering" så er ikke det på nær like skremmende ift. folks rettsikkerhet som en del andre scenarioer når man fortsatt annerkjenner IP som tilstrekkelig bevismateriale til å anholde og starte en full etterforskning av et individ.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er mer å samle IP'er før de så sender "trusselbrev" til eieren av nettet hvor de sier hva du har lastet ned, og gir deg muligheten til å betale uten at det blir rettsak.

Og blir det rettsak så passer de på å dra den ut og melke de ekstra, med andre ord... Dette er hva som er terrorisme, moderne og lovlig terrorisme.

Lenke til kommentar

Selv om artikkelen dreier seg mot "piratkopiering" så er ikke det på nær like skremmende ift. folks rettsikkerhet som en del andre scenarioer når man fortsatt annerkjenner IP som tilstrekkelig bevismateriale til å anholde og starte en full etterforskning av et individ.

Det hadde jo vært morsomt å sett staten blitt anmeldt for piratkopiering, dersom en musikkfil hadde blitt lastet ned på et nettverk på en offentlig institusjon. På høyskolen jeg gikk på, så var det fritt frem å laste ned torrent.

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg er enig i at dette umulig kan få konsekvenser for vanlige folk som bare laster ned en låt nå og da. Men hva om en storfisk innen piratkopiering konsekvent bruker nettet til noen andre, for eksempel en nabo, et familiemedlem eller en utleier av leiligheten han bor i. Noe jeg vil tro er et ekstremt vanlig scenario. Hvordan forløper saken? En privat interesseorganisasjon ønsker å forfølge saken og tar kontakt med den ansvarlige for internettabonnementet. Denne ansvarlige forteller at han ikke har noe med denne nedlastingen å gjøre. Hva kan skje videre? Hva har disse organisasjonene rett til å sette i gang av prosesser med denne nye loven? Det er det store spørsmålet jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk for 1 år hos https://www.privateinternetaccess.com/ rett over 200kr..

Tester hastigheten nå via svensk server,ligger på 2,6 MB/s med 3 torrents gående..

Får se hvor bra det er i lenden..

Har 25Mbit fiber..

 

Veldig enkelt å sette opp..installer,legg inn bruker/pass og velg om den skal starte automatisk eller ikke og om du vil bruke feks. den svenske serveren fast..

 

Thats it..

 

 

https://torrentfreak...riously-111007/

Private Internet Access

Response to Q1: “We absolutely do not maintain any VPN logs of any kind. We utilize shared IP addresses rather than dynamic or static IPs, so it is not possible to match a user to an external IP. These are some of the many solutions we have implemented to enable the strongest levels of anonymity amongst VPN services. Further, we would like to encourage our users to use an anonymous e-mail and pay with Bitcoins to ensure even higher levels of anonymity should it be required. Our core verticals are privacy, quality of service, and prompt customer support.”

Response to Q2: “Our company currently operates out of the United States with gigabit gateways in the US, Canada, UK, Switzerland, and the Netherlands. We chose the US, since it is one of the only countries without a mandatory data retention law. We will not share any information with third parties without a valid court order. With that said, it is impossible to match a user to any activity on our system since we utilize shared IPs and maintain absolutely no logs.”

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...