Gå til innhold

– Lønner seg ikke å satse på Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.
Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.

 

Trur det er noe galt med din opplevelse av linux. Jeg lærte min teknologisk tilbakestående Ubuntu på en time. Hun klarer nå alle hverdagslige oppgaver hun trenger og har faktisk til nå enda ikke spurt meg om noe som helst. Da jeg for et år tilbake prøvde å lære henne windows gikk det ikke 10 minutter før jeg ble ringt igjen etter jeg reiste. Søstra mi prøvde og i en periode å lære henne OSX, men det måtte gies opp på minuttet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.
Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.
Trur det er noe galt med din opplevelse av linux. Jeg lærte min teknologisk tilbakestående Ubuntu på en time. Hun klarer nå alle hverdagslige oppgaver hun trenger og har faktisk til nå enda ikke spurt meg om noe som helst. Da jeg for et år tilbake prøvde å lære henne windows gikk det ikke 10 minutter før jeg ble ringt igjen etter jeg reiste. Søstra mi prøvde og i en periode å lære henne OSX, men det måtte gies opp på minuttet.

 

Skulle selvfølgelig stå "Min teknologisk tilbakestående mor Ubuntu", ble visst litt ivrig i skrivinga her.

Lenke til kommentar

 

Men du er klar over at måten du uttrykker deg på fremstår som ganske nedlatende, og potensielt litt sjåvinistisk? At mange har et ønske om å kunne bruke Linux som spillplattform, og uttrykker begeistring for at dette nå ser ut til å være en reell mulighet, gjør dem ikke hysteriske.

 

Nedlatende og sjåvinistisk? Tror du legger for mye vekt på ting. Ja, det var meningen at dette skulle være nedlatende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg bruker lbreoffice på Windows og sel der virker den en smule ustabil ,Så er det linux eller programmene som er laget for den plastformen som er problemet ?

Det virker ikke som det blir bedre når de blir "konvertert" til andre plattformer

 

Da vil det ikke friste for de som er gamere , heller tvert i mot

 

Finnes da drøssevis med ustabil Windows-programvare? Akkurat som det finnes tonnevis med programmer til Linux som er dønn stabile.. Ser ikke helt poenget ditt...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Poenget mit var at slike topp programmer som libreoffice og openoffice er mindre stabil en Microsoft office som de vil bli sammenlignet med.

 

Windows programmer var ustabile før , nå er de nesten dønn stabile.

 

En annen del av poenget mit er at det er stort sett tunge programmer og spill som sliter litt på stabiliteten i windows

Hvis linux skal bli en spilleplattform så må det fremstå mere stabil en det gjør i denne artikkelen

 

Man må heller ikke glemme at Linux var i utgangspunktet leget for dem som likte å juster på alt mulig

hvis dette skal ut til almenheten ( i stedet for windows) så må en bruker kunne klare seg uten å må ty til justeringer

Denne og enkelte andre artikler ( som jeg ikke kan referre til av naturlig årsaker ) gir ikke inrtryk av at man klarer seg hel ute å må ty til lit "fikling"

 

Windows funger lit lettere på det punktet

Lenke til kommentar

Det er da ingen som forlanger noe. Ro ned språkbruken litt. Vi ønsker dette.

 

Grunnen til at jeg nevner indie-utviklere er at man får til stadighet servert påstander som at a) det ikke er lønnsomt å utvikle spill til Linux, og b) det er altfor dyrt å porte spill til Linux. Ingen av disse er selvsagte, og når indie-utviklerne klarer å tjene penger på det, er det ingen grunn til at EA og Ubisoft ikke skal klare det. Dersom responsen på dette blir at selv om man kan tjene penger på Linux-spill, så er profitten høyere på Windows, da kan man fint trekke idealismekortet, ettersom vi da snakker om en utvikler som bryr seg mindre om produktet enn om pengene.

 

Beklager om du tok affære. Det var Stian som spilte idealismekortet, ikke du. Burde kommet bedre frem.

 

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at det å lage et indiespill som også fungerer på linux er noe helt annet enn, for et etablert spillselskap som har EA/Ubisoft hengende over seg, å lage et AAA-spill som også fungerer på linux. Utbytting av folk for å få annen kompetanse, utvikling av nye verktøy og grafikkmotorer osv. Kaste ut ungen med badevannet og begynne på nytt.

 

Har du forresten eksempler på spill utviklet utelukkende for linux hvor utviklerne har klart å tjene penger nok til videre drift? At multiplattformspill har gjort suksess er det jo ingen tvil om, men hvor stor del linuxsalgene har utgjort er for min del ukjent.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Tror nokk det blir flere og flere spill som kommer til linux nå som steam er der. Ser både CSS og TF2 fungerer godt i linux nå så dette blir et meget interessnt år i møte.

 

Forøvrig vet jeg og er jeg overbevist om at det er mange som har villet eller kunne tenke seg å bruke/test f.eks ubuntu, men at gaming er noe som stopper en del.

 

Hvist man får nye spill til å fungere der f.eks bf3, så bør M$ skjelve litt tenker jeg.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Det er bedre å gjøre noe riktig som ikke er lønnsomt enn å gjøre noe feil som er lønnsomt. Gjør man det riktige lenge nok blir også det lønnsomt.

Hva slags verden er det vi lever i hvor folk setter fortjeneste over fornuft?

Det er dette jeg prøver å si. Bra noen er enige ihvertfall.

 

Utrolig godt sagt ja, er bare å bifalle.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Å få spill til Linux må nok vike for det faktum at NOEN HAR KALT WINE EN EMULATOR!!!!!!!

Veeeeeel... strengt tatt er Wine en emulator per definisjon (både teknisk og i form av ordboken)

 

effort or desire to equal or excel others.

 

In computing, an emulator is hardware or software or both that duplicates (or emulates) the functions of a first computer system (the guest) in a different second computer system (the host), so that the emulated behavior closely resembles the behavior of the real system. This focus on exact reproduction of behavior is in contrast to some other forms of computer simulation, in which an abstract model of a system is being simulated. For example, a computer simulation of a hurricane or a chemical reaction is not emulation.

 

Orginalt stod WINE også for WINdows Emulator.

 

LAME er ikke en MP3 enkoder heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg si at det å lage et indiespill som også fungerer på linux er noe helt annet enn, for et etablert spillselskap som har EA/Ubisoft hengende over seg, å lage et AAA-spill som også fungerer på linux. Utbytting av folk for å få annen kompetanse, utvikling av nye verktøy og grafikkmotorer osv. Kaste ut ungen med badevannet og begynne på nytt.

 

Det er sant. Det krever nok en forholdsvis inderlig omstilling, og det kan godt være mange av disse sjappene har hærer med kodeaper som verken har kompetanse på eller interesse for Linux. Dinosaurer er generelt litt trege.

 

På den annen side er de fleste større spillmotorene (Unreal, Unity, Id Tech, Source) tilgjengelige på Linux, så det er ikke der det ligger heller. OpenGL er de allerede kjent med fra, vel, alt annet enn Windows og Xbox, så det burde heller ikke være et stort problem. Med både tilgjengelig programvare og villige småstudioer virker det for meg som at hovedgrunnen til at de store selskapene ikke satser mer på Linux først og fremst koker ned til at det er blårussen som tar avgjørelsene, og ikke utviklerne selv.

 

Har du forresten eksempler på spill utviklet utelukkende for linux hvor utviklerne har klart å tjene penger nok til videre drift? At multiplattformspill har gjort suksess er det jo ingen tvil om, men hvor stor del linuxsalgene har utgjort er for min del ukjent.

 

Nei, det har jeg ikke, kjenner ikke til et eneste kommersielt spill laget kun for Linux (med forbehold om at vi snakker Ubuntu et al, og ikke Android). Poenget mitt er at en utgivelse på Linux i tillegg til Windows ikke nødvendigvis er et idealistisk tapsprosjekt, en påstand som har det med å dukke opp i diskusjoner som denne. Jeg kan ikke tenke meg at utviklerne hadde brydd seg med plattformen overhode, om det kun var penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å få spill til Linux må nok vike for det faktum at NOEN HAR KALT WINE EN EMULATOR!!!!!!!
Veeeeeel... strengt tatt er Wine en emulator per definisjon (både teknisk og i form av ordboken)
effort or desire to equal or excel others.
In computing, an emulator is hardware or software or both that duplicates (or emulates) the functions of a first computer system (the guest) in a different second computer system (the host), so that the emulated behavior closely resembles the behavior of the real system. This focus on exact reproduction of behavior is in contrast to some other forms of computer simulation, in which an abstract model of a system is being simulated. For example, a computer simulation of a hurricane or a chemical reaction is not emulation.
Orginalt stod WINE også for WINdows Emulator.LAME er ikke en MP3 enkoder heller.

 

Teknisk sett er wine ikke en emulator.

http://wiki.winehq.org/Debunking_Wine_Myths

Wine er en forkortelse på "WIne Is Not an Emulator"

 

Wine Is Not an Emulator har vert offisielt navnet siden 1997, og WIne var første gang i beta i 2005, altså 8 år etter "WIN Emulator" navnet var dødt. Det er kun en håndfull utviklere som tuklet med Wine den gangen, da det var i pre-alpha og kildekode var ikke tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Teknisk sett er wine ikke en emulator.

http://wiki.winehq.o...king_Wine_Myths

Wine er en forkortelse på "WIne Is Not an Emulator"

 

Wine Is Not an Emulator har vert offisielt navnet siden 1997, og WIne var første gang i beta i 2005, altså 8 år etter "WIN Emulator" navnet var dødt. Det er kun en håndfull utviklere som tuklet med Wine den gangen, da det var i pre-alpha og kildekode var ikke tilgjengelig.

Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er.

 

Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken)

 

Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Inkluderte denne rapporten de selskapene som allerede hadde gått konkurs ved å bare ha fokus på å være bra?

 

Den tok vel utgangspunktet i eksisterende selskaper og så hvordan det gikk med de over tid. Den tok ikke utgangspunkt i bedrifter som allerede var konkurs, av hverken "pengetypen" eller "utviklingstypen".

 

AtW

Lenke til kommentar

Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er.

 

Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken)

 

Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke.

 

Takk for ett forklarende innlegg, jeg har faktisk aldri forstått hvorfor wine ikke skulle være en emulator :blush:

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så eneste referansen du har på at Wine ikke er en emulator er at det står i navnet? LAME står for LAME Ain't an MP3 Encoder, men det er akkurat det LAME er.

Teknisk sett så er Wine en emulator. De ville kvitte seg med hastighetsstigamitseringen som finnes rundt emulatorer, ettersom de fleste ser for seg Bochs eller Nesticle når de tenker på emulatorer. Det var for å kvitte seg med tanken om at Wine var tregt, noe som overhode ikke er tilfellet ettersom det ikke er den type emulator (som også blir nevnt i lenken)

Men ettersom Wine implementerer en loader for Windows PE programfiler, og et kompatibilitetslag som skal etterligne, eller emulere om du vil, Windows sitt API, så er det teknisk sett en emulator. Hvorfor folk gidder å henge seg opp i det engang vet jeg ikke.

Høres mer ut som en markedsgimmick enn noe annet ja. Man må jo si at de har lykkes nokså heftig, når man får debatter som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...