Gå til innhold

– Lønner seg ikke å satse på Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.
Sorry, kjøper ikke den. Jobba i IT support før og surra mye med Android telefoner og diverse linux OS'er. Det er ene bare værre enn det andre. At du er vant til deres kronglete systemer gjør det ikke mer intuitivt. Etter jeg hadde eid en "linux telefon" en stund begynte jeg å venne meg til tankegangen dems, og når deres nye versoner eller jeg testet andre os'er så var det ikke så ille. Men så fikk jeg en iphone og det var som en åpenbaring. Desverre hater jeg iphone pga. elendig batteri, og hardwaren tåler jo ikke minusgrader engang, så jeg er stuck med en android telefon. Men jeg syns det fortsatt er langt fra intuitivt.

 

For en nerd vil da aldri iOS være intuitivt? For muttern er iPad perfekt. Intuitivt på alle nivå, for meg er det bare pent og pyntelig, uten noe å fordype seg i.

 

Men helt enig at linux på desktop enda ikke er noe for hvermansen. Ubuntu er "ok" på sitt beste, og selv da er det jo proppa med reklame og klønete GUI. Tror vi trenger større aktører (les: penger) på banen før det skal ta av.

 

Men linux lever :) Og det er bra, og det får mer og mer spill. Ingen erstatning for Windows, men det vokser.

 

Wine er vel og bra, men så lenge linux spill er avhengi av det, vil linux alltid være valg nr. 2 for gamers, og dermed aldri ta skikkelig av.

 

EDIT: Oh, merka nå jeg svarte på en hauggammel post :p Jaja! Lar det nå stå, og leser resten av tråden :)

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Har ikke hatt problem med et eneste spill på windows 8 hittil.

 

Har du noe mer info om dette med kilder?

Hei.

Har det ganske travelt akkurat nå, men her er en kjapp link jeg fant: http://www.neowin.net/news/blizzards-rob-pardo-windows-8-is-not-awesome-for-the-company

skal se om jeg finner flere om et par min.

 

Hei.

Har det ganske travelt akkurat nå, men her er en kjapp link jeg fant: http://www.neowin.ne...for-the-company

skal se om jeg finner flere om et par min.

"Newell, head of Valve, has infamously stated that Windows 8 is "a catastrophe" for games development."

http://kotaku.com/5936535/windows-8-is-not-good-for-gamers

Lenke til kommentar

Hei.

Har det ganske travelt akkurat nå, men her er en kjapp link jeg fant: http://www.neowin.ne...for-the-company

skal se om jeg finner flere om et par min.

 

 

"Newell, head of Valve, has infamously stated that Windows 8 is "a catastrophe" for games development."

http://kotaku.com/59...good-for-gamers

Kilder uten en veldig åpenbar egen agenda basert på et operativsystem som enda ikke var sluppet når uttalelsene ble gitt?

Lenke til kommentar

Har sett noe forskning på dette, selskaper som fokuserer på å være bra er i snitt mer lønnsomme en selskaper som fokuserer på å tjene penger. Men det er jo ikke helt svart hvitt dette, det er jo graderinger av begge deler.

 

AtW

 

Det stemmer faktisk dette, selv om dataene må leses korrekt. Selskaper som primært fokuserer på glimrende produkter/tjenester som dekker "reelle" behov har jevnt over langt bedre resultater på sikt enn selskaper som er kortsiktig opptatt av avkastning/penger. Dog krever det også at selskapet er opptatt av effektive prosesser og effektiv drift.

 

Apple er pr dato kanskje det beste eksemplet på et selskap hvor fokus i realiteten ikke har vært penger men produkter/tjenester av høy kvalitet - som i neste omgang har gitt en eventyrlig økonomisk avkastning.

 

Boken "Good to Great" viser eksempel etter eksempel på dette. Og realitetene r at når selskaper begynner å bli penge-/kostnadsfikserte da er de på rask vei utforbakke. Og jeg har ennå ikke sett en etablerer hvor hovedmotivasjonen for etableringen var å tjene penger ha klart å lyktes.

 

Så om et "spillselskap" faktisk utviklet et spill for bare Linux, som var nyskapende, fascinerende, glimrende historie, intuitivt og gjennomført av god kvalitet - så er jeg relativt sikker på at man hadde tjent penger på det. Og at andelen som brukte Linux hadde eksplodert. Selv om utgangspunktet faktisk ikke nødvendigvis var å tjene penger - men faktisk å skape noe unikt. Noe som gjelder de fleste som tjener penger.

Lenke til kommentar

Eg er ganske grøn på Linux. Fungerer Wine med alle spel eller er det berre spesielle, og er det då veldig varierande kor godt dei fungerer?

 

På et eller annet vis fungerer det vel med de fleste, men ytelsen varierer. Kjekt å undersøke før du kjøper spill eller migrerer til Linux.

Lenke til kommentar

Det er lett å gjennomskue Carmack som totalt mangler pokerfjes. Kjernen her er at mannen som stod bak Linux-støtten i produktene til id Software forlot dem for å jobbe for et annet studio.

 

Når det gjelder betalingsvilje så er det et element utviklere ikke skjønner. Det finnes folk som er villig til å donere tusener til noen som produserer et produkt som er gjort riktig. De samme folkene er ikke villig til å betale en eneste krone for et produkt som er produsert for å være kommersielt lønnsomt.

 

Når folk kjøper musikk på CD eller digital nedlasting bør det ikke handle om kroner og øre. Liker man musikken så gjør man nettop det. Mange eksepsjonelt flinke artister tjener ikke penger på musikksalg. Det har ikke mulighet til å tjene nok penger til livsopphold ved å produsere musikk og må ha en ordinær jobb på siden. Likevel er det flere slike artister som fortsetter å levere kvalitetsalbum etter kvalitetsalbum selv om det ikke er økonomisk lønnsomt. Det er da man setter over noen hundre euro eller dollar på artistens PayPal-konto for å sende et signal om at man verdsetter det han/hun står for. Hvis man er heldig og flere andre tenker i samme bane så er det kanskje nok til at artisten finner motivasjon til å fortsette å produsere musikk i verdensklasse selv om det ikke er lønnsomt. Desverre så kommer ikke mainstream-folk lenger enn at de har en intern konflikt inne i hodet sitt om CD-em var til ordinær pris 200 kr eller om den var på tilbud til en femtilapp.

 

Jeg kunne gledelig ha donert noen tusen for at Carmack kunne ha produsert en verdig oppfølger til DOOM eller Quake med støtte for diverse platformer. Det måtte ha vært i utført i back to the roots-stil og med tanke på å gjøre det riktige, ikke hva som er kommersielt lønnsomt. Jeg savner den gangen gode programmerere, musikere og grafikk-artister lagde kvalitetsspill i kjellere og på gutterom fordi det var nettop dette de ville. Lenge før noen så sitt snitt i å utnytte folk med talent i en industri som kun er opptatt av profitt. En verdig oppfølger til DOOM eller Quake er for meg priceless, ikke noe man kan sette prislappen 399,- på en eske man kan plukke opp på et random utsalgssted og det var det. Jeg tror faktisk noe slikt hadde vært så sentralt i livet mitt at jeg hadde vært villig til å avstå fra luksus og leve på grønsaker og havregryn i flere år fremover for å kunne donere en del tusen til formålet. Desverre eller kanskje heldigvis (for min egen del) er det ikke lenger aktuelt å lage verdige spill da slikt må vike for kommersiell lønnsomhet.

 

Et annet eksempel. Williams/Bally lagde verdens desidert beste pinball-maskiner og står for en genuin kulturav gjennom flere tiår. Til tross for dette ble produksjonen lagt ned i 1999. Det var ikke lønsomt nok. Aksjonærene ville heller fokusere på den delen av selskapet som var mest lønnsom. Produksjon av slot-machines. Hvem har hjerte og hjerne til å legge ned noe så fantastisk fordi det ikke er lønnsomt nok. Hva er utviklingskostnaden på 2 millioner dollar for en piball-maskin i forhold til å stanse produksjonen av "priceless" kultur. Rikfolk bruker hundrevis av millioner dollars på private skip og fly, men å dekke noen få millioner til utviklingskostnader for en kulturarv umatchet i verden, nei det er rett og slett ikke aktuelt. Styret var ikke fornøyd med å selge 7000 og 5000 utgaver av de to siste maskinene og avsluttet 56 års kulturalv som om det var verdiløst fordi det ikke gav nok profitt.

 

FOLK MÅ BEGYNNE Å GJØRE DET SOM ER RIKTIG, IKKE DET SOM ER LØNNSOMT!

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Med både tilgjengelig programvare og villige småstudioer virker det for meg som at hovedgrunnen til at de store selskapene ikke satser mer på Linux først og fremst koker ned til at det er blårussen som tar avgjørelsene, og ikke utviklerne selv.

 

Tok meg friheten til å ikke sitere hele innlegget ditt.

 

Det er ingenting jeg heller ville sett i spillbransjen enn små-til-mellomstore studioer som fokuserer på spillbarhet og "feel" i spill fremfor rent profittjag. Med svært få unntak har ikke de store selskapene produsert noe av interesse (for min del) de siste... 5+ årene? Det er nok mange av oss som har vokst opp med en helt annen spillkultur enn den vi har nå; hvor det var i større grad "passion for the craft" som gjorde at spill ble lagd enn profittjag. Det er nettopp dette som gjør mange indiespill til rene perler, imho.

Endret av Dummst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Linux var laget for nerder som liker å gjøre ting anti-intuitive.
Det er heldighvis ikke sånn nå lengere. Det er såpass mange distroer å velge mellom at man har noe for alle. Ubuntu er jo perfekt for de som vil ha noe enkelt som bare funker.

 

Bare der falt jeg ut, distroer? Linux har jeg prøvd litt hos en kompis, men jeg likte det ikke, men jeg har blitt så gammelt at jeg ikke liker nye ting jeg ikke forstår :-P

Lenke til kommentar

Bare der falt jeg ut, distroer? Linux har jeg prøvd litt hos en kompis, men jeg likte det ikke, men jeg har blitt så gammelt at jeg ikke liker nye ting jeg ikke forstår :-P

 

Er newbie på dette selv, men distroer=distribusjoner på linusk, dvs versjoner.

 

 

"Jeg liker ikke det jeg ikke forstår" en av de kraftigste drivkreftene hos primalmannen, kun overgått av "Sku ønske jeg hadde en feitere TV på stua og dame med digre silikonpupper." Kuren er simpelten å forsøke å forstå litt mer.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tok meg friheten til å ikke sitere hele innlegget ditt.

 

Det er ingenting jeg heller ville sett i spillbransjen enn små-til-mellomstore studioer som fokuserer på spillbarhet og "feel" i spill fremfor rent profittjag. Med svært få unntak har ikke de store selskapene produsert noe av interesse (for min del) de siste... 5+ årene? Det er nok mange av oss som har vokst opp med en helt annen spillkultur enn den vi har nå; hvor det var i større grad "passion for the craft" som gjorde at spill ble lagd enn profittjag. Det er nettopp dette som gjør mange indiespill til rene perler, imho.

 

Ja, helt enig. Det er delvis også derfor jeg i større grad enn før har blitt PC-spiller (har for det meste holdt meg til konsoll siden 1990), og det er også derfor en potensiell migrasjon i retning Linux blir mer og mer interessant. Om jeg da går glipp av spillverdenens svar på Michael Bay og Jerry Bruckheimer klarer jeg meg likevel ganske fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vi har en trangsynt idiot her :)

Men som har ganske rett. Unix er ikke laget med tanke på at en nybegynner skal kunne sette seg ned og skjønne alt med en gang. Det er laget for at man skal kunne være veldig mye mer produktiv når man har lært seg hvordan alt funker. Enkelhet ofres for kraft. Stort sett kan man holde ting ganske enkelt om man har f.eks Ubuntu og ikke trenger å tukle med noe avansert, men om man skal ha det litt mer gøy kommer man før eller senere over problemer som ikke har enkle løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett kan man holde ting ganske enkelt om man har f.eks Ubuntu og ikke trenger å tukle med noe avansert, men om man skal ha det litt mer gøy kommer man før eller senere over problemer som ikke har enkle løsninger.

 

Akkurat det samme gjelder Windows.. Er nok av utfordringer der også.. Oppsett av KMS, WSUS, osv, eller bare noe så enkelt som å finne riktig driver til gammel hardware.. Sistnevnte gjøres i Linux ved å... starte OS'et. ;)

Lenke til kommentar

Men som har ganske rett. Unix er ikke laget med tanke på at en nybegynner skal kunne sette seg ned og skjønne alt med en gang. Det er laget for at man skal kunne være veldig mye mer produktiv når man har lært seg hvordan alt funker. Enkelhet ofres for kraft. Stort sett kan man holde ting ganske enkelt om man har f.eks Ubuntu og ikke trenger å tukle med noe avansert, men om man skal ha det litt mer gøy kommer man før eller senere over problemer som ikke har enkle løsninger.

Det som blir feil er at enkelte ser ut til å tro at det er linux som gjør ting vanskelig, det er det ikke. Datamaskiner er vanskelige greier, og GNU/linux skjuler bare mindre av kompleksiteten enn enkelte andre OS. Gitt at man har en god forståelse for hvordan en datamaskin fungerer så er det aller meste i linux akkurat slik man skulle forvente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...