Gå til innhold

Her er de viktigste PlayStation 4-ryktene


Anbefalte innlegg

10 år ????

Viser hvor mye du følger med, bullshit inlegg

Les igjen, lille forumtroll. Litt under, sa jeg (i en slengkommentar). Hvis du ikke har noe kunnskap å fare med får du i det minste finne på noe annet enn å slenge dritt, flisespikke og bedrive overkløveri, ellers kan du glemme å bli tatt seriøst.

Mange utviklere har i lang tid nå brukt SPU'ene i Cell til å avlaste RSX. Cell er mye raskere til grafikk enn en mer tradisjonell CPU.

Dessverre blir dette gjort i stor grad for å holde følge med GPU'en til Xbox360 og reduserer kapasiteten til Cell for mer CPU typiske ting som fysikk, noe Cell er veldig god på.

Ja, dette gir vel egentlig mening når du nevner det! mener å ha hørt at Sonys opprinnelige plan nettopp var å bruke Cell også til grafikk og at RSX ble en slags nødløsning da de skjønte at de hadde tatt seg vann over hodet. Greit at de kan bruke den til litt grafikk, men (i etterpåklokskapens navn) hadde de vel vært like tjent med å satse på en mindre ambisiøs løsning med kraftigere GPU og "vanlig" CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den komboen der er heller ikke spesielt billig. For all del, jeg bruker den selv, men det er i en PC som koster noen lapper mer enn en spillkonsoll. Jeg tviler ærlig talt på at Sony eller MS er villig til å la lagring utgjøre en så stor prosentandel av maskinens totalpris, spesielt siden motstanderen lett kan la være, og ende opp med en kraftigere eller billigere maskin på bekostning av lagringsplass.
Det er derfor jeg tviler på at de nye konsollene får SSD. Det er snakk om konsoller som skal vare i rundt 10 år. De bør derfor tenke langsiktig og ta i betraktning at prisene synker for hvert år som går. Og SSD er kanskje den delen som vil rase mest i pris. Man har jo skjermkort, men så lenge de fortsetter å bruke samme skjermkort som før så vil ikke det være like drastisk nedgang i pris. Og de er også nødt til å holde seg innenfor en viss bås når det gjelder f.eks. prosessor og skjermkort med tanke på kompatibelhet og optimalisering. Det er jo helt klart forståelig.

 

Men ting de faktisk kan endre på uten at det spiller noen rolle er ting som HDD, SSD, RAM osv. På grunn av dette vil de også kunne sette inn oppdatert maskinvarekomponenter som koster betraktelig mindre, etterhvert som maskinen blir noen år gammel. Poenget mitt er, selv om det i starten vil være dyrere vil det være en viss økning i fortjenelse etterhvert som årene går. Derfor synes jeg bruk av SSD sammen med en HDD kan forsvares. Igjen, de skal tross alt vare i 10 år! Ser du for deg en konsoll om 10 år som fortsatt bruker HDD som hovedlagringsenhet?

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg tviler på at de nye konsollene får SSD. Det er snakk om konsoller som skal vare i rundt 10 år. De bør derfor tenke langsiktig og ta i betraktning at prisene synker for hvert år som går. Og SSD er kanskje den delen som vil rase mest i pris. Man har jo skjermkort, men så lenge de fortsetter å bruke samme skjermkort som før så vil ikke det være like drastisk nedgang i pris. Og de er også nødt til å holde seg innenfor en viss bås når det gjelder f.eks. prosessor og skjermkort med tanke på kompatibelhet og optimalisering. Det er jo helt klart forståelig.

 

Men ting de faktisk kan endre på uten at det spiller noen rolle er ting som HDD, SSD, RAM osv. På grunn av dette vil de også kunne sette inn oppdatert maskinvarekomponenter som koster betraktelig mindre, etterhvert som maskinen blir noen år gammel. Poenget mitt er, selv om det i starten vil være dyrere vil det være en viss økning i fortjenelse etterhvert som årene går. Derfor synes jeg bruk av SSD sammen med en HDD kan forsvares. Igjen, de skal tross alt vare i 10 år! Ser du for deg en konsoll om 10 år som fortsatt bruker HDD som hovedlagringsenhet?

 

Mulig jeg missforstår deg, men kunne de ikke like gjerne innføre SSD i en eventuell ny PS4 om noen år når prisen på dette går ned? I og med at det ikke påvirker kompabilitet osv.

Lenke til kommentar
Mulig jeg missforstår deg, men kunne de ikke like gjerne innføre SSD i en eventuell ny PS4 om noen år når prisen på dette går ned? I og med at det ikke påvirker kompabilitet osv.
Jo, det hadde vært en glimrende plan B hvis de ikke planlegger å sette inn en SSD ved lansering av PS4. Men, jeg tviler på at de kommer til å gjøre dette.

 

Sony har ikke pleid å endre særlig mye på maskinene sine i form av oppgraderinger, det har vært en del nedgraderinger og mye uendret. På PS3 var det færre USB-kontakter; fjerning av minnekortleser, Emotion Engine, Linux-støtte. De har også som tradisjon å gjøre maskinene mindre og mindre, noe som gir dem tilsvarende mindre plass. Selvsagt kan en SSD-modul lages veldig liten, så det er lov å håpe. Sony så tydeligvis ingen grunn til å oppgradere SATA-grensesnittet i PS3-ene noe jeg tror kunne ha gjort en stor forskjell! Eller, rettere sagt så vet jeg at dette hadde gjort en veldig stor forskjell. I enkelte spill ble FPS-en flerdoblet ved bruk av SSD (men dette er snakk om krevende spill).

 

Så jo, det er en grei idè men jeg har ikke så veldig tro på at Sony kommer til å gjennomføre det.

 

 

En ting er sikkert, jeg skal ihvertfall sette inn en råtass av en SSD uansett! Samme som jeg har gjort med min PS3. Håper også jeg kan kaste ut litt penger på nye RAM-moduler!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Utviklerene vil da være nødt til å ta hensyn til modellene uten ssd, og mister man en god del av fordelene ssd gir utviklerene. En ssd på 20 gb på hovedkortet til caching og en vanlig harddisk kan kanskje fungere.

Ramoppgraderinger vil aldri skje. Hvordan skal utviklere forholde seg til det? rampack til nintendo 64?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

 

Så godt som alle indie-titler kommer ut på Linux uansett, og antallet store utviklere som henger seg på kommer neppe til å krympe. Noen indie-utviklere er også i ferd med å bli betydelige størrelser i seg selv (Frozenbyte, Supergiant, etc.), og det er ingen grunn til å tro at de kommer til å slutte å satse på Linux. På sikt vil nok Linux har forholdsvis gode sjanser til å bli et fullgodt alternativ til Windows på spillsiden.

 

Når det gjelder konsoller er situasjonen mer usikker. Det største problemet her er at Sony og Microsoft (og til en viss grad Nintendo) selger maskinene sine med tap for å trekke kunder, i håp om å tjene inn denne kostnaden via spillsalg. Jeg har ærlig talt liten tro på at Valve kommer til å gjøre det samme med dampmaskinen sin, noe som potensielt kan få den til å virke enten dyr, eller svak.

Veldig viktig poeng. Det Valve prøver å gjøre med Steambox er nok å få andre produsenter til å lage selve boksene og ta eventuelle tap på hardware, mens Valve tjener penger på software-salg. Tviler sterkt på at vi får se noen Steambox som Valve selv har produsert med det første.

 

Dette var forøvrig Microsofts intensjon før Xbox ble aktuelt. Microsoft ønsket i utgangspunktet og få andre til produsere hardware, for å slippe å tape penger på den måten(slik Sony alltid har gjort). Ingen bet på agnet selvfølgelig, og Microsoft måtte produsere sin egen boks(med de utgifter det innebar, de har vel enda ikke tjent inn alt).

Lenke til kommentar

Utviklerene vil da være nødt til å ta hensyn til modellene uten ssd, og mister man en god del av fordelene ssd gir utviklerene. En ssd på 20 gb på hovedkortet til caching og en vanlig harddisk kan kanskje fungere.

Ramoppgraderinger vil aldri skje. Hvordan skal utviklere forholde seg til det? rampack til nintendo 64?

Ja, dette har jeg sagt før. Man vil ikke få like mye ut av en ettermontert SSD av denne grunn. Men på en annen side så er det mange utviklere som setter altfor høye grafikkinstillinger i spillene sine slik at FPS-en går rett i dass.

 

Hva er det å forholde seg til? 99 % av brukerene vil ikke røre RAM-modulene uansett. En eventuell oppgradering vil bare gi tilgang til mer minne. Minnehastigheter vil selvsagt være låst av BIOS, tviler på vi får tilgang til denne. Utviklere som Polyphony Digital tror jeg kunne ha funnet på å utnyttet denne muligheten. Til og med på PS2-spillene deres var det mulig å koble sammen flere PS2-maskiner for flerskjermoppsett. Dette er intet unntak i PS3-spillet GT5, hvor man også har flere mulige oppsett. De har også før klaget over at de ikke har tilgang til nok minne.

 

Så, hva er det å forholde seg til? De fleste utviklere vil utvikle spillene i henhold til standardminnet som er installert. Sony vil aldri offisielt oppfordre til å bytte RAM uansett og det vil ikke tas høyde for i utvikling av spill (sikkert dette du trodde jeg mente). Sony vil aldri tilby dette eller gi en slik mulighet oppmerksomhet. De ville isåfall heller advart mot det (og sikkert fjernet muligheten i fremtidige modeller).

 

Selv om det hadde vært en fin mulighet så tror jeg de kommer til å lodde fast RAM-brikkene dessverre. Og BIOS vil vi ihvertfall ikke få tilgang til, selv om jeg har et lite snev av håp.

 

Men jeg håper at noen smarte hoder der ute klarer å lage en PS4-klone med oppgradert maskinvare, med fungerende OS. Det er enklere nå som den er basert på X86.

Lenke til kommentar

Dette peker på det jeg mener at dette ikke er siste generasjon konsoller. Sikkert noen som mener at dette ikke gjelder denne konsollen, for den er jo Android, men kn MS og Sony sine...

Så lenge hardware utvikles, vil det komme bokser. Om denne oppdateres hvert år, så kanskje MS og Sony må finne på noe da denne alltid vil være overlegen hardwaremessig. På den annen side vil jo utvalget av spill være ganske annerledes, hvertfall i starten. Samtidig handler det jo også om brukevennlighet og helhet. Om Sony med PS5 leverer ALLE sine tv`er med innebygget konsoll er alt annerledes igjen.

 

Spennende er det hvertfall.

Lenke til kommentar

Dette peker på det jeg mener at dette ikke er siste generasjon konsoller. Sikkert noen som mener at dette ikke gjelder denne konsollen, for den er jo Android, men kn MS og Sony sine...

Så lenge hardware utvikles, vil det komme bokser. Om denne oppdateres hvert år, så kanskje MS og Sony må finne på noe da denne alltid vil være overlegen hardwaremessig.

Jeg tror ikke Ouya "alltid" kommer til å være overlegen MS og Sony selv om Ouya gir ut ny HW hvert år og MS og Sony fortsetter syklusen med 5-7 år på markedet før noe nytt kommer. Så lenge Ouya fokuserer på lav pris vil det være et hinder for å bruke komponenter som er overlegne på ytelse. Jeg ser ikke bort i fra at Ouya kommer til å kjøre forbi MS og Sony mot slutten av en 5-7 års syklus, det er så pass lang tid at det er dømt til å finnes noe bedre. Men hvis målet er at den konsollen ikke skal koste mer enn 99$ blir det å ta lengre tid å ta igjen forspranget. Også er det jo spørs hva du mener er overlegen.

En annen ting som kan bli spennende å se er hvordan foroverkompabiliteten blir med så hyppige utskiftinger av HW. Det kan bli vanskelig å beholde kompabiliteten når Ouya i 2013 har Tegra 3, mens Ouya i 2014 kanskje har Tegra 4, som skal være 20 ganger raskere.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Poenget mitt er bare at dette ikke er siste generasjon fra MS og Sony. Onlive-type tjenester tar ikke over neste torsdag slik mange tenker. Å streame 1080p er hardt nok i seg selv. Om de nye konsollene støtter 4K etc, vil det kreve sinnsyke linjer.

 

I boks må alltid til. Om den heter PS, Xbox, Svein eller Guri er en annen sak. Vi har mange generasjoner igjen...

Lenke til kommentar

En spådom sier at consoles dør ut etter neste generasjon men det er ikke streaming som tar over.

Det er mer åpne PC løsninger som Ouya eller Steambox der man kan oppgradere HW selv eller at det kommer nye versjoner hyppigere enn Xbox/PS som nevnt.

Ouya er ikke mer åpent enn at hvem som helst kan utvikle spill til den. Noe som forbrukern i utgangspunktet ikke bryr seg spesiellt mye om. Det eneste positive for forbrukeren er at inde blir veldig tilgjengelig og følgelig kan det bli et ganske stort mangfold i spill.

Hvordan Steam Box blir gjenstår enda og se, men jeg tror at det blir mulig for hvem som helst å utvikle uten å betale lisens eller kjøpe spesiell programvare mot at Valve tar en prosentandel av salgssummen slik det allerede gjør i Steam. Da vil også innholdet være kontrollert, slik at ikke hva som helst blir sluppet til massene.

Når det kommer til hyppig oppgradering av maskinvare så tror jeg det kun vil fungere om det blir billig å gjøre det. 99$ i året i 5 år (jeg må naturligvis akkumulere) er rett i underkant av det samme jeg bruker på å oppgradere min PC for å kunne holde tritt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

En spådom sier at consoles dør ut etter neste generasjon men det er ikke streaming som tar over. Det er mer åpne PC løsninger som Ouya eller Steambox der man kan oppgradere HW selv eller at det kommer nye versjoner hyppigere enn Xbox/PS som nevnt.

 

En veldig dårlig spådom

Mer på linje med pure gjetting....

Merker jeg et hat for konsoller her ?

Lenke til kommentar

Les igjen, lille forumtroll. Litt under, sa jeg (i en slengkommentar). Hvis du ikke har noe kunnskap å fare med får du i det minste finne på noe annet enn å slenge dritt, flisespikke og bedrive overkløveri, ellers kan du glemme å bli tatt seriøst.

 

 

Visst du har ingen kunnskap og bommer på en så simpel ting så er det du som slenger dritt.

Ikke for og snakke om at det er du som troller her............

Lenke til kommentar

Ja jøss.

Det burde være ganske åpenbart at det Uncharted bilde ikke er in-game.

 

Her er et større versjon av det for å utelukke all tvil:

http://www.artswallp...03%20desert.jpg

 

 

Jeg syns også Uncharted 3 er et penere spill, selvom det er ting Crysis 2 gjør bedre. PS3 er generelt noe kraftigere og kan vise til noen generelt penere spill, men ikke akkurat noe som stiller i en helt annen klasse enn de peneste spillene til Xbox360.

Nå kommer både Uncharted serien og The Last of Us fra samme utvikler, så det hadde vært artig å sett hva Naughty Dog hadde klart på Xbox360 om de hadde hatt like god erfaring og kompetanse der, da dyktighet spiller en vesentlig rolle. Bare se på det hoppet i grafikken Halo serien fikk med Halo 4 og nye utviklere.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

MistaPi du må vere mere konkret med hva du sier , jeg forstår ikke helt hva du prøver og få fram,

 

Men la meg få noe viktig fram før popcorn baggen åpnes,

 

For det første må vi ha Nintendo og Sony for de er de eneste som satser på spill som man aldri får på PC.

Jeg gidder ikke nevne alle spillene som Pc aldri kommer til og få, for det er for mange.

 

Andre er at jeg liker litt japansk twist av spill, Microsoft er en amerikansk bedrift og de satser lite (aldri) på Jrpg spill eller den type,

 

Derfor må vi ha litt Sony og Nintendo, og kutte ut disse og kun satse på steam og Pc blir katastrofalt for mange millioner av folk.

Lenke til kommentar

MistaPi du må vere mere konkret med hva du sier , jeg forstår ikke helt hva du prøver og få fram

Jeg prøvde å få frem flere ting, hva er det du konkret ikke forstår? :)

 

Men la meg få noe viktig fram før popcorn baggen åpnes,

 

For det første må vi ha Nintendo og Sony for de er de eneste som satser på spill som man aldri får på PC.

Jeg gidder ikke nevne alle spillene som Pc aldri kommer til og få, for det er for mange.

 

Andre er at jeg liker litt japansk twist av spill, Microsoft er en amerikansk bedrift og de satser lite (aldri) på Jrpg spill eller den type,

 

Derfor må vi ha litt Sony og Nintendo, og kutte ut disse og kun satse på steam og Pc blir katastrofalt for mange millioner av folk.

Steambox må bli enkelt å ha med å gjøre for at det skal bli en konkurrent til konsollene. Altså en idiotsikker PC som booter opp i et known-state miljø som garantert vil virke slik det har fungert for QA for Valve og spill utviklere forøvrig. Mao slik som med en konsoll.

Hvis dette blir tilfelle og Steambox på en mirakuløst vis klarer å dytte tradisjonelle konsoller av banen betyr det så klart at verdens spill utviklere og utgivere har flokket seg rundt Steambox, inkludert japanske. Helt det samme hadde det ikke vært mtp (som du er inne på) de pengene Sony og Nintendo selv bruker på utviklere og spill, men Nintendo hadde nok kanskje forsatt med å utvikle og utgi spill, men da for Steambox (og eventuelt håndholdt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...