Gå til innhold

Formula 1 2013!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sant det ,men vil gjerne ha tilbake v-10 i f1.

vet at v6 med turbo ga skikkelig kick i sennas mclarren.men jeg likte v-10eren og synes at

utviklingen går i feil retning.(f.eks 2016 blir det nok 1.0 liter ford fiesta 4 sylinder med turbo i en f1 bil) :thumbdown:

Lenke til kommentar

Synes dessverre stallordre ødelegger en del for sporten, men skjønner ikke hva Webber griner over, Vettel viste jo at han var den raskeste føreren og vant fortjent, og var det Webber som hadde blitt beordret til å ligge bak Vettel så hadde han sutret over dette også hvis han var raskere.

Lenke til kommentar

Det er klart Webber blir sur når han blir forsikret om at han ikke vil bli forbikjørt av lagkameraten og får beskjed om å "bring it home". Han kunne kjørt mye raskere om han ville. Vettel oppfører seg som en liten drittunge, og det er slike ting som dette som gjør at han aldri vil bli en legende.

Lenke til kommentar

Synes dessverre stallordre ødelegger en del for sporten, men skjønner ikke hva Webber griner over, Vettel viste jo at han var den raskeste føreren og vant fortjent, og var det Webber som hadde blitt beordret til å ligge bak Vettel så hadde han sutret over dette også hvis han var raskere.

 

Tror ikkje du har skjønt kva som skjedde.

 

Christian Horner ga både Webber og Vettel beskjed om å tune ned motorene og kjøre inn til mål i den rekkefølgen de var i.

 

Webber gjorde som han fikk beskjed om, mens Vettel lot være å tune ned motoren og klarte på den måten å "stjele" Webbers fortjente seier. Vi hørte jo Horner flere ganger på radion gi Vettel beskjed, som Vettel ignorerte.

 

Vettel var ikkje raskere på Sepang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Holy SUperMario - man!

 

800-840 er vel hva dagens F1 motorer ligger på. V6'erne er vel forventet å være rundt 600, med en KERS som gir noe rundt 200.

 

Leste et sted her om dagen dette med antall BHP - men mulig det var i en annen tidsalder og ikke neste år :p KERS gir vell omlag 80BHP eller noe sånt i dag?

 

På en måte er det litt kult med forrandringen V6-ene bringer til sporten - tightere pakker, lettere biler (sikkert), men mitt syn på turbo-er er at det eksploderer før eller senere :p Noen som vet om turbo-ene blir regnet som en "power unit" så det blir feks grid drops dersom man må bytte turbo etter qual liksom?

 

Jeg synes team orders er greit, fordi det er en teamsport. At det er to forskjellige leirer innad i teamet er en ting, men når teamsjefen sier i fra at nå holder det, for å sikkre de samlede poengene til teamet (som ikke hadde blitt verken flere eller ferre om de hadde fulgt "Multi 21" fra Horner) som er de poengene teamet lever av. De er fra WCC-tittelen pengene og sponsorene kommer fra - ikke fra WDC-tittelen. (reff. Martin Brundle :p )

Lenke til kommentar

Megatron (BMW) motoren som ble brukt i forrige turbo periode, ble sagt å ha klart å spytte ut rundt 1300 på qual i Monza i 1986, da Berger sa at han så at turbotrykket var oppe i 5.5 (noe de da regnet til ca 1300hp). Det ryktes om at de prøvde å få ut 1400-1500 på en test, med at motoren gikk i stykker før de kjørte 1 runde.

 

Ser ut som om 3,3 er trykket som ble brukt under dynamotesten her. 3,8 skal visstnok gi 900, så det kan stemme, men at Berger hadde rett i at 1986 bilene var de vanskeligste å kjøre igjennom alle tider er nok rett. Snakk om brå økning i krefter! 400 på 1100rpm!

Noe annet enn dagens biler. Når man i tar høyde for dagens sikkerhet, aero etc. er det jo nesten "lett" i dag.

 

dyno-graph-bmw-16-11-07.jpg

family-27-nov-07.jpg

Endret av Stoddart
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra artikkelen over:

 

Turbocharging by means of a single-stage compressor will be introduced, engine revolutions limited to 15,000 rpm and fuel consumption for an entire race limited to 100kg. This will be teamed to a new ‘Energy Recovery System’ (ERS): kinetic energy (ERS-K) and exhaust heat energy (ERS-H) is recovered by two electric motor-generator units named MGU-H and MGU-K.

 

Det burde vell bety kun 1stk turbo? Men LOL, ERS-H som bruker varmen fra eksosen? Er det damp de skal gå på eller? :p

Lenke til kommentar

Maksgrense på 100 kg drivstoff? Der tror jeg nesten de mistet en fast TV-titter. Jeg må naturlig nok se hvordan det fungerer i praksis, men jeg er redd for at det betyr drivstoffsparing det meste av løpet, og ikke racing på maks. I dag kjører man ikke 100% fordi man må spare dekk. Hvis man i tillegg må spare drivstoff, så blir det enda kjedeligere å se på.

Jeg hadde håpet at de innførte drivstoffylling ved depotstopp igjen, nettopp for å unngå slike situasjoner som den man hadde nå i Malaysia, hvor Hamilton ble bedt om å spare drivstoff nesten halve løpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...