Gå til innhold

Formula 1 2013!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASCAR!? Lasta ned et WTCC-løp fra Monza - steike kjedelig. Men Rallycross kunne jeg tenkt meg å sett - hvem sender, u know?

 

NASCAR ja! Alle sporter har aspekter som er interessant, også NASCAR! :) Ser på alle løpene i de 3 øverste klassene, pluss at jeg prøver å få med meg alt en fyr med navn Dylan Kwansiewski kjører. Muligens Viasat Motor også sender en del bra Tier 4/5 i NASCAR også nå som Alx Danielsson kjører (han som vant F.Renault for en del år siden).

 

WTCC er noe bedre i år enn i fjor, Chevyene kommer ikke til å bli noe veldig raskere fremover, mens Honda og Lada nok blir. Samtidig snakk om Loeb og Citroën i WTCC i 2014, mulig også med Renault neste år.

 

Viasat Motor sender highlights noen dager etter. Men www.rallycross.com la ut sendinger i fjor. Motors TV skal vel også tror jeg.

Lenke til kommentar

Han svensken som kommenterer NASCAR for Viasat Motor sa i alle fall at de skulle prøve å få sendt alle løpene som Alx kjører, hvis de klarte å få rettighetene til å vise dem. Første løpet var satt opp, men han klarte ikke å kvale, så da gikk også sendingen ut.

 

Hvor ser du Indycar?

Lenke til kommentar
Registrant:

Wurz, Julia

ATTN DUPONTF1.COM

care of Network Solutions

PO Box 459

Drums, PA 18222

US

Domain Name: DUPONTF1.COM

Administrative Contact :

Wurz, Julia

[email protected]

ATTN DUPONTF1.COM

care of Network Solutions

PO Box 459

Drums, PA 18222

US

Phone: 570-708-8780

Technical Contact :

Wurz, Julia

[email protected]

ATTN DUPONTF1.COM

care of Network Solutions

PO Box 459

Drums, PA 18222

US

Phone: 570-708-8780

Record expires on 17-Apr-2018

Record created on 17-Apr-2009

Database last updated on 07-Mar-2013

 

Tror nok Wurz skal ha det gøy i morra ;)

Lenke til kommentar

Heihei alle her!

 

Er interessert i Formel 1, men har aldri fått fulgt med noe særlig. Sett av og til på TV med faren min oppi gjennom årene, og forsåvidt digget det. Men har lyst å følge med litt mer fast. Det er som med fotball, det er mye mer morro når man følger med over lengre tid, mer engasjement.

 

Jeg kan litt, og kan forsåvidt følge med litt, men regner med dere kan mer. Så, har dere noen tips for en nybegynner til å komme 'inn' i dette? Ingen problem med å lese litt (helst på nett, bøker er dyrt), omså noen gode youtube-klipp som dere liker.

 

Og er det noen gode kalendere (evt. apps) som gjør at det er lettere å vite når det er løp? Største problemet mitt er at jeg sjeldent rekker å ha kontroll på når det er løp. Jeg har Viaplay, så kan se en del der, men laster fint ned det man ikke får leid.

 

Med så stor interesse for bil, og motorsport som jeg har, så er det en skam at jeg ikke har fått sett mer, men det prøver jeg å endre på!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bruker denne kalenderen.Bare legg den til i Google Calendar.

 

Denne videoen forklarer DRS og KERS som antakeligvis kom inn i Formel 1 siden du så på sist.

http://www.youtube.com/watch?v=tLhyPULpAFA

Nytt i år er at DRS ikke kan brukes hvor som helst i kvalifisering og treningsrundene, men bare innenfor DRS-sonene.

 

Dekkene i F1 er utvilsomt den store snakkisen om dagen. Ingen av lagene føler de forstår helt hvordan dekkene fungerer. Pirelli har laget dekkene slik at strategi og hvordan man bruker dekkene spiller en stor rolle på hvor lenge man kan kjøre på et sett. I hvert løp er det 2 slicks og intermediate og wet som er tilgjengelig. Hvilke slicks som brukes avhenger av banen de kjører på og er de samme for alle lagene. De må bruke begge typene i løpet av racet.

pirelli_formula_1_2013_5.jpg

 

En rask recap om hvordan ståa er med lagene nå:

 

Redbull Racing leder an feltet med Sebastian Vettel og Mark Webber. De har utvilsomt hatt de raskeste bilene takket være Adrian Newey som anses å være en tryllekunstner i F1. Få ser på Sebastian Vettel som den beste sjåføren i F1, selv om han har tatt flest poeng 3 år på rad. Mark Webber har slitt med bilen i mange race, og mistet KERS i kanskje halvparten av dem.

 

McLaren har i likhet med Redbull hatt noen ekstremt raske biler, men har slitt veldig med tekniske problemer på bilen og under pitstop. Derfor klarte de ikke hevde seg i fjor, selv om de hadde Lewis Hamilton som mange anser å være raskest av førerne. Hamilton har droppet McLaren til fordel for Mercedes i år (kanskje på grunn av alle problemene). I år er det Jenson Button og Sergio Perez som kjører for McLaren, men de har slitt med en dårlig bil så langt i år. Perez er en unggutt som har vært på pallen bare et knippe ganger i sin korte karriere sålangt, og som ikke har scoret poeng på mange mange løp. Jenson er en rutinert fører, men som krever en perfekt setup for å kunne yte maksimalt. I tillegg til å være en fair og god racer, er han ekstremt god til å lese løpet med strategi og i regn.

 

Ferrari slet med dårlig bil i fjor. Deres førstefører Fernando Alonso klarte til tross for dette å kjempe om seieren i verdensmesterskapet frem til siste Grand Prix i fjor. Mange anser derfor han som den beste føreren i F1 i dag. Hans lagkamerat Felipe Massa har slitt etter et krasj for noen år siden, men har virkelig funnet formen igjen og har kvalifisert raskere enn sin lagkamerat de siste GP. I år tyder mye på at Ferrari har en bedre bil og at både Massa og Alonso vil være med for å kjempe om tittelen.

 

Lotus har sålangt i år hatt den raskeste bilen og Kimi Raikkonen leder an forran sin lagkamerat Romain Grosjean. Grosjean skapte mye styr i fjor da han krasjet i majoriteten av løpene han startet i, og ofte i første sving. Lotus er så avgjort en faktor i toppen, men om de klarer å holde nivået oppe resten av sesongen er vanskelig å si.

 

Mercedes slet veldig i fjor. I år har de fått nytt liv inn i laget bla. i form av Lewis Hamilton som kom fra McLaren. Hans lagkamerat Nico Rosberg er heller ingen sinke, og laget anses som en av de største utfordrerne til de etablerte toplagene. Så langt i år har begge førerne avsluttet blant top 5 bortsett fra 1 retirement.

 

Ellers er det mye kniving i midfield også, mellom Force India (som ofte er oppe og sniffer på toplagene også), Sauber (som har stortalentet Nico Hulkenberg som sitt trumfkort), Toro Rosso og Williams.

 

I bunn av rangeringen finner vi Maurussia og Caterham.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...