Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Nå har riktignok Storbritania en større folkemengde enn Norge, men se hva de greier å få til å produsere. For eksempel Planet Earth, Human Planet, Life, Frozen Planet (er veldig fan av de seriene).

 

Vi trenger ikke tre TV-kanaler - hvorfor i helsike skal det gå barne-TV hele døgnet?

Vi trenger ikke en halv million radiokanaler heller for å tilfredsstille alle de forskjellige musikksjangrene heller!

Det er ikke så alt for lenge siden NRK fortsatt hadde reklame på sine hjemmesider.

Alle sportslige arrangement (også sendingene til NRK) er kommersielle greier som er "sponset av" og "i samarbeid med"..når i helsike ble Flisekompaniet en partner i sportssammenheng med NRK? Reklame er reklame.

 

La de som vil betale for eksempel 99,- i måneden, så greier de seg nok. Det handler bare om å være obs på hvilke midler de faktisk har. Det burde ikke være bare å springe til departementet å skrike litt å få økt lisensen fordi de nok en gang har sauset bort pengene. Det er et marked og da bør de stille likt som alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klart hva da? TV2, TVNorge og TV3 hadde aldri startet på noe slik i dagens marked. NRK startet for lenge siden, og opprettholder tilbudet i hver eneste landsdel. De har grunnlaget de andre ikke ser nytten i, nettopp fordi å bygge opp et slikt tilbud idag ville vært svært kostbart og tidkrevende. Samtidig er NRK enerådende nettopp på lokalbaserte tjenester. Å sammenligne NRK og TV2/TVNorge eller TV3 er som å sammenligne vann og hjemmebrent."Nær ni av ti nordmenn bruker et eller flere av NRKs tilbud en vanlig dag. Om det er å høre på morgenradioen til NRK Hordaland på P1, sjekke været på yr.no, se på barne-tv eller se igjen siste Dagsrevy på nettbrettet."http://www.nrk.no/in...jonen/1.6631072Jeg beklager, men det er fullstendig umulig å ta et innlegg av slikt lavmål seriøst.
Lavmål fordi denne brukeren har mer mot og baller enn deg til å stå imot regjeringen? Du er sannsynligvis bare en person som bare diskuterer og diskuterer men viser ingen handling. Denne brukeren står for sin egen mening og tør å demonstrere mot staten. Slike demonstrasjoner kan utføres gjennom terror aksjoner som Anders Behring Breivik og liknende. Hvem vet. Kanskje Mohammed Mohyelden blir den neste ABB? NRK burde ta dette som et varsel for jeg frykter faktisk at hvis forslaget blir vedtatt så kan dette faktisk føre til borgerkrig i Norge.

 

Sikkert noen som har kommenert posten din allerede... men, håper for guds skyld du ikke er seriøs nå. Hva terroraksjoner etc har med dette å gjøre skjønner jeg heller ikke. Samt det å påstå/tro at det kan bli borgerkrig i Norge hvis noe så lite som dette skjer er... ja, latterlig er vel det snilleste ordet jeg kan bruke. Når (hvis) du eventuelt vokser opp så kanskje du klarer å være litt mer objektiv og se ting i det større perspektiv.

Og nei, jeg er ikke for dette forslaget jeg heller, men det får da være måte på.

Lenke til kommentar

Det er snart så jeg gleder med til å dø slik at jeg slipper flere dumme avgifter dratt ned over oss, seriøst er dette valgfrihet??, til NRK hvis dere begynner å leke med tanken om å kreve lisens på apparater som for min del brukes 99,9 % på andre saker så blir dette heeeelt på tryne!, gjør som alle andre streamings tjenester krev penger hvis du vil se på det de tilbyr og KREV PASSORD for å se tjenesten, jeg er overhode ikke interressert i må betale for å gå inn på min nettbank eller å sende e poster, håper det fortsatt sitter noen "smarte" folk igjen som stemmer dette ned for alltid og lar valgfriheten være tilstede uten slike "syke" måter på å suge penger ut av lomme boka våres, kutt ut!

Lenke til kommentar

Det er også mange her som undervurderer viktigheten av uavhengig massemedia. På tv2, tv3 og alle disse møkkakanelene er det sponsorene, og eierne som bestemmer hva du skal tenke når du ser på kanalen, og kan mate deg sin egen agenda alt de ønsker, dette gjøres i reality-serier også i aller høyeste grad, alt fra produktplasseringer til fremprovosering av utsagn i favør eller disfavør som tjener sin egen agenda.

 

Det er viktig å ha en kanal hvor alt fra nyheter til underholdning er så nøytralt som mulig.

USA demonstrerer jo fint hvor bra det fungerer uten uavhengig media med Fox News, som alt for mange tar seriøst.

 

Uavhengig? NRK? Eller skal vi si ARK - Arbeiderpartiest Riks-Kringkasting. Jeg husker Gro (Harlem Bruntland) sine glansdager da hun kunne fortelle NRK i forkant av intervjuet hva de fikk lov til å spørre om og hva de ikke fikk lov å spørre om. Selv om det har blitt endringer siden den gang, så ligger kulturen i veggene. Man får rett og slett ikke jobb i NRK hvis man f.eks. er medlem i FrP. Punktum.

 

Så ja, jeg er enig i at det er viktig med uavhengig presse/media, men NRK kan ikke brukes som eksempel på dette. Og i dagens mediebilde så er de som står for det beste gravearbeidet og de viktigeste avsløringene faktisk VG (hvem hadde trodd det for noen år tilbake) sammen med Dagens Næringsliv.

Lenke til kommentar

Er vel på tide at NRK lisensen forsvinner og at det heller inkluderes i en eller annen 0,5% skatteøkning som uansett legges på i det stille hvert år av Regjeringen.

 

Er det ikke mer interessant at Oljefondet/Pensjonsfondet tapte 77 milliarder på aksje-gambling andre kvartal ifjor?

Det betyr 15 ÅR med lisensinntekter tapt på 3 mnd!

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/NRK (5 milliarder i lisensinntekter)

http://e24.no/makro-og-politikk/aksjesmell-for-oljefondet-tapte-77-milliarder/20261891

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt greit, vi gjør det enkelt.

Dersom NRK.no kan nåes fra PC'en så må man betale lisens, men dersom man ikke kan komme til websiden så slipper man å betale.

 

Da er det bare å endre host fila til 127.0.0.1 for nrk.no så slipper man lisens, litt fornuft må vi ha i dette tøvet.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å ha tv-lisensen på en separat post er å ikke gi politkere økonomisk insentiv til å senke lisensavgiften.

 

Om det går over statsbudsjettet er det veldig lett å tenke at det er bedre å bruke pengene på å gi skattelette til de rikeste, enn å betale for en kanal som sier alt for mange objektive ting om partiet. Slik som det er nå tjener ikke partiene noe på å senke tv-avgiften. (vanskeligere å få medhold fra andre partier når man ikke har noen argumenter for hvorfor NRK trenger litt mindre penger)

 

Det er også mange her som undervurderer viktigheten av uavhengig massemedia. På tv2, tv3 og alle disse møkkakanelene er det sponsorene, og eierne som bestemmer hva du skal tenke når du ser på kanalen, og kan mate deg sin egen agenda alt de ønsker, dette gjøres i reality-serier også i aller høyeste grad, alt fra produktplasseringer til fremprovosering av utsagn i favør eller disfavør som tjener sin egen agenda.

 

Det er viktig å ha en kanal hvor alt fra nyheter til underholdning er så nøytralt som mulig.

USA demonstrerer jo fint hvor bra det fungerer uten uavhengig media med Fox News, som alt for mange tar seriøst.

 

NRK er slett ikke nøytral de hellelr

 

Det er INGEN, jeg gjentar INGEN TV kanaler i Norge som klarer å gjøre det NRK gjør. Vi snakker lokal TV og radio på et enormt nivå, og å reklamefinansiere dette vil strengt tatt være umulig.

 

Da er det mye du ikke har fått med deg

hvorfor driver da NRK og sender så mye skit da ?

 

.

Lenke til kommentar

Hele poenget med å ha tv-lisensen på en separat post er å ikke gi politkere økonomisk insentiv til å senke lisensavgiften.

 

Om det går over statsbudsjettet er det veldig lett å tenke at det er bedre å bruke pengene på å gi skattelette til de rikeste, enn å betale for en kanal som sier alt for mange objektive ting om partiet. Slik som det er nå tjener ikke partiene noe på å senke tv-avgiften. (vanskeligere å få medhold fra andre partier når man ikke har noen argumenter for hvorfor NRK trenger litt mindre penger)

 

Det er også mange her som undervurderer viktigheten av uavhengig massemedia. På tv2, tv3 og alle disse møkkakanelene er det sponsorene, og eierne som bestemmer hva du skal tenke når du ser på kanalen, og kan mate deg sin egen agenda alt de ønsker, dette gjøres i reality-serier også i aller høyeste grad, alt fra produktplasseringer til fremprovosering av utsagn i favør eller disfavør som tjener sin egen agenda.

 

Det er viktig å ha en kanal hvor alt fra nyheter til underholdning er så nøytralt som mulig.

USA demonstrerer jo fint hvor bra det fungerer uten uavhengig media med Fox News, som alt for mange tar seriøst.

 

Helt enig. Dog jeg ser ikke grunnen til at NRK skal ha en egen Drama avdeling, eller hvorfor de trenger mer enn èn kanal. Jeg ser ikke grunnen til at Game of Thrones skal vises på NRK, eller hvorfor NRK får lov til å produsere en serie som Lillyhammer (riktignok delfinansiert av Netflix, men likevel).

 

Uavhengig presse er vel og bra. Alt det andre NRK driver med er derimot langt utenfor deres embete.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått nok, var en gang i tiden med på å starte folkeaksjonen "Pilsens venner" i Drammen i 1979, Var bare en guttunge på 16 år den gangen, men dette tok skikkelig av da vi fikk med en kjendis i 1988. Og nå går jeg ut på gata og starter folkeaksjonen mot NRK-Lisensen, vi får kalle oss Norges venner eller noe sånt noe, men samme det! poenget er at politikerne vår kan ikke noe annet enn å lete etter skatter og avgifter, og så trøkke dette ned over oss, de har jo pokker aldri jobbet heller så de vet ikke hva dette betyr, det er jo harry å handle i Sverige osv, bare tull enhver familie i dag som vil spare kr reiser jo til Sverige om de kan. Nå må det bli nok, sitt ikke stille og bare argumentere om dette nok er nok vær med å si nei til NRK-Lisensen for godt, og for en gang skyld ikke vær en sau og bare sitt og se på slik som Svenskene, vil du bli Svensk? SI NEI!

Lenke til kommentar

Helt enig. Dog jeg ser ikke grunnen til at NRK skal ha en egen Drama avdeling, eller hvorfor de trenger mer enn èn kanal. Jeg ser ikke grunnen til at Game of Thrones skal vises på NRK, eller hvorfor NRK får lov til å produsere en serie som Lillyhammer (riktignok delfinansiert av Netflix, men likevel).

 

Uavhengig presse er vel og bra. Alt det andre NRK driver med er derimot langt utenfor deres embete.

 

Lillyhammer hadde aldri blitt produsert om det ikke var for NRK. Det var at NRK sin dramaavdeling såg konseptet som interessant og gav Rubicon den nødvendige grunnfinansiering som gjorde at serien ble realisert. NRK er faktisk ekstremt viktig for de uavhengige produksjonsmiljøene i Norge, og uten NRK ville store deler av dette miljøet faktisk forsvinne fordi det ikke er kjøpere til programideer.

 

Og det de driver med er langt fra utenfor deres embete. NRK sitt samfunnsoppdrag er faktisk å sende barneprogrammer, drama, kultur, debatt, musikk, stimulere norsk film og dramaproduksjon osv - og ikke bare være en nyhetskanal.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig at enkelte tv programregel ikke ville ha blitt produser uten lisensen.

Likevel , er det slik programmer vi virkelig vil se.

 

Det virker nå mere som om folk ser på slike programmer fordi det ikke finnes noe annet å se på.

 

Paradokset er at på den en siden så blir NRK pålagt å lage programmer som i teorien skal dekke omtrent alt av interesser bland Norges befolkning.

På den andre siden så får de ikke tid til sende stoff for alle sin interesse. Og i helgen går det for det meste i sport

Ikke nok med de så konkurrenter de med andre selskap som fra tid til annen sliter.

 

jeg kaller det for konkurransevridning nå lisensen skor seg på folks interesse for alt fra enkel tv programmer til store serier som stort sett ikke sendes på denne stats kanalen som likevel stikker av med alle pengene

Lenke til kommentar

Utrolig hvor mange som engasjerer seg i denne saken, selv om de fleste sikkert har TV og betaler lisens allerede i dag. For dere skulle man kanskje tro at det ikke gjorde noe om det ble lisens på mobiltelefoner og pc også. Men for de av oss som verken har TV eller noen som helst form for tuner, er dette helt håpløst hvis dette blir til virkelighet. Må jeg virkelig kvitte meg med mobiltelefon og PC også, for å være lovlydig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...