Gå til innhold

Norge vurderer TV-lisens på mobiler og PC-er


Anbefalte innlegg

Problemet er at (1) det får neppe inn nok penger til driften . (2) det heter at alle skal ha tilgang i tilfelle viktig informasjon

bla bla bla

 

1: Da får de konkurrere på likt nivå som TV2 osv gjør. Evt innføre reklamer etter behov. Det finnes alternativ!

2. Hvorfor skal vi være nødt til å betale 2800 kr ekstra årlig i tilfelle en nødsituasjon, som ikke oppstår ofte. Vi kunne brukt litt av skattepengene til å hatt en åpen kanal på kabel-tv nettet i tilfelle nødsituasjoner skulle oppstå. Dette er ingen unnskyldning for at NRK skal forlange lisensavgift av oss forbrukere.

 

Syns det er snodig å se at folk prøver å argumentere for hvorfor vi skal betale NRK lisensen motvillig.. Vi har nok av skatt og moms, og det er ikke manglende lisensbetalere som er det største problemet her til lands!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva du skriver, og du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt.

Prøver igjen: Det hadde ikke kostet mye for landet vårt å bruke noe "små rusk" for å opprette en nødkanal. Så argumentet ditt med å beholde lisensordningen for å finansiere statskanalen, sånn at vi også kan bruke den som en nødsituasjonskanal, er bare enda en bortforklaring.

 

Hvorfor skal alle vi som ikke er interessert i MGP, Dagsrevyen, Sport, og dårlige såpedramaer, bli mer og mer tvunget til å betale mer og mer penger for en TV kanal?

 

Svaret på finansiering av NRK TV har to alternativer:

1) Reklame i sendinger(skjult reklame), og mellom sendinger.

2) Gjøre kanalen om til en abonnements tjeneste.

 

Svaret på finansiering av NRK Radio er reklame.

P4 og Radio Norge bruker reklame, så hvorfor ikke P1 og P3?

 

Svaret på finansiering av NRK Nett-TV er en betalingstjeneste, lik TV2 har, Netflix, HBO osv..

Lenke til kommentar

jeg får del det opp da :

1 NRK har hevde at innholdet på nettsiden dere ikke skal koste noe

2 jeg har i liten grad anledning til se programmene direkte.

hvorfor skal ja da betale NRK når de mener at den tjenesten jeg bruker skal være gratis ?

 

Synes du også det er ufint at Spotify har en "gratis" versjon som krever at du også betaler for en internettforbindelse? Eller at du kan kjøpe en vannkoker hvor det er gratis å koke vann så mange ganger du vil men hvor du må betale for strømforbruket?

Lenke til kommentar

Det er bare og drite i en eske og sende det til NRK, det hjelper alltid,

Om det ikke hjelper kommer det ivertfall på nyhetene hvor elendig denne ordningen er.

 

Vi er en gjeng med sauer, og trenger et spark i ryggen for og starte med klagingen,

fruen klarte og rote seg i dette tullet og jeg er helt sjokkert hvor mye man må betale.

 

Nesten som når noen havner i fengsel i utenlandet for og ha blåst en tyggis, samme følelsen får jeg av lisensen til Nrk , ikke for og snakke om de latterlige lønnslippene til lederne i Nrk.

 

Må dem brenne, ungdommen bruker internett og det er på tide Norge skjønner det

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt seriøst. Dette burde bli brukerkonto basert teneste der den stygge avgiften er fleire tusen for de som logger seg FAKTISK på for å se på. På den måten kan de og følge med på det fåtall antallet seere de har som ser på :Þ

 

Fåtall seere. Du burde sjekke den type informasjon litt bedre. Vet du hvilke seertall NRK faktisk har, i uke 3 hadde NRK 10 av de 11 mest sette programmene, hvorav flere ligger på over en million seere (eller godt over 50 % av de som såg på TV på det tidspunktet.

 

Nett-TV til NRK har en lang rekke programmer med langt over 100 000 avspillinger.

 

NRK har faktisk like stor markedsandel i dag som de hadde for 10 og 15 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at selv om mange bruker NRK i dag, så er det mange som kunne tenkt seg å kutte ut tjenesten.

 

Når jeg klarte å glemme å registrere TV'en min i navnet til moren min for et par år tilbake, når jeg ikke hadde planer om å koble til kabel-tv engang, og motvillig ble fakturert for lisensen, så måtte jeg benytte meg av tjenesten når jeg først betaler for den, og så hele Lillyhammer serien.

 

Pr. idag så bruker jeg fortsatt ikke kabel-tv, selv om jeg betaler for NRK lisensen. Jeg bruker Spotify istedenfor radio, Netflix istedenfor TV...

Lenke til kommentar

Jeg tror at selv om mange bruker NRK i dag, så er det mange som kunne tenkt seg å kutte ut tjenesten.

 

Når jeg klarte å glemme å registrere TV'en min i navnet til moren min for et par år tilbake, når jeg ikke hadde planer om å koble til kabel-tv engang, og motvillig ble fakturert for lisensen, så måtte jeg benytte meg av tjenesten når jeg først betaler for den, og så hele Lillyhammer serien.

 

Pr. idag så bruker jeg fortsatt ikke kabel-tv, selv om jeg betaler for NRK lisensen. Jeg bruker Spotify istedenfor radio, Netflix istedenfor TV...

 

Det er jo bare å kutte den ut om man ikke vil bruke den, sitter virkelig folk å ser på NRK mot sin vilje for å få valute for lisenspengene?

 

Og om du ikke ser på TV, så er du ikke lisenspliktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du ikke fått med deg at systemet til NRK er helt på tryne??? Fordi jeg har et TV apparat så må jeg betale for NRK lisensen, selv om jeg bruker kabel-tv eller ikke.

Så jeg har lenge vurdert å bytte ut tv apparatet med en monitor/projector, men nå kommer man seg ikke unna på den måten heller, hvis alle som har internett hjemme må betale for NRK lisensen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke fått med deg at systemet til NRK er helt på tryne??? Fordi jeg har et TV apparat så må jeg betale for NRK lisensen, selv om jeg bruker kabel-tv eller ikke.

Så jeg har lenge vurdert å bytte ut tv apparatet med en monitor/projector, men nå kommer man seg ikke unna på den måten heller, hvis alle som har internett hjemme må betale for NRK lisensen også.

 

Mottakere som ikke er i bruk er ikke lisenspliktige, ta kontakt med NRK å si at mottakeren din ikke er i bruk (om det er sånn at du ikke ser på TV)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor har du dette fra?? Har selvfølgelig prøvd på dette, men da fikk jeg beskjed om at sålenge TV'en står registrert på meg, og den har en tuner/mottaker, så er jeg lisenspliktig. Alternativ er å gå til et verksted og skru ut mottakeren.

Uansett, diskusjonen er endringene som kan skje nå. Vi kan ikke bare stå og se på at de innfører de nye reglene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du skriver, og du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt.

Prøver igjen: Det hadde ikke kostet mye for landet vårt å bruke noe "små rusk" for å opprette en nødkanal. Så argumentet ditt med å beholde lisensordningen for å finansiere statskanalen, sånn at vi også kan bruke den som en nødsituasjonskanal, er bare enda en bortforklaring.

 

Hvorfor skal alle vi som ikke er interessert i MGP, Dagsrevyen, Sport, og dårlige såpedramaer, bli mer og mer tvunget til å betale mer og mer penger for en TV kanal?

 

Svaret på finansiering av NRK TV har to alternativer:

1) Reklame i sendinger(skjult reklame), og mellom sendinger.

2) Gjøre kanalen om til en abonnements tjeneste.

 

Svaret på finansiering av NRK Radio er reklame.

P4 og Radio Norge bruker reklame, så hvorfor ikke P1 og P3?

 

Svaret på finansiering av NRK Nett-TV er en betalingstjeneste, lik TV2 har, Netflix, HBO osv..

 

var det rette til meg så er jeg imot en urettferdig lisensordning , bare for å få det frem

her bør du oppdatere det lit om hva fri kanalen er for noe

jeg forslår at staten bruker frikanale som nødkanal og så får disse gruppen den er beregnet på bruke den resten av tiden

Samtid så mener jeg at man kutter ut lisensen og NRK oppfører helt på linje med konkurrentene

 

 

Synes du også det er ufint at Spotify har en "gratis" versjon som krever at du også betaler for en internettforbindelse? Eller at du kan kjøpe en vannkoker hvor det er gratis å koke vann så mange ganger du vil men hvor du må betale for strømforbruket?

 

her blander du tingene

 

Internett er en helt egen tjeneste man betaler for for å benytte seg av.

i denne finnes det mye gratis ( som var intuisjonen for Internett da det ble opprettet ) .

 

Etter vert har det kommet flere tjenester , der noen koster penger.

Så har er det helt greit at NRK legger ut betalingsmoralene .

Det jeg ikke liker er når man må betale en gang til for noe man får på den kanalpakken man har betalt for

TV2 sumo funger på den måten

 

Problemet her ar altså at staten har bestem at NRK skal brukes som nødkanal mens man i virkeligheten for vel så god og omfarende informasjon gjennom nyheten fra TV2

 

Med unntak av enkelte Tv programmer så kunne de god ha lagt ned NRK .

egentlig så burde det heller ikke være sås tore problemer å pålegge fler av de andre selskapene om å distribuere de samme typen programmer som NRK gjør.

 

Det kunne funger på f,eks TV2 siden de driver på konsesjon

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør du kanskje gå i det selv å tenke på hva i alle dager det er du driver med.

 

Fjernsynsmottakere som ikke er i bruk trenger man ikke å betale lisens for, det framgår av loven.

 

AtW

 

Det er iallefall ikke de reglene NRK opererer med. Det kan jeg si sikkert av erfaring.

 

Så med mindre du betaler et tv verksted og skrur ut mottakeren din så slipper man ikke unna. Står man først i registeret, så har man satt seg i fella. Andre måter å komme seg unna i dag, er å selge tv'en til noen som vil fylle ut et eierskifteskjema som du kan sende til NRK, sånn at lisensen overføres til kjøperen av ditt tv apparat. Eller hvis man skal kaste tven, så må man ta med kvittering fra en miljøstasjon for å levere til NRK.

 

 

OK. Den er rimelig grei. Men at alle som bruker mobiler, ipader, laptoper og den gamle datamaskinen, skal være lisenspliktige. Det er helt absurd! Det betyr at ALLE over 14 år med mobiltelefon og data må betale NRK lisensen etterhvert, da.

 

Isteden kunne de hatt de reglene som vi har i dag, men at NRK Nett-TV er abonnent tjeneste/registrert bruker pr. mottaker, osv. Virker nesten som at de prøver å skremme oss med dette, fordi de ser at internett er fremtiden, og snart finnes det ikke kabeltv lenger.... Sånn er teknologiens gang.

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo bare å kutte den ut om man ikke vil bruke den, sitter virkelig folk å ser på NRK mot sin vilje for å få valute for lisenspengene?

 

Og om du ikke ser på TV, så er du ikke lisenspliktig.

 

AtW

 

Det kan tenkes at flere ser NRK siden de har tilgang enten de vil eller ikke eller av gammel vane. Ikke sikkert de hadde sett NRK dersom tilgangen var valgfri, altså at man ikke hadde kanalen før man valgte å betale for den.

 

Mener du at man feks kan koble en 55" plasma til en Blu-ray- spiller og ikke betale lisens så lenge man aldri ser TV?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Da bør du kanskje gå i det selv å tenke på hva i alle dager det er du driver med.

 

Fjernsynsmottakere som ikke er i bruk trenger man ikke å betale lisens for, det framgår av loven.

 

AtW

Jeg hadde aldri frivillig betalt for NRK, men når jeg først blir tvunget så benytter jeg meg av tjenesten.

 

"Fjernsynsmottaker som ikke er i bruk" er ikke det samme som "Og om du ikke ser på TV, så er du ikke lisenspliktig", som du påstod. Hvis jeg har en TV, men bruker den til å se på DVD-filmer eller spille TV-spill, så er jeg likevel lisenspliktig.

Lenke til kommentar

Det er iallefall ikke de reglene NRK opererer med. Det kan jeg si sikkert av erfaring.

 

Så med mindre du betaler et tv verksted og skrur ut mottakeren din så slipper man ikke unna. Står man først i registeret, så har man satt seg i fella. Andre måter å komme seg unna i dag, er å selge tv'en til noen som vil fylle ut et eierskifteskjema som du kan sende til NRK, sånn at lisensen overføres til kjøperen av ditt tv apparat. Eller hvis man skal kaste tven, så må man ta med kvittering fra en miljøstasjon for å levere til NRK.

 

 

OK. Den er rimelig grei. Men at alle som bruker mobiler, ipader, laptoper og den gamle datamaskinen, skal være lisenspliktige. Det er helt absurd! Det betyr at ALLE over 14 år med mobiltelefon og data må betale NRK lisensen etterhvert, da.

 

Isteden kunne de hatt de reglene som vi har i dag, men at NRK Nett-TV er abonnent tjeneste/registrert bruker pr. mottaker, osv. Virker nesten som at de prøver å skremme oss med dette, fordi de ser at internett er fremtiden, og snart finnes det ikke kabeltv lenger.... Sånn er teknologiens gang.

 

Jeg er ett levende bevis på det motsatte, jeg har ett TV-apparat, jeg betaler ikke lisens, NRK er bekjent av dette.

 

AtW

 

Det kan tenkes at flere ser NRK siden de har tilgang enten de vil eller ikke eller av gammel vane. Ikke sikkert de hadde sett NRK dersom tilgangen var valgfri, altså at man ikke hadde kanalen før man valgte å betale for den.

 

Mener du at man feks kan koble en 55" plasma til en Blu-ray- spiller og ikke betale lisens så lenge man aldri ser TV?

 

Det er noe helt annet enn å se på NRK mot sin vilje på trass.

 

http://www.forbrukerombudet.no/asset/3158/1/3158_1.pdf se forøvrig dette brevet fra kulturdepartementet som kaster litt lys over saken, og les loven.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri frivillig betalt for NRK, men når jeg først blir tvunget så benytter jeg meg av tjenesten.

 

"Fjernsynsmottaker som ikke er i bruk" er ikke det samme som "Og om du ikke ser på TV, så er du ikke lisenspliktig", som du påstod. Hvis jeg har en TV, men bruker den til å se på DVD-filmer eller spille TV-spill, så er jeg likevel lisenspliktig.

 

Så du sitter ikke å ser på NRK mot sin vilje for å få valute for lisenspengene allikevel da? Til tross for påstanden din. Det er jo bra, noe annet ville jo vært rimelig irrasjonelt. Jeg tror ikke særlig mange andre gjør det heller, så at NRK er en populær kanal tyder på at den har god kvalitet. Selv om den kanskje ikke er verd prisen. Personlig er jeg litt lei av at så mange maser om at NRK er dårlig og at "ingen" ser på det. Det er tøv, det går faktisk ann å innrømme at NRK er i toppen av norske kanaler, og fortsatt være imot lisens.

 

Nei, det er fjernsynsmottakeren din som er lisenspliktig, fjernsynsmottakeren din er tuneren, den er ikke i bruk, se forøvrig brevet jeg lenket til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...