Gå til innhold

Har du Live Messenger må du bytte nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Good riddance

Virus befengt chatte program..

 

*Virusbefent *chatteprogram

 

Dessuten så var det brukerne som var virusbefengt, og bortimot akkurat det samme skjer på facebook, bare at istedet for å dukke op i chatten dukker det opp i nyhetsstrømmen din.

 

Likte Windows Live. Facebookchatten fungerte utrolig dårlig i Opera, og dessuten så fyller den browservinduet når du snakker med mer enn én person av gangen.

Lenke til kommentar
I siste versjon som du da må ha for å kunne benytte deg av Live Messenger i Skype så kan du jo ikke lenger separere hovedvindu og samtalevindu..

 

Skjønner ikke helt hva du mener med dette. Jeg har nyeste versjon av Skype, er logget inn med min Live ID, og har ett hovedvindu hvor kontaktene mine er og ett samtalevindu for hver kontakt. Forresten tar ikke Skype klienten mye mer plass enn Windows Live Messenger gjorde.

 

Legger ved ett bilde av hvordan min Skype ser ut så du kan se om jeg har forstått deg rett.

 

Det største problemet jeg har med Skype er den elendige skaleringen av selve brukergrensesnittet. Jeg kan riktignok endre fonten i selve chat-teksten, men resten av teksten skalerer dårlig. På min Ultrabook med 13.3-tommer skjerm og 1920x1080 oppløsning er teksten i grensesnittet så liten at jeg må myse mot skjermen.

 

Jeg merker at jeg begynner å bli gammel. Før i tiden var jeg en av de verste når det gjaldt å godta eller tilpasse seg endringer. Nå om dagen merker jeg at jeg har mye lettere for å godta dette. Bortsett fra IRC da, det skal ingen ta fra meg så lenge det finnes ett nettverk å koble seg til mot.

 

post-20605-0-17344400-1357805057_thumb.jpg

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Hjemme har jeg også gått over til Skype, kjører fortsatt Live på jobben. Har MS sagt noe om når Messenger og Hotmail skal legges ned? Er kanskje lurt å ta backup av alle kontakter og mailer hvis hele kontoer skal slettes?

 

Skype/Messenger er fortsatt litt uvant men blir nok bedre.

Lenke til kommentar

Forresten kan du benytte hotmail-adressen din som matsie helt riktig sier, men du kommer til Outlook-layouten selv om du går til hotmail.com, altså. Den tradisjonelle hotmail-tjenesten er like død som rocketmail.

 

Så du mener altså at siden de har laget nytt design så er tjenesten død? :hmm:

På jobb har vi gått over til Exchange Online i MS Office 365. Det er en helt fundamentalt anderledes webmail som også er "Outlook". Her jobber virkelig ikke navngivninga og layouten i deres favør, altså.

 

Det du har her er jo gode gamle Outlook Web Access - som nå i siste versjon heter Outlook Web-app, ingen forvirring her? Outlook Web App = Gamle OWA, Outlook er outlook som følger med Office lokalt på PC, og outlook.com = en ren web-tjeneste (hotmail med nytt design).

 

For å gjøre det hele enda litt bedre, får du opp noe drit som heter Outlook Web App i stedet for Outlooken i Office 365 hvis du forsøker logge på med Opera, og i Chrome/Firefox mangler også deler av funksjonaliteten i Outlook. Det er et skikkelig kaos å forholde seg til. :B

 

Som sagt så er det du som blander outlook med outlook web app her (OWA), og jeg tror det er derfor du er forvirret - les min forklaring over. - Hvis man ikke bruker IE så har man alltid fått en "light" versjon av OWA - sånn har det vært i alle tider, men riktignok så har funksjonaliteten blitt mer og mer lik etterhvert som de har lagt til "offisiell" støtte for de andre browserne. IE har tross alt tettere systemintegrasjon, og activex, og kan derfor gjøre mer avanserte ting som ligner mer på lokal outlook.

Lenke til kommentar

Hjemme har jeg også gått over til Skype, kjører fortsatt Live på jobben. Har MS sagt noe om når Messenger og Hotmail skal legges ned? Er kanskje lurt å ta backup av alle kontakter og mailer hvis hele kontoer skal slettes?

 

Skype/Messenger er fortsatt litt uvant men blir nok bedre.

 

Som det står i artikkelen blir Messenger lagt ned den 15 mars i år.

 

Når det gjelder Hotmail så blir ikke kontoene der borte. Det som forsvinner er selve Hotmail portalen. Alle eksisterende kontoer og dets innhold blir flyttet over til den nye Outlook portalen som er designet som Windows (Phone) 8. På outlook.com kan du logge inn med samme brukernavn og passord som før, eller du kan opprette en ny @outlook.com adresse hvis du heller ønsker det.

Lenke til kommentar

MSN er faktisk fortsatt min foretrukne IM-tjeneste. Litt mer behagelig enn Skype (subjektiv vurdering), og Facebook-chaten er jo ubrukelig, i hvert fall i web-interfjeset.

Problemet er at folk ikke henger på MSN lenger, så man må liksom ty til Facebook for å få tak i folk. Det hjalp veldig da jeg fant ut at Pidgin kunne brukes som klient for Facebook-chat. ^^

 

Hjemme har jeg også gått over til Skype, kjører fortsatt Live på jobben. Har MS sagt noe om når Messenger og Hotmail skal legges ned? Er kanskje lurt å ta backup av alle kontakter og mailer hvis hele kontoer skal slettes?

Alt du har i din gamle hotmail vil vel kunne brukes som før, bare i form av den nye Outlook.com-siden.

(Om det er lurt å ta backup av mailen i alle fall er en annen sak... ;) )

Lenke til kommentar
Arg.. Da må noen få plass en patch som lar deg fjerne reklame og ikke minst muliggjøre det å kjøre flere Skype prosesser samtidig på maskinen...

Du kan fint køyre to skype samtidig. https://support.skype.com/en/faq/fa829/how-can-i-run-two-skype-accounts-on-the-same-computer

 

Går gjerne ikkje med fleire, men er vel ein grense på kor mange ulike kontoer ein trenger å ha oppe samtidig.

Lenke til kommentar

Når Microsoft stenger ned serverene sine vil du ikke kunne bruke msn-kontoen din gjennom Trillian eller Pidgin, rett og slett fordi den ikke vil eksistere lenger. (Sånn jeg har forstått det)

 

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette med faktisk informasjon ifra MS, og ikke bare synsing uten kilder?

Noen påstår serverne bak skal fortsette, bare skype tar over for msn klienten, andre sier at hele msn api og backend avsluttes.

 

Vært greit å vist om man må få msn folk over på google talk før msn evt går av med døden.

 

Og nei, skype og facebook chat er IKKE et alternativ.

Lenke til kommentar

1) Så du mener altså at siden de har laget nytt design så er tjenesten død? :hmm:

 

 

2) Det du har her er jo gode gamle Outlook Web Access - som nå i siste versjon heter Outlook Web-app, ingen forvirring her? Outlook Web App = Gamle OWA, Outlook er outlook som følger med Office lokalt på PC, og outlook.com = en ren web-tjeneste (hotmail med nytt design).

 

 

 

3) Som sagt så er det du som blander outlook med outlook web app her (OWA), og jeg tror det er derfor du er forvirret - les min forklaring over.

 

1) Ja, den er erstattet med en ny og bedre tjeneste. Akkurat på samme måte som jeg som bruker ble flyttet over fra rocketmails tjeneste til yahoos tjeneste da yahoo kjøpte rocketmail, har jeg nå blitt flyttet over fra Microsofts gamle webmailtjeneste til deres nye webmailtjeneste. Ikke noe spesielt dramatisk i det, men frontenden de hadde er definitivt historie når den blir lagt ned. Mulig du reagerer på min bruk av begrepet tjeneste? Uansett, frontenden blir bytta ut med en helt anderledes frontend.

 

3) Svarer på denne først, siden 2) følger av 3). Nei, jeg blander ikke outlook med outlook web app (OWA). Jeg påpeker at Microsoft gjør det, i navngivning/presentasjon. Allow me to demonstrate:

 

Tjenesten vi betaler for er Exchange Online, en del av Office 365. Outlook Web App og Exchange ActiveSync er to tilleggstjenester som kommer med på kjøpet. Disse skal gi tilgang til eposten "på nesten alle typer enheter". Det er Microsoft som mixer bruken av "Outlook" med "Outlook Web App".

 

Innstillinger: innstillinger jeg gjør i Office 365 er for "Outlook". Slik står det i admin:

 

Microsoft Office 365

Exchange

 

Outlook-innstillinger og beskyttelse.

 

Den lenka fører ikke til noe som har med Outlook-innstillinger å gjøre i det hele tatt. Den fører til administrering av postbokser, grupper, eksterne kontakter, roller, regler for oppbevaring, policier etc. Altså rett og slett innstillinger for Exchange Online. Den samme siden kommer opp uansett hvilken nettleser man bruker, men hele menypunkter mangler dersom man går inn med noe annet enn Internet Explorer, uten at man får opp noen advarsel om dette. Siden jeg bytter mellom nettlesere hele tiden, vil det si at jeg endte opp med å se på rett plass etter noe som ikke lengre var der, for så å lete etter dette på andre plasser. (Dette er forøvrig den eneste gangen jeg har vært forvirret her, vel, i tillegg til at jeg først trodde outlook.com var knyttet til Office 365 før jeg hadde hørt at det var den nye fronten for nettjenesten tidligere kjent som prince Hotmail.)

 

Epost-klienten: Lenken jeg får opp i alle nettlesere, påstår å være til "Outlook". Her er de tre punktene jeg får opp i grensesnittet:

Hjem | Outlook | Administrator
Og ja, denne peker til Outlook Web App, www.outlook.com/owa/office365.com?etc... Den peker altså også til outlook.com, men en annen mailklient enn den du finner på forsiden.

 

Når jeg klikker på dette lenken/menypunktet "Outlook", kommer jeg altså til en online epostklient. Denne er ganske riktig "Outlook Web App", og det er tittel-tagen på websiden. Men det er ikke det som er overskriften som skrives ut på siden. Headingen på siden sier "Microsoft Office 365 | Hjem | Outlook". (I fet skrift). Siden identifiserer seg altså til meg som Outlook, ikke Outlook Web App. Med mindre jeg går inn via Opera, da jeg får opp en annen versjon av Outlook Web App som er beregnet for mobile enheter. Da identifiserer siden seg som Outlook Web App, og har helt annen layout og funksjonalitet enn i den andre Outlook Web App som man får opp i Internet Explorer og Chrome, men ikke er identifisert som Outlook Web App annet enn i html-tagen og /owa/-delen av lenka dit.

 

Saken er altså at overalt i Office 365/Exchange Online snakker Microsoft om Outlook, ikke Outlook Web App, ikke outlook.com, ikke Outlook 2010, ikke engang Exchange Online på mange plasser der det burde stå det, men Outlook. Og avhengig av hvilken nettleser du bruker, får man forskjellig funksjonalitet eller forskjellige tjenester fra de samme lenkene. Jeg blander ikke mellom Outlook og Outlook Web App. Microsoft gjør. Det som står er "Outlook", med unntak i Opera der det vises et bilde med "Outlook Web App". Dette er spesialbehandling av Opera. Siden Opera også har nettleser på mobile enheter, synes Microsoft det er greit å behandle desktop-leseren også som en mobil enhet.

 

2) Om OWA på noe tidspunkt har hett Outlook Web Access eller ikke vet ikke jeg noe om, men det står ingensteds noesteds nå lengre. Det står HELLER ikke Outlook Web Access hvis man logger på med en annen nettleser enn Opera (med unntak av <title>-tag og tre bokstaver i URI) selv om det er nettopp det. Det er jo nettopp det jeg påpeker. De slurver med bruken av det samme navnet på forskjellige ting. I Office 365 står det Outlook her og Outlook der og ingen ting av det har med Outlook 2010 installert på noen PC, og det ligger på domenet outlook.com som ikke er i domenet man logget på fra eller domenet man var på etter man logget på... Og her er altså ikke outlook.com lengre hotmail med et nytt design, for det er TRE forskjellige webmail-grensesnitt som ALLE ligger på outlook.com. Og hva er tittel og logo og produktnavnet på outlook.com? Jo, det er Outlook.

 

Så den relativt greie forklaringa du har på 2) er beskrivende nok, jøssda, men fullstendig i uoverenstemmelse med det Microsoft selv har satt opp av navngivning. De kaller helst heile pakka og hver del i den for Outlook. Så Outlook (PC mailklient) og Outlook (alias for Exchange Online i innstillingene på denne) og Outlook (Webmailklient for IE med flere) og Outlook (Webmailklient for Opera med flere) og Outlook (Gratis webmailklient for hotmail-brukere) profileres ALLE som Outlook.

 

Og det er i mine augne ganske rotete.

Lenke til kommentar

Uten at det fantes en offisiell kilde da heller, så ble det sagt tidligere i en annen tråd at det er klienten Live Messenger og ikke protokollen MSN som blir lagt ned. Men Microsoft vil da ha to protokoller, Skype's og MSN. Dette vil raskt regna være ca. dobbelt så mange som de trenger...?

 

Det er opp til andre klienter å forsøke og fortsatt støtte MSN- og Skype-brukere etter eventuelle endringer på protokollene. Skype har historisk sett vært dårligere støttet i f.eks. Trillian enn de fleste andre protokoller.

Lenke til kommentar

Er det jeg prøver å finne ut av, da om det bare er msn live softwaren de avslutter, og flytter folk over til skype, er det bare for oss som liker gamle msn, å fortsette å bruke denne.

Jeg kjører i dag msn live 2009 (14.0.8), da denne gir meg det ui'et jeg ønsket osv med apatch lagt inn.

 

Testet skype, og den søppla kan de få beholde for seg selv.

Lenke til kommentar

De kan velge å stenge/blokkere gamle klienter om de vil, så det er det kun Microsoft som kan svare på... Så langt har de tillatt mange andre klienter å koble til, så da måtte det enten være en policy change eller fordi de ønsker spesifikt at deres egne gamle klient skal ut av bruk med evt. bugs, sikkerhetshull og supportsaker som medfølger den.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Så den relativt greie forklaringa du har på 2) er beskrivende nok, jøssda, men fullstendig i uoverenstemmelse med det Microsoft selv har satt opp av navngivning. De kaller helst heile pakka og hver del i den for Outlook. Så Outlook (PC mailklient) og Outlook (alias for Exchange Online i innstillingene på denne) og Outlook (Webmailklient for IE med flere) og Outlook (Webmailklient for Opera med flere) og Outlook (Gratis webmailklient for hotmail-brukere) profileres ALLE som Outlook.

 

Og det er i mine augne ganske rotete.

 

Ok, jeg skjønner iogforseg hva du mener, men jeg tror du beskriver administrasjonsbildet på portal.microsoftonline.com(?) - og dette er som sagt kun et administrasjonsgrensesnitt for de som skal konfigurer løsningen, eller når du skal installere første gang eller installere/reinstallere programvare (eller har behov for annet vedlikehold av kontoen din) og er normalt ikke noe "vanlige" brukere trenger å forholde seg til.

 

Hvis dere bare har exchange online så burde dere fått oppgitt url til webmail slik: http://outlook.com/<dittdomene> - og det burde da ligge som en snarvei hos alle evt på intranett/e.l.

 

Så vidt jeg har fått med meg så har det jo hele tiden vært klart at de kun bytter MSN-klienten med Skype-klienten - hele MSN backend fortsetter som før.

Lenke til kommentar

Våre ikke-tekniske brukere forholder seg til mail.<vårtdomene>.com, som gir dem brukersiden fra portal.microsoftonline.com. Der står det øverst i midten: Hjem | Outlook. På Hjem-siden står det:

 

Outlook

Les e-post og få tilgang til kalenderen, kontaktene og oppgavene i Outlook.

Innboks | Kalender | Alternativer

 

Og dersom de klikker på Outlook øverst, kommer de vel til det samme som om de hadde logget på via outlook.com/<vårtdomene>. Også der har de den samme "Hjem"-siden og den samme "Outlook"-teksten oppe i midten, men det defaultes vel til inbox-view. Vanskelig å teste for meg.

 

Altså, det står "Outlook" midt på skjermen deres når de logger på. Mye sånn som når man logger på en helt annen webmail-løsning på outlook.com.

 

De tenker på webmail-løsningen ene og alene som "Outlook". Det er "den nye Outlooken webmailen" vs "den gamle Outlooken på PC'n min" og de lurer veldig på hvorfor "den nye" ikke kan gjøre noen av de samme tingene som "den gamle". Disse brukerne kommer til å bli veldig overrasket hvis noen senere kommer til å foreslå at de skal installere Outlook på PC'n når neste versjon av Office kommer i salg.

Lenke til kommentar

Våre ikke-tekniske brukere forholder seg til mail.<vårtdomene>.com, som gir dem brukersiden fra portal.microsoftonline.com. Der står det øverst i midten: Hjem | Outlook. På Hjem-siden står det:

 

Aha, vel det er isåfall en generaltabbe fra de som har satt det opp. - Da skjønner jeg at noen kan bli forvirret :)

 

De tenker på webmail-løsningen ene og alene som "Outlook". Det er "den nye Outlooken webmailen" vs "den gamle Outlooken på PC'n min" og de lurer veldig på hvorfor "den nye" ikke kan gjøre noen av de samme tingene som "den gamle". Disse brukerne kommer til å bli veldig overrasket hvis noen senere kommer til å foreslå at de skal installere Outlook på PC'n når neste versjon av Office kommer i salg.

 

Tja, de fleste vet jo forskjellen på outlook som er et program på PCen, og webmail - i dette tilfelle Outlook Webapp - Hvis noen har fortalt de at webmailen er "den nye outlooken" så skjønner jeg jo at de kan bli forvirret.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...