Gå til innhold

Har du Live Messenger må du bytte nå


Anbefalte innlegg

Til vedkommende som mente at Skype vinduet / grensesnittet ikke tar mer plass enn Windows Live Messenger vinduet / grensesnittet kan jo ta en titt på dette:

 

livemessengerskype.png

 

 

Her har jeg altså forminsket både Live Messenger og Skype vinduet som mye som det lar seg gjøre, dette på en Asus VG287HE 1920x1080 skjerm. Personlig syntes jeg begge tar opp alt for stor plass av skjermen, men Skype tar altså opp vesentlig mer plass enn siste utgave av Live Messenger.

 

Og tidligere hadde man altså en enkelt knapp som ville separere hovedvinduet og samtalevinduet i Skype, for meg ble denne knappen borte så fort jeg installerte utgaven med støtte for Windows Live ID (6.0.73.126) så hvordan kan jeg få separert vinduet nå?

 

 

Er det noe Windows virkelig trenger så er det en langt bedre måte å få skalert alt av UI og elementer på, når man for eksempel kjører 1920x1080 oppløsning på en 27" skjerm så tar ting idiotisk mye plass. Kunne generelt ha fått redusert alt innhold på skjermen med 25% og jeg ville fremdeles hatt null problem med tekst eller noe som helst samtidig som jeg kunne organisert langt flere vinduer osv på skjermen. Nå tar jo faktisk Skype opp så mye av skjermen at jeg nesten får klaustrofobiske nykker.

 

Dette går jo andre veien også, når du sitter på maskiner med 13" skjerm og 1920x1080 så kan ting tidvis bli litt for smått, men de flest applikasjoner lar deg nå hvertfall forstørre ting, mens de nesten aldri lar deg forminske i noen god grad.

 

 

EDIT:

 

Fikk separerte hoved og samtale vinduet nå. Var bare å gå på "View" og velge "Compact view". Skjønner fremdeles ikke hvorfor de fjernet den enkle knappen de hadde på toppbaren tidligere.

 

 

Til de som misliker å bruke Facebook sin chat på nettsiden, eller via Facebook Messenger kan jo bare integrere Facebook brukeren sin i Windows Live Messenger eller Skype og ta Facebook chatting derfra.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klønete at jeg må bruke den lange MSN-adressen til å logge inn istedenfor Skype-navnet med 6 tegn etter å ha slått de sammen. Ser også ut som om det ikke er mulig å endre visningsnavnet på MSN, det har blitt endret til det useriøse greiene jeg oppga som fornavn og etternavn for mange år siden.. :p

 

Muligheten for å bytte visningsnavnet på MSN forsvant vel med den nåværende utgaven av Windows Live Messenger. Litt avhengig av hvilken platform og klient jeg logger på med kommer enten visningsnavnet eller fornavn/etternavn til folk jeg har i kontaktlisten frem.

 

Microsoft så vel ikke behovet for nick/visningsnavn i og med at det er mulighet for en statusmelding i tillegg til fornavn/etternavn. Du har jo fremdeles muligheten til å redigere fornavn/etternavn ved å logge inn på Microsoft-kontoen din.

Lenke til kommentar

Er glad for at MSN er borte, det er rett og slett noe tøv. Liker Skype, men hva skjer nå som Microsoft har kjøpt det opp?

Det jeg savner med Skype er å kunne dra bilder inn i samtalen. Skulle vært litt mer muligheter sånn.

 

 

Dette skjer:

"Are your Skype calls safe from the eyes and ears of snooping feds? Microsoft has filed a patent to allow eavesdropping over Skype and other VOIP platforms, but the Silicon Valley giants won’t say whether or not they are already implementing it."

 

"According to the paperwork Microsoft has filed with the US Patent and Trademark Office, the ability to silently record communications between Skype users is necessary in instances where law enforcement agencies and national governments may demand to listen in on or even watch conversations in real time that are otherwise believed to be between just two parties. Their patent for “legal intercept” technology was approved last month, essentially awarding Microsoft the ability to “silently copy communication transmitted via the communication session” without asking for user authorization."

 

 

Skype/MS kan eavesdroppe brukere uten court order, jeg regner også med at all chattext vil gå gjennom et filter der ord som "bomb", "terrorist" osv blir filtrert ut og brukere blir satt på en "watchlist". Synes det er rart av noen i heletatt vil bruke Skype når man har så mange andre gode og åpne tjenester som Mumble, Torchat, Jitsi, Ekiga, Jabber og Pidgin som støtter XMPP/SIP. Man kan også bruke Gtalk og FBchat serverne og OTR kryptering for privacy.

 

http://theweek.com/a...dropping-on-you

http://www.csoonline...opping-concerns

https://rt.com/usa/n...ype-patent-867/

http://www.slate.com...ny_without.html

http://www.slate.com...ersations_.html

http://www.forbes.co...my-skype-calls/

http://www.wired.co....pe-call-privacy

 

Edit: Dette er vel ikke noe nytt for deg som er i mot DLD? Samme gjelder FB som jeg har nevnt her.

Endret av fenele
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mange misforståelser, trolig pga. den uklare saken til HW.

 

Hotmail.com har byttet navn til Outlook.com. I forbindelse med navnebyttet har det blitt et nytt design på den gamle traveren. Du kan nå også velge om du ønsker Outlook.com adresse eller om du vil fortsette med Hotmail.com adressen som din primære adresse. Velger du ny, kommer mail til din gamle adresse i en egen innboks, og du må oppgi [email protected] som brukernavn når du logger på. Det er kun nettsidene med det gamle designet som etter hvert vil legges ned.

 

Messenger chatte-nettverket legges ikke ned. Det er faktisk slik at Messenger serverne tar over all Skype trafikken i tillegg. Det er klienten med flere navn: "MSN Messenger", "Windows Messenger" og "Live Messenger" som opphører på Windows 7 og tidligere. Det er mao. Microsoft som rydder i gammel programvare på sine eldre versjoner av Windows. Windows 8 har sin nye messenger klient integrert. For brukere av Windows 7 og tidligere kan man fortsatt chatte på Messenger, men nå med Skype som klient. Om tredjepartsklienter blir blokkert i denne prosessen er usikkert, men jeg antar at Microsoft vil benytte den anledningen.

 

Skype har sin egen klient på Windows 8, i tillegg til den integrerte messenger klienten. Man kan derimot chatte med både skype og messenger kontakter fra begge, i tillegg til også facebook kontakter på sistnevnte.

 

Messenger .Net Services er kjempesentralt i Windows 8. Det er derfor viktig å logge på Windows 8 med det som nå heter Microsoft-konto, altså hotmailen/messenger osv. Gjør man ikke det er det mye funksjonalitet man går glipp av. Messenger .Net Services er teknologien i bakkant som oppdaterer flisene mv. på Start skjermen med ny personlig informasjon (for påloggingstjenester) når den aktuelle applikasjonen ikke kjører.

 

Kontakter fra Hotmail, messenger, skype, Xbox, facebook, gmail, linkedin, outook exchange pluss mange flere er nå samlet i den nye kontaktboken i Windows 8 som heter "Personer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Brukere" er ikke så opptatte av åpenhet som man kunne ønske. De er i snitt ganske pragmatiske, om ikke alltid rasjonelle. Skype ble raskt mye mer populært enn noen opensource-løsning, enda f.eks. gratis VOIP og SIP løsninger har vært tilgjengelig kanskje ti år lengre. "Brukere" er opptatt av reklame ;) og at ting har et vennlig grensesnitt og ikke er avskrekkende i oppstartsfasen.

 

Hva sier jeg, er brukere opptatt av reklame?!

Jadda. De velger det de har hørt nevnt flest ganger. Reklame funker som fy.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg synes at mange begynner å få dette med softwareoppdateringer "riktig" nå. Ikke flash og ikke java, men de gode nettleserne er f.eks. ganske greie til å oppdatere seg uten at det er til stor bry.

 

Har strengt tatt ikke hørt noe om at MIRC eller noen andre nettverksklienter er immune mot sikkerhetshull eller brukere som vil ha ny funksjonalitet. I såfall burde resten av bransjen fulgt det eksemplet og implementert feilfrihet. :g

Lenke til kommentar

"Brukere" er ikke så opptatte av åpenhet som man kunne ønske. De er i snitt ganske pragmatiske, om ikke alltid rasjonelle. Skype ble raskt mye mer populært enn noen opensource-løsning, enda f.eks. gratis VOIP og SIP løsninger har vært tilgjengelig kanskje ti år lengre.

 

Vel, jeg sier ikke brukere bare er opptatt av åpenhet. Grunnen til at Skype ble så populært var vel at det fungerte bra, var lett å bruke, samt (av egen erfaring) at det var lett å lade kontoen med penger og ringe til konvensjonelle telefoner, særlig utenlandssamtaler ble billig...

 

De siste årene har Skype begynt å vise tendenser til "lame-ifisering" hvis det går an å bruke et slikt ord, med f.eks ufrivillig installasjon av skype-integrering i browser ved oppdatering av klienten. Andre irritasjonsmomenter er håpløs auto-justering av gain i mikrofonen. (alle vil jo høre bakgrunnssus på full styrke...).

 

Men Skype brukes fortsatt i mine kretser ihvertfall, Kanskje jeg tar feil her, men jeg tror noe av grunnen til at Skype ble så populært var at det ikke fantes gode konkurrenter... og nå har det på en måte blitt standard. Men til instant messaging synes jeg det fungerer dårlig, og jeg nekter å gå over til å bruke Skype-klienten. Da får jeg heller miste halve kontaktlista på Trillian (de som absolutt ikke vil forlate MS)

Lenke til kommentar

Du er nok inne på mye der, for ikke å snakke om at disse "open-source" og åpne / frie løsningene har en lei tendens til å enten ha et utrolig lite innbydende og lite tiltrekkende brukergrensesnitt, eller så er de såpass kronglete å få installert og konfigurert at halvparten av brukerne faller av før de i det hele tatt har fått startet. Noen ganger er det til og med begge deler.

 

Og når folk da mister interessen så blir mye av poenget borte for slike IM og videotjenester er jo helt avhengig av de du er ute etter å kommunisere med faktisk er på plattformen. Dette er jo en av hovedgrunnene til at det ikke er bare å komme opp med en ny versjon av Facebook som fungere ti ganger bedre, ettersom brorparten av brukerne ikke vil gidde å migrere bort fra Facebook uansett.

 

 

En av grunnene til at jeg ikke klarer å bruke applikasjoner som Pidgin er fordi jeg finner brukergrensesnittet relativt lite attraktivt, også mister du jo halvparten av funksjonaliteten (video og samtaler over Live Messenger protokollen osv..) og da faller hele poenget med å bruke det litt bort syntes jeg.

 

 

Personlig kunne jeg tenkt meg å bevege meg bort fra Skype for lenge siden, den konsekvente utviklingen i feil retning og det faktum at applikasjonen er så til de grader elendig optimalisert i OS X osv er mer enn gode nok grunner for meg til å finne meg alternativer, men hva hjelper det om jeg finner bedre alternativer når 99% av de jeg skal kommunisere med fremdeles sitter på Skype.

Lenke til kommentar

Er litt enig i kritikken mot Pidgin. Det ser ikke ut. Liker det ellers, men designet til Trillian appellerer mer. Det at man ikke vil ha bloat som i Live Messenger, betyr ikke at man ikke vil ha design... Aksepterer heller bittelittegrann reklame i gratis-trillian, det ser jo fortsatt bra ut.

 

Vi får bare sette vår lit til gtalk og håpe at google ser sitt snitt til å hamstre brukere fra MSN-nettverket med chat, tale, video og telefon gjennom åpen protokoll. Da kan de som vil bruke Pidgin og andre bruke Trillian. Evnt. andre ting...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Trillian ser jo ikke så dumt ut, det støtter vell i utgangspunktet Facebook, Skype og Live Messenger men mangler støtten for de nye "merged Live Messenger + Skype" kontoene men vil oppdatere dette fortløpende som Microsoft legger ut nytt developer kit for Skype (vil de gjør det er vell det store spørsmålet her?).

 

Ser ut til å ha nokså snasent brukergrensesnitt og har til og med OS X klient som jeg aldri i livet kan tenke meg at fungerer noe dårligere enn Skype for OS X når det gjelder optimalisering og ressursforbruk. Er det noen haker her? Støtter det kanskje ikke samtaler eller video over Skype eller Live Messenger eller noe liggende?

Lenke til kommentar

Trillian blir ikke oppdatert veldig ofte/raskt med mindre de mister en hel protokoll. De er tekstfokusert og har hatt støtte for video men kun flekkvis og tidvis, for et begrenset utvalg protokoller (= MSN) og primært på betalingsversjonen. Vet ikke om det er noen form for videosamtaler som virker for tiden.

 

Filoverføringer over MSN har også vært mye tregere på Trillian enn MSN, men det kan ha med brannmurinnstillinger og sånn som er brukerens ansvar. Trillian kunne også vært bedre på håndtering av epost, twitter, facebook og spesielt skype-integrasjon. På den andre siden så støtter den MANGE protokoller. Google Talk ser ut til å virke bra.

 

Trillian har bedre sikkerhetsmuligheter enn Microsofts klienter, bl.a. off-the-record samtaler.

 

Trillian har historisk sett hatt noen riktig fine skins, men hver ny versjon ser ut til å b0rke støtten for eksisterende skin.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Enig i mye av dette, men jeg kan ikke si jeg har hatt noen problemer med e-post-håndtering. Jeg synes tvert imot det er en av de store fordelene med Trillian, at jeg får opp både Yahoo Mail og Gmail direkte i Trillian. (Klikkbart tall på uleste mail + får en notification når det kommer en ny mail, og kan klikke direkte på den for å lese).

 

Filoverføring har alltid vært r*** på både Trillian og MSN. Er det noen nettverk som gjør dette bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...