Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Neida. I P kan du stille lukker & blender med beholder den samme EV.

Det har du rett i, P fungerer omtrent som AV bare at innstillingene nullstiller seg etter at du har slått av kameraet.

 

Ja, men i henhold til alle de RAW gale her inne er det ikke nødvendig å stille på all småripsen, det tas i raw før en konverterer til jpg. :green::confused::)

 

Prøver du å være morsom på min bekostning ?, da kan du gjerne forklare meg hvordan jeg slår av/på blits og fokuspunkter i postprosessering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har du rett i, P fungerer omtrent som AV bare at innstillingene nullstiller seg etter at du har slått av kameraet.

 

Ikke helt: P er (litt forenklet) som en graf i form av en rett linje mellom blender og lukker. Vrir du på rattet i P får du opp P* som viser at du du endrer stigningen på linjen, altså at forholdet mellom blender og lukker er litt anderledes enn standard. Du kan vri for eksempel tre hakk til høyre, og vri tilbake tre hakk og du er tilbake på standardlinjen P igen.

Lenke til kommentar

Ja, men i henhold til alle de RAW gale her inne er det ikke nødvendig å stille på all småripsen, det tas i raw før en konverterer til jpg. :green::confused::)

Naturlig vis, og Kenny boy er en dust. :hm:

 

Nei, vet dere hva? DERE er noen duster...

 

Makan til idiotoppførsel altså...

 

EDIT: Som alltid forsøker kloke og kompetente mennesker her inne å hjelpe, men så kommer naturligvis dere to, som er inkompetente og av og til direkte frekke, å skaper dårlig stemning. GTFO!

Endret av IceBlitz
  • Liker 7
Lenke til kommentar

De siste 10 innleggene har helt sikkert vært til nytte for trådstarter. Dårlig stemning? Angrep er det beste angrep, og avsporinger et flott for da kan veteranene brilliere.

 

Når trådstarter har problemer med å forstå ISO AUTO, fatter jeg ikke at RAW er tema. Men RAW er jo tema nesten i alle tråder.

 

Jeg forstår ikke hvorfor tow synes han burde kommentere mitt innlegg vedrørende P*. Uansett hvordan man dreier hjulet er EV den samme, og heldig vis nullstilles P når man slår av. Det er vel ingen som parkerer bilen i 4. gear?

 

Hvis Nautica bruker NX2, vil han kunne se focuspunktene og alle andre innstillinger han hadde da bildet ble tatt. Gjelder kun Nikon.

 

Forslagsvis kunne trådstarter ha nytte av disse.

 

https://www.faktabocker.se/kampanjer/fotoskolan-1-2

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor tow synes han burde kommentere mitt innlegg vedrørende P*.

 

Nå var det ikke ditt innlegg jeg kommenterte, det var Nautica sitt. Jeg kommenterte Nautica sitt innlegg fordi det så ut som han hadde misforstått funksjonen, og fordi det er flere måter å gå ut av P* enn å skru av kameraet.

Han sammenlignet P* med AV, som er en innstilling som ikke finnes på Nikon, der heter det A. A setter en fast blender, noe P* ikke gjør, P* bare forholdet mellom blender og lukker, slik at om lysforholdene endrer seg etter man har vridd på rattet kan både blender og lukker endre seg, blender er fast om rattet er satt til A.

 

En eventuell unnskyldning blir godtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du setter velgeren i A eller Av og stiller blenderen så står den slik helt til du velger å forandre den.

Så det er ikke galt å si at blenderen settes fast. Blenderen vil også være det samme etter av og påslag av kameraet.

 

Fælt til kvervulering det er i denne tråden, mon tro om det er noen som har lite å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida. I P kan du stille lukker & blender med beholder den samme EV.

 

Jeg trodde det muligens her hadde tørnet for Asdic. Men nærmer ettersyn viser at han fremdeles er oppegående. En kan i P også i Canon eksempelvis sette opp lukkerhastigheten fra det automatisk valgte ved å skru på hjulet mens lysmåleren er aktiv. Det var en ny oppdagelse for meg, og nyttig. Normalt går jeg bare fra auto til P når jeg vil ha punktfokusering. Med det Asdic nå har lært meg, kan jeg nå lynraskt regulere lukker eller blender ved å endre veien en dreier hjulet i P.

 

Jeg såg i manualen til Nikon D7000. Funksjonene S, Tv i Canon, og A, Av i Canon, har samme funksjon som også P i begge har. Men det skaper likevel masse støy på forumet her.

post-296260-0-83698700-1364334458_thumb.jpg

Lenke til kommentar

"A" setter ikke en fast blender. "A" gir mulighet for å forandre blender. Tiden forandres i henhold til lydforholdene automatisk.

 

Unskyldning for hva? Manglende millimeternøyaktighet?

 

Hva med manglende folkeskikk?

 

Du misforstår fremdeles konseptet:

I A setter du blenderen. Den holder seg på den blenderen du har valgt til du velger en annen blender, lukkertiden varierer for å gi riktig eksponering.

I P velger kameraet blender og lukkertid i forhold til en forhåndsvalgt tabell (det er gjerne en annen tabell med lang brennvidde, men det har ikke noe med prinsippet å gjøre), der lysforholdene velger en linje i tabellen. Velger du P* hopper kameraet over på en annen tabell, der lysforholdene velger et annet forhold mellom blender og lukkertid.

 

Skjønner du ikke forskjellen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde det muligens her hadde tørnet for Asdic. Men nærmer ettersyn viser at han fremdeles er oppegående. En kan i P også i Canon eksempelvis sette opp lukkerhastigheten fra det automatisk valgte ved å skru på hjulet mens lysmåleren er aktiv. Det var en ny oppdagelse for meg, og nyttig. Normalt går jeg bare fra auto til P når jeg vil ha punktfokusering. Med det Asdic nå har lært meg, kan jeg nå lynraskt regulere lukker eller blender ved å endre veien en dreier hjulet i P.

 

Jeg såg i manualen til Nikon D7000. Funksjonene S, Tv i Canon, og A, Av i Canon, har samme funksjon som også P i begge har. Men det skaper likevel masse støy på forumet her.

 

Stemmer på en prikk dette.

Du velger blender/lukkertid i P ved å snurre på hjulet. Jeg bruker bare A av gammel vane, men oppnår egentlig det samme i P. Eksponeringen blir lik.

Lenke til kommentar

Hva med manglende folkeskikk?

 

Du misforstår fremdeles konseptet:

I A setter du blenderen. Den holder seg på den blenderen du har valgt til du velger en annen blender, lukkertiden varierer for å gi riktig eksponering.

I P velger kameraet blender og lukkertid i forhold til en forhåndsvalgt tabell (det er gjerne en annen tabell med lang brennvidde, men det har ikke noe med prinsippet å gjøre), der lysforholdene velger en linje i tabellen. Velger du P* hopper kameraet over på en annen tabell, der lysforholdene velger et annet forhold mellom blender og lukkertid.

 

Skjønner du ikke forskjellen?

 

Absolutt- men hva er hensikten med å fortestte denne krangelen?

 

Jeg begynte å fotografere med en Rollei 4x4 (127 rullfilm) og en Gossen lysmåler. Lysmåleren viste lukkertid og blender og selvfølgelig EV. Lukker og blenderhjulet var sammenkoblet på Rolleien. Jeg mainipulerte hjulene til rktig EV og stod da fritt til å velge enten blender eller den lukkertiden jeg ønsket. EV var hele tiden i alle kombinasjoner riktig. Ganske nøyaktig det samme man oppnår ned P*

 

P og eksponeringskompensasjon + eller - er minst like enkelt, bare man husker å nullstille.

post-295294-0-39980900-1364384784_thumb.jpg

post-295294-0-38745900-1364384843_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Aftenposten hadde for mange år siden en slogan: "Solid bakgrunn for egene meninger", men det var lenge siden.

 

Dessverre var det noen som syntes at serien var interessant og stjal noen av bøkene.

 

Bokserien gav god innsikt i fotografiens "mystikk, blandt annet hvordan man kom frem til nummereringen av blendere og hva f 5,6 eller f 8 egentlig betyr.

 

Prinsippene er de samme idag.

post-295294-0-17004600-1364386512_thumb.jpg

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Aftenposten hadde for mange år siden en slogan: "Solid bakgrunn for egene meninger", men det var lenge siden.

 

Dessverre var det noen som syntes at serien var interessant og stjal noen av bøkene.

 

Bokserien gav god innsikt i fotografiens "mystikk, blandt annet hvordan man kom frem til nummereringen av blendere og hva f 5,6 eller f 8 egentlig betyr.

 

Prinsippene er de samme idag.

 

Og dette var relevant til hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt- men hva er hensikten med å fortestte denne krangelen?

 

Om det viktigste for deg er å insistere på at du har rett og ikke å finne ut at du faktisk har tatt feil sier jeg takk for meg. Jeg har beskrevet funksjonen, du har sagt at den er anderledes enn den er, dette er det siste du hører fra meg i denne saken, om du ikke klarer å faktisk vise at jeg har sagt noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...