Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Ble det litt klarere nå?

 

Overhode ikke!

 

Du skrev først: "Utløseren var programmert til å ta bildet uten at kameraet fokuserte"

 

Det er noe ganske annet enn de to alternativene "a1" og "a2" du nevner over.

Kamera vil forsøke å fokusere også i alternativ 2, men tar bilde uansett om det ikke er i perfekt fokus ennå.

 

Det du tydeligvis ikke er klar over er at kamera kan settes opp slik at kamera ikke fokuserer når utløserknappen trykkes halvveis ned! Men bruker AF-ON eller en annen knapp som er satt opp som AF-ON til å fokusere!

Dét er det mange som liker bedre enn at utløserknappen gjør begge deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ozone skriver i all sin visdom:

 

"Kamera vil forsøke å fokusere også i alternativ 2, men tar bilde uansett om det ikke er i perfekt fokus ennå."

 

Det var det jeg forsøkte å formidle, ja. Pussig nok blir bildene uskarpe.

 

"Det du tydeligvis ikke er klar over er at kamera kan settes opp slik at kamera ikke fokuserer når utløserknappen trykkes halvveis ned! Men bruker AF-ON eller en annen knapp som er satt opp som AF-ON til å fokusere!"

 

Neida, men hvorfor disse øvelsene? Trådstarter er usikker på hva ISO AUTO er, så han blir sikkert kjempeglad for disse avenserte innstillingene. Keep up the good work.

 

Hvor lang er ozones erfaring med D7000?

Lenke til kommentar

Ingenting av problemstillingen her er låst til Nikon D7000, de aller fleste kameraene er så like at skulle tro er laget i samarbeid og ikke konkurrenter. Autofokusen har samme prinsipp og stort sett hvordan kameraene kan settes opp, eneste virkelige forskjellen er at de har lov å ta seg den friheten de kan med å navngi de sammen funksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter viser 3 bilder. Det er ikke et punkt i noen av dem som er i fokus. Jeg spør: har objektivet bildestabilisering og er det på? Har objektivet autofokus, sannsynligvis, men er det på? Om svaret er JA og objektivet ellers er i orden, så bør trådstarter levere tilbake kammeret og få pengene igjen, eller et nytt som virker som det skal. En bør forvente att et nyt kamera tar topp bilder i alle autoprogrammer uten noe fikling. Om alt er som det skal med utstyret så mistenker jeg at autofokus ikke er på. Men hva tror dere, som har lang erfaring med kamera.

Lenke til kommentar

Ok. Vi går ut fra at kamera er som det skall og står i A auto. Mange har problemer med forståelsen av funksjonen med utløseren halvt nede i fokusstilling. Mange holder den nede og veiver rundt med kamera til dem finner et motiv og trykker ned. Selvsagt med et begredelig resultat, om en ikke var i sportmodus. Kan dette være trådstarters problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg ser mange her skylder på ferdighetene dine. Og det kan selvfølgelig tenkes da dette ofte er årsaken. MEN, både jeg og dama har D7000. Mitt kamera har ingen autofocus problemer, men det hadde damas. Jeg er på ingen måte proff, men jeg vil kalle meg dreven, jeg vet derfor at det ikke var mine ferdigheter som gjorde at bildene på hennes d7000 ble dårlige.

 

Noen d7000 sliter med backfocus problemer. Du har en innstilling i kamera som heter "AF finetune" under "Setup Menu". Sett kamera på et staiv, bruk den største blenderen på objektivet, sett på mirror lockup osv og fokuser på et objekt. Still deretter af finetune til du får skarpe bilder. Helst bør du laste ned en egen focus chart, og avstanden til charten vil ha betydning iforhold til fokus lengden på objektet ditt. Men det er ikke alltid du behøver å være så nøye. På damas kitobjektiv ble af finetune satt til -10. Hun tar nå skarpe bilder på alle fokus lengder. Husk at ulike objektiver krever ulik af justering, og at det kan være problematisk å justere et zoom objektiv.

 

Du kan også forsøke å restette kameraet ditt. Du ser to grønne punkter på kamerakroppen, hold disse knappene nede samtidig. Reset deretter alle menyer. Prøv gjerne dette først, da det ofte har løst problemet.

 

Håper dette hjelper. Mvh.

 

Kan jeg sende inn kamera der jeg kjøpte det så de kan fikse det? Virket litt for avansert for meg å ordne det selv:)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke svart i tråden på en stund, det ble litt mye her.

Men jeg prøver meg frem enda med flere av tipsene jeg har fått her.

 

I det siste har jeg fått mange bilder jeg er fornøyd med, og bildene blir sånn ca slik som de to øverste.

Jeg har igrunn kun begynt å ha kamera på A når jeg skal ta bilder i fart og bruker en polar filter(?) i mye sol og snø.

 

Men plutselig noen dager får jeg virkelig ikke til å ta noen bilder, de blir bare slik som de to nederste bildene, helt merkelige farger og alt for lyst.

Hva er det som skjer og hva gjør jeg galt da ?

post-280487-0-11258700-1364235285_thumb.jpg

post-280487-0-60572000-1364235351_thumb.jpg

post-280487-0-31277700-1364235502_thumb.jpg

post-280487-0-68574400-1364235524_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De to siste bildene er nok brukerfeil. Du har satt ISO alt, alt for høyt, til ISO 5000, som fungerer heller dårlig midt på dagen - kameraet klarer ikke kortere lukkertider enn 1/8000s, som vil være nødvendig med så høy ISO i så sterkt lys på fullys dag. Når du velger en så stor blender og så høy ISO som du har valgt, så kan ikke lukkertiden bli lav nok. ISO 5000 passer bedre til innefotografering i lampelys - ikke utendørs i full sol - her hadde laveste verdi på ISO 100 vært bedre.

 

Løsning: Enten sett ISO etter forholdene (lavere ISO i godt lys) eller velg auto ISO. Hvis du følger med på lysmåleren og kameraet, så vil du se at kameraet blinker på "1/8000" for å indikere at "jeg har satt lukkertiden så fort jeg kan, men det kan ikke gå fortere".

 

Les gjerne guiden om blender, lukker og ISO for grunnkonseptene.

 

Kjempebra at du har gått over i A-modus for å få styr på dybdeskarphet - sånn skal det være! Men - så skal du enten sette ISO selv (sett ISO så langt ned du kan uten at lukkertiden blir for lang) eller velge Auto ISO. :)

 

 

Eventuelt kan det være at kameraet har målt lys etter hundekroppene i skygge, som gjør at den lyse snøen blir for lys - kan ikke umiddelbart se alle kamerainnstillingene i Exif-vieweren her i Firefox.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å trykke de to knappene merket med grøn prikk, er som å toppe bilen å sette den i fri, fordi man ikke vet hvilket gear man er i. :nei2:

Å trykke de to knappene merket med grønn prikk for å nullstille spesialinnstillinger er som å sette bilen til standardinnstillinger med seterygg, hjulinnstillinger (camber med mere) når du vet at noen har pølset over bilen og satt et eller annet skjevt når du ikke vet hva det er - litt som en du fortalte om tidligere som kjøpte bruk kamera og derfor burde nullstille alt sammen. Det å først nullstille og deretter begynne å justere de "kjente" innstillingene som man har kontroll på - er faktisk en god idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I use Auto ISO, which lets the D7000 set itself perfectly in any light.

ISO, pronounced "eye ess oh," sets the D7000's sensitivity to light. 100 is normal, and 6,400 is much more sensitive for very low light.

Unlike film, the D7000 can be set to adjust itself to the light conditions all by itself.

Auto ISO increases the ISO automatically as it gets darker so I don't have to stop and set it myself. It shoots at ISO 100 in good light, and at 1/15 of a second (or any speed you choose) it starts ramping up the ISO to a maximum of 6,400 (or any ISO you choose) as it gets darker. Only if it gets much darker will it let the shutter speed go below 1/15 at ISO 6,400, exactly as I'd do manually.

To set this, press:

MENU > SHOOTING (camera icon) > ISO sensitivity settings > ISO sensitivity > 100 (This also can be set from the

ISO button and rear dial while looking at the top LCD.)

and

MENU > CAMERA icon > ISO sensitivity settings > Auto ISO sensitivity control > ON

In this same place, set Maximum sensitivity and Minimum shutter speed to taste. I set ISO 6,400 as the maximum because the D7000 still looks great at ISO 6,400. If you set a lower speed, the D7000 will start shooting at slower speeds when it could have kept the speed up at a higher (and still clean) ISO.

I set the Minimum shutter speed depending on my lens and subject.

For family, people, action and kids, I set 1/125. For sports you might want to set 1/250 or 1/500. This is the speed the D7000 will try to hold by increasing the ISO, and below which the D7000 will shoot at the highest ISO you set above.

For shots of still subjects, I set this to the slowest speed at which I can hand-hold sharply. For me, that's 1/8 with VR wide-angle lenses, and 1/30 for VR telephotos.

Set this all in the

SHOOTING Menu.

 

Lenke til kommentar

Å trykke de to knappene merket med grønn prikk for å nullstille spesialinnstillinger er som å sette bilen til standardinnstillinger med seterygg, hjulinnstillinger (camber med mere) når du vet at noen har pølset over bilen og satt et eller annet skjevt når du ikke vet hva det er - litt som en du fortalte om tidligere som kjøpte bruk kamera og derfor burde nullstille alt sammen. Det å først nullstille og deretter begynne å justere de "kjente" innstillingene som man har kontroll på - er faktisk en god idé.

 

Jeg hadde forventet av et "verkstedkontrollert" kamea var nullstilt til fabrikkinnstillinger, ja.

 

Jeg startet en tråd "om ha ha de rette innstillinger" og der ligger problemet. Dagens kameraer har å mange innstillingsmuligheter og valg, at folk flest gør feil, simpelt hen fordi de ikke har forutstninger for å forstå dem.

 

Trondster skriver om det her:

 

" Det å først nullstille og deretter begynne å justere de "kjente" innstillingene som man har kontroll på - er faktisk en god idé. "

 

Derfor er det bra for noen at de kan stille spørsmål her.

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

De to siste bildene er nok brukerfeil. Du har satt ISO alt, alt for høyt, til ISO 5000, som fungerer heller dårlig midt på dagen - kameraet klarer ikke kortere lukkertider enn 1/8000s, som vil være nødvendig med så høy ISO i så sterkt lys på fullys dag. Når du velger en så stor blender og så høy ISO som du har valgt, så kan ikke lukkertiden bli lav nok. ISO 5000 passer bedre til innefotografering i lampelys - ikke utendørs i full sol - her hadde laveste verdi på ISO 100 vært bedre.

 

Løsning: Enten sett ISO etter forholdene (lavere ISO i godt lys) eller velg auto ISO. Hvis du følger med på lysmåleren og kameraet, så vil du se at kameraet blinker på "1/8000" for å indikere at "jeg har satt lukkertiden så fort jeg kan, men det kan ikke gå fortere".

 

Les gjerne guiden om blender, lukker og ISO for grunnkonseptene.

 

Kjempebra at du har gått over i A-modus for å få styr på dybdeskarphet - sånn skal det være! Men - så skal du enten sette ISO selv (sett ISO så langt ned du kan uten at lukkertiden blir for lang) eller velge Auto ISO. :)

 

 

Eventuelt kan det være at kameraet har målt lys etter hundekroppene i skygge, som gjør at den lyse snøen blir for lys - kan ikke umiddelbart se alle kamerainnstillingene i Exif-vieweren her i Firefox.

 

Ah, jeg har ikke trengt å stillt på noe normalt, og tror iso står på auto, viser hvertfall det når jeg sjekka nå. Men neste gang jeg får et alt for lyst bilde skal jeg stille iso ned å se om det hjelper.

Jeg måtte spørre for tidligere bilder har jo blitt bra, og så kommer noen(mange) slike innimellom.

 

Jeg har vært innom den guiden veldig mye, men tar tid å lære alt! :-)

 

Uansett, bildene blir mye bedre på A som dere nevnte i flere innlegg.

Jeg sliter litt med fokuset, men plutselig får jeg vel til det også :)

Lenke til kommentar

Ah, jeg har ikke trengt å stillt på noe normalt, og tror iso står på auto, viser hvertfall det når jeg sjekka nå. Men neste gang jeg får et alt for lyst bilde skal jeg stille iso ned å se om det hjelper.

Jeg måtte spørre for tidligere bilder har jo blitt bra, og så kommer noen(mange) slike innimellom.

 

Jeg har vært innom den guiden veldig mye, men tar tid å lære alt! :-)

 

Uansett, bildene blir mye bedre på A som dere nevnte i flere innlegg.

Jeg sliter litt med fokuset, men plutselig får jeg vel til det også :)

Hmm - vet ikke helt grunnen til at det var valgt så ufattelig høy ISO og så ufattelig kort lukkertid.

 

Men - det neste å lære nå er "eksponeringsjustering". Det er gull til fotografering i P, A og S. Det er simpelthen at du ruller hjulet bakpå (ok - nå er jeg på tynn is og gjetter - Nikonfolket må gjerne rette meg her for hvordan du justerer eksponeringen på D7000) og velger om eksponeringsjusteringen skal være "midt på", "lysere" eller "mørkere".

Blir bildet for lyst - velg mørkere. Blir bildet for mørkt - velg lysere. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=XOuOtZ9f6Kw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...