Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Har tomsi 42 lang erfaring med Nikon og D7000. Det går mest i Olymus og Panasonic, ser jeg.

Mener at jeg har nok erfaring til å kunne si noe fornuftig om temaet, ja.

 

Det stemmer at jeg bruker Olympus og Panasonic nå, men har også lang fartstid med Canon. I tillegg har jeg fått låne andre kameraer slik at jeg også har fått testet ut de. Innenfor Nikonleiren, så har jeg brukt D40, D300, D90 og D600.

 

Jeg skyter alltid i RAW, og prøver ut kameraene i varierte forhold, slik at jeg får en god oversikt over hva sensoren er kapabel til.

 

I de tilfellene det dukker opp kameraer som er interessante, og som jeg ikke får testet ut selv; da sjekker jeg ut mange tester, og snakker med folk jeg kjenner, som har modellen, før jeg gjør meg opp en mening.

 

Hvis du leser online testene til dpreview, Imaging Resource, PhotographyBLOG, og Akam så vil de se at ting er mer nyansert enn å gå til en fanboy som Kenny Boy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å sammenligne med bildene tatt på lavere ISO, og så ser du hvordan forskjellen er i detaljnivåer. Det er detaljer i pelsen du tydelig ser på ISO 800 som er nesten vekk på ISO 6400 og helt borte på 12800.

 

Hva man selv synes er "plagsomt" og "for mye støy" kommer an på individuelle preferanser og bruksområdet til det aktuelle bildet - hvor stort det skal skaleres. Skal det være et bittelite bilde på Facebook kan man være mindre kresen til støy (med mindre det er mønstre, som plagsomme "bånd"), men skal man croppe inn og printe stort er man typisk mer kresen, ettersom støyen da er mye mer tydelig.

 

 

Når det gjelder trådstarters eksempelbilder er problematikken ikke en gang om hvor mye støy man tolererer, men heller teknikk - hvordan man eksponerer og bruker lys - om man skal bruke blits som eneste lyskilde eller som innfyllingslys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener at jeg har nok erfaring til å kunne si noe fornuftig om temaet, ja.

 

Det stemmer at jeg bruker Olympus og Panasonic nå, men har også lang fartstid med Canon. I tillegg har jeg fått låne andre kameraer slik at jeg også har fått testet ut de. Innenfor Nikonleiren, så har jeg brukt D40, D300, D90 og D600.

 

Jeg skyter alltid i RAW, og prøver ut kameraene i varierte forhold, slik at jeg får en god oversikt over hva sensoren er kapabel til.

 

I de tilfellene det dukker opp kameraer som er interessante, og som jeg ikke får testet ut selv; da sjekker jeg ut mange tester, og snakker med folk jeg kjenner, som har modellen, før jeg gjør meg opp en mening.

 

Hvis du leser online testene til dpreview, Imaging Resource, PhotographyBLOG, og Akam så vil de se at ting er mer nyansert enn å gå til en fanboy som Kenny Boy.

 

Det for forskjell å å eie en Porsche 911 og å lese om den. Ken Rockwel har nok ikke den samme erfaringen og kunskapene som mange av ekspertene jeg treffer her.

Lenke til kommentar

Det for forskjell å å eie en Porsche 911 og å lese om den. Ken Rockwel har nok ikke den samme erfaringen og kunskapene som mange av ekspertene jeg treffer her.

Helt klart - hvis det er snakk om korrekt bruk av bremsepedal og blinklys i trafikken og plassering i kjørefelt er det enorm forskjell om man kjører Mazda eller Toyota - en Toyotaeiers anbefalinger er bare å totalt ignorere - det er irrelevant om man har prøvd mange merker om man ikke hovedsaklig kjører Mazda. :roll:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det for forskjell å å eie en Porsche 911 og å lese om den.

Det er også derfor jeg holder kjeft om Hasselblad og mellomformat ;)

 

Ken Rockwel har nok ikke den samme erfaringen og kunskapene som mange av ekspertene jeg treffer her.

Nå har vi i ekspert-gruppen faktisk vedtatt at Ken Rockwell er en klovn og sjarlatan ;) Neida; men det er ikke til å komme unna det faktum at den mannen motsier seg selv oftere enn en middels begavet politiker. For fire-fem år siden var han helfrelst Nikon fan og alt var galt med Canon; i dag virker det som om det er motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fint hvis du kan markere "grøten" med en rød ring...slik at vi vurderer den "samme" grøten....alle sammen.

Ikke noe problem:

 

post-126935-0-97674100-1363090203_thumb.jpg

(Screenshot fra denne siden).

 

edit: Ok, så brukte jeg blå penn, men håper det gikk greit.

 

Ta også en titt på området merket med rød penn. Det er ikke direkte pent, er det vel?

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bamsen viser akkurat det jeg erfarer: D300(S) har alt for mye støyreduksjon over 1600, mens D700 kan aksepteres opp til 6400, uten for mye støy. Det blir noen små fargeflekker og litt støy over 5000, men kan absolutt brukes i de tilfellene det ikke er nok lys uten. Det er bedre å få et bilde med litt støy enn å få et bilde med bevegelsesuskarphet, etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cropper man godt vil mer eller mindre alle kamera slite på ISO 6400 - og jo mindre sensor og-eller alders lengde på sensorgenerasjonen jo mer grums og utvasking blir det (på den andre siden er det ikke så stor forskjell på f.eks crop og ff når en cropper kraftig samme sensorgenerasjon som enkelte vil ha det til)

 

Som regel kan man halvere maks ISO-verdi som produsentene oppgir (skryter av) og fremdeles få grumsete bilder. Spørsmålet vil alltid uansett bli hva bildet skal brukes til og størrelsen det skal vises i. I gamle dager med film var grumset stort sett ikke et tema - selv om det ofte så forjævlig ut sett med dagens øyne.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kreves for å bli medlem av ekspergruppen? Som voksne gutter kan vi utmerket velge våre egne innstillinger. Jeg finner meget fornuft i det Ken skriver, men ingen vil vel mene at man plikter å føle hans råd helt slavisk. Det blir jo som med matoppskrifter. Man får idéer og tilpasser retten efter hva man har/ikke har i kjøleskapet.

 

Jeg kjøpte en lett brukt D7000. De innstillingen forrige eier hadde valgt var så borte i natta, at han simpelt hen hadde gitt opp. Det var bare rot. Postview var avslått. Utløseren var programmert til å ta bildet uten at kameraet fokuserte, osv. Forøvrig led kameraet av backfocus med alle objektiver og det var ikke mulig å justere det bort.

 

http://regex.info/i/FocusChart-v1.0-gray35.gif

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en lett brukt D7000. De innstillingen forrige eier hadde valgt var så borte i natta, at han simpelt hen hadde gitt opp. Det var bare rot. Postview var avslått. Utløseren var programmert til å ta bildet uten at kameraet fokuserte, osv. Forøvrig led kameraet av backfocus med alle objektiver og det var ikke mulig å justere det bort.

Om innstillinger er borti natta eller ikke kommer an på bruksområdet - som du skriver kan voksne gutter velge sine egne innstillinger. Å skru av visning av bilder når du nettopp har tatt dem sparer seriøse mengder batteri, mens det å skru av autofokus på utløserknappen og heller bruke AF-L-knappen bakpå til autofokus er en kjent og kjær avansert teknikk - så kan du velge eksponering ett sted på motivet ved å trykke utløserknappen halvveis ned, mens man trykker AF-L for å fokusere (eller sette det opp omvendt). Så kan man måle eksponering ett sted i bildet og autofokus et annet sted, i stedet for å tvinges til å ha begge deler samme sted i motivet i det man trykker på utløserknappen. Flere her inne som bruker den teknikken. Om eieren hadde valgt det bevisst eller bare hadde klønet til innstillingene er derimot for meg uvisst. ;)

 

..Men å ha et kamera som bakfokuserer med alle objektiver er bare bajs - kanskje fatningen eller noe annet hadde fått seg en trykk? Bra du fikk returnert/reparert kameraet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kreves for å bli medlem av ekspergruppen?

Jeg er litt usikker på hva du mener, men her på forumet er det flere som har god teknisk innsikt. Men om dette hjelper deg i å ta gode bilder er en helt annen sak - det er noe du selv må stå for alene stort sett.

 

Mange har sikkert funnet ut av det meste ved å eksperimentere selv, men den tekniske delen bør aldri overskygge det som gjør et bilde til et godt bilde - og der er du alene om å få det til.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
De innstillingene forrige eier hadde valgt var så borte i natta, at han simpelt hen hadde gitt opp. Det var bare rot. Postview var avslått. Utløseren var programmert til å ta bildet uten at kameraet fokuserte, osv. Forøvrig led kameraet av backfocus med alle objektiver og det var ikke mulig å justere det bort.

Ikke noe rart i dette! Jeg foretrekker selv å ikke få siste bilde opp på skjermen med én gang det er tatt fordi det blender meg ofte kvelds og nattestid. Og mange foretrekker å bruke "AF-ON" i stedet for at utløseren hele tiden skal forstyrre en nøye valgt fokus.

Som du sier: smak og behag!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke noe rart i dette! Jeg foretrekker selv å ikke få siste bilde opp på skjermen med én gang det er tatt fordi det blender meg ofte kvelds og nattestid. Og mange foretrekker å bruke "AF-ON" i stedet for at utløseren hele tiden skal forstyrre en nøye valgt fokus.

Som du sier: smak og behag!

 

Har du D700? I custom menyen a1, har man mulighet til enten å la kameraet ta bildet uansett om det er i fokus eller ikke, eller vente til fokusen er på plass før bildet taes. Under alternativ 1. blir de aller fleste bildene uskarpe.

 

Siste setning i ditt innlegg forstod jeg ikke.

Lenke til kommentar

a1 AF-C priority selection

This sets whether the D7000 will take pictures when out-of-focus in the

AF-C mode.

By default, the RELEASE selection lets the D7000 make out-of-focus pictures in the

AF-C mode.

I prefer my pictures to be in focus, so I set this to FOCUS mode, in which the D7000 only shoots if it's in focus.

The FOCUS selection ensures that all your pictures will be in focus in

AF-C mode, but if the subject is moving a lot, the D7000 may run more slowly as it tries to focus properly for each frame.

If you'd prefer the D7000 to run full-speed, even if it's not in focus, choose RELEASE instead. I never use the RELEASE selection; why would I want out-of-focus pictures?

 

a2 AF-S priority selection

This sets whether the D7000 will take pictures when out-of-focus in the

AF-S mode.

By default in FOCUS mode, it only fires if focus is perfect.

If you just want to the D7000 to shoot, in focus or not, select RELEASE.

 

Ble det litt klarere nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...