Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

En har skrevet: Sett kamera i S og prøv med 1/125 eller 1/160 og se hvordan det blir da.

 

Så... Hva betyr 1/125? Betyr det at blenderen skal stå på 125?

 

-> Jeg har funnet ut hvor jeg stiller iso.

Blenderen om jeg ikke tar feil er det hjulet på baksiden rett nedenfor skjermen og lukkeren er det tallet det står f på, som stilles fremme på kameraet på hjulet. Riktig??

 

Tusen takk for mange bra svar!

Noe forstår jeg, noe glemmer jeg med en gang, og noe bare skjønner jeg ikke, og når jeg skjønner en ting så glemmer jeg en annen.

Her må jeg bare øve meg og notere ned! Men jeg spør litt igjen her for å få alt til å henge sammen:-)

Det er blenderen som måles i f-stopp. De hele f-stoppene er 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 osv. Mindre tall betyr større åpning og kameraet slipper inn mer lys. For hvert hele f-stopp så halveres eller dobles mengden med lys som slipper inn i kameraet.

Når du setter kameraet i "S" (shutter priority) så er det lukkertiden du bestemmer verdien på. F.eks. ved 1/125 så er lukkeren åpen i 1/125 sekund og resten regner kameraet ut automatisk.

F.eks hvis du vil prøve deg på manuelle innstillinger ("M" på hjulet) og vil gå fra f5.6 med lukkertid 1/250 til f8 må du halvere lukkertiden til 1/125 for å slippe like mye lys inn i kameraet (eller så kan du øke ISO med ett stopp f.eks. 200 til 400).

 

Det er lurt å finne deg en guide f.eks. på youtube så du kan lære deg å bruke blender, lukkertid og ISO og forholdet mellom disse. Det er disse tre tingene som bestemmer eksponeringen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg nøyaktig akkurat hvor du har fokusert, men begge eksemplene ser ut som de er fokusert for langt bak.

 

Jeg har fokusert først på den lysholderen bak, og så byttet fokuset til den fremforbi...(?)

Mer vet ikke jeg.. Men om jeg har fokusert for langt bak(som jeg ikke vet hva betyr) så er det sikkert min feil og ikke kameraets?:-)

Lenke til kommentar

Skal det være noe vits i testen må du sette fokuspunkt midt på først den ene og deretter den andre lysholderen. Har du gjort det har kameraet fokusert for langt bak.

 

åå...men jeg vet ikke helt hvordan jeg skifter fokuspunkt på den måten.. Får prøve igjen da litt senere:-)

På disse to bildene har jeg mest sannsynlig ikke gjort slik som du har beskrevet!

Er det regler på hvor langt ifra de skal stå fra kameraet og hverandre?

Lenke til kommentar

Alle objektiver har en minste fokusavstand. Nikkor-objektivet ditt har minste fokusavstand på 28cm, og Sigma-objektivet har 45cm. Alt nærmere enn den avstanden vil du ikke få i fokus.

Husk på at avstanden ikke måles fra frontlinsa men fra nesten bakerst i kameraet der sensoren sitter. Det gjør stor forskjell på korte fokusavstander.
Lenke til kommentar

Husk på at avstanden ikke måles fra frontlinsa men fra nesten bakerst i kameraet der sensoren sitter. Det gjør stor forskjell på korte fokusavstander.

 

Disse to svarene er også mye til hjelp! Har jeg ikke tenkt på en gang! :) Lærer stadig noe nytt!

 

her har du en kamerasimulator, der kan du forandre lukker "slutare", blender og iso for å se hva som skjer.

 

Tusen takk! Den var veldig nyttig! :green:

Lenke til kommentar

Vel vel... slik blir for tiden resultatene:

post-280487-0-36461700-1358787310_thumb.jpgpost-280487-0-58055900-1358787326_thumb.jpg

 

Husker ikke om jeg brukte A eller auto på disse to!

MeN... jeg får kun fokusert på den ene eller den andre hunden. ikke begge på en gang..

 

så nå lurer jeg på om jeg har skjønt det:

for at to hunder samtidig skal vise klart så må jeg ha mindre blender, slik at mer av bildet blir fokusert på?? Det vil si at jeg må ha kamera på en annen instilling, feks M..

Da vil sikkert hunden som løper bakerst bli mer tydelig ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha mindre blender, altså sette kameraet på A og så justere blenderen slik at du får et høyere tall. Problemet er at mindre blender krever mere lys, og lukkertid blir da enten lengre, eller så blir ISO høyere. Er hundene veldig langt fra hverandre må du bruke veldig liten blender, og da spørs det om lukkertid og ISO blir ideelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel vel... slik blir for tiden resultatene:

 

Helt greie bilder, den fremre hunden er hovedmotivet og skal helst være i fokus så at den bakre hunden ikke er i fokus ødelegger ikke bildet, Bilde 1 har noe bevegelseuskarphet men det tror jeg at brennvidden du bruker som gjør dette.

 

Det vil bli meget vanskelig og få begge hundene i fokus ved de innstillingene du allerede har brukt, og du vil nok også få problemer ved og bruke mindre blender "større tall". Enten må du få begge hundene på en linje i forhold til deg eller bruke videste brennvidde du har "18mm" for og kompensere.

 

 

på bilde 1 har du brukt 1/500 sec. blender f/6 og iso 200 og 180mm

På bilde 2 har du brukt 1/500 sec. blender f/6 og iso 200 og 135mm

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel vel... slik blir for tiden resultatene:

post-280487-0-36461700-1358787310_thumb.jpgpost-280487-0-58055900-1358787326_thumb.jpg

 

Husker ikke om jeg brukte A eller auto på disse to!

MeN... jeg får kun fokusert på den ene eller den andre hunden. ikke begge på en gang..

 

så nå lurer jeg på om jeg har skjønt det:

for at to hunder samtidig skal vise klart så må jeg ha mindre blender, slik at mer av bildet blir fokusert på?? Det vil si at jeg må ha kamera på en annen instilling, feks M..

Da vil sikkert hunden som løper bakerst bli mer tydelig ?

 

Dette begynner jo å bli bra! Dumt spørsmål, men jeg har opplevd en del nybegynnere som sliter med dette:

Du vet at du trykker utløseren halvveis ned for å fokusere/måle lys, og så helt ned for å ta bildet? Også prøv å være litt "snill" med utløseren - en del trykker den så hardt og fort ned de bare greier, med det resultatet at kameraet vrir seg i hånda, og bildet blir bevegelses-uskarpt.

 

Dette gjelder forøvrig de fleste kameraer, fra mobiler med dedikert kameraknapp til fancy speilreflekser.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For innendørs bilder så er en ekstern blitz virkelig noe å satse på. Heller det enn lyssterk optikk (etter min mening).

 

For bilder av hunder og barn ute i stor fart med moderat lys så er det krevende. Lær AF-systemet ditt. Anskaff en 70-200 med stabilisator og så stor maks blender som du tar deg råd til. Finn blenderåpning og lukkertid som gir ønsket dybdeskarphet, bevegelsesuskarphet og sannsynlighet for fokus, aksepter den ISO-verdien som da blir nødvendig. Forvent at en betydelig andel av bildene du tar må kastes.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessverre er det mange kameraer som IKKE focuserer på CMOS brikken, men foran eller bak. D7000 har det problemet, men det kan innjusteres i meny verktøy, med litt flax.

 

Les om det her: http://www.luminous-landscape.com/essays/are_your_pictures_out_of_focus.shtml

 

Print denne på fotopapir: http://regex.info/i/FocusChart-v1.0-gray35.gif

 

Legg arket på skrivebordet. Kamera på stativ, lav ISO og full blender. Focuser på "0" og ta bildet i 45 grader vinkel på arket. Sjekk om focusen ligger på null når du har lastet bildene inn på PCn'. Om den ikke gjør det, gå inn i menyen og finn fine tune focus eller noe i den retning. Langt nede. Om du har backfocus, juster mot -. (minus) Frontfocus, juster mot + (pluss)

 

Jeg returnerte min D7000 fordi alle mine objektiver hadde backfocus og jeg var ikke i stand til å justere det bort.

 

Nyttig for nybegynnere: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg ser mange her skylder på ferdighetene dine. Og det kan selvfølgelig tenkes da dette ofte er årsaken. MEN, både jeg og dama har D7000. Mitt kamera har ingen autofocus problemer, men det hadde damas. Jeg er på ingen måte proff, men jeg vil kalle meg dreven, jeg vet derfor at det ikke var mine ferdigheter som gjorde at bildene på hennes d7000 ble dårlige.

 

Noen d7000 sliter med backfocus problemer. Du har en innstilling i kamera som heter "AF finetune" under "Setup Menu". Sett kamera på et staiv, bruk den største blenderen på objektivet, sett på mirror lockup osv og fokuser på et objekt. Still deretter af finetune til du får skarpe bilder. Helst bør du laste ned en egen focus chart, og avstanden til charten vil ha betydning iforhold til fokus lengden på objektet ditt. Men det er ikke alltid du behøver å være så nøye. På damas kitobjektiv ble af finetune satt til -10. Hun tar nå skarpe bilder på alle fokus lengder. Husk at ulike objektiver krever ulik af justering, og at det kan være problematisk å justere et zoom objektiv.

 

Du kan også forsøke å restette kameraet ditt. Du ser to grønne punkter på kamerakroppen, hold disse knappene nede samtidig. Reset deretter alle menyer. Prøv gjerne dette først, da det ofte har løst problemet.

 

Håper dette hjelper. Mvh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så vidt jeg vet skal det være mulig å stille på SCENE modus i kameraet også. Det skal finnes en instilling for kjæledyrportrett der. Du kan godt prøve den! Selv om det er lurt å lære seg ting fra grunnen av kan det også være greit å prøve andre funksjoner som finnes i kamera.

 

Brukte scenemodus selv når jeg var ute på isen med mye lys og snø. Fikk nesten alle bilder jeg tok perfekte. Snøen var hvit og ikke grå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...