Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Takk Mattamatikk. Jeg har forsøkt fin- tune focus, men selv på -20 stemte det ikke. Ingen av mine objektiver lot seg tilpasse. Jeg lurer på om den har fått seg en smell og at sensoren er ute av stilling. D7000'n er returnert Interfoto.

 

Jeg har fått mye kritikk fordi jeg foretrekker VIVID og max skarphet. Nå viser det seg at min 18-300mm behøver oppskapning, selv om det ikke blir skarpere, men bare "ser skarpt" ut. Det er jo også hensikten. Min 35mm f 1,8 blir overskarp med max, og tegner bra på +3.

 

http://www.luminous-landscape.com/essays/are_your_pictures_out_of_focus.shtml

 

http://regex.info/i/FocusChart-v1.0-gray35.gif

 

Jeg håper dette ikke oppfattes somtrtolling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg ser mange her skylder på ferdighetene dine. Og det kan selvfølgelig tenkes da dette ofte er årsaken. MEN, både jeg og dama har D7000. Mitt kamera har ingen autofocus problemer, men det hadde damas. Jeg er på ingen måte proff, men jeg vil kalle meg dreven, jeg vet derfor at det ikke var mine ferdigheter som gjorde at bildene på hennes d7000 ble dårlige.

 

Noen d7000 sliter med backfocus problemer. Du har en innstilling i kamera som heter "AF finetune" under "Setup Menu". Sett kamera på et staiv, bruk den største blenderen på objektivet, sett på mirror lockup osv og fokuser på et objekt. Still deretter af finetune til du får skarpe bilder. Helst bør du laste ned en egen focus chart, og avstanden til charten vil ha betydning iforhold til fokus lengden på objektet ditt. Men det er ikke alltid du behøver å være så nøye. På damas kitobjektiv ble af finetune satt til -10. Hun tar nå skarpe bilder på alle fokus lengder. Husk at ulike objektiver krever ulik af justering, og at det kan være problematisk å justere et zoom objektiv.

 

Du kan også forsøke å restette kameraet ditt. Du ser to grønne punkter på kamerakroppen, hold disse knappene nede samtidig. Reset deretter alle menyer. Prøv gjerne dette først, da det ofte har løst problemet.

 

Håper dette hjelper. Mvh.

 

Riktig , kamera sliter med dette problemet , jeg hadde et selv men brukte det nesten ikke (av andre årsaker) så jeg solgte det og han som kjøpte det fant fort ut at kameraet hadde dette problemet og han fikk beskjed fra verkstedet om å sende det inn da det var et kjent problem .

Lenke til kommentar

Når jeg setter ISO på auto velger kameraet ofte ISO opp mot 3200 innendørs i dagslys og ganske opplyst rom, selv med blitz. Er dette normalt eller er det en innstilling jeg har oversett?

 

Har også hatt litt problemer med å få skarpe bilder. Har prøvd alle mulige innstillinger på autofokus uten å bli 100% fornøyd. Har opplevd å ta to bilder etter hverandre av samme motiv og avstand med samme innstillinger og at kameraet har fokusert helt forskjellig.

 

Hadde D90 og der var det stort sett bare å knipse i vei. Tror ikke jeg var inne å justerte på autofokus innstillingene så lenge jeg hadde det.

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Når jeg setter ISO på auto velger kameraet ofte ISO opp mot 3200 innendørs i dagslys og ganske opplyst rom, selv med blitz. Er dette normalt eller er det en innstilling jeg har oversett?

 

Har også hatt litt problemer med å få skarpe bilder. Har prøvd alle mulige innstillinger på autofokus uten å bli 100% fornøyd. Har opplevd å ta to bilder etter hverandre av samme motiv og avstand med samme innstillinger og at kameraet har fokusert helt forskjellig.

 

Hadde D90 og der var det stort sett bare å knipse i vei. Tror ikke jeg var inne å justerte på autofokus innstillingene så lenge jeg hadde det.

Bruker du ett eller flere fokuspunkt i kameraet? Kan jo være at kameraet velger forskjellige fokuspunkt selv om du sikter på det samme.
Lenke til kommentar

I SHOOTINGMENU finner du white balance. Velg AUTO. Menyposten under heter ISO sensitivity settings.

Her velger du 200 og 6400 som MAX.med lengste lukkertid f.eks. 100, og OK.

 

I "P" vil elektronikken velge en kombinasjon av tid, blender og ISO. I dårlig lys vl du oppdage at når max blender er valgt, vil tiden øke til du havner på 1/100sek. Derefter vil ISO øke.

 

http://www.kamerasim.../swe/?page_id=2

 

Her finner du allt du behøver å vite om D7000.

 

http://www.kenrockwe...us-shooting.htm

 

Under CUSTOM Settings a1 og a2 finnes 2 valg. En oval og under et symbol som påminner om en murstensvegg. Når oval er valgt vil bildet taes uten av motivet er i focus. Velg "murstensveggen"

 

Jeg bruker som regel AUTO AREA som fokusmetode. 3D er for live view.

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Når jeg setter ISO på auto velger kameraet ofte ISO opp mot 3200 innendørs i dagslys og ganske opplyst rom, selv med blitz. Er dette normalt eller er det en innstilling jeg har oversett?

Det øyet oppfatter som "lyst" er ikke nødvendigvis det - hvis man skal skyte innendørs uten blits, så skal man typisk enten opp i lukkertid eller opp i ISO - spesielt med ikke lyssterk optikk.

Post gjerne et eksempelbilde med lukkertid, blender og ISO.

 

Du kan som tow skriver over velge maks lukkertid kameraet skal få lov til å velge når du er på Auto ISO.

 

Har også hatt litt problemer med å få skarpe bilder. Har prøvd alle mulige innstillinger på autofokus uten å bli 100% fornøyd. Har opplevd å ta to bilder etter hverandre av samme motiv og avstand med samme innstillinger og at kameraet har fokusert helt forskjellig.

Har du noen eksempelbilder? Det kan være mange grunner til at det er uskarpt - for lang lukkertid, for stor blender, kamerashake, fokusbom med mere..

Hvilke autofokuspunkter har du valgt, og hvilken AF Area-modus bruker du?

Vil foreslå å bruke Auto eller S - Auto så kameraet velger, eller S hvis du vil velge ett enkelt punkt hvor autofokus skal være. 3D er også god for bevegelige motiver - den bruker farger og annet for å holde autofokusen selv om motivet flytter seg rundt i autofokusområdet.

Pass på at hvis du skyter med liveview, så vil ingen av innstillingene jeg nevner her ha noen effekt - innstillingene for AF Area er ikke for liveview, men er kun hvis du holder kameraet opp til øyet og bruker søkeren - det er da du får den kjappe og gode fasedetekterende autofokusen. I liveview er (kontrastdetekterende) autofokus nøyaktig, men kan bomme, og er forferdelig langsom.

 

AF-S er for ting som ikke beveger seg, AF-C er for ting som beveger seg fra deg eller mot deg, og AF-A prøver å velge mellom AF-S og AF-C ut fra om den kan merke at motivet beveger seg eller ikke.

 

Hadde D90 og der var det stort sett bare å knipse i vei. Tror ikke jeg var inne å justerte på autofokus innstillingene så lenge jeg hadde det.

Med AF Area satt til Auto og autofokus-modus satt til AF-A burde du være best mulig dekket hvis du ikke vil justere autofokusinnstillingene. Ellers velg AF-S for ting som ikke beveger seg og AF-C for motiver som beveger seg vekk fra deg eller mot deg.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

1. Når jeg setter ISO på auto velger kameraet ofte ISO opp mot 3200 innendørs i dagslys og ganske opplyst rom, selv med blitz. Er dette normalt eller er det en innstilling jeg har oversett?

 

2. Har også hatt litt problemer med å få skarpe bilder. Har prøvd alle mulige innstillinger på autofokus uten å bli 100% fornøyd. Har opplevd å ta to bilder etter hverandre av samme motiv og avstand med samme innstillinger og at kameraet har fokusert helt forskjellig.

 

3. Hadde D90 og der var det stort sett bare å knipse i vei. Tror ikke jeg var inne å justerte på autofokus innstillingene så lenge jeg hadde det.

 

1. Ja, det er standard i D7000

 

2. AF har aldri sviktet på mitt D7000, og hvis fokuset "glipper" - er det brukerfeil.

 

3. Mitt D90 er knallbra, men D7000 gruser D90 på alle punkter...

 

For en stund siden hadde jeg mitt D7000 inne på service hos FotoVideo for optimalisering av AF.

 

Legger ved et par eksempler med D7000, to bilder tatt nesten samtidig med AF

 

Håndholdt/monopod - 1/10sek. - 35mm

mc-messe_lillestrm_1-3_mars_2013_20130304_1103384941.jpg

 

 

Håndholdt/monopod - 1/15sek. - 70mm

mc-messe_lillestrm_1-3_mars_2013_20130304_1193846552.jpg

Lenke til kommentar

Kenny har lengere erfaring enn mange Nikonbrukere. I min omgang har jeg 3 Canonister. Hvorfor velger alle 3 ISO 6400 ved alle anledninger? Manglende forståelse av kamera eller allergi mot manualer?

 

Det blir ikke prøve og feile av slikt, kun feile.

Lenke til kommentar

Har vel lite med erfaring når fyren er rimelig bastant i alt han skriver og vi som har funnet alt med liten skrift har fått med oss sida egentlig er laget som en stor spøk.

 

Jeg har aldri hengt meg opp i hva slags kamera eller innstillinger andre bruker med mindre det er noen særs spesielle bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det øyet oppfatter som "lyst" er ikke nødvendigvis det - hvis man skal skyte innendørs uten blits, så skal man typisk enten opp i lukkertid eller opp i ISO - spesielt med ikke lyssterk optikk.

Post gjerne et eksempelbilde med lukkertid, blender og ISO.

 

Du kan som tow skriver over velge maks lukkertid kameraet skal få lov til å velge når du er på Auto ISO.

 

 

Har du noen eksempelbilder? Det kan være mange grunner til at det er uskarpt - for lang lukkertid, for stor blender, kamerashake, fokusbom med mere..

Hvilke autofokuspunkter har du valgt, og hvilken AF Area-modus bruker du?

Vil foreslå å bruke Auto eller S - Auto så kameraet velger, eller S hvis du vil velge ett enkelt punkt hvor autofokus skal være. 3D er også god for bevegelige motiver - den bruker farger og annet for å holde autofokusen selv om motivet flytter seg rundt i autofokusområdet.

Pass på at hvis du skyter med liveview, så vil ingen av innstillingene jeg nevner her ha noen effekt - innstillingene for AF Area er ikke for liveview, men er kun hvis du holder kameraet opp til øyet og bruker søkeren - det er da du får den kjappe og gode fasedetekterende autofokusen. I liveview er (kontrastdetekterende) autofokus nøyaktig, men kan bomme, og er forferdelig langsom.

 

AF-S er for ting som ikke beveger seg, AF-C er for ting som beveger seg fra deg eller mot deg, og AF-A prøver å velge mellom AF-S og AF-C ut fra om den kan merke at motivet beveger seg eller ikke.

 

 

Med AF Area satt til Auto og autofokus-modus satt til AF-A burde du være best mulig dekket hvis du ikke vil justere autofokusinnstillingene. Ellers velg AF-S for ting som ikke beveger seg og AF-C for motiver som beveger seg vekk fra deg eller mot deg.

 

Har stort sett fått kontroll over autofokus/skarphet. Brukte D7000 innstillingene til Ken Rockwell. Er mere usikker på Auto ISO. Synes kameraet velger for høy ISO og bildene blir lyse med noe støy. Legger ved to eks., et med ISO 4000 (Auto) og et med ISO 100. Alle detaljer utenfor vinduet forsvinner på det med Auto ISO. Har brukt den innebygde blitzen.

 

post-40862-0-17333500-1362985865_thumb.jpg

 

post-40862-0-68586500-1362985876_thumb.jpg

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Har stort sett fått kontroll over autofokus/skarphet. Brukte D7000 innstillingene til Ken Rockwell. Er mere usikker på Auto ISO. Synes kameraet velger for høy ISO og bildene blir lyse med noe støy. Legger ved to eks., et med ISO 4000 (Auto) og et med ISO 100. Alle detaljer utenfor vinduet forsvinner på det med Auto ISO. Har brukt den innebygde blitzen.

Dette er ikke først og fremst snakk om innstillinger på kameraet - dette er din teknikk ved bruk av blits.

 

Her har du to ting i motivet med seriøs forskjell i mengde lys. Du har det utenfor vinduet, som er ca hundre ganger så lyst som det innenfor, og du har det inne, som er i skygge.

 

På det første bildet eksponeres bildet etter innelyset - det lyset som kommer inn gjennom vinduet, og blitsen fungerer som innfyllingslys. Hovedsaklig er lyset indirekte lys fra vinduet, som gir et bløtt og pent uttrykk på planten og inventaret. Selve vinduet er utbrent - lyset er alt, alt for lyst i forhold til lyset inne.

Jeg liker lyset i dette bildet bedre - det er bløtt og fint. Hovedsaklig er bildet opplyst fra vinduet - blitsen gir innfyllingslys som lyser opp planten på siden som vender bort fra vindet. (ISO 4000, 1/125s, f/5)

 

På det andre bildet er det kun blitsen som lyser opp bildet - bildet er forøvrig passe eksponert til det utenfor, så du får detaljer utenfor vinduet, men inne er det et hardt lys med kraftige slagskygger - det er kun blitsen som gir lyset her. Det er kraftige slagskygger på veggen fra blader og stereobenk, og det er et hardt, "kunstig" lys. (ISO 100, 1/60s, f/5)

 

 

Jeg foretrekker her klart lyset i det første bildet. Men - det kommer an på ditt valg - hvilket uttrykk du vil ha på bildet.

 

Hvis du ville eksponert så det utenfor vinduet også kom med, så ville jeg enten skutt flere bilder med kameraet på stativ og kombinert bildene som HDR, eller (heller) brukt en ekstern blits, rettet i tak og vegger bak meg. Så ville du fått opplyst motiv med bløtt og fint lys, i stedet for hardt og ubarmhjertig direkte lys fra en bitteliten blitslampe rett over objektivet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ISO settings D7000.

 

http://www.kenrockwe...e/index.htm#iso

 

Dette bør gjøre susen.

 

For SEK 99,- + porto får du denne hjem i postkasen. Mange nyttige tips for oss som ikke kan noe særlig. NX2 gjennomgåes i detalj.

 

http://www.faktabock...r/nikon-special

 

Denne er også nyttig å titte på.

 

http://www.nikondigitutor.com/eng/d7000/index.html

 

Last ned denne gratis.

 

http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Products/Product/Imaging-Software/NVNX2/ViewNX-2.html

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

ISO settings D7000.

 

http://www.kenrockwe...e/index.htm#iso

 

Dette bør gjøre susen.

Et av de bedre rådene til Kenny Boy, men denne påstanden vil jeg nok ta med en klype salt:

 

I set ISO 6,400 as the maximum because the D7000 still looks great at ISO 6,400.

 

Personlig vil jeg nok satt ISO 1600 som maks, til nød ISO 3200.

 

Forslag til lukkertidene ser greie ut; de tar utgangspunkt i motivene, brennvidder som det er naturlig å bruke.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

"I set ISO 6,400 as the maximum because the D7000 still looks great at ISO 6,400."

 

Et av de bedre rådene til Kenny Boy, men denne påstanden vil jeg nok ta med en klype salt:

 

Det er ikke umulig - at noen faktisk er fornøyd med ISO6400

 

Klikk på lengden og se om ISO6400 er "greit nok"...?!

 

http://www.kenrockwe.../index.htm#6400

 

 

Eller denne testen her

Nikon D4, D3 (D700), D800, D7000, D1 and Canon 5D, 5D Mark II, 5D Mark III and Fuji X-Pro 1 and X100 High ISO Comparison:

http://www.kenrockwe.../index.htm#6400

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Klikk på lengden og se om ISO6400 er "greit nok"...?!

 

http://www.kenrockwe.../index.htm#6400

Nå har jeg sjekket D7000 sin ytelse for en god stund siden; og jeg vil si at ISO 6400 er på kanten. Det er ingenting i disse bildene som endrer det.

 

Bildene som du linker til, er tatt i JPEG, slik bildene har vært igjennom til dels kraftig støyreduksjon i kamera. Det er bare å se på pelsen til bamse, den er mer detaljert på D3 enn D7000, og D3 har "kun" 12Mpx. Ser du på pelsen ved øret til bamse, så er det bare grøt på D7000 bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...