Gå til innhold

Svært misfornøyd med Nikon d7000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm - vet ikke helt grunnen til at det var valgt så ufattelig høy ISO og så ufattelig kort lukkertid.

 

Men - det neste å lære nå er "eksponeringsjustering". Det er gull til fotografering i P, A og S. Det er simpelthen at du ruller hjulet bakpå (ok - nå er jeg på tynn is og gjetter - Nikonfolket må gjerne rette meg her for hvordan du justerer eksponeringen på D7000) og velger om eksponeringsjusteringen skal være "midt på", "lysere" eller "mørkere".

Blir bildet for lyst - velg mørkere. Blir bildet for mørkt - velg lysere. :)

 

 

Takk, det var (faktisk) så lett at jeg skjønte hvordan jeg bruker innstillingen og hva den gjør, den skal jeg prøve i morgen i dagslys! :)

En ting jeg lurer på med denne innstillingen, hva er forskjellen på denne og iso ?

For iso gjør vel bildene lysere og mørkere den også..

Lenke til kommentar

På mitt kamera er forskjellene at på iso følsomhetsktrl sto på av, maksimal følsomhet står på 6400 og korteste lukkertid 1/30.

Skal jeg heller sette instillingene etter dette bildet?

 

Se videoen jeg postet over. Velg AUTO ISO. Velg 100 ISO som det minste og 6400 som det høyeste. Lengste lukkertid 1/100sek. og OK.

 

Jeg var en tur på isen idag. D90n' valgte ISO200 og små bledere (høyt tall) og korte lukkertider. Det sterke lyset "lurte" kameraet, og defor kompenserte jeg med +0,7. Se Trondster video før min video.

 

Sett deg inn i "mystikken" her:

 

http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Good Luck.

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Takk, det var (faktisk) så lett at jeg skjønte hvordan jeg bruker innstillingen og hva den gjør, den skal jeg prøve i morgen i dagslys! :)

En ting jeg lurer på med denne innstillingen, hva er forskjellen på denne og iso ?

For iso gjør vel bildene lysere og mørkere den også..

ISO gjør ikke at kameraet prøver å ende opp med et lysere bilde - det gjør at det blir mer støy, men også at kameraet kan bruke mindre blender eller kortere lukkertid på grunn av den ekstra lysfølsomheten - men det prøver å ende opp med samme eksponering.

Hvis du derimot endrer eksponeringsjusteringen prøver kameraet å ende opp med et "lyst" eller "mørkt" bilde.

 

Se også denne Akam-artikkelen: http://www.akam.no/artikler/slik_unngaar_du_morke_bilder/81233

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg tror dette hadde gått fint om du hadde brukt A (grønt) Men du har brukt lukkerprioritet programmet Av. Dette må du gjerne bruke men sett da verdiene noenlunde som vedlagt bilde viser. Objektivet dit blir skarpere ved å sette lukkeren på minimum f/9. I henhold til vedlagt test er også objektivet skarpere over 50mm.

 

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=no&a=http%3A%2F%2Fwww.photozone.de%2Fcanon-eos%2F321-sigma-af-18-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review

 

Konklusjon

 

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=no&a=http%3A%2F%2Fwww.photozone.de%2Fcanon-eos%2F321-sigma-af-18-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review%3Fstart%3D2

post-296260-0-08294500-1364248096_thumb.jpg

Lenke til kommentar

PUK: På Nikon-hus (og de fleste andre) heter blenderprioritet "A" og ikke "Av" (vel bare Canon (Edit: og Pentax) som kaller det "Av" (og S kalles Tv)). På en superzoom som dette er det også nesten irrelevant hvor den er skarpest - poenget er fleksibilitet i brennvidde, ikke skarphet. Vel utsnitt ut fra ønsket utsnitt, ikke først og fremst bildekvalitet.

 

Trådstarter: Det er kjempebra at du begynner å forholde deg til ISO, lukkertid og blendertall!

Velg gjerne laveste ISO som gir kjapp nok lukkertid for å få best mulig bildekvalitet. Hva som er kjapp nok lukkertid kommer an på omstendighetene - brennvidde (jo mer tele, jo kortere lukkertid), om du bruker bildestabilisering med mere. En god tommelfingerregel er å bruke lukkertid på 1/1.5*brennvidde, og alltid kjappere enn 1/60s - 60mm gir dermed 1/90s eller kjappere, 200mm gir 1/300s eller kjappere etc.

Bildestabilisering hjelper, men det kan være et problem hvis motivet beveger seg - for bevegelige mål som hundene her bør du opp i kanskje 1/200-1/500s for å fryse bevegelsen. Går du ned i ISO 100 og f/9 som PUK foreslår her skulle du i de samme lysforholdene gått ned i ~ 1/40s, som er alt for lang lukkertid - så blir hundene utflytende og utydelige, som kan være dumt - med mindre du er ute etter akkurat den effekten.

 

Så - fotografer mer enn gjerne med A (det gjør jeg 99% av tiden) - men følg med på lukkertid - blir den for lang, så juster blender og/eller ISO.

 

 

(Og PUK - kan du ikke bruke forumets standardfont i stedet for å endre den - så liten skrift med Times er bare slitsomt å lese..)

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde kanskje vært litt mindre forvirring her hvis Canon folket lot være å "hjelpe" med å referere til innstillingsvalg som ikke finnes på Nikon ?

Ja dette har du jammen rett i. Jeg tok et kurs på det nå.

 

På Canon er det slik. Bortsett fra ISO som kan stilles eller overlates til auto i både P – Tv – Av. P stiller kun ISO. Tv tar seg av lukkerhastigheten, og Av tar blenderen. I M bestemmer du alt, også når du vil ha øl.

post-296260-0-69335700-1364254033_thumb.jpg

Endret av PUK
Lenke til kommentar

Det er bare å lære seg, at det å sitere Ken Rockwell, det er en dårlig ide. Den mannne prater så mye tullball er det er flaut. Det som er det største problemet er at når du finner et avsnitt som virker fornuftig; men han har en tendens til å utelate viktig informasjon., Og leser du et par andre artikler av samme fyr, så vil han fort motsi seg selv.

 

I det eksempelet som du linker til, så er det et par ting som man må passe på; det første er at det sies ikke noe om han bruke JPEG eller RAW. I tilegg så kommer han med forslagg på lukkertid i forhold til motiv; men han sier ingenting om hvilke brennvidder han bruker til de samme motivene. Og det er faktisk viktig ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slike tråder dukker opp stadig vekk; så anbefaler å lære forholdet mellom lukker, blender og ISO som nevnt tidligere i tråden. Ikke minst velge verdier ikke bare for å få rett eksponering, men også for å fryse bevegelser avhengig av mengde bevegelse. Det er _aldri_ kamera som er skyld i dårlige bilder. Kamera kan medføre front/bak-fokus potensielt, men aldri dårlige bilder.

Lenke til kommentar

Det er bare å lære seg, at det å sitere Ken Rockwell, det er en dårlig ide. Den mannne prater så mye tullball er det er flaut. Det som er det største problemet er at når du finner et avsnitt som virker fornuftig; men han har en tendens til å utelate viktig informasjon., Og leser du et par andre artikler av samme fyr, så vil han fort motsi seg selv.

 

I det eksempelet som du linker til, så er det et par ting som man må passe på; det første er at det sies ikke noe om han bruke JPEG eller RAW. I tilegg så kommer han med forslagg på lukkertid i forhold til motiv; men han sier ingenting om hvilke brennvidder han bruker til de samme motivene. Og det er faktisk viktig ...

 

Han gir en grei forklaring på hvordan man stiller AUTO ISO. Kunnkaper som trådstarter mangler.

 

Var det noe mer?

Endret av Asdic
Lenke til kommentar

Ta kun bilder i JPEG er som å kaste negativene og beholde de trykte bildene. JPEG er greit til sitt bruk, men hvorfor noen frivillig nekter å beholde mest mulig info til senere bruk i arkivet er for meg et stort mysterie. Leverer nesten alle pressebilder som JPEG rett fra kamera, men tar alltid vare på RAW filene for ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...