Gå til innhold

Sonys nye patent kan hindre bruktsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva om konsollen din bestemmer seg for aa ta kvelden og du maa kjope ny? Hva med den store spillsamlingen vaerdt flere tusen du har da?Det er allerede nok DRM der ute som ikke bringer noe annet enn kvalme til den erlige forbruker.
Det er nettopp derfor at lisensnøklene blir knyttet til en brukerkonto og ikke en konsoll. Så spillsamlingen din vil leve i beste velgående når du kjøper en ny konsoll og logger inn igjen.

 

Ah, burde ha faat med meg det, men de skyter seg forstatt enorm i foten da sony sitt brukerkonto system er ufattelig daarlig allerede. Jeg flyttet nylig utenlands og ettersom min andre konto er registrert for Norge saa faar jeg ikke lagt inn det nye bankkortet mitt og jeg faar ikke byttet land, saa jeg ender opp med en konto hvor alle pengene jeg brukte paa digitale varer var bortkastet. Hvis Sony ordner opp i dette surret saa er det litt bedre, men slik det staar naa, saa lurer jeg paa hvor lenge Sony skal klare aa holde seg paa beina etter aa ha skutt seg selv saa mange ganger i foten.

Lenke til kommentar

Hva har dette med pirater å gjøre? Det handler om bruktsalg. Hvordan blir man pirat av å først kjøpe ett spill, og så selge det videre når man er ferdig med det?

 

Tja, slik jeg tolker hans utsagn er at han mener dette vil føre til at folk vil gå over til å pirat kopiere spillene når de ikke kan kjøpe det billigere/brukt.

Lenke til kommentar

Jeg mener det finnes bedre løsninger som spillkonsollprodusentene kan benytte seg av når det gjelder bruktsalgsproblematikken. Hvis de heller har fokus på å markedsføre og gjøre spillkjøp fra Playstation Store mer attraktivt, vil jo de spillene uansett bli knyttet til brukerkontoen. Jeg tror det i fremtiden vil bli mindre fysiske spillkjøp til fordel av at salget i nettbutikkene øker.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes påfunnene i industrien begynner å bli komiske. Sony tror, som mange andre i bransjen, at de som kjøper brukte spill kommer til å kjøpe nye spill dersom brukttilgangen forsvinner. De kommer til å få seg en real overraskelse. De som kjøper brukt har som regel ikke råd til nytt. Om noe så vil det øke piratandelen.

 

Og, nei, jeg støtter IKKE piratkopiering. Jeg betaler for mine eiendeler, fysiske så vel som digitale.

Lenke til kommentar

Er vel ikkje noko problem, vi velger jo sjølv om vi vil ta del i ei utvikling der spill ikkje kan selgast brukt.

 

Men tviler på at Sony eller Microsoft tør å gå den veien når markedet allereie er rævkjørt av økonomisk rot. Di vil nok gjere forbrukarane til lags for å få solgt mest mulig konsoller.

Lenke til kommentar

jeg er en stor playstation fan men jeg må nok krype til korset her og si... hvis dette blir en realitet, så blir ps3 min siste playstation.

 

Må si meg helt enig der. Av konsoller har jeg kun 360 nå igjen etter PS3n fikk YLOD i høst. Om dette systemet derimot blir implementert i neste generasjons konsoller fra MS og sony så blir den her generasjonen av konsoller mest sannsynlig den siste jeg kjøper.

 

Steam har allerede kommet med Big Picture Mode og den virker som den kan etterhvert bli en solid utfordrer til konsollmarkedet.

 

En av de største problemene jeg personlig ville hadd med ett slikt system ville mest være det at man ikke kan låne spill lenger mellom kompiser. Er mange spill som jeg har lånt av kompiser til 360 som er helt grei å gå gjennom en gang og lite spennende andre gang.

 

Går jo da heller ikke å låne vekk spill til kompiser via steam heller med mindre du låner vekk hele kontoen din, men med de ville tilbudene som e på steam iforhold til Xbox Live og PsStore så ser jeg ikke på det som ett problem.

Lenke til kommentar
jeg er en stor playstation fan men jeg må nok krype til korset her og si... hvis dette blir en realitet, så blir ps3 min siste playstation.
Må si meg helt enig der. Av konsoller har jeg kun 360 nå igjen etter PS3n fikk YLOD i høst. Om dette systemet derimot blir implementert i neste generasjons konsoller fra MS og sony så blir den her generasjonen av konsoller mest sannsynlig den siste jeg kjøper.Steam har allerede kommet med Big Picture Mode og den virker som den kan etterhvert bli en solid utfordrer til konsollmarkedet.En av de største problemene jeg personlig ville hadd med ett slikt system ville mest være det at man ikke kan låne spill lenger mellom kompiser. Er mange spill som jeg har lånt av kompiser til 360 som er helt grei å gå gjennom en gang og lite spennende andre gang.Går jo da heller ikke å låne vekk spill til kompiser via steam heller med mindre du låner vekk hele kontoen din, men med de ville tilbudene som e på steam iforhold til Xbox Live og PsStore så ser jeg ikke på det som ett problem.

 

Litt trøstepremie at steam har vanvittig billige salg ganske ofte da :) min siste konsollgenerasjon uansett. Har ps3 med 20+ spill og 360 med 26 spill. Imellom YLOD og RROD, og begrenset plass i hylla, kan jeg sammenligne med den 9 år gamle steam kontoen min. De fleste steam spillene støtter kontroller også. Enkelt valg for min del ;)

Lenke til kommentar

må bare si her at bruktsalg gir like mye om ikke mindre tilbake til utviklere og utgivere som piratkopiering, hvis ikke, så forklar. Det eneste utviklere tjener på er nye salg. _NOEN_ som piratkopierer gjør dette for å teste spillet først, mens jeg tviler på at noen som kjøper spillet brukt gjør dette for å kjøpe spillet senere igjen, hvis ikke det er for å få tilgang til online delen.

Lenke til kommentar

må bare si her at bruktsalg gir like mye om ikke mindre tilbake til utviklere og utgivere som piratkopiering,

Det er nok riktig, men hvorfor skal du ikke få lov til å selge dine (lovlig) anskaffede spill? Hvordan er dette anderledes enn å selge noe annet man eier, som en bil, sofa, tv osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne situasjonen skiller seg overhodet ikke ifra salget av noe som helst annet produkt.

 

Alle tjener kun penger på nysalg. Det er ingen som tjener noe på at du selger bilen din som privatperson til en annen privatperson. Det er jo en hel industri som har poppet opp rundt bruktbilsalg f.eks.

 

Tenk om du kjøper deg en flunkende ny... si Toyota et eller annet. Men så forandrer ting seg og du trenger den ikke lenger, eller vil ha en annen bil. Så får du ikke lov å selge bilen av Toyota. Du må kjøre den inntil du kan kjøpe en ny.

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar
Hva om konsollen din bestemmer seg for aa ta kvelden og du maa kjope ny? Hva med den store spillsamlingen vaerdt flere tusen du har da?Det er allerede nok DRM der ute som ikke bringer noe annet enn kvalme til den erlige forbruker.
Det er nettopp derfor at lisensnøklene blir knyttet til en brukerkonto og ikke en konsoll. Så spillsamlingen din vil leve i beste velgående når du kjøper en ny konsoll og logger inn igjen.

Spørs hovor enkelt dette er i praksis. Enkleste er vel om konsollen gir konto id til spillet når du starter det, på den måten kan det lett overføres.

Problemet da er at en konsoll ofte har flere brukere, dvs medlemer i en familie.

Ja du kan ha en hoved bruker som spillene instaleres mot. Dette vil igjen skape andre problemer, typiske barn som bytter på hvilken foreldre de bor hos.

 

Ja dette kan løses med bruker grupper, da begyner vi imidlertid fort å få et komplisert system så det er kansje like greit å sette opp et windows domain

 

Merk denne løsningen vil være menigsløs om den er for åpen, si tilate 5 brukere. da kan to spille spillet og så selge det.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet her.Ikke får man noe særlig for brukte spill, da man finne de billig kort tid etter utgivelse.Og skjønner forsåvidt utviklerne, de får jo ingenting for bruktsalg.

 

For min del så er problemet det at det ikke vil være mulig å låne eller låne bort spill, i tillegg til at man ikke vil kunne ha flere enn en av samme konsoll. Og hva hvis konsollen din blir ødelagt og du må ha en ny?

 

Personlig er jeg drittlei av at spilllutgiverne skal låse alle spillene til alle slags systemer og kontoer. Det ødelegger opplevelsen, det er mer tungvint, og det gjør det vanskeligere å spille spillene når de etterhvert blir eldre. Kjøper nesten ingen nye storspill på PC-lenger, pga all slags DRM og skjit som følger med. Klag så mye dere vil på konsoller og dårlig grafikk, det er nok av ulemper ved å være PC-gamer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...