Gå til innhold

Slik skal AMD komme tilbake


Anbefalte innlegg

Sånn jeg ser det så er forandringene til AMD til en viss grad forståelige men dessverre er de også av den typen som kan forårsake at skuta senkes :

 

*Uten noen entusiastprodukter som promoterer "skuta" vil færre velge Amd.

*Amd må konkurrere ytelse pr krone og energiforbruk og her har vi enda ikke noen store vinnere.

*Amd henger etter på nm kappløpet.

 

Blir det også sånn at Amd sin skjermkortserie blir berørt og entusiastkortene fjernet helt , så vil det nok ha stor påvirkning på antall kort som blir solgt selv om de er billige og yter "greit".

 

Ja ja, vi får se hvordan det går, vi kan uansett ikke gjøre så veldig mye her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg ser det så er forandringene til AMD til en viss grad forståelige men dessverre er de også av den typen som kan forårsake at skuta senkes :

 

*Uten noen entusiastprodukter som promoterer "skuta" vil færre velge Amd.

*Amd må konkurrere ytelse pr krone og energiforbruk og her har vi enda ikke noen store vinnere.

*Amd henger etter på nm kappløpet.

 

Blir det også sånn at Amd sin skjermkortserie blir berørt og entusiastkortene fjernet helt , så vil det nok ha stor påvirkning på antall kort som blir solgt selv om de er billige og yter "greit".

 

Ja ja, vi får se hvordan det går, vi kan uansett ikke gjøre så veldig mye her.

 

Hvilke "entusiastmodeller" er det ARM har å skilte med? Entusiastmodeller er ikke noe stort salgsargument. PC/Tablet-generasjonen er ikke så opptatt av hvilke klistremerker det er på boksen, så lenge det yter "greit". Ytelse pr krone er det vel fremdeles AMD som er best på, men som du sier er strømforbruk/nm-prod. et problem for dem i dagens portable marked.

 

Man får håpe AMD gjør de riktige grepene nå. Det handler om å gjøre tap til profitt, og så får man gjenintrodusere risiko/entusiast-forgreningene senere.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke med kraftige kort når de ikke kan lage drivere til de. ^_^

 

Jeg ser egentlig ikke hva du mener med det... Har 7970 selv og har egentlig ikke hatt noe problemer med driverene i det hele tatt. Forutsetter da at våre interesser er noelunde like, ie "normal" gamer.

Antar også at det er at driverene kræsjer som er hovedargumentet her, om AMD er trege til å optimalisere drivere til spill er ikke noe jeg selv holder øye med, ting har gått temmelig smooth ytelses messig siden jeg fikk oppgradert PCen.

 

Selv angrer jeg på at jeg ikke ventet på nvidia, hovedsaklig fordi jeg føler dem er mer gamer fokusert enn AMD, mtp fremgang av teknologi. Physx som de kjøpte opp, adaptive V sync, boost etc. Dem er ofte først ute med slike ting, "føler" jeg.

Lenke til kommentar

Vil tro budsjettet til en gamer er større på et grafikkkort enn hva regningen blir på selve spillingen.

Att AMD sliter er selvsagt gammel grums i tiden etter 2000, hjelper ikke att Intel ble dømt ettersom det egentlig er mange års utvikling som er tapt, så er det dårlige valg ellers som er nevnt.

 

De er nødt til å prioritere ettersom de har investorer/aksjeeiere å ta hensyn til. :)

Det er tross alt de som til syvende å sist vil avgjøre om AMD har en fremtid eller ikke.

 

Når det er sagt tror jeg med tiden att en tilnærming med ARM ihvertfall på opteron vil høste stor suksess.

Lenke til kommentar

Begynte optimistisk å lese artikkelen, men ... dette er altså en oppskrift på hvordan AMD kan drive med overskudd, ikke hvordan de kan "komme tilbake" til gamle høyder slik jeg forstår det. Høres mer ut som et endelig farvel til AMD i litt for mange segmenter.

 

For å komme tilbake til gamle høyder, må man først innse hva som er dødkjøtt, skjære det bort, tjene litt penger igjen, og så investere i nye produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri likt AMD, hvorfor? Bare hatt problemer med AMD. Men Nvidia og Intel funker best! Er det jeg synes, synes de også gir meg mer for pengen men det er min mening iforhold til AMD stuff.

 

Men smaken er som baken delt på to. Jeg synes uansett at folk skal velge hva de vil.

 

Men ettersom intel satser på mindre strømbruk sier det seg selv at flere vil velge en laptop som varer mer eller betale litt mer for en som varer mer ettersom det er en bærbar pc. Støy har veldig mye å si uansett om det er stasjonær eller bærbar. Fordelen med stasjonær da er vann kjøling.

 

Jeg kommer alltid til å anbefale Intel til min kjente og venner uten problemer ettersom veit om flere kjente som bare hatt problem med AMD.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være redd for at AMD ikke vil kunne ha prosessorer i entusiast segmentet.

 

Pengene for prosessorer ligger i serversegmentet og der kreves det høy ytelse pr watt. Er klart at AMD vil tjene penger så de er nødt til å utvikle raske og effektgjerrige prosessorer for å ta igjen Intel i dette segmentet og det er mer enn en selvfølge at AMD vil la noen av disse prosessorene få et liv i forbrukersegmentet også.

 

De ansetter ikke verdens fremste prosessorteknikker for å lage middelmådige mainstream prosessorer.

Lenke til kommentar

Jeg kommer alltid til å anbefale Intel til min kjente og venner uten problemer ettersom veit om flere kjente som bare hatt problem med AMD.

 

Dette er som det alltid har vært. Brukerfeil og inkompetanse.

Hvor ofte er det feil med en prosessor? 1 av 10000stk? Og da tror jeg jammen jeg tar i også.

 

Feilen ligger også sjeldent i chipset. Det er mer hvem som har bygd maskinen og hvilke deler den er satt sammen av som utgjør en risiko for feil.

 

Enda mer bruken av operativsystemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å komme tilbake til gamle høyder, må man først innse hva som er dødkjøtt, skjære det bort, tjene litt penger igjen, og så investere i nye produkter.

 

Hvis daukjøttet faktisk er så dødt som man tror. Er mange som har prøvd på en banal strategi og funnet ut at da forsvinner kundene, f.eks. fordi AMD bare kan levere til de 1000 ansatte som trenger en "lett" laptop men ikke de 50 som trenger en "heavy" laptop og det er enklere å gå til Intel for hele pakka så man kan forholde seg til bare en leverandør, få volumrabatter og sånn. Intel kan jo selvsagt også skru opp prisene der AMD forlater markedet og skru ned prisene der de fortsatt har konkurranse, så prispresset på AMD trenger ikke å bli mindre. Dessuten er mye av markedet de sikter mot midt i slagmarken mellom Intel og ARM, som vel er like bra for helsa som å stille seg opp mellom to amerikanske fotballag som er i ferd med å brake løs. Kommer ikke til å bli lett for AMD dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at intel selger cpu i lavere prisklasse også? de selger ikke bare i5/i7 men også i3, pentium og celeron linja som er full konkurrentbart mot AMD i lavere prissjakt også mtp ytelse/krone. atpåtil så bruker de mindre strøm (viktig på bærbar).

 

Det eneste selgende poenget som gjør at jeg kan anbefale AMD over intel er deres APU, hvor diskret grafikk ikke er en mulighet pga liten form faktor (feks htpc i m-itx format). Ellers hvis diskret grafikk er en mulighet så er intel bedre ytelse pr krone.

Jeg holder meg til å diskutere CPU til stasjonære maskiner. Intel har nok mer å fare med på bærbar-PC markedet, har ikke holdt like godt øye på det markedet.

 

Intel sine lav-mid klasse CPUer gir nok ikke samme bang/buck, du kan se på hel masse ytelsestester og se at resultatet peker i AMD's fordel. La meg gi deg en graf som baserer seg på gjenomsnittelige tall fra PassMark, og laveste priser i norske nettbutikker:

dxs29.jpg

Intel enheter = ['Celeron G460', 'Celeron G550', 'Pentium G860', 'Pentium G870', 'Core i3 550', 'Core i3 2100', 'Core i5 650', 'i3 3225', 'i5 3450', 'i5 3470']

 

AMD enheter = ['Athlon II X2 240 ', 'Athlon II X2 250', 'Athlon II X4 641', 'Athlon II X4 740', 'Athlon II X4 750', 'Phenom II X4 945', 'Phenom II X4 965', 'FX-6100', 'FX-6300', 'FX-8120']

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hjelper ikke med kraftige kort når de ikke kan lage drivere til de. ^_^
Jeg ser egentlig ikke hva du mener med det... Har 7970 selv og har egentlig ikke hatt noe problemer med driverene i det hele tatt. Forutsetter da at våre interesser er noelunde like, ie "normal" gamer. Antar også at det er at driverene kræsjer som er hovedargumentet her, om AMD er trege til å optimalisere drivere til spill er ikke noe jeg selv holder øye med, ting har gått temmelig smooth ytelses messig siden jeg fikk oppgradert PCen.Selv angrer jeg på at jeg ikke ventet på nvidia, hovedsaklig fordi jeg føler dem er mer gamer fokusert enn AMD, mtp fremgang av teknologi. Physx som de kjøpte opp, adaptive V sync, boost etc. Dem er ofte først ute med slike ting, "føler" jeg.

 

PhysX er noe svada som ikke engang ser pent ut. Adaptive V sync er ikke livsviktig, og boost så vidt jeg vet presser bare opp avrg fps, og ikke fps når du faktisk trenger det (min fps/tyngre partier.).

 

Gresset er ikke nødvendigvis grønnere på andre siden av gjerdet, selv om selskapet er grønt ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gresset er ikke nødvendigvis grønnere på andre siden av gjerdet, selv om selskapet er grønt ;)

AMD har allikevel ganske store problemer på grafikksiden også, mye av dette kommer til å bli mer tydelig i årene som kommer... :(

 

Problemet er at veldig mange dyktige ledere og ingeniører har sluttet og/eller blitt sagt opp det siste året. Av de tre jobbkontaktene jeg har hatt inn mot GPGPU og Fusion-delen i AMD har to sluttet selv, og en har blitt sagt opp.

 

Første vi kommer til å merke til dette er at neste generasjons APU som egentlig skulle ha brukt en GCN-derivert GPU ikke blir lansert i år (best case er nå mid 2014 ) noe som fører til at Fusion-satsingen står på stedet hvil, og den nye serien med GPU som kommer i 2013 er ikke mer enn tweak av eksisterende kort.

 

Dessverre ser jeg ikke helt hvordan AMD skal klare å komme seg ut av dette, problemene skyldes heller ikke noen enkelthendelse, det er en rekke dårlige avgjørelser og litt uflaks...

Lenke til kommentar

spenstig mange her som utgir seg for å ha greie på komponenter for så å bomme grovt. hvordan er det egentig mulig? Er det virkelig så vanskelig å google benchmarks? da eru ikke mye til datamann. dra en tur på notebookcheck a. ell anandtech, +++. der har dere fakta og ikke bare den synsinga dere driver med her som er basert på personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...