Gå til innhold

Samletest: Vi kårer Norges beste nettbrett


Anbefalte innlegg

For en utrolig merkelig kåring dette var.. på 10. plass finner vi Nexus 7 som får minus fordi den er litt mindre.. mens på 2. plass finner vi iPad mini som får pluss fordi den er kompakt og "lett å ta med".. :S

 

Men det som er mest underlig er Amobil's lovprising av Note 10.1, og jeg må nesten gjenta meg selv. Med tanke på hvor klar og tydelig kritikken av Galaxy Note 10.1 har vært kan jeg ikke begripe at den vinner noen pris. Det blir vanskelig å avskrive alle disse omtalene (finnes nok av andre å plukke ut også), men spesielt Arstechnica leverer særdeles god og grundig innsikt i det meste de skriver om, og de oppsummerer det greit i konklusjonen.

 

Man kan godt sette pris på at Samsung prøver på noe "nytt", men ved å hedre et produkt som til syvende sist fortsatt er langt bak andre nettbrett, sender man et signal til Samsung om at det de har levert er bra nok. Som Nilay Patel så fint sier det: En skuffende tablet med en fin penn er fortsatt en skuffende tablet...

 

Det er helt akseptabelt at Amobil har et annet inntrykk av Note 10.1 enn de fleste andre, men til syvende sist er det oss forbrukere som taper når man prisgir produkter som ikke leverer slik det burde. Selv om ideen er god, mener jeg, og tilsynelatende svært mange andre, at gjennomførelsen ikke er spesielt tilfredstillende.

 

Og at noen kan påstå at byggekvaliteten på Note 10.1 er god er for meg ubegripelig. Den er laget i billig plastikk i typisk Samsung-stil. Samsung har derimot vist med Nexus 10 at de kan lage ting i plastikk som føles greit, men Note 10.1 er ikke et eksempel på dette. Ikke har den NFC, dårlige kameraer, TouchWiz er overraskende dårlig implementert, ingen JellyBean (enda), i disse retina-tider er skjermen på Note 10.1 langt bak konkurransen, den mest imponerende (i negativ forstand) samling med bloatware jeg har sett på en tablet, S-pennen er ikke spesielt presis, slik at bare store bokstaver kommer frem, og kanskje værst av alt er Samsung sin beslutning om å erstatte helgode Android-applikasjoner som kalenderen, nettleseren, og mailklient med sine egne kjipe versjoner.

 

Nei fysj, det er rett og slett så mye negativt å si om Galaxy Note 10.1, at jeg kjenner jeg blir ordentlig skuffet når jeg ser at Amobil gang på gang hedrer den som det beste som finnes på tabletmarkedet...

 

 

Ta nå heller å spør brukerene av Note 10.1

Merkelig nok er det veldig få som opplever disse problemene som taben angivelig har i de testene.

Og nei, byggekvaliteten er ikke ille på Note 10.1. En plastdings er det, men ingenting virker skjørt, eller noe knirk. Plast typen som er brukt på Note 10.1 vil alltid føles billig, men er andre produsenter som har prøvd seg på f.eks alu. bakside med katastrofale følger. Så ser neimen ikke problemet med bruken av denne typen plast.

Her er det faktisk amobil.no som har gjort jobben sin, og de andre en slett jobb.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta nå heller å spør brukerene av Note 10.1

Merkelig nok er det veldig få som opplever disse problemene som taben angivelig har i de testene.

Her er det faktisk amobil.no som har gjort jobben sin, og de andre en slett jobb.

 

Så alle andre anmeldere har ikke gjort jobben sin, men heller bestemt seg på forhånd at denne tablet'en skuffer? Høres da underlig ut. Jeg har brukt en god del tid med Note 10.1, og mitt inntrykk stemmer mer overens med de øvrige anmeldelsene enn den Amobil disker opp med.. Spesielt sammenliknet med Nexus 10 blekner Note på nesten alle områder. Men hvis ingen av brukerne du refererer til "opplever" at den mangler NFC, har skjermoppløsning som er vesentlig lavere enn de beste i klassen, mangel på 4.1 (for ikke nevne 4.2), og en god mengde bloat, nei da er jeg imponert over vedkommendes evne til å lukke øynene og se seg blind på lovordene til enkelt kilde... Amobil.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Og at noen kan påstå at byggekvaliteten på Note 10.1 er god er for meg ubegripelig. Den er laget i billig plastikk i typisk Samsung-stil. Samsung har derimot vist med Nexus 10 at de kan lage ting i plastikk som føles greit, men Note 10.1 er ikke et eksempel på dette. Ikke har den NFC, dårlige kameraer, TouchWiz er overraskende dårlig implementert, ingen JellyBean (enda), i disse retina-tider er skjermen på Note 10.1 langt bak konkurransen, den mest imponerende (i negativ forstand) samling med bloatware jeg har sett på en tablet, S-pennen er ikke spesielt presis, slik at bare store bokstaver kommer frem, og kanskje værst av alt er Samsung sin beslutning om å erstatte helgode Android-applikasjoner som kalenderen, nettleseren, og mailklient med sine egne kjipe versjoner. Nei fysj, det er rett og slett så mye negativt å si om Galaxy Note 10.1, at jeg kjenner jeg blir ordentlig skuffet når jeg ser at Amobil gang på gang hedrer den som det beste som finnes på tabletmarkedet...

 

Mener du produktet er usolid? At den er laget i plast gjør maskinen lettere, og det er tilsynelatende ingen ulemper utover at folk ikke liker å tanke på at den er av plast? Det er forsåvidt sant at den kunne hatt høyere oppløsning og NFC, men skjermen ellers er god (og det er ikke tilfellet at all konkurransen har mye høyere oppløsning).

 

Hvor mye har du prøvd denne tableten? Jeg skjønner at den ikke er for alle, men jeg skjønner ikke den harde kritikken mange kommer med av denne tableten, jeg kjenner med rett og slett ikke igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så alle andre anmeldere har ikke gjort jobben sin, men heller bestemt seg på forhånd at denne tablet'en skuffer? Høres da underlig ut. Jeg har brukt en god del tid med Note 10.1, og mitt inntrykk stemmer mer overens med de øvrige anmeldelsene enn den Amobil disker opp med.. Spesielt sammenliknet med Nexus 10 blekner Note på nesten alle områder. Men hvis ingen av brukerne du refererer til "opplever" at den mangler NFC, har skjermoppløsning som er vesentlig lavere enn de beste i klassen, mangel på 4.1 (for ikke nevne 4.2), og en god mengde bloat, nei da er jeg imponert over vedkommendes evne til å lukke øynene og se seg blind på lovordene til enkelt kilde... Amobil.

 

Poenget er at jeg ikke klarer å skjønne hva de andre anmelderne har hatt så store problemer med på Note 10.1

Å trekke den for at den har en stylus hvor mulighetene ikke er tatt helt ut, er bare for dumt. At noen anmeldere kjører taben i strømspare modus for så å klage på at det er tregt. At byggekvalitetene er dårlig, noe den ikke er. Den er ikke på topp, men akseptabel.

Derfor mener jeg det er enkelte av anmelderene der ute som hadde bestemt seg på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

litt feil her og der ser jeg... nexus er i salg med 32GB minne. har enda til gode å se den med 16 andre plasser enn i tester. på nett og i butikker som jeg har sett her til lands er bare 32 gig versjonen tilgjengelig. (jeg er i irland så har ikke sjekket norske butikker).

Du får den i både 16 og 32GB. Det skiller vel cirka en hundrelapp i pris mellom de.

 

Forøvrig har jeg aldri ansett tester fra amobil som annet slette indikasjoner på hva jeg selv burde lese mer om. Terningbruken er en vits. Spesielt hvordan de bruker forskjellige terninger avhengig av hvilke tester produktet er i, og at de endrer terning med tiden etterhvert som nye produkter kommer til.

 

Eksempelvis disse flotte mobilene. Amobil skyter seg selv i foten, og fjerner all historisk verdi.

Alt i alt anbefaler vi derfor 6680 på det sterkeste.
Terningkast 1.
Lenke til kommentar

Mener du produktet er usolid? At den er laget i plast gjør maskinen lettere, og det er tilsynelatende ingen ulemper utover at folk ikke liker å tanke på at den er av plast? Det er forsåvidt sant at den kunne hatt høyere oppløsning og NFC, men skjermen ellers er god (og det er ikke tilfellet at all konkurransen har mye høyere oppløsning).

 

Hvor mye har du prøvd denne tableten? Jeg skjønner at den ikke er for alle, men jeg skjønner ikke den harde kritikken mange kommer med av denne tableten, jeg kjenner med rett og slett ikke igjen.

 

AtW

 

Det er ikke noe problem å bruke plast i konstruksjon. Men det er forskjell på plast og plast. Holder man en Samsung Galaxy SII i den ene hånden og en HTC One X i den andre, så tør jeg påstå at de fleste vil merke en vesentlig forskjell i opplevd kvalitet. Når man bruker over 5000,- på en mobil eller tablet så spiller byggekvalitet en rolle. På samme måte som når man kjøper en BMW til en million, så er det en forskjell om plastikken på dashbordet er av den harde, kjipe Toyota-1998 typen, eller myk soft-touch plastikk som man forventer i enhver bil produsert etter 2010.

 

Uansett er vi alle her tilsynelatende enig om at skjermen ikke er spesielt god, at den mangler en del teknologier, er noe dyr og at den ligger to versjonsnummer bak nyeste versjon av Android. Om man så er fornøyd med andre aspekter ved produktet, kan man fortsatt med hånden på hjertet påstå at dette er den beste tablet'en man kan få tak i per dags dato?

 

I mine øyne er tablet'en middelmodig, og jeg har enda tilgode å se gode argumenter for det motsatte..

Lenke til kommentar

Litt besynderlig at et nettbrett som koster 1000 kr mer enn iPad og mange andre nettbrett, har dårligere skjermoppløsning og føles litt tregt i bruk kan vinne denne testen.

 

Om du gidder å bruke litt tid på research, så koster faktisk Samsung Galaxy Note 10.1 3895,- mens Ipad 4 koster 3890. Så prisen er faktisk helt identisk. Note har også mulighet til å oppgradere med micro SD kort, noe som faktisk ikkje Ipad har mulighet til. Skjermen på Note 10.1 kunne gjerne hatt litt høyere oppløsning, men det er fortsatt et fantistisk nettbrett!

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke plast i konstruksjon. Men det er forskjell på plast og plast. Holder man en Samsung Galaxy SII i den ene hånden og en HTC One X i den andre, så tør jeg påstå at de fleste vil merke en vesentlig forskjell i opplevd kvalitet. Når man bruker over 5000,- på en mobil eller tablet så spiller byggekvalitet en rolle. På samme måte som når man kjøper en BMW til en million, så er det en forskjell om plastikken på dashbordet er av den harde, kjipe Toyota-1998 typen, eller myk soft-touch plastikk som man forventer i enhver bil produsert etter 2010.

 

Uansett er vi alle her tilsynelatende enig om at skjermen ikke er spesielt god, at den mangler en del teknologier, er noe dyr og at den ligger to versjonsnummer bak nyeste versjon av Android. Om man så er fornøyd med andre aspekter ved produktet, kan man fortsatt med hånden på hjertet påstå at dette er den beste tablet'en man kan få tak i per dags dato?

 

I mine øyne er tablet'en middelmodig, og jeg har enda tilgode å se gode argumenter for det motsatte..

 

Å forvente byggekvalitet er greit nok det, men det du snakker om er "opplevd kvalitet", det er ett viktig skille.

 

Ellers kan jeg godt forstå at endel mener tableten er middelmådig. Om man ikke har så mye bruk for funksjonene som er litt spesielle for den tableten, så er det meget forståelig. Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at denne skal være så forferdelig dårlig som enkelte vil ha det til.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om du gidder å bruke litt tid på research, så koster faktisk Samsung Galaxy Note 10.1 3895,- mens Ipad 4 koster 3890. Så prisen er faktisk helt identisk. Note har også mulighet til å oppgradere med micro SD kort, noe som faktisk ikkje Ipad har mulighet til. Skjermen på Note 10.1 kunne gjerne hatt litt høyere oppløsning, men det er fortsatt et fantistisk nettbrett!

 

I tillegg får man med 6 måneder hos HBO, som ihvertfall for meg personlig var en innsparing. Husker ikke helt hva jeg betalte, men kjøpte 3G-versjonen på tilbud hos elkjøp for en måned eller to(?) siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om du gidder å bruke litt tid på research, så koster faktisk Samsung Galaxy Note 10.1 3895,- mens Ipad 4 koster 3890. Så prisen er faktisk helt identisk. Note har også mulighet til å oppgradere med micro SD kort, noe som faktisk ikkje Ipad har mulighet til. Skjermen på Note 10.1 kunne gjerne hatt litt høyere oppløsning, men det er fortsatt et fantistisk nettbrett!
I tillegg får man med 6 måneder hos HBO, som ihvertfall for meg personlig var en innsparing. Husker ikke helt hva jeg betalte, men kjøpte 3G-versjonen på tilbud hos elkjøp for en måned eller to(?) siden.AtW

 

6 Mnd gratis HBO, 50GB gratis lagring hos Dropbox i 2 år + mange fantastiske funksjoner! Kjempefornøyd!

Lenke til kommentar

Å forvente byggekvalitet er greit nok det, men det du snakker om er "opplevd kvalitet", det er ett viktig skille.

 

Ellers kan jeg godt forstå at endel mener tableten er middelmådig. Om man ikke har så mye bruk for funksjonene som er litt spesielle for den tableten, så er det meget forståelig. Det jeg ikke kjenner meg igjen i er at denne skal være så forferdelig dårlig som enkelte vil ha det til.

 

AtW

 

Stemmer forsåvidt at det er opplevd kvalitet jeg sikter til.

 

the plastic has a lot of flex to it, especially on the back, and it contributes to a cheap feeling that belies the Note 10.1's premium pricing
.

 

Jeg føler vel egentlig ikke at produktet er så forferdelig dårlig, men med unntak av det lille knippet med "spesielle funksjoner" den tilbyr, er den underlegen de store konkurrentene på markedet. Derfor blir det provoserende når tilsynelatende seriøste instanser som Amobil, og den "famøse" Gulltasten, erklærer den som verdens beste tablet.

 

Øvrige tester som jeg også har nevnt, slakter jo heller ikke produktet, men erklærer den som et middelmodig produkt som ikke lever opp til forventningene. Den er langt fra dårligst i klassen, men også langt fra best i klassen.. Mener jeg.

Lenke til kommentar

Stemmer forsåvidt at det er opplevd kvalitet jeg sikter til.

 

.

 

Jeg føler vel egentlig ikke at produktet er så forferdelig dårlig, men med unntak av det lille knippet med "spesielle funksjoner" den tilbyr, er den underlegen de store konkurrentene på markedet. Derfor blir det provoserende når tilsynelatende seriøste instanser som Amobil, og den "famøse" Gulltasten, erklærer den som verdens beste tablet.

 

Øvrige tester som jeg også har nevnt, slakter jo heller ikke produktet, men erklærer den som et middelmodig produkt som ikke lever opp til forventningene. Den er langt fra dårligst i klassen, men også langt fra best i klassen.. Mener jeg.

 

Hvordan er den underlegen og hvem er den underlegen?

 

Joda, ikke samme oppløsning på skjermen som iPad 4 og TF700 Infinity. Men oppløsning er langt ifra alt..........

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Hvordan er den underlegen og hvem er den underlegen?

 

Joda, ikke samme oppløsning på skjermen som iPad 4 og TF700 Infinity. Men oppløsning er langt ifra alt..........

 

Jeg har nå ramset opp en rekke ting.. "gammel" android versjon, underlegen skjermoppløsning, kamera, byggekvalitet, alt for mye bloatware (som til og med erstatter Google-applikasjoner som er meget gode), for å nevne noe.. . Kan jo bruke Samsung's egen Nexus 10 som sammenlikningsmodell..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten er da ikke dårligere enn f.eks TF700, Eller TF 300. TF201 hadde alu bakside som var en fiasko.

Gammel Androidversjon kommer det til å bli en forandring på, da denne blir oppdatert til neste. TF700 kjører f.eks 4.0 noe som er det samme som Note 10.1

Oppløsnigen er langt ifra kritisk lav. Rett og slett ett dårlig argument som ikke veier nok opp for å IKKE kåre denne til det beste kjøpet du gjør idag til denne prisen

 

Note 10.1 uten 3G koster 3739 mens TF700 uten 3G koster 4350

Lenke til kommentar

Litt besynderlig at et nettbrett som koster 1000 kr mer enn iPad og mange andre nettbrett, har dårligere skjermoppløsning og føles litt tregt i bruk kan vinne denne testen.

 

Veldig enkelt å forklare det; Majoriteten her inne er android-brukere. Testen blir da ikke spesielt upartisk. Jeg personlig tar denne testen med en real knype salt da jeg personlig tror det er iPad som burde vært vinneren her. Men det er utifra MINE kriterier. Samsung er en sterk utfordrer. Det så jeg ikke minst da jeg hadde en S3 til testing. Likte den svært godt. Men android for meg, ble som windows. Skjer det noe, er det så mye personifisering som må gjøres for å få det tilbake der det var- alt det blir et helvete. OSX til sammenligning er svært mye enklere, og ditto iOS. Men jeg kan ikke si annet enn at Galaxy-padden er nok en veldig sterk utfordrer.

 

Men når det gjelder tester her inne, bør man sette seg inn i hva den som tester holder med, for så ta en avgjørelse om vedkommede er upartisk eller ikke.

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten er da ikke dårligere enn f.eks TF700, Eller TF 300. TF201 hadde alu bakside som var en fiasko.

Gammel Androidversjon kommer det til å bli en forandring på, da denne blir oppdatert til neste. TF700 kjører f.eks 4.0 noe som er det samme som Note 10.1

Oppløsnigen er langt ifra kritisk lav. Rett og slett ett dårlig argument som ikke veier nok opp for å IKKE kåre denne til det beste kjøpet du gjør idag til denne prisen

 

Note 10.1 uten 3G koster 3739 mens TF700 uten 3G koster 4350

 

Bra at jeg sammenlikner med Nexus 10 og du velger deg en helt annen modell å sammenlikne med og bruke det som et argument for at Note 10.1 er det best som finnes..

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at jeg sammenlikner med Nexus 10 og du velger deg en helt annen modell å sammenlikne med og bruke det som et argument for at Note 10.1 er det best som finnes..

 

Årsaken er vel ganske enkel..

 

Nexus 10 er ikke på lager, ganske nylansert produkt..

Man kan like gjerne sammenligne like produkt som faktisk er på markedet.

 

Note 10.1 kom på markedet i Mai allerede.. derfor mener jeg det er bedre å bruke TF700 som motkandidat når jeg sammenligner produktene

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Fin kåring det her. :)

 

Selv har jeg iPad og må si meg strålende fornøyd! Hadde tidligere Samsung Galaxy Tab 10.1 (vant på tv2 etter å ha stemt på banens beste under fobtallkamp) grunnen til at jeg byttet denne ut med iPad er fordi jeg har iPhone og med tanke på iCloud og ikke minst det gode utvalget når det kommer til apper. Så klart mye bra i Google Play markedet også, men finner litt mer som passer mitt bruk i App Store.

 

Det jeg likte veldig godt med Galaxy tab, eller Andorid generelt er at man kan gjøre det mye mer til sitt eget og spesielt tøft ble det når Chameleon Launcher ble lansert, prøvde det aldri i fullversjon fordi jeg byttet over til iPad. Men anbefaler alle som ikke har det og ta en titt, er absolutt verdt det. :)

 

Skulle veldig gjerne ønske iPad hadde samme muligheten som Galaxy Note 10.1 med det å kjøre to vinduer på skjermen samtidig.. Menmen!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...