Gå til innhold

Unboxing: Vi pakker opp MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Nja, nå får du vell Sony Vaio Z i karbonfiber finish så skal ikke klage på materialvalget der selv om det kanskje ikke ser like gjennomført ut som en MacBook i et stykke aluminium, og du har jo synlige vifte uttak p å bunnen av maskinen som jeg ikke er noen stor fan av da det gjerne blir litt problematisk når du har maskinen i senga og forhindrer all innhenting av luft som gjør maskinen kokvarm og du fort får vifter som bråker endel som et resultat av det, logisk nok.

 

Smaken er uansett som baken, og Sony Vaio Z er av de klart bedre PC-ene på markedet, bare slått av Lenovo sin ThinkPad serie om du spør meg. Samsung har også kommet med et par snasne maskiner, dessverre lider de av veldig knotete touchpad, heller labert tastatur og kabinettene er på ingen måte like solide som utseende for gir inntrykk av. Også har de begynt med å lever endel ladere med syltynn pinne som du stikker inn i maskinen som knekker og bøyer seg veldig lett.

 

Tidligere generasjoner av Vaio Z ble vell også levert med dedikert skjermkort? Synd de sløyfet det, men om du skal ha dedikert skjermkort som overgår HD 4000 så blir det vell litt for varmt og går endel utover batteriet i en såpass kompakt maskin vil jeg tro. Synd at det ikke er noen 14-15" variant heller, 13" er litt for lite for min smak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der ser helt forferdelig ut. Hjelper ikke at den er lett når den er plastic fantastic. Ellers så har jeg hørt at retina MBP har helt fantastisk fargegjengivelse.

Sjekk fakta før du poster. Skjermlokket er laget av karbonfiber og resten av pc'en består av aluminium, magnesium og karbonfiber.

 

Vaio Z har enkelt og greit ingen konkurrenter når det kommer til ytelse og portabilitet/vekt. Selv med ekstra batteri som gir 10 - 12 timer batteritid er den lettere enn Mac'en.

 

Jeg er absolutt ikke noe fan av Apple og har aldri eid et epleprodukt. Men design og kvalitet det kan de virkelig. Jeg synes det er trist at det omtrent ikke finnes PC produsenter som greier å lage skikkelige laptoper og når de først tar seg sammen så er det forsøk på å henge seg på og kopiere Apple. Slik jeg ser det så er det takket være Apple at det nå begynner å komme stilfulle laptoper fra produsenter som Asus og Samsung. Det startet med kabinettdesign og nå er vi over på skjermoppløsning. Nok en gang er det Apple som må presse de andre til å levere produkter med en akseptabel oppløsning. Det er litt trist at de ikke skal greie å lage gode produkter på eget initiativ, det er da ikke så vanskelig å finne ut hva forbrukerne verdsetter ved en laptop.

Lenke til kommentar

jeg har da hørt om enkelte designet produkter fra forskjellige produsenter ( også pcer ) før Apple kom så mye på banen.

Dette har foregått over mange år

 

i alt får det til å høres som om man krever at Apple skal designe produktene men konkurrentene nærmest ikke har lov til det .

Da får man lett det inntrykket at hvis Apple kommer med en spesiell farge på en av tingene siene så er det en sensasjon , men hvis f.eks Samsung gjør det så er det ikke noe særlig

 

Når det er like holdninger ute å gar så er det ikke så rart at mange blir litt irritert

 

Og så prøver alle de andre å herme etter denne sensasjonen.

Lenke til kommentar

Joda, det finnes enkelte produsenter som har laget lekre pc'er. Sony Vaio er jo faktisk et eksempel på dette. Det er ganske tydelig at det er 0 inspirasjon fra Apple som ligger bak deres toppmodeller. Totalt forskjellig materialvalg og design. Vaio Z ser kanskje ikke så innbydende ut på bilder, men i "virkeligheten" er den rett og slett griselekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har MBP, og vurderer faktisk og gå tilbake til Vaio Z.

 

MBP har noen problemer some jeg ikke liker. USB for tette sammen.. Kopierer endel på minnepenner som akkurat ikke går 2 i bredden.

 

Blir veldig varm, siden jeg må kjøre windows i vmware med programmeringsverktøy.

 

En Vaio Z med extra slim batteri (eller hva de nå kaller det) hadde kanskje vært ypperlig.

Lenke til kommentar
Utrolig lekker datamaskin. Håper andre produsenter følger etter på oppløsningstrenden. Men ikke bare har disse datamaskinene overlegen oppløsning, fargegjengivelse og sortnivå er i en klasse for seg.Har selv 15" retina. Kan nesten ikke se på andre skjermer lenger. Bør oppleves.
Hadde ikke Apple tatt patenter på helt generiske ting, så hadde vel andre produsenter også laget fine lekre datamaskiner.Og det er jo ikke det at det ikke finnes andre minst like gode laptoper som mac-en.. Men like god oppløsning.. Det er bare det at dere Apple folk ignorer alternativene..

 

Jeg er også anti-Apple pga patent-aggresjonen, men det finnes vel ingen andre bærbare med like god oppløsning, eller i det hele tatt i nærheten?

 

Oppløsningen har faktisk fått meg til å vurdere denne. Nå må de andre produsentene virkelig få armen ut hvis de ikke skal bli alvorlig akterutseilt. Hvem vil ha en drittbærbar med "HD"-oppløsning i dag?

Lenke til kommentar

jeg sitter med det inntrykket at enten så "tvinger" Apple produsentene til lage Apple produktene lit bedre på enkelt områder uten at de har muligheter til å lage egne produkter like bra eller så satser Apple på lage produkter som i teorien skal være litt bedre til en betydelig høyre kostnad , som også går frem av salgsprisen

 

en pris som ligger helt i grenseland til det markedet er villig til å betaler .

Det er nok derfor de skor seg på et mindre marked

bl.a når det gjelder pc-er

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

jeg sitter med det inntrykket at enten så "tvinger" Apple produsentene til lage Apple produktene lit bedre på enkelt områder uten at de har muligheter til å lage egne produkter like bra eller så satser Apple på lage produkter som i teorien skal være litt bedre til en betydelig høyre kostnad , som også går frem av salgsprisen

 

en pris som ligger helt i grenseland til det markedet er villig til å betaler .

Det er nok derfor de skor seg på et mindre marked

bl.a når det gjelder pc-er

 

Det er jo også mulig at Apple produkter kvalitetsmessig faktisk er bedre også, i alle ledd, og derfor er dyrere ?

 

Det ser du jo lett ved at prisen på tilsvarende produkter fra andre PC produsenter ofte havner i samme prissjiktet også når de tilsvarende kvalitetene inngår, f.eks Sonys Vaio.

 

Jeg regner med det sier seg selv hvorfor dyrere komponenter som f.eks høyoppløste skjermer ikke havner i det allerede oversvømte billig-segmentet, nettopp fordi det er dyrere. Et marked Apple aldri har siktet seg inn mot heller.

Lenke til kommentar

Nå har jo slike produkter lett for å havne mellom 2 grupper.

Litt for billig til være i proffmarkedet , men samtidig for dyrt til være i laver gruppe.

 

jeg siker ikke at de gjøre det , fordi jeg kjenner ikke markedet god nokk , men det er veldig lett å bomme

 

Så Apple gir inntrykk for å få en bruker til satse på noe som er langt dyrere en han egentlig har tenkt

jeg er ikke så sikker på at det er så heldig i det lange løp

her kommer det faktum at produktene ofte er langt dyrere en det burde være

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå har jo slike produkter lett for å havne mellom 2 grupper.

Litt for billig til være i proffmarkedet , men samtidig for dyrt til være i laver gruppe.

 

jeg siker ikke at de gjøre det , fordi jeg kjenner ikke markedet god nokk , men det er veldig lett å bomme

 

Så Apple gir inntrykk for å få en bruker til satse på noe som er langt dyrere en han egentlig har tenkt

jeg er ikke så sikker på at det er så heldig i det lange løp

her kommer det faktum at produktene ofte er langt dyrere en det burde være

 

Siden Apple for tiden er det mest verdifulle IT-selskapet i verden, og selger som hakka møkk, så tror jeg at de treffer ganske bra jeg :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Bakgrunnen til at Apple nå opplever så stor suksess er nok at hele økosystemet er samlet og gjort oversiktlig og enkelt for brukeren. Kvalitetsmessig ift. maskinvare kan man finne noen få PC produsent/modell som ligger på rundt samme nivå, altså Sony Vaio Z. Denne har likevel noen svakheter ift. MBA og MBP, samt noen styrker.

 

Bare på produktlinjen vinner de mange kjøpere, som går på alt fra MP3 spillere, håndholdt multimedia/spill, hjemmeunderholdning, mobiltelefoner samt datamaskiner i formfaktor/kategori A til Å.

Apple dekker alle dine behov med dingser som har den samme gjennomførte kvaliteten. At produktene ser fantastiske ut og har en unison designlinje er heller ingen ulempe.

 

I tillegg har man også hele økosystemet for programvare og underholdning inkludert.

Det er forholdsvis greit for den jevne bruker å sette opp et antall dingser til å funger sammen i hjemmet samt få tak i programvaren og underholdningen man ønsker med få tastetrykk. Når også alt dette er sømløst sammensydd i et stort men enkelt økosystem så forundres jeg ikke over at dette har utviklet seg til å bli en folkevinner. (Fra tidligere å være kun for spesielt intereserte).

 

Dette er noe Apple har gjort i mange, mange år og når det gjelder totalsummen i dette konseptet og gjennomføringen har Apple vært meget innovative og det er ikke uten grunn at alle andre har begynt å følge etter.

Her kan man si at Apple har vært meget innovative og sett det gjevne behovet og dermed opplevd eksploderende suksess. At de også satte en ny standard for smartmobiler fikk mange til å åpne øynene for Apple og se alt det andre de også kunne tilby,

 

Fra å være noe kun for spesielt interesserte til å nærmest reise seg fra asken og bli en folkevinner forstår jeg også at Apple har vunnet priser siste tiden. Så får vi se hva som kommer ut av satsingen til Google, Microsoft og andre som nå forsøker å gjenskape dette på alternative måter uten å ha alt under samme paraply.

 

 

EDIT:

Fra mitt ståsted, fra å være en motstander til noe jeg så som meget rigid til å titte mer på hva de faktisk tilbyr, så har bla. Apple sørget for nyskapning og at hele bransjen har flyttet seg fra noen fæle kasser "nerder" drev med til noe som er mer appelerende for enhver.

 

Hadde ikke Apple gått foran med å forme fremtidens produkter som mange vil ha lurer jeg på hvordan alternativene i dag hadde vært og jeg tror ikke nødvendigvis det hadde vært bedre. Jeg tror ikke vi hadde sett Sony Vaio Z, Samsung Galaxy S3, Nokia Lumia 920 etc. hadde verden vært uten Apple. Hvordan var Samsung mobilene før Apples første iPhone?

 

Selv om det er mange kritikkverdige forhold ift. Apple så har de likevel vært fakkelbærer og drevet bransjen fremover ut av steinalderen.

 

Ja, det er mange ting jeg ikke liker med Apple og deres systemer, men ser alikevel hva de har oppnådd. Apple har på langt nær skapt alt selv, men de har samlet suksessfaktorene i et stort økosystem samt bragt egne gode ideer inn i dette.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det været et generelt fokus at man ikke skal låse seg til en leverandør /produsent for få tingene til fungere

Det er jo også derfor man har mange konkurrenter som skal følge samme standard

 

Det dumme er at man kan få litt problemer med å få det til å fungere samme, men som oftest fungerer det

 

Apple går derimot den andre veien og låser brukeren til en leverandør ( som er Apple ).

Utstyret funger bedre sammen ( ikke nødvendigvis helt perfekt ) , men man er også stort sett låst til utstyr produsert av Apple ( d,v,s under Apple logoen) .

 

Er det da verd å betale såpass mye bare for få noe til fungerer litt bedre sammen og samtidig være låst til et merke ?

Lenke til kommentar
Utstyret funger bedre sammen ( ikke nødvendigvis helt perfekt ) , men man er også stort sett låst til utstyr produsert av Apple ( d,v,s under Apple logoen) .
Hvis hvis du kjøper en App på Android telefonen din, hvordan får du den til å fungere på WP8 telefonen? Kjøper du en App til Windows, er du ikke på noen måte garantert at den virker på Linux selv med emuleringsprogramvare (som gjør en halvdårlig jobb der det også fungerer).

 

Hvis du ser deg rundt, så er du "låst inne" de fleste steder :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...