Gå til innhold

Unboxing: Vi pakker opp MacBook Pro med Retina-skjerm


Anbefalte innlegg

Siklet lenge på Sony Vaio Z, men pris og liten og mye mindre funksjonell touchpad og null mulighet for OS X fikk meg til å la være. SSD komboen gjør jo bare så som så i praksis da jeg stort sett lagrer eksternt (nettverk) og aksesstider blir jo ikke noe bedre av 2x SSD i RAID0.

 

Helt vannvittige spesifikasjoner iforhold til størrelsen, men så er prislappen også deretter.

 

 

Ble en MacBook Pro 15" Retina på meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Touchpaden er helt klart en opplevelse uten like på MBP. Det er første gang jeg har foretrukket å kun bruke touchpad på en laptop. På alt annet av laptops har jeg alltid dratt med meg en liten mus. Jeg synes også det var vanskelig å finne gode skjermer på PC siden etterhvert, de falt ofte gjennom på kontrast, lysstyrke, fargegjengivelse, innsynsvinkel og annet, på en MBP var ikke dette en like stor risiko selv om den har en klar ulempe som er gjenskinn. En god matt skjerm er alltid verdsatt her.

 

Sony Vaio der i mot satset godt på mange områder. Men alikevel er det noen aspekter som touchpad man synes kunne vært bedre. Når det gjelder SSD så kan også Apple sine maskiner oppgraderes med raskere enheter (som ikke må kjøpes fra Apple), men det blir da tillegg i pris. NB! De tynneste enhetene krever spesialkonstruerte SSDer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det alltid skal bli en helsikkes diskusjon rundt apple gjenstander. Det virker på meg som folk elsker å kritisere produktene. Selv er jeg kjempe glad i den gjennomførte kvalitetsfølelsen til apple og ikke minst OSene deres. Når det er sagt er jeg ingen apple fanatiker. Jeg velger apple når det kommer til telefon og laptop, fordi da er det enkle stilfulle løsninger innpakket i kvalitet som er viktig for meg. Når det kommer til stasjonær PC velger jeg andre produkter fordi da er ytelse viktig.

 

Man kan si mangt om apple's filosofi, men det er ikke til å unngå å si at de lager svært gjennomtenkte produkter. Hadde de ikke gjort det, hadde de heller ikke vært så populære som de er idag. Liker du ikke eller dropper dem av prinsipielle årsaker, så respekterer jeg det. Personlig bryr meg ikke om at andriod har flere tilpassningsmuligheter enn IOS, eller at en Acer laptop har bedre ytelse enn en MBP. For meg er det viktig med god skjerm, godt tastatur, trackpad, enkel og rask i bruk. Vi har alle våre synspunkter, og må gjerne diskutere apple vs xxxx i timesvis, men de diskusjonene har en tendens til å eskalere og folk går tilbake til den mentale alderen vi hadde på ungdomskolen :)

 

Kritiserer ingen i denne tråden, men måtte bare få ut frustrasjonen min når sjangsen bød seg. Er lei av å lese flamewars i kommetarfelt på ITavisen, Dinside osv.

Endret av EvenAug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morsomt hvordan folk ikke forstår at den oppløsningen du faktisk får bruke i OSX med retina, er den samme som uten retina... Men legger du inn windows eller et annen linux OS utenom OSX, så får du bruke alle de pixlene som er tilgjengelig.

 

Morsomt hvordan du tydeligvis ikke forstår hvordan skikkelig skalering i OSet fungerer, skal du kjøre 2880x1800 uten skalering så ønsker jeg deg lykke til, tekst og menyer blir så smått at det er tilnærmet ubrukelig. Og du kan fint kjøre 2880x1800 i OS X ved å legge inn et lite tillegg i operativsystemet, eventuelt kan du enkelt kjøre 1920x1200 eller 1680x1050 om du ønsker det.

 

Prøv Windows 7 eller Windows 8 uten DPI skalering og jeg ønsker deg lykke til. Poenget med så høy oppløsning er jo å gjøre bilder, video, tekst og liggende krystall klart og ikke det å ha 2880x1800 arbeidsrom på skjermen da det gjør elementer alt for små på en 15" skjerm.

 

 

Hvordan forklarer du at en iPad med Retina skjerm med 2048x1536 oppløsning ser mye bedre ut enn iPad med 1024x768 til tross for at du ikke har 2048x1536 arbeidsrom på skjermen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

grunne til at "mange" er lit kritisk til Apple produkter er at de føler at Apple produktene blir pakket på dem.

Ikke på samme måte som en selger som skal tvinge det til kjøpe noe , men likevel

 

Samtidig så er det alt for mange standart ting som domineres av Apple innslag ( at man skal kunne koble til dingser produsert av Apple m.m )

Noen føler en viss frustrasjon over dette

Det er det som slår ut i diskusjonene

 

Forresten så skulle jeg ha likt å vite på hvilken måte pekeplaten hos Apple lapp-topper er bedre i forhold til konkurrentene

 

 

 

Lenke til kommentar

Pekeplaten hos Apple må bare prøves... det er ikke bare kvalitet på flaten, men også systemene som styrer brukerinteraksjon. Enkelt eksempel; plugg på en litt avansert trykkfølsomt tegnebrett på OS X; og prøv det samme på Windows (uansett hva man installerer av drivere og juserer av innstillinger så er ikke det samme tegnebrettet i nærheten på en Windows maskin engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen Apple hore av noe slag, men en ting er ihvertfall klart etter over 2 års bruk med min MBP: Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en Windows basert laptop igjen. Har aldri vært så fornøyd med ett laptop kjøp som denne her, og pekeflaten som det nevnes over her er virkelig en fryd å bruke. Det er helt klart den beste uansett laptop jeg har brukt. Litt vanskelig å forklare, men den er så integrert i OS`et at en mus ved siden av føles overflødig og tungvindt, rett og slett.

 

Sånn, da har jeg fått Pro-Apple kvoten min fyllt opp i dag også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lit pussig dette.

For det man hører er at "mange" skryter slik at man skulle tro at de er betalt for si det de sier ( jeg kan ikke vite om det stemmer ).

Andre liker det rett og slett , det blir for problematisk . er vi mennesker så forskjellig ?

 

og til der som "skryter" hvorfor klarer dere ikke med engene ord og fortelle hva som er så bra ,ut over det å stort sett bare si at det viker bare.

Alle pcer viker jo hvis man kan bruke dem på riktig måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

og til der som "skryter" hvorfor klarer dere ikke med engene ord og fortelle hva som er så bra ,ut over det å stort sett bare si at det viker bare.

Alle pcer viker jo hvis man kan bruke dem på riktig måte.

 

Dette har blitt forklart til det kjedsommelige i forumtråder og ellers, og jeg vil tro ganske mange tråder du også har vært innom elgen.

 

OSX gjør ting på en annen måte enn andre operativsystemer, på samme måte som linux distroer har en annen arbeidsflyt enn f.eks windows. Om man liker måten operativsystemet legger opp arbeidsflyten på er høyst subjektivt, så det må bare nesten prøves for å få et fullgodt svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men å forklare hvordan man opplever det med egne ord klarer man ikke ?

 

Den er stor (ganske mye større enn hva andre produsenter leverer), den er presis og nøyaktig (Ingen markbar latency), og ekstremt godt integrert i operativsystem og programmer (da tenker jeg spesielt på gestures) og sinnsykt presis og smooth på scrolling. Hvor godt enkelte gestures faktisk fungerer er jo faktisk en subjektiv vurdering, så det må du isåfall teste ut selv.

 

Det er nå min erfaring, andre kan sikkert oppleve det anerledes. Om det er andre produsenter som kommer i nærheten ser jeg ikke bort ifra, men jeg har til gode å teste noen selv.

 

Sånn, bra nok for deg elg ?

Lenke til kommentar

Man trenger vell ikke akkurat lange tiden med en MacBook Pro / Air touchpad fra 2008 eller senere før man merker at den overgår samtlige du finner på "Windows" PC-er på markedet per i dag. Endel produsenter, deriblant Synaptics og ELAN har begynt å implementere flere geastures osv i sine touchpads og enkelte maskiner leveres også med store touchpads men de er ikke i nærheten av å ha like silkemyk berøring og navigering som de du finner på MacBook.

 

De fleste gestures er veldig dårlig integrert i Windows og føles veldig clunky så det er helt bingo om de faktisk fungerer når du ønsker det, og sånn som du ønsker det så det er gjerne mer i veien enn de er til hjelp noe som dreper hele poenget. Når det gjelder bærbare med Windows er jeg gjerne låst til bedrift modeller fordi jeg ønsker Trackpoint fremfor touchpad da jeg personlig syntes det er mye bedre og 9 av 10 touchpader fungerer såpass dårlig at jeg føler et stort behov for i det minste å ha en ekstern mus jeg kan bruke istedenfor, når jeg skaffet min første MacBook i 2010 så var det den første maskinen jeg har klart å bruke helt uten ekstern mus eller trackpoint og har egentlig bare gjort at synet mitt på touchpader som du finner på Windows maskiner enda dårligere.

Lenke til kommentar

Den er stor (ganske mye større enn hva andre produsenter leverer), den er presis og nøyaktig (Ingen markbar latency), og ekstremt godt integrert i operativsystem og programmer (da tenker jeg spesielt på gestures) og sinnsykt presis og smooth på scrolling. Hvor godt enkelte gestures faktisk fungerer er jo faktisk en subjektiv vurdering, så det må du isåfall teste ut selv.

 

Det er nå min erfaring, andre kan sikkert oppleve det anerledes. Om det er andre produsenter som kommer i nærheten ser jeg ikke bort ifra, men jeg har til gode å teste noen selv.

 

Sånn, bra nok for deg elg ?

Det er helt faer svar og fint at du tar deg tid. :) :)

 

selv har jeg bare prøv lit på en toshiba sattelite av eldre modell.

Der føler jeg egentlig ikke at peker platen er så vanskelig å bruke

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om hvorvidt den er vanskelig å bruke eller ikke, tiden hvor vi hadde totalt ubrukelige touchpader er heldigvis for det meste over (om vi ser bort ifra de aller billigste modellene til Acer, HP osv..) men hvordan touchpad på Mac overgår det meste andre. Hvor blant annet Lenovo leverer en veldig god og behagelig touchpad på sine ThinkPad maskiner så er fremdeles touchpaden på MacBook flere hakk over om du spør meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem, da kommer jeg prekende med min Sony Vaio Z igjen :p

 

8 gb ram, MYE raskere SSD, MYE lettere (1150 g) og bedre CPU (non-ulv quad core, i7-3612QM).

 

Og ja, den har bedre skjerm for de som verdsetter korrekt fargegjengivelse ;)

Den der ser helt forferdelig ut. Hjelper ikke at den er lett når den er plastic fantastic. Ellers så har jeg hørt at retina MBP har helt fantastisk fargegjengivelse.

 

 

Morsomt hvordan folk ikke forstår at den oppløsningen du faktisk får bruke i OSX med retina, er den samme som uten retina...

Men legger du inn windows eller et annen linux OS utenom OSX, så får du bruke alle de pixlene som er tilgjengelig.

Såvisst får en "brukt hele oppløsningen" - som du kaller det. Det du sier er direkte feil. Jeg antar at du mener at elementene på skjermen er fysisk like store som på non-retina. Det skyldes at OSX er skalert til å ha høyere DPI på retina-skjermen. Det går helt fint å stille ned DPI for å få "bedre plass" på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...