Gå til innhold

- HBO Nordic er i ulovlig i sin nåværende form


Anbefalte innlegg

"seneset innen tirsdag 6. november." Her mente du vel senest ;)Ellers så regner jeg med å abonnere på HBO Nordic bindingstid eller ei, ihvertfall om løsningen er god nok teknisk og innholdsmessig.
Og hvordan kan du danne deg dette inntrykket uten en uforpliktende gratis prøvetid?
Går ut ifra at det vil være mulig å se hvilke serier og kanaler utenom HBO sine egne før man tegner seg opp, og det tekniske vil andre finne ut av for meg.

 

Og om folk er delt 50/50 om det tekniske er bra eller ikke, hva gjør du da? Let opp tråder om Netflix og du vil finne noen som syns bildekvaliteten er topp, noen som syns den er for dårlig, noen som har tekniske problemer, etc.

 

Det kalles kildekritikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kildekritikk har ingenting med saken å gjøre. Det er ikke forbrukerens ansvar å gå igjennom hver minste del av oppsettet sitt for å sjekke om tjenesten kanskje fungerer før man binder seg i 12mnd. Feilårsakene kan være ekstremt mange, alt fra firmware i forsterker/TV/ruter til båndbredde, plattform osv.

 

EDIT: Kom kanskje ikke så godt frem. Kildekritikk er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man finner svaret sitt. At Netflix har problemer på noen plattformer, noen nettlinjer eller tilsvarende er ikke til å benekte, men der kan man i alle fall selv sjekke om det fungerer.

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er helt på lag med at man ikke skal akseptere hva som helst fra selskaper, men det må det faktisk være noe reelt forbrukerfiendtlig.

 

Det er ikke forbrukerfiendligt å be kunder forplikte seg til en tjeneste de ikke kan vurdere uten å forplikte seg? Syns virkelig det er upassende praksis i seg selv. For all del kan jeg si nei, men om jeg er interessert i et produkt ønsker jeg å kunne vurdere det.

 

Mtp at mange i målgruppa deres er individer som ikke betaler skatt er det ikke så fjernt å sammenligne dette med noen som ønsker å selge en bil, men som nekter å presentere bilder eller informasjon om dens stand, eller lar deg ellers inspisere før du har forpliktet deg til kjøpet.

 

Selv om du kan si nei, er det fremdeles veldig kritikk-verdig framtreden. I dette tilfellet bryter det også norsk lov, som tilsier at du skal kunne vurdere før kjøp... Det er i praksis det forbudet er i mot slik jeg forstår det.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes etternavnet på juristen Forbrukerombudet bruker var artig.

Helge Blyberg

jurist

 

Når HBO har gjort så mye arbeid at det nesten er på målstreken, så tipper jeg de føyer seg etter Forbrukerombudet og lanserer like vel.

 

Det blir spennende å se hvilken fordel de tilbyr, dersom de velger å beholde konseptet med 12 mnd. bindingstid. Det ser jo ut at de har fått med seg noe av norsk lovverk da, og da tenker jeg på at bindingstiden ikke er lengre enn 12 mnd., eller har de bare hatt griseflask?

Lenke til kommentar

Syns regelverket som gjør dette forbudt er tåpelig. Om forbrukerne ikke vil ha 12 måneder binding så lar de være å kjøpe, og HBO vil på den måten måtte gjøre endringer i avtalen for å få solgt produktet. At det skal være forbudt å ha et dårlig produkt er hinsides, storebror må passe på...

 

Et uendelig naivt utsagn.

 

Hvordan vet kunden at produktet lever opp til forventningene før han binder seg for 12 mnder?

 

Forbrukerlovgivingen i Norge er sterk, og det lever vi VELDIG godt med.

 

Har du for eksempel lest om hun som mistet alle bøkene sine på Kindle? Hun ble nektet adgang til bøkene sine UTEN grunn helt til forbrukerombudet raslet med sablene.

 

Det er enda mer naivt å tro at et reguleringshav skaper mer velstand. Bare se hvor lett det er å omgå det, det er bare å lage en månedlig avtale med skyhøy pris. Det handler ikke om at jeg vil beskytte HBO, men er av den oppfatning at forbud og reguleringer ikke er veien å gå, men derimot vår egen evne til å velge det beste tilbudet.

 

Tror du det gavner HBO å få en masse misfornøyde kunder som har bundet seg i 12 måneder, om konkurrentene tilbyr en like god pakke uten binding? Bare se på responsen HBO har fått, det er klart at dette ikke er noe folk ønsker, og da er det også naturlig at HBO må endre strategi for å tiltrekke seg flest mulig kunder. Eventuelt kan de stå på sitt, og vi kan heller velge konkurrentene, det er ingen menneskerett å få et løpende HBO-abonnement.

 

Jeg ser ikke relevansen til Kindle-eksempelet ditt her. At noen mistet alle kindlebøkene sine betyr ikke at det skal være forbudt å selge abonnementer på nett-tv.

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Etc

 

Nei. Reguleringshav skaper ikke velstand. Gode reguleringer gjør derimot dette, og det er viktig at du ikke begynner å dra tullete stråmenn om annet.

 

Du ignorerer forsåvidt at om HBO gjør nøyaktig det du sier så vil det mer eller mindre være å se på som et forsøk på å omgå krav ved juks, og hverken folket eller Forbrukerombudet vil være spesielt koselige med dem etter det.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

For min del er piratebay det beste alternative. Produsentene skulle bare satt en pris per episode som man oppfordres frivillig til å betale om man har sett episoden gjennom en forbudt "kanal". Jeg hadde betalt for de seriene jeg virkelig liker. Naivt kanskje. Kopibeskyttelse ødelegger. En ting til jeg reagerte på var at når en gitt film er tilgjengelig for det norske markedet via Netflix, så er den bare tilgjengelig der. Det er hinsides all fornuft. Jeg gir da faen i hvem som har rettighetene til det, det er det siste jeg tenker på når jeg skal se en film.

Endret av 5D6A15
Lenke til kommentar

Det eneste problemet er jo at HBO ikke har lagt ut et alternativ til 12 mnd binding. Hadde de satt 1000 kr pr måned løpende, så hadde de hatt sitt på det tørre.

 

Dette er et 100% frivillig abonnement og da må voksne (?) mennesker greie å finne ut om de vil kjøpe det selv.

 

Forøvrig kan man fremdeles bruke angrerett innen 14 dager dersom man ikke ønsker å abonnere alikevel.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor en slik bindingstid skulle eller rettere sagt burde være ulovlig i utgangspunktet? HBO tilbyr en ren luksustjeneste som på ingen måte er livsnødvendig eller påtvunget noen, og alle står fritt til å rett og slett bare ikke benytte seg av tilbudet. Hvis for få forbrukere ønsker et produkt med bindingstid vil den typen tilbud forsvinne av seg selv.

 

Så hvis det er en "luksustjeneste" eller "luksusvare" så skal ikke forbrukeren ha grunnleggende rettigheter? For noe tull.

 

Og hvorfor gamble på at folk faktisk ikke vil godta urimelige vilkår? Det skal ikke være urimelige vilkår, basta. Det som f.eks. kan skje er at mange går inn i en avtale og så finner de ut at det ikke er noe for dem, og dermed sitter de med skjegget i postkassa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...