Gå til innhold

- HBO Nordic er i ulovlig i sin nåværende form


Anbefalte innlegg

"seneset innen tirsdag 6. november." Her mente du vel senest ;)

 

Ellers så regner jeg med å abonnere på HBO Nordic bindingstid eller ei, ihvertfall om løsningen er god nok teknisk og innholdsmessig.

Og hvordan kan du danne deg dette inntrykket uten en uforpliktende gratis prøvetid?

 

Selv om Netflix har "gratis prøvetid" er jeg ikke tilhenger av løsninger som krever betalingskortinformasjon kombinert med at de automatisk trekker kortet ditt når avtalte gratis dager har utgått.

 

Hvis det er slik at man som leverandør mener at kun betalingskort kan vært godt nok som identifikasjon i en prøvetid (noe det ikke er, man har alternativer) så bør det være slik at man ikke blir automatisk trukket etter gratisperioden men at kontoen mister tilgangen til innholdet og at kunden selv må aktivere et abbonement på kontoen for å fortsette med tjenesten. Argumenter som "det blir mer vedlikehold for å fjerne inaktive prøvekontoer etc." er også bare tull, man kan ha enkle purge rutiner for dette etter 45-90 dager uten aktivt abbonement.

 

Gratis prøvetid er avgjørende for at man skal vurdere en tjenseste og inngå en abbonementsavtale, men da må man også droppe dette med "automatisk trekk etter prøvetid".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten utrolig å høre om klagingen på dette tilbudet. Burde heller kritisere alle leverandøren som bruker lange bindingstider for sine tilbud. Det er jo nærmest blitt fast praksis i fra tele og kommunikasjonsfirma og gjøre dette. Vet ikke helt om forbrukerrådet har sovet i timen eller om de rett og slett ikke gjør jobben. Finner det svært rart at de angriper denne leverandøren, mens dette nærmest er vanlig i det norske samfunn.

Lenke til kommentar

Syns regelverket som gjør dette forbudt er tåpelig. Om forbrukerne ikke vil ha 12 måneder binding så lar de være å kjøpe, og HBO vil på den måten måtte gjøre endringer i avtalen for å få solgt produktet. At det skal være forbudt å ha et dårlig produkt er hinsides, storebror må passe på...

 

Et uendelig naivt utsagn.

 

Hvordan vet kunden at produktet lever opp til forventningene før han binder seg for 12 mnder?

 

Forbrukerlovgivingen i Norge er sterk, og det lever vi VELDIG godt med.

 

Har du for eksempel lest om hun som mistet alle bøkene sine på Kindle? Hun ble nektet adgang til bøkene sine UTEN grunn helt til forbrukerombudet raslet med sablene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Argumenter om at det "er en standard eller vanlig i dag" er slik man forventer å høre fra aktørene selv. Det betyr heller ikke at alle forbruker er fornøyd med disse premissene og de som "klager" på dette er vel ikke de samme som støtter andre slike ordninger ukritisk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten utrolig å høre om klagingen på dette tilbudet. Burde heller kritisere alle leverandøren som bruker lange bindingstider for sine tilbud. Det er jo nærmest blitt fast praksis i fra tele og kommunikasjonsfirma og gjøre dette. Vet ikke helt om forbrukerrådet har sovet i timen eller om de rett og slett ikke gjør jobben. Finner det svært rart at de angriper denne leverandøren, mens dette nærmest er vanlig i det norske samfunn.

 

Tele og mobilbransjen gir klare fordeler ved binding til abonnement. Som en tlf til 1 krone for eksempel.

 

Argumenter om at det "er en standard eller vanlig i dag" er slik man forventer å høre fra aktørene selv.

 

Det er skremmende å se hvor mye forbrukere er VILLIGE til å ofre rettighetene sine for et produkt. Mister jo helt troen på mennesket her jeg sitter...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men er det sånn å forstå at alle som krever bindingstid må vise til en merverdi ? Skjønte ikke helt det der.Nextgentel f.eks. krever vel 12 måneders binding på alle sine bredbåndsprodukter ?http://www.nextgentel.no/privat/bredband/priser/

 

Fri etablering. Ingen montørkostnad

 

Jo, men burde det ikke da være et alternativ i prislisten som da gjorde det mulig å bestille bredbånd for f.eks. 1 måned av gangen der sluttbruker betalte ekstra for etablering og montørkostnader ? Det ville jo synliggjøre merverdien av bindingstid, kanskje... Mulig at dette er i en annen prisliste, har ikke sjekka.

Lenke til kommentar

"seneset innen tirsdag 6. november." Her mente du vel senest ;)

 

Ellers så regner jeg med å abonnere på HBO Nordic bindingstid eller ei, ihvertfall om løsningen er god nok teknisk og innholdsmessig.

Og hvordan kan du danne deg dette inntrykket uten en uforpliktende gratis prøvetid?

 

Går ut ifra at det vil være mulig å se hvilke serier og kanaler utenom HBO sine egne før man tegner seg opp, og det tekniske vil andre finne ut av for meg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk skal forsvare HBO i denne saken. Det er da svært underlig at de skal få lov til å drive med slikt i Norge. Jeg er glad det taes forbehold mot slike ting.

Det er dessverre alltid noen som skal dra ned buksa, pent bøye seg over og tilby ræva si til store selskaper som bøller seg fram. :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
"seneset innen tirsdag 6. november." Her mente du vel senest ;)Ellers så regner jeg med å abonnere på HBO Nordic bindingstid eller ei, ihvertfall om løsningen er god nok teknisk og innholdsmessig.
Og hvordan kan du danne deg dette inntrykket uten en uforpliktende gratis prøvetid?
Går ut ifra at det vil være mulig å se hvilke serier og kanaler utenom HBO sine egne før man tegner seg opp, og det tekniske vil andre finne ut av for meg.

 

Og om folk er delt 50/50 om det tekniske er bra eller ikke, hva gjør du da? Let opp tråder om Netflix og du vil finne noen som syns bildekvaliteten er topp, noen som syns den er for dårlig, noen som har tekniske problemer, etc.

 

Faktum er at du ikke vet om du er fornøyd med tjenesten og den fungerer på din hardware før du faktisk har prøvd førstehånds. Og å basere seg på kompiser som tar hoppet før deg er bare kynisk freeloading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er jo et brudd på menneskerettighetene å komme med et tilbud om en tjeneste som alle fritt kan takke nei til.

 

Jeg er helt på lag med at man ikke skal akseptere hva som helst fra selskaper, men det må det faktisk være noe reelt forbrukerfiendtlig. La oss f.eks. si at HBO først hadde lurt noen med på en gratis måned og så automatisk gjort alle disse til årsabonnomenter uten å spørre dem, så ville det vært en sak her. Men i dette tilfellet forlanger man at selskapet endrer en tjeneste som man ikke er tilknyttet enda, som om det var en slags borgerrettighet å kunne se HBO-serier uten å måtte betale for det i 12 måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten utrolig å høre om klagingen på dette tilbudet. Burde heller kritisere alle leverandøren som bruker lange bindingstider for sine tilbud. Det er jo nærmest blitt fast praksis i fra tele og kommunikasjonsfirma og gjøre dette. Vet ikke helt om forbrukerrådet har sovet i timen eller om de rett og slett ikke gjør jobben. Finner det svært rart at de angriper denne leverandøren, mens dette nærmest er vanlig i det norske samfunn.

 

Hadde det ikke vært for binding i telekom hadde ikke jeg kunne kjøpt meg en fise ny telefon til 999,- upfront som egentlig koster 4900 om jeg skulle kjøpt den uten binding.

Jeg tror du sovnet i timen hvis du ikke klarer å se forskjellen her.

 

Kan noen forklare meg hva denne HBO Nordic er for noe? Ja... jeg kjenner til HBO, jeg har vært i USA og sett mye TV. Men er HBO Nordic kun en kjedelig nett tv (ala TV2 Sumo), eller er det en ny TV kanal, slik at jeg kan forvente flere kanalvalg hos f.eks. canal digital.

Det er kjedelig nett-tv (ala TV2 Sumo) som du så fint kaller det.

 

 

Man kan vel spørre seg hvorfor HBO starter opp her. Hvorfor kan de ikke bare åpne sin amerikanske tjeneste for norske kunder og legge til norsk språk. Virker som mye mindre stress å få til.

Jeg tror de høye herrer i USA tenker akkurat det samme nå.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Interessant at de velger å levere produktet med 6 mnd bindingstid i Danmark:https://twitter.com/HBOdk/status/263572083328573440Mens Sverige og Norge får 12 mnd.
I Danmark er det eksplisitt forbudt med bindingstid lengre enn 6 mnd.

 

Ja, rimelig tydelig at de legger seg på maks binding i alle land de vil etablere seg i. Da ser regnskapet pent ut første året og sjefen kan få en fet bonus. Hva som skjer senere driter nok han glatt i ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...