Gå til innhold

Spar tusenvis av TV-kroner i året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder lisensmodeller blir den tyske også diskutert. Tyskland går over til en såkalt husholdsmodell der alle husholdninger (med enkelte unntak av sosiale grunner, dvs under en viss husholdsinntekt pr år) blir avkrevet avgift. At man ikke har TV eller Internett gir ikke fritak. Tyskerne har valgt denne fordi det gir en ikke ubetydelig avstand mellom kringkasting og politikere, og den er enkel å håndtere.

 

Med den tyske modellen ville f.eks ikke studenter trenge å betale lisens.

 

Danskene har innført en modell der man betaler lisens uansett hvilken bærer av signalene man har (dvs TV, Internett og mobil).

Lenke til kommentar

Ikke vits å kaste bort så mye tid på å få plombert TVen, mulig også garantien ryker , noe man bør høre om. For de åpner TVen, ikke bare fikler med antenne kontakten bak. Det er forskjell fra TV til TV på dette.Men selv om man plomberer TVen. Så ønsker NRK at man betaler lisens hvis man kan se TV fra dem. Det gjelder både internett og mobil. Så det er mye i det Simen sier i punkt 2. Plomberer for mange TVen, så kommer avgiften andre veier. La det gå over skatteseddelen for min del. De som får sosialhjelp, får den uansett betalt av staten i dag også, så å sette den på internett linjen hjelper ikke så mye.Men nå er jeg en av de som ikke klager så mye over å betale lisensen. Det er UTROLIG deilig å kunne sitte en hel lørdag og søndag om vinteren å se skisport uten annet enn 3 sekunders reklameplakat i ny og ne. Fremfor de 8 minuttene reklame TV2 kjører hvert 20 minutt under Tour de France. Det gjør at jeg faktisk ser mye mindre av TdF enn jeg skulle ønske.

 

for dem som ser på nrk så er det jo ingen ting og klage, men dei som ikkej har muligheten og se på NRK må betale...

Lenke til kommentar

Når det gjelder lisensmodeller blir den tyske også diskutert. Tyskland går over til en såkalt husholdsmodell der alle husholdninger (med enkelte unntak av sosiale grunner, dvs under en viss husholdsinntekt pr år) blir avkrevet avgift. At man ikke har TV eller Internett gir ikke fritak. Tyskerne har valgt denne fordi det gir en ikke ubetydelig avstand mellom kringkasting og politikere, og den er enkel å håndtere.

 

Med den tyske modellen ville f.eks ikke studenter trenge å betale lisens.

 

Danskene har innført en modell der man betaler lisens uansett hvilken bærer av signalene man har (dvs TV, Internett og mobil).

Det høres jo vel og bra ut. Men det slår ut helt feil i mine ører. Feilen med dagens løsning er nettopp at den er urettferdig. En husholdning med 17 medlemmer betaler det samme som en som bor alene. Eller for å gjøre eksempelet litt mer reelt: et par betaler halvparten så mye som en som bor alene. Med mindre man ser på lisensavgiften som en del av bokostnad på lik linje med kommunale avgifter er dette selvsagt urettferdig.

 

Og løsningen du beskriver fra Tyskland virker å være lik, bortsett fra at den mest sannsynlig blir dyrere for alle som skal betale for å gjøre opp for de som slipper.

 

Jeg er personlig ikke noen motstander av NRK, og har ofte på enten NRK1 eller NRK Super. Jeg synes også NRK har gjort en veldig god jobb med nettsidene sine, som jeg fint også kan bruke på tv om det er noe jeg vil se fra arkivet deres. Jeg betaler derfor lisensen uten å la meg irritere altfor mye over det, men jeg skulle helst sett at den ble betalt over skatteseddelen istedet. Omtrent som den operaen I Bjørvika jeg aldri har vært i. Eller på.

 

Om Operaen skulle blitt betalt av de som ville ha Opera, betalt på forhånd, tror jeg neppe den hadde blitt bygget. Det samme tenker jeg på en måte om NRK. Om de hadde gjort om til en betalingskanal tror jeg NRK ville tapt seg kraftig og mistet mye bredde. Og blir det en reklamefinansiert kanal slutter ihvertfall jeg å se på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regnestykket blir feil. Internett er ikke gratis, og skal man ha en rask linje for å få skikkelig kvalitet så blir det fort noen hundrelapper pr mnd.

 

Ja og nei. Har du allerede ei rimelig rask linje (>15Mb (ned)) lønner det seg. Bruker du aldri eller nesten aldri internett lønner det seg ikkje.

 

Det store problemet her er vel og merke at TV lisens skal betalast for alle som faktisk kan motta tv signal. Eldre TV apparat med utelukkande analoge tunera trur eg blir fritatt so sant du og ikkje er registrert med ein separat dekoder. Du må vel og merke gje beskjed om dette sjøl.

 

Dette skapte mange snåle situasjoner opp gjennom. Blant skulle både dvd opptakara og vhs spelara meldast inn ettersom dei kunne bruke analoge tunera til og ta opp inngangs signalet med. Usikker på om dei i dag har fjerna denne praksissen. Dagens Blu-ray og dvd spelara burde være fritatt ettersom dei ikkje kan motta signala direkte.

Lenke til kommentar

Det store problemet her er vel og merke at TV lisens skal betalast for alle som faktisk kan motta tv signal. Eldre TV apparat med utelukkande analoge tunera trur eg blir fritatt so sant du og ikkje er registrert med ein separat dekoder. Du må vel og merke gje beskjed om dette sjøl.

 

Dette skapte mange snåle situasjoner opp gjennom. Blant skulle både dvd opptakara og vhs spelara meldast inn ettersom dei kunne bruke analoge tunera til og ta opp inngangs signalet med. Usikker på om dei i dag har fjerna denne praksissen. Dagens Blu-ray og dvd spelara burde være fritatt ettersom dei ikkje kan motta signala direkte.

 

Denne problemstillingen har to sider. For de som bruker parabol, bakkenett (RiksTV) eller er tilkoblet fiber, så er gamle TV-er uten tilleggsutstyr ubruklige. Men for mange i de større byene er det kabel-TV hvor det fortsatt sendes analoge signaler og alt fungere som i "ganle dager". Og dette gjelder ganske mange, Get sier de dekker nær 1 million nordmenn og Canal Digital kabel-TV skryter av at de leverer til rundt 500.000 norske husstander.

Lenke til kommentar

Jeg henvendte meg til NRK og forklarte at TVen kun skulle være koblet til en datamaskin og at mottageren ikke skulle brukes, fikk følgende svar:

 

KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 13.06.2012 der du ønsker å si opp din lisens.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale

kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med

TV-kort/tuner og lignende. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr skal

betale kringkastingsavgift i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Plikten til å betale kringkastingsavgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har

tilgang til eller hvilke kanaler/program en velger å se på. Fjernsynsmottakeren er avgiftspliktig selv om

ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.

Avgiften følger normalt den personen den er registrert på uavhengig av hvilken adresse fjernsynsmottaker

til en hver tid benyttes på.

Vårt krav om kringkastingsavgift opprettholdes derfor, og ny giro vil bli sendt.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev

og www.nrk.no/lisens

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen

NORSK RIKSKRINGKASTING AS

 

Da svarte jeg at TVen var solgt og at jeg ikke eier noen fjernsynsmottager lenger, men da skulle de ha navn og lisensnummer på kjøper!!

 

Det er verre å komme seg ut av knipene til NRK enn å melde seg ut av Jehovas vitner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at flere stusser på dette med plombering. Jeg kan bekrefte at plombering er unødvendig for å melde seg ut av registeret. Jeg har selv kjøpt ny TV og meldt meg ut. Jeg bare fylte ut et skjema med en erklæring på at jeg ikke tar inn TV-signaler (noe jeg ikke gjør, jeg ser alt innhold på enten videosubstitutter eller web-tv) og sendte dette inn til lisensavdelingen. Jeg har aldri fått noen forespørsel om plombering.

 

Mulig oppklarende detalj: Jeg måtte erklære at jeg ikke benytter utstyr som tar inn kringkastede tv-signaler (husker ikke ordlyden eksakt, men det var noe i den gaten).

 

Ellers synes det klart at lisensmodellen vi har i dag må endres slik at det ikke kan være avgjørende hvorvidt man har en webbasert eller en kringkastet løsning.

 

Nei, fordi setningen din markert i rødt kan misfortolkes til å tro at du er for fortsatt subsidiering av NrK, f.eks. gjennom lisens på bredbåndsforbindelsen.

 

Nå må de slutte å knytte dette til noe spesiellt produkt, bare for å holde liv i bedriften NrK.

 

Å forpeste nok en "ting" med lisensbabbel blir for drøyt. Internettet er ment brukt til også andre ting en streaming av TV, så det blir på en måte feil at internettilgang i seg selv skal belastes lisens.

 

Vi må få større valgfrihet som forbrukere av TV-programmer. Der må NrK bare krype til korset, og enten få stortinget til å fortsette å bevilge penger, eller bli konkurransedyktige mot alle de andre som IKKE får lisenspenger for å drive TV-programsendinger.

 

Det er blodig urettferdig at kun en TV-aktør skal få lisenspenger. Og det er urettferdig at forbrukeren skal tvinges til å måtte abonnere på NrK.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har gjort dette selv:

 

1. Si opp lisensen hos NRK (i god tid før dritten kommer)

2. Kjøpt monitor på 32"

3. Streamer TV signaler via PC

4. Profit!

 

Monitorer uten Tuner i størrelsene 32,37,40 og 42 med fullhd finnes. De har samme spesifikasjonene som TV brødrenene sine, men ikke tuner sånn at man slipper lisens.

 

Sony og Samsung f.eks flere modeller.

 

Er typisk dette, ingen vil ha lisensen og klager når det kommer. Er vel bare å gjøre noe med det da?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eggi: Det der er totalt hjernedød tilbakemelding fra NRK. Det er ikke 1. linje support, det er 0. linje maskingenerert automatisk svar.

 

 

Ut i fra det lille du skriver om din epost til NRK så virker det som du har ditt på det tørre og kan dokumentere det ved at NRK har bekreftet mottakelse ved å svare. At svaret er hjernedød informasjon påvirker ikke at du har utført din plikt. Skulle de urettmessig sende deg en regning for neste lisensperiode så må du bare ringe de, henvise til eposten din, forskriften og kreve at regningen trekkes umiddelbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg lurer nå forsatt på hvordan fremgangsmåten for å kunne se alle disse kanalene

 

Er det bare å registre seg på flere plasser for at det skal fungere ?

 

 

jeg kan se NRK på Nett-tv systemet deres og

TV2 på Sumo

Men er lit usikker på viaplay

Kanalene jeg er interessert i er TVN og MAX

og flere av Discovery kanalen selvsagt

 

Hva med BBC kanalene

Hva med norsk teksting

 

 

jeg er heller ikke så sikker på at regnestykket forteller hele sannheten

 

Her må man jo også leke diskjockey mellom flere nettsider

 

Og så har jo NRK en lei tendens til plutselig finne på et eller annet kromspring som gjør at det programmet man vanligvis kan se på nett-tv plutselig ikke er tilgjengelig ( dette gjelder enkelt episoder eller deler av program)

Lenke til kommentar

Eggi: Det der er totalt hjernedød tilbakemelding fra NRK. Det er ikke 1. linje support, det er 0. linje maskingenerert automatisk svar.

 

 

Ut i fra det lille du skriver om din epost til NRK så virker det som du har ditt på det tørre og kan dokumentere det ved at NRK har bekreftet mottakelse ved å svare. At svaret er hjernedød informasjon påvirker ikke at du har utført din plikt. Skulle de urettmessig sende deg en regning for neste lisensperiode så må du bare ringe de, henvise til eposten din, forskriften og kreve at regningen trekkes umiddelbart.

 

Jeg ville nok ha tatt det opp med en gang, gjerne med utgangspunkt i Simen1s poster tidligere i tråden (det er bare to sider, look it up) - hvis man venter for lenge, kan det fort bli for sent. :D

Lenke til kommentar

Men hvordan i f... sier jeg opp "avtalen" med nrk? Har fått lisens i posten nå, men har jo ikke tv kanaler da alt lastes ned ...

 

Jeg sendte bare mail til nrk og sa at jeg flyttet til min mor som har tv og betaler lisens. Fikk svar tilbake at hvis jeg er over 18 og har tv på rommet sitt så må jeg betale lisens, skrev tilbake "har ingen tv lenger", kun det, fikk tilbake som svar at jeg ble slettet fra registret.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...