Gå til innhold

Spar tusenvis av TV-kroner i året


Anbefalte innlegg

En kontrollør fra NrK har ingen rettigheter. Man kan pent svare nei, jeg har ikke TV.

Politiet vet vi jo har flust med ting å henge fingrene sine i. Og så må NrK samle nok bevis til at politiet skal gidde å ta ting seriøst. Noe som sjelden eller aldri hender, tipper jeg.

 

Fikk en gang overført serienummer på et lisenspliktig produkt til far min. Mange år etterpå kom en kontrollør med spm. om jeg hadde TV.

 

Det var enkelt å svare nei, da jeg ikke hadde TV på tidspunktet besøket ved døren min kom. Jeg leide leilighet og hadde flyttet noen ganger siden jeg hadde fått første lisenskrav. Et brev med at jeg overførte apparatet med oppgitt serienummer fikset enkelt at jeg ikke var registrert lenger.

 

Jeg kontret spørsmålet til kontrolløren med et smil om munnen som oste selvsikkerhet. "Du kan få komme inn å se selv". Han svarte: "eh, nei det er ikke nødvendig".

 

Han visste hvor han stod med null rettigheter, og var nok forsiktig for å trø over dørterskler. Folk kan jo komme til å lyve at han trenger seg inn med makt. Søksmål er jo aldri hyggelig å få på seg. Og selv om kulturen for søksmål er ganske lav, så lever NrK kontrollører alltid i fare for at folk er drittlei lisenskulturen i landet. Kanskje noen kommer til å hevne seg med søksmål!

 

Så kontrollørene bør nok alltid gå 2 og 2. Denne kontrolløren var helt alene. Han kom i oppdrag kun for å gjøre folk utrygge dersom de tyvtitter. :)

NrK har kanskje ikke råd til å ansette for mange av disse lisensoppfølgerne som oppsøker dører.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg blir ganske provosert bare ved tanken dersom NRK skulle få politikerne til å innføre en egen lisensavgift på internett bruk.

 

Selv om teknologien tillater at man kan gjøre TV-sendinger tilgjengelig igjennom nettet, så er ikke TV og internett det samme. At NRK velger å gjøre sine sendinger tilgjengelig for alle over internett, får de ta for egen regning. Jeg er ikke interessert i å dekke dems nettsatsing. Da får de heller lære av TV2 og gjøre det til en egen betalingstjeneste lik TV2-Sumo.

 

Og hvordan har de tenkt seg at en egen internettavgift skal se ut? 200 kroner ekstra i mnd? Det er jo tross alt det vi betaler i snitt pr.mnd i dag. Hva hvis man allerede betaler TV lisens? Ser for meg store ekstrakostnader på internettregningen.

 

Nei, vær så snill og hold NRK vekk fra nettet! Jeg er i allefall ikke interessert i å subsidiere dems propaganda sendinger over nett! Og i forhold til andre innholdsleverandører, så stiller det seg ikke rettferdig!

Endret av defuzion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det pliktig å betale NRK-lisens om jeg ikke har en kabel eller PVR-dekoder koblet opp mot TV-en? Jeg tenker å kjøpe meg en ny TV, og kommer kun til å ha den koblet til laptopen, så det blir jo i praksis kun en svær PC-skjerm. Kom da til å tenke på hva som egentlig er forskjellen på en liten TV og en stor PC-skjerm, sånn bortsett fra kabelen (får vel tak i PC-skjermer med HDMI-kabler nå, gjør man ikke?)

Lenke til kommentar

Ja, det er lisenspliktig fordi TVen inneholder en tuner/mottaker. Skal du bruke den som PC-skjerm, kjøp heller en PC-skjerm i samme størrelse (ja, de finnes i store størrelser).

 

Hvis du av en eller annen grunn likevel ønsker en tv som PC-skjerm så bør du kontakte NRK jo før jo heller og skrive den eposten som er sitert i ett av de første innleggene i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ja, det er lisenspliktig fordi TVen inneholder en tuner/mottaker. Skal du bruke den som PC-skjerm, kjøp heller en PC-skjerm i samme størrelse (ja, de finnes i store størrelser).

 

Hvis du av en eller annen grunn likevel ønsker en tv som PC-skjerm så bør du kontakte NRK jo før jo heller og skrive den eposten som er sitert i ett av de første innleggene i denne tråden.

 

Jeg har sett igjennom de 10 første sidene i tråden, men finner ikke innlegget du viser til. Unngår jeg å bli registret som lisensbetaler om jeg kjøper TV i Sverige?

Lenke til kommentar

Oi, jeg trodde vi var i en annen tråd. Dette har egentlig lite i såpeboksen å gjøre så jeg flytter det over til tråden der vi diskuterer lisensen for tida.

 

Sånn, der var flyttingen gjennomført. Det er innlegg nr 4. jeg mente å henvise til.

 

Henrik B: tuneren er så vidt jeg vet i bruk med enkelte kabeltv-systemer så jeg tror den er lisenspliktig fortsatt. Nye tv-er har forsåvidt innebygget mpeg4-tuner og nrk-kanalene er ikke kryptert så man skal få de inn uten dekoderkort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det er lisenspliktig fordi TVen inneholder en tuner/mottaker. Skal du bruke den som PC-skjerm, kjøp heller en PC-skjerm i samme størrelse (ja, de finnes i store størrelser).

 

Er ikke den tuneren ganske ubrukelig nå som man trenger dekoder til alt uansett?

 

Både Riks-TV og Canal Digital gir deg mulighet til å droppe dekoder og bruke TV-ens interne tuner med CI og CAM-modul. Nesten alle TV-er som selges i dag har plass for CAM. Som Simen1 skriver håndterer moderne TV-er også mpeg-4, noe som gjør at man faktisk kan se NRK uten programkort (via RiksTV sine sendinger).

Lenke til kommentar

Det er det samme med bil. Du betaler for å ha skilter på den. Om du ikke bruker den, spiller ingen rolle.

 

Da har du ikke forstått poenget, for man kan godt eie en bil uten ha skilter på den , så lenge du ikke bruker den i vanlig trafikk

forskjellen her er at tven kommer med "skit" påmontert , men bilen må ha det som ekstra utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fult mulig å avregistrere tv-en for å kun bruke den på "privat vei", som PC-monitor.

joda, forskjellen er dog at man har mindre kontroll over det en om man kjøperen bil

( når vi bruker det som sammenligning )

 

kjøper man en tv eller en annen enhet som inneholder en mottaker så blir man automatisk registrert hos NRK.

Med mindre man er kjapp nok til melde fra

Slik jeg forstår det så har heller ikke nettbutikken lov til melde inn noen andre selv om du og jeg skulle gi beskjed om det ved et tv kjøp på nettet

 

kjøper man tven lokalt så kan man si i fra der og da hvem som skal stå for lisensen ( være eier av tvven)

kjøper man en bil så er det en mer anstendig prosess ( jeg har ikke selv kjøpt bil så jeg kjenner ikke til detaljene )

 

Bilkjøring krever også opplæring og bevis , noe man ikke trenger for å bruke en tv

 

forskjellen er at det er 2 ting som ikke er direkte sammenlignbart.

Lenke til kommentar

Det er det samme med bil. Du betaler for å ha skilter på den. Om du ikke bruker den, spiller ingen rolle.

 

Dessuten er det valgfritt å eie bil, og la være å bruke den på veien. Men med NrK så kan man kanskje sammenlikne det å kikke på NrK-kanalene med å kjøre på veien, og da er det plutselig ikke valgfritt om man skal "kjøre på veien til NrK".

 

Man kan bruke bil til så mangt (veteranbil-utstillinger for å nevne en grunn), og det kan man også bruke TV til !!!

Lenke til kommentar

La os nå sammenligne det med bompenger i stedet.

 

Om man vil bruke bilen , bruke bussen eller gå for å komme gjennom bomstasjonen er mer eller mindre frivillig ( lit avhengig av behovet)

Når NRK og staten styrer så må man betale bompenger uansett ( d,v,s,at man nå betale bompenger fordi man kan finne på å passere denne bomstasjonen)

Lenke til kommentar

Jeg sendte bare en mail til Nrk og sa at jeg hadde sagt opp kabel-tv abonemanget mitt og levert tilbake alt av tv-mottaker utstyr og ønsket å si opp lisensen. Forklarte også at jeg beholdt tv-en som skulle brukes som monoitor..

 

Merk at apparatet mitt kan ikke ta imot kort eller signaler uten eksternt utstyr..

 

Gikk en uke eller to og så fikk jeg en bekreftelse på at lisensen min var sagt opp :)

 

Fikk tilogmed penger tilbake for overskytende lisens :)

 

DET var en god følelse.. Å få penger fra lisenskontoret :p

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg en oversiktside for tv og underholdning på nett i Norge, for eksempel noe lignende telepriser.no

 

Av det jeg har fått med meg øker antall tilbydere raskt, og hvem som tilbyr hva har jeg liten aning om, bortsett fra de eksklusive kanalene som NRK, TV2, og kommende HBO.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...