Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da blir spørsmålet om jeg sender den tilbake for reparasjon som kan ta ett par dager eller ett par uker, eller bruker angreretten og bestiller en ny X-T3 litt senere. Jeg får se hva de sier om tidsaspektet her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg helt klart bedt om at butikken hadde sett på dette som et DOA-produkt, og at de dermed sendte det tilbake til Fujifilm, slik at du får et nytt kamera.

 

Det har jeg gjort flere ganger i liknende tilfeller, så det bør ikke være noe problem.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Altså, fordi tilbudene er ulike, er det en tildels ekstrem prisforskjell på GFX-50R-kits i Norge mot USA:

 

50R + 45 mm f/2.8 + 63 mm f/2.8:

I Norge: ca 71 000,-

I USA: ca 60 000,- (inkl frakt og norsk MVA)

 

50R + 45 mm f/2.8 + 63 mm f/2.8 + 32-64 mm f/4:

I Norge: ca 96 000,-

I USA: ca 75 000,- (inkl frakt og norsk MVA)

 

Med kun ett objektiv er prisforskjellen mindre ekstrem, fordi man i Norge kun får kit-rabatt på ett objektiv, mens man i USA kan få kit-rabatt på opptil tre objektiver.



Altså, fordi tilbudene er ulike, er det en tildels ekstrem prisforskjell på GFX-50R-kits i Norge mot USA:

 

Rettelse, fra B&H er nå tilbudet slik:
 

50R + 45 mm f/2.8 + 63 mm f/2.8 + 32-64 mm f/4:

I Norge: ca 96 000,-

I USA: ca 63 000,- (inkl frakt og norsk MVA)

 

Kr 33.000,- å spare på å kjøpe fra USA, på fullt lovlig vis, altså.



Faen. Skulle akkurat til å bestille, og så er tilbudet borte. :(



Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+3124

Når jeg bruker min EF-X500 på hss så får jeg opp lukkeren i bildet?! Skjønner lite her, er det en innstilling som jeg har vært bort i her?? Det var nemlig ikke slik tidligere...



Når jeg bruker min EF-X500 på hss så får jeg opp lukkeren i bildet?! Skjønner lite her, er det en innstilling som jeg har vært bort i her?? Det var nemlig ikke slik tidligere...

 

For å svar meg selv her. Fant ut av problemet til slutt. Feilen lå under Blits -> sync - > FP.  <- denne hadde jeg klart og sette til 1. curtain og ikke FP i menyen. Dermed så virker blitsen på HSS igjen! :) Jepp, takk til meg selv!! :D 



Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stjørdal Foto og Foto Erik har BF tilbud på X-T3, kr. 14499.

Hmmm, fikk igjen erstatning fra Posten i går, som rotet bort min X-T20 på vei til verksted. Fikk igjen 9000, og i dag ser det ut til at jeg får ny for ca 6000 hos Scandinavian, hvis jeg forstår det riktig. -11% i dag og dobbelt cashback!

Men vil heller ha X-T2, fant en pent brukt med grep til 8500 så tenkte å gå for den.

Har kjøpt en X-T1 i mellomtiden som jeg stortrives med, men savner joystick og et par ting til fra X-T20.

X-T3 står helt øverst på lista, men blir enda 6000 til, og uten grep...

Tror nok jeg får vente til neste år, investerer heller i optikk.

Lenke til kommentar

Fant en ok X-T1 med 18-55 og org grep til 6000kr, det var så billig at jeg ikke klarte å la være. Skulle være en robust backup, men ble plutselig hovedkamera...

Har fungert overraskende bra, det eneste virkelige frustrerende er flytting av fokuspunktet!

Du får fortsatt helt fantastiske bilder, det er i hvert fall ikke noe å si på, selv om høy-ISO nok er et godt hakk bedre på den nyere sensoren. Og har jo en del høyere oppløsning i tillegg.

Får du tak i svinbillig er den grei, men ville ikke gitt mer enn 4000 tror jeg. Du får X-T2 fra 7, og den har noen viktige forbedringer: Mye bedre meny (med personlig My menu), joystick, vippbar skjerm også i portrett, doble minnekort, og som sagt sensoren. Også litt smartere lås av hjulene. Vel verdt litt ekstra tror jeg, men som backup eller robust turkamera gjør fortsatt X-T1 jobben.

 

Eksempel fra teateret i går:

post-104121-0-58821700-1542966637_thumb.jpg

Brukte Nikon fullformat som hovedkamera siden jeg kunne forstyrre litt, men testet X-T1 litt også. Med 50mm f2.0 så ble ISO lav nok (400 her) til at kvaliteten blir veldig bra, og detaljer og skarphet er minst like bra som på hovedkameraet!! Men autofokus er jo bedre på speilrefleks i krevende lys...

I helgen må jeg være mer diskret, så da blir det X-T2 og lånt 50-140!

Lenke til kommentar

Hva syns du om xt1? Blitt litt gira på den i det siste. Ganske fin pris på den for tiden.

 

Sikler også på 100-400,.men vet ikke om den er verdt prisen. Ligger noen på finn til 14k fra tid til annen :hm:

Jeg har forhåndsbestilt GFX-50R og vurderer å selge min 100-400 for å delfinansiere mer optikk til det systemet.

 

Sånn sett er det mulig jeg selger unna alt jeg har til X-systemet, med tiden:

 

Fuji X-T2

- Fuji XF 16/1,40 WR

- Fuji XF 23/2,0 R WR

- Fuji XF 35/2,0 R WR

- Fuji XF 18-55/2,8-4,0 R LM OIS

- Fuji XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

- Fuji XF 50-140/2,8 R LM OIS WR

- Fuji XF 1.4x TC WR

Lenke til kommentar

Jeg har forhåndsbestilt GFX-50R og vurderer å selge min 100-400 for å delfinansiere mer optikk til det systemet.

 

Sånn sett er det mulig jeg selger unna alt jeg har til X-systemet, med tiden:

 

Fuji X-T2

- Fuji XF 16/1,40 WR

- Fuji XF 23/2,0 R WR

- Fuji XF 35/2,0 R WR

- Fuji XF 18-55/2,8-4,0 R LM OIS

- Fuji XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

- Fuji XF 50-140/2,8 R LM OIS WR

- Fuji XF 1.4x TC WR

Hmm, mye snacks der!

Fikk hentet en strøken X-T2 med grep i dag, og tok den rett på oppdrag med premieren på Fame! Siden jeg kjenner X-T20 og X-T1 så godt var det bare å pakke ut og kjøre på. Hadde heldigvis fornuftig oppsett.

Kjørte side-by-side med Nikon D750 som jeg brukte som hovedkamera i går.

Men X-T2'en gir faktisk bedre bilder stort sett, selv på største blender! Brukte mest 50mm f2, og 50 1.4 på 2.8, eller 85 1.8 på 2.8 på Nikon. Selv da var det skarpere og mer detaljerte bilder på Fujien.

Og kunne kjøre elektronisk lukker, men fikk da litt banding.

Men typisk at jeg nå endelig hadde Fuji med joystick, som jeg leter etter ellers, glemte det og trykket feil nesten hver gang.. (ned-knappen ja, som nå var en meny et sted)

Men bevares så moro når jeg får sånne resultater på første test...

post-104121-0-37868200-1543017364_thumb.jpg

 

Jeg har forhåndsbestilt GFX-50R og vurderer å selge min 100-400 for å delfinansiere mer optikk til det systemet.

 

Sånn sett er det mulig jeg selger unna alt jeg har til X-systemet, med tiden:

 

Fuji X-T2

- Fuji XF 16/1,40 WR

- Fuji XF 23/2,0 R WR

- Fuji XF 35/2,0 R WR

- Fuji XF 18-55/2,8-4,0 R LM OIS

- Fuji XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

- Fuji XF 50-140/2,8 R LM OIS WR

- Fuji XF 1.4x TC WR

Fikk låne sønnen min sin 50-140 i dag, og det var en vanvittig kombo med X-T2'en på teateret!! Kjørte bare på full åpning, sylskarp og utrolige detaljer, min Nikon D750 med Sigma 80-200 2.8 på 4.0 er ikke nærheten en gang... (den har ikke stabilisator).

Tror dere han merker at han får igjen min 55-200 i stedet?  :hmm:

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Fujifilm Black Weekend Dobbel Cashback! 

https://www.scandinavianphoto.no/kampanje/1023833113/fujifilm-black-weekend-dobbel-cashback

Ganske grei tilbud, vil eg si :)



Har spurt om det før (men då ble det ingen kamera kjøp på meg), kas kamera anbefalt for å ta med seg til cockpit på flyet?

Logisk nok, blir det bilder av cockpit (dag/natt), skyer, soldengong, etc. Altså, panoramiske bilder, der farger er viktig. Helst lite etterbehandling, da eg har aldri brukt photoshop før og får ikkje tia til å lære meg den med det første.

Noe å anbefale ut i frå dobbel cashback?

Evt de hadde denne tilbud, kan spør om de kan matche den fortsatt:

Lord Britishface, den 26 Nov 2018 - 15:35, sa:snapback.png

 

Fujifilm kjører dobbel cashback ut dagen. X-E3 med XC 15-45mm til 5500 kroner er en utrolig bra deal. 
 
Til sammenligning koster kamerahuset alene rundt ni tusen.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

X-T20 kanskje? Lite og nett, sammen med 18-55, så har du et fint kit.

Eller 10-24 hvis du trenger enda mer vidvinkel.

Ja X-T20 er fantastisk bra og liten, fordel med vippbar skjerm i cockpit. Var helt nede i 6000kr på fredag tror jeg, med -11% og dobbelt cashback hos Scandinavian.

Jeg fikk igjen forsikringspengene for min forsvunnede X-T20 på torsdag, men kjøpte heller en brukt X-T2 m/grep for samme pris. Ikke så mye større, men mange fordeler jeg setter pris på; mer robust, doble minnekort, ISO hjul, 3-veis skjerm etc.

Lenke til kommentar

Må ikke glemme joysticken :wee:

Ja, den har vært dypt savnet, men da jeg endelig fikk den glemte jeg den, og trykket stadig på ned-knappen som tok opp en meny i stedet... Men nå har jeg begynt å få draget på den... Smart at du må trykke den inn først for å kunne bruke den, og trykke igjen for å sentrere. Men som regel tror jeg at du skal trykke på den for å velge posisjon også, og da bare sentreres den igjen..

Fungerte jo omtrent like bra med touch-skjermen på X-T20 også da...

Men veldig bra med dedikert knapp for fokuspunkt, blir nok vane ganske snart.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Fringer adapter med canon objektiver (f.eks 200mm f/2.8)?

Kunne tenkt meg litt mer rekkevidde enn med 50-140 men beholdt f2.8 og fuji 200 f/2 er ikke i prissjiktet..

Jeg kjøpte Fringer EF-FX Pro i sommer for å kunne bruke Canonoptikk på Fuji X, og jeg vil påstå at det fungerte over forventning. Hovedårsaken til at jeg kjøpte dette adapteret var å kunne bruke min Macro-optikk (Canon) på mitt Fujihus. Automatikken fungerte godt.

 

Det er kanskje ikke all Canonoptikk som er støttet pr dato, men Fringer er flinke med å oppdatere støtten til flere og flere objektiver.

 

Som nevnt så synes jeg at mitt adapter har fungert godt, og jeg har en arbeidskollega som har samme adapteret og som er godt fornøyd.

For min egen del så er ikke adapteret i bruk lenger :huh:  da jeg i løpet av høsten har solgt unna både Canonhus og all Canonoptikk som en delfinansiering av en utvidelse av Fuji X-parken  :) .

 

Så nå sitter jeg med et fringeradapter og ingen Canonoptikk  :hmm:

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...