Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

800 usd blir kr. 8900 med moms. Ser også at XF 18 - 135 koster 900 usd i USA, som blir kr. 10000 med moms.

Da blir det enda mer merkelig.. Da burde jo 18-135 ligget på samme nivå som de andre to i Norge, men den koster ca 7200 her. Hvis 16-55 er 50% dyrere enn 16-80 i USA, burde den vel vært mellom 8-9000. 10.000 synes jeg er litt drøyt, men får se om den justeres etter hvert. Kommer sikkert en cashback-kampanje, jeg har ingen bråhast. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er veldig fornøyd. Rent teknisk er vel ikke bildekvaliteten 110%, men pris/lysstyrke/størrelse/byggekvalitet gjør at jeg liker de ordentlig godt. Til min fotostil fungerer det veldig bra.

 

Høres bra ut det. Jeg trenger verken hjørneskarphet eller 100% rettegnende objektiver uansett, så såvidt jeg forstår er ikke svakhetene på disse så kritiske. Har alltids Olympus-optikken om det skulle være nødvendig. Fuji og 7Artisans blir mest for gøy, og for å bli bedre kjent med manuell fokusering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva er egentlig logikken bak cashback kontra andre typer tilbud o.l.?

I tillegg til det de andre skriver, dukker heller ikke cashback opp i prishistorikken til en vare. Så en potensiell kjøper vil ikke enkelt se at kameraet var mye billigere en måned tilbake og vente på nytt tilbud.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig objektivet! Førsteinntrykket var så som så egentlig. Man merker at Fuji vaklet litt i 2012-13, sammenlignet med litt mer modne Panasonic. X-E1 fremstår som et mye eldre kamera enn GM1, selv om de er ganske samtidige. Både EVF og interfjes forøvrig er litt tregt, og savnet umiddelbart å kunne velge farge på focus peaking. Men, det gikk seg fort til, og bildekvaliteten har jeg ingenting å utsette på.

 

Å fokusere 55mm 1.4 manuelt er litt jobb, men forstørrelsesfunksjonen + peaking gjorde det sånn tålig greit, og det blir sikkert bare bedre med litt øvelse. Må bli litt kjent med både objektivet og kameraet. Førsteinntrykket av objektivet er egentlig veldig bra. Både blender- og fokusring sitter akkurat passe, der jeg føler 'focus by wire'-greiene jeg for det meste har brukt virker veldig løse og upresise.

post-71849-0-79774200-1565979850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Fikk prøve 16-80 på Fuji standen på fotodagen til Foto.no i dag. Representanten sa det ikke var rabatt på nye objektiver, men jeg fikk 15% da jeg la inn bestilling der med rabattkode. Så da får jeg den snart håper jeg!! Virket veldig kompakt og grei!!

Testet GFX 100 også for moro skyld, for et imponerende kamera!! Ikke mye større enn min gamle Nikon D700 med grep jeg hadde. Og overraskende lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bestilte en også. Ser at den skal sendes ut 26. i amerikanske butikker, håper de ikke er senere i Norge.

Fuji-duden (fra Skandinaviakontoret i Sverige) sa de trolig skulle sende ut denne uken. Han var veldig bestemt på at de ikke hadde lov å gi rabatt på nye objektiver som ikke var i butikken enda, men jeg fikk jo bestilt og betalt med rabatt. Vet ikke om de sender direkte, eller om det må via Foto.no, må vel sikkert det. Venter på erstatning for min X-T20 også, blir også sendt fra Sverige. De har ikke klart å reparere den, så jeg skulle få ny (den er 2 år gammel)

 

Edit:

Forresten, bra album med testbilder med 16-80:

https://www.flickr.com/gp/ricopfirstinger/E38k2x

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Fuji-duden (fra Skandinaviakontoret i Sverige) sa de trolig skulle sende ut denne uken. Han var veldig bestemt på at de ikke hadde lov å gi rabatt på nye objektiver som ikke var i butikken enda, men jeg fikk jo bestilt og betalt med rabatt. Vet ikke om de sender direkte, eller om det må via Foto.no, må vel sikkert det. Venter på erstatning for min X-T20 også, blir også sendt fra Sverige. De har ikke klart å reparere den, så jeg skulle få ny (den er 2 år gammel)

 

Edit:

Forresten, bra album med testbilder med 16-80:

https://www.flickr.com/gp/ricopfirstinger/E38k2x

 

Ser bra ut, brukbar bakgrunnsseparasjon på 80mm også. Da kan jeg nok selge min XF 16-55 F2.8, XF 16-80 F4 med seks trinn stabilisering vil nok passe meg bedre.

Lenke til kommentar

Huff, havnet helt på kjøret og kjøpte både 7Artisans 25mm og 12mm. Sistnevnte fikk jeg i går, så har knapt fått testet det. 25mm er egentlig veldig bra, fokuserer nærme, er relativt lyssterkt, men er litt kjedelig? Sikkert en ganske urettferdig kommentar mot et solid bygget objektiv med bra bildekvalitet til en hinsides griselav pris, men 55mm-objektivet er helt klart mer tiltalende. Må si jeg er veldig nysgjerrig på 35mm nå, men merker det er på tide å bremse litt, ta litt bilder. Samtidig kan jeg nesten garantere at både den og 7,5mm blir plukket opp på sikt, for å fullføre samlingen. Er grenseløst imponert over hva disse kineserne får til med tanke på prisen,

Lenke til kommentar

Ser bra ut, brukbar bakgrunnsseparasjon på 80mm også. Da kan jeg nok selge min XF 16-55 F2.8, XF 16-80 F4 med seks trinn stabilisering vil nok passe meg bedre.

Ja var overrasket over hvor bra portrettbildene ble! Men hadde jeg tatt mye bilder innendørs eller dårlig lys hadde jeg nok valgt 2.8. Men jeg har heldigvis både 23 og 50 f2, samt Mitakon 35mm hvis det virkelig kniper. 16-80 blir et knallobjektiv ute nå i høstværet! Fikk bestilt et bra B+W filter med Nano coating på ebay til drøyt 200kr, har det samme på de to f2 linsene. Tilsvarende koster jo ca 800 her.

Fortsatt ingen bekreftet leveringsdato hos norske forhandlere, forventet i morgen hos BHPhoto.

Lenke til kommentar

Jeg storkoser meg med 35mm-en, er det objektivet som oftest står på kameraet. Pluss for å være veldig lite og se kult ut.

 

Ja, får litt Voigtländer-vibber av den der. Samtidig liker jeg den litt streite utformingen på 55mm. Føler 25mm er litt mer knotete i bruk. Blir vel en vanesak, antar jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...