Gå til innhold

Reise til usa, fått forelegg for 1,5 år siden


Anbefalte innlegg

Skjønner. For meg blir nok alternativet å reise inn til Oslo for å søke om visum. Her kan jeg risikere å få avslag, dvs. aldri komme inn i Usa, eller jeg kan få innvilget visumet. Dersom jeg har fått innvilget visumet så er det fortsatt ingen garanti for at han ene sikkerhetsvakten på flyplassen i Usa slipper meg inn. Har han en dårlig dag så kan han nekte meg og sende meg tilbake til Norge på første fly med en bot på 10 000 $. Erstatningskravet fra flyselskapet kan i verste fall ende opp på 100 000kr. Tror jeg må gå i tenkeboksen her ja.

 

Det er riktig - men med et visum der det er påtegnet f.eks. NO CIMT (No Crime Involving Moral Turpitude) slår neppe grenseoffiseren seg vrang. Dette viser grenseoffiseren at ambassaden har foretatt de nødvendige sjekker av din bakgrunn - og sjansen for at han/hun henger seg opp i dette vil være minimal - om i det hele tatt til stede. Det viser ham også at du som borger av et Visa Waiver-land har svart ærlig på ESTA/tatt deg bryet med å sjekke opp regelverk - og ikke minst at du er ærlig.

 

Hva gjelder erstatningskrav er det flyselskapet som får boten, og har plikt til å uttransportere deg på samme fly du kom inn med. I vilkårene for befordring, som du godtar ved å kjøpe billett, står det at du er ansvarlig for å inneha nødvendige reisedokumenter som pass, visum, helsedokumenter etc. for din destinasjon. For det første kan jeg vel på sidelinjen innrømme at muligheten til å kreve inn slike bøter fra passasjeren i praksis er fryktelig liten - jeg har sett mange nordmenn(og andre) i retur, men aldri sett at de har fått krav om flyselskapets bot. Et slikt erstatningskrav er ikke noe som i praksis belastes deg (det forekommer i aller høyeste grad som et anliggende mellom flyselskap og Dept. of Homeland Security) - men du har helt rett i at det i teorien kan sendes deg (hvorpå du vil kunne argumentere, dersom du har et visum, for at du hadde alle reisedokumenter i orden - og det kunne blitt en riktig artig sak ut av det hele).

 

Du vil alltid risikere å bli betegnet "inadmissable" ved ankomst USA, visum eller ikke, forhistorie eller ikke, og det er ganske riktig grenseoffiseren alene som kan treffe dette valget. Med et visum hvor grenseoffiseren ser at din bakgrunn er funnet tilfredstillende vil jeg anta dine sjanser for utseendelse som inadmissable nærmer seg sannsynligheten for at en annen person under Visa Waiver-programmet uten rulleblad el. sendes ut som inadmissable. Jeg ville altså ikke hengt meg opp i dette dersom du får OK fra ambassaden og et visa.

 

Et avslag på visum betyr heller ikke at du aldri vil kunne reise til USA. Det betyr derimot at du aldri vil kunne reise under Visa Waiver-programmet uten visum - slik du antagelig heller aldri vil kunne med ditt rulleblad (igjen, avhengig av moral turpitude eller ei).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et avslag på visum betyr heller ikke at du aldri vil kunne reise til USA. Det betyr derimot at du aldri vil kunne reise under Visa Waiver-programmet uten visum - slik du antagelig heller aldri vil kunne med ditt rulleblad (igjen, avhengig av moral turpitude eller ei).

 

Det der har jeg alltid lurt litt på: Betyr et avslag på en visumsøknad at man aldri kan reise under Visa Waiver igjen?

 

Jeg minnes at Pia Haraldsen fikk avslag da hun skulle over å dekke presidentvalget. Hvis vi nå sier at hun - før hun søkte om journalistvisum - oppfylte alle krav til å reise under Visa Waiver-programmet. Så søkte hun om journalistvisum, men fikk avslag, fordi amerikanske myndigheter mente hun ikke var journalist. Betyr det at hun på bakgrunn av det ene avslaget aldri kan reise uten visum til USA igjen? Fordi USA den ene gangen mente at hun ikke var journalist?

Lenke til kommentar

Tidligere ville jeg sagt ja - men med innføringen av ESTA så er det jo faktisk felt for "forklaring" av når og hvor du ble nektet visa - og det er mulig (men nytt for meg i såfall) en ESTA-søknad vil godkjennes - neppe helautomatisk - men mulig innen de 72 timene behandlingstid de beregner.

 

Dog snakket jeg nylig med visekonsulen med ansvaret for visumsøknader og ESTA for en måneds tid siden - som nevnte at en svært vanlig "feil" folk gjør ved utfyllelsen av ESTA er å svare "ja" på at de skal arbeide i USA når de skal på tjenestereise. Dermed får de avslag på ESTA - og må søke visum - og får i disse tilfellene B-visum for 10 år fremover limt inn i passet.

 

Såvidt jeg vet må Pia Haraldsen pga. avslaget om medievisa reise med visum hver gang hun skal til USA - men som sagt kan hun godt ha fått seg et tiårig B-visum som i praksis gjør at hun reiser på lik linje som under Visa Waiver-programmet inntil visumet expires. (Jfr. f.eks. usa.no hvor det står i klartekst uten unntak at tidligere refusal av visa gjør deg ineligible for VWP.).

Lenke til kommentar

Tusen takk for god tilbakemelding Platinum. Setter pris på det. Det å søke om visum blir nok det riktige for meg ja. Likevel tror jeg at jeg tar turen innom advokaten og hører hva han har å si. Eventuelt en telefon til politiet. Begge disse to har vell vært borti slikt flere ganger før. Da får jeg nok en pekepinne på hva som er "moral turpitude" før jeg reiser bort til ambassaden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et spørsmål ang. dette her. Jeg ble tatt for nasking i 2004, og var da 17år. Dette ble anmeldt av butikken, og ble innkalt til avhør hos politiet. Deretter ble saken tatt opp i konfliktrådet, hvor vi heldigvis klarte å løse saken ved at jeg betalte erstatning, bot eller hva det nå ble kalt. Etter denne hendelsen har jeg heldigvis vært smart nok til å holde meg unna slikt tull, første og siste gang..

 

Planlegger å dra til USA neste år, og da lurer jeg på om jeg må søke visum eller om jeg slipper? Har hørt så mye forskjellig ang. min problemstilling.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål ang. dette her. Jeg ble tatt for nasking i 2004, og var da 17år. Dette ble anmeldt av butikken, og ble innkalt til avhør hos politiet. Deretter ble saken tatt opp i konfliktrådet, hvor vi heldigvis klarte å løse saken ved at jeg betalte erstatning, bot eller hva det nå ble kalt. Etter denne hendelsen har jeg heldigvis vært smart nok til å holde meg unna slikt tull, første og siste gang..

Hva med å sjekke om du faktisk ha noe rullebladet?

Tror vel at ting som blir avgjort i konfliktråd ikke kommer på rullebladet? Kan kanskje spørre om det i Jus-forumet, eller eventuelt spørre Politiet... :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en plass å bo, men det er vanligvis en minste sum, vet du hvor mye det er?

Det er meg bekjent ingen minstesum, men du må ha sufficent funds (Timatic:

Passengers not having proof of sufficient funds for length of stay and outward travel may be refused entry)

 

Det er en sånn grense for å komme inn i Norge i hvert fall

Meg bekjent har heller ikke Norge noen eksakt grense, utover å kreve sufficent funds. Mulig ambasadene ute har minstesummer de bruker ved visumutstedelse.

 

 

Jeg har et spørsmål ang. dette her. Jeg ble tatt for nasking i 2004, og var da 17år. Dette ble anmeldt av butikken, og ble innkalt til avhør hos politiet. Deretter ble saken tatt opp i konfliktrådet, hvor vi heldigvis klarte å løse saken ved at jeg betalte erstatning, bot eller hva det nå ble kalt. Etter denne hendelsen har jeg heldigvis vært smart nok til å holde meg unna slikt tull, første og siste gang..

 

Planlegger å dra til USA neste år, og da lurer jeg på om jeg må søke visum eller om jeg slipper? Har hørt så mye forskjellig ang. min problemstilling.

Pga din forhistorie oppfyller du såvidt jeg kan forstå ikke kravene til å reise under Visa Waiver-programmet, altså uten visum - og må derfor søke visum på ambassaden. Det at du var under 18 år og kun har et tilfelle gjør at du ikke er nektet innreise i USA, men du er nektet innreise uten visum.

 

Hva med å sjekke om du faktisk ha noe rullebladet?

 

Det i seg selv har ikke så mye å si egentlig, hvis du har gjort noen crimes involving moral turpitude - husk at det er en criminal offense å ikke svare ærlig på ESTA-spørsmålene - https://esta.cbp.dhs.gov .
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så er det jo også slik at amerikanske myndigheter IKKE har tilgang på norsk bøte og strafferegister. Så med mindre du ikke står i CIA, FBI, Scotland Yard osv sine registre skal det i prinsippet gå å reise under visa waiver programmet.

 

Og du vil dermed gjøre deg skyldig i enda en forbrytelse ved å lyve under ed til amerikanske myndigheter.

Lenke til kommentar
Så er det jo også slik at amerikanske myndigheter IKKE har tilgang på norsk bøte og strafferegister. Så med mindre du ikke står i CIA, FBI, Scotland Yard osv sine registre skal det i prinsippet gå å reise under visa waiver programmet.
Ville ikke satset på at slike vanntette skott finnes. Det finnes en rekke programmer hvor informasjon utveksles.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. Har et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Jeg ble tatt med 0,4 gram hasj på en musikkfestival for over 5 år siden. Jeg fikk et forenklet forelegg eller et vanlig forelegg (husker ikke lenger) som jeg vedtok på stedet, og betalte senere en bot.

 

Selv om jeg ser at enkelte hevder at det ikke vil by på problemer å late som ingen ting, dvs fylle ut nei på ESTA og håpe på det beste, er det mer fristende å spille med åpne kort. Jeg skjønner dog at jeg er i en dårlig situasjon på grunn av hendelsen jeg har beskrevet. Er det noen som har erfaring eller en kvalifisert mening om hvordan den amerikanske ambassaden vil reagere på en visumsøknad i mitt tilfelle?

 

Et lite sprørsmål til: spiller det noen rolle ift USA at det er over 5 år siden jeg ble tatt, og dermed ikke står på rullebladet mitt lenger(såvidt jeg forstår det)?

 

Hvis noen vet noe vil jeg sette stor pris på svar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Har et par spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Jeg ble tatt med 0,4 gram hasj på en musikkfestival for over 5 år siden. Jeg fikk et forenklet forelegg eller et vanlig forelegg (husker ikke lenger) som jeg vedtok på stedet, og betalte senere en bot.

 

Selv om jeg ser at enkelte hevder at det ikke vil by på problemer å late som ingen ting, dvs fylle ut nei på ESTA og håpe på det beste, er det mer fristende å spille med åpne kort. Jeg skjønner dog at jeg er i en dårlig situasjon på grunn av hendelsen jeg har beskrevet. Er det noen som har erfaring eller en kvalifisert mening om hvordan den amerikanske ambassaden vil reagere på en visumsøknad i mitt tilfelle?

 

Et lite sprørsmål til: spiller det noen rolle ift USA at det er over 5 år siden jeg ble tatt, og dermed ikke står på rullebladet mitt lenger(såvidt jeg forstår det)?

 

Hvis noen vet noe vil jeg sette stor pris på svar.

 

 

Du må nok til ambasaden i Oslo for å søke om visum, så får de ta en avgjørelse ut ifra det du har gjort. Men skjønner ikke at det skal by på så mye problemer at du ble tatt med en liten bønne, når de i California nå skal gjøre dette stoffet lovlig. Uansett hvis du blir nektet så er det forbanna hyklersk av amerikanske myndigheter å nekte deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...