Gå til innhold

Reise til usa, fått forelegg for 1,5 år siden


Anbefalte innlegg

Men: Har amerikanske myndigheter virkelig tilgang til norske strafferegister? Eller er bare visum søknaden/skjema man fyller ut på flyet basert på "egen registrering" av hendelser?

 

Det stemmer at dem ikke har tilgang på straffe eller bøte registre. Man svarer på egen samvittighet.

Hvis du ikke er registrert i Interpol sine baser da...eller er en kjent terrorist :p

 

Det er jo interessant, men hvordan vet du dette? hehe :)

 

 

Vel, jeg kjenner flere som absolutt ikke skulle kommet inn, men aldri hatt problemer. Noen av dem reiser dit minst en gang i året. Så skal det tillegges at de ikke har funnet på noe tull inne i USA...da blir det nok straks verre.

Oppfordrer ingen til å lyve på waiveren altså...bare til opplysning.

 

MVH

Tommy

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan kontakte den Amrikanke-ambasaden i oslo.

NB. Lurt og bestille en time før oppmøtet.

 

Eventuelt sjekk denne linken:

http://www.visumservice.no/?gclid=CIz5g_O2-p4CFUE-3godHWwWMw

 

Alle må fylle ut et reise visum på flyplassene.

 

Har du gjort en og annen form for straffbar handing da må du søke om et innvilget visum.

 

 

 

Mvh.

Ravnene

post-207078-1262048173_thumb.jpg

Endret av Ravnene
Lenke til kommentar

Du trenger ikke visum om du er en lovlydig borger, heller ikke noen form for visum du fyller ut på fly eller flyplass, men du må fylle ut et skjema om hvem du er og et tollklareringsskjema. Dette skjer vanligvis på flyet.

 

 

Du finner mer informasjon og linker i tråden Tråden om innreise til USA med bot eller noe på rullebladet som er lagt øverst på forumet under "Viktige Emner".

 

Du trenger heller ikke kontakte den amerikanske ambasaden om dette. Du finner informasjon om Visa Waiver Program i tråden jeg linket til.

 

Sam

var i USA i sommer

</a>

Endret av SamBell
Lenke til kommentar

:dontgetit:

 

Et visum (pluralis visa) er en tillatelse til innreise i et land. Normalt krever landene at statsborgere fra andre land behøver denne tillatelse/handling sammen med et pass for innreise. Visse land krever også utreisevisum

 

 

* Turistvisum. De besøkende bor på hotell eller lignende.

* Besøksvisum. De besøkende bor hos venner eller slektninger.

* Forretningsvisum. De besøkende er på tjenestereise og skal besøke et foretak eller en organisasjon.

* Transittvisum. De besøkende skal bare passere landet og skal ikke overnatte.

* Arbeidsvisum. De besøkende skal utføre lønnet arbeid i landet.

 

Visumet gjelder en viss tid, gjerne tre måneder, men en del land gir kun visum for planlagt reisetid.

Som sakt kan dette variere i fra land til land men USA er en av de landene som har et streng politikk for inn og utferdsler av landet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

dontgetit.gif

 

Et visum (pluralis visa) er en tillatelse til innreise i et land. Normalt krever landene at statsborgere fra andre land behøver denne tillatelse/handling sammen med et pass for innreise. Visse land krever også utreisevisum

 

 

* Turistvisum. De besøkende bor på hotell eller lignende.

* Besøksvisum. De besøkende bor hos venner eller slektninger.

* Forretningsvisum. De besøkende er på tjenestereise og skal besøke et foretak eller en organisasjon.

* Transittvisum. De besøkende skal bare passere landet og skal ikke overnatte.

* Arbeidsvisum. De besøkende skal utføre lønnet arbeid i landet.

 

Visumet gjelder en viss tid, gjerne tre måneder, men en del land gir kun visum for planlagt reisetid.

Som sakt kan dette variere i fra land til land men USA er en av de landene som har et streng politikk for inn og utferdsler av landet.

 

Om en nordmann søker turistvisum til USA, fordi man ikke oppfyller reglene for Visa Waiver - vil man som regel få et visa for 10 år ad gangen - for "multiple entries" - der intet entry skal vare mer enn 3 måneder, med mindre annet er anført.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei!

 

jeg har fått et tilbud om å dra til usa å spille hockey i 6mnd cirka. Kanskje det blir forlengelse etterhvert også. Men uansett er jeg redd for om jeg takker ja, som jeg har kjempelyst til, kan bli nektet inngang ettersom jeg ble tatt for naskeri i butikk for halvannet år siden. Klubben har sagt at jeg må ordne visum og reise selv, så noe hjelp får jeg ikke fre de. Skal jeg takke nei, eller har jeg mulighet til å få dratt over? setter stor pris på svar..

Lenke til kommentar

En kamerat av meg ble nektet arbeidsvisum og kunne dermed ikke være med bandet sitt på turne i USA. Begrunnelsen var et barslagsmål for 10 år siden og påfølgende anmeldelse og bot. Så for å få gjennomført turneen måtte de leie inn en erstatter som bodde i USA.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer USA-tur til neste sommer. Lurer derfor på hva jeg bør gjøre med tanke på at jeg har en sak på rullebladet. Fikk 60 dagers betinget tilbake i 2007. Med prøvetid på 2 år. Visst jeg ikke tar feil så vil ikke denne saken slettes fra rullebladet før i januar 2012. Hva bør jeg gjøre med tanke på innreise. Skal jeg la være å søke om visum og bare reise og skrive at jeg aldri har gjort noe kriminelt, eller bør jeg søke om visum og legge kortene på bordet? Har ikke lyst å spolere sjangsene for alltid dersom jeg søker.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Veit ikkje om ditta er rette tråden for spørsmålet, men det får så vere.

 

Eg reise til USA den 20. Juni og har fått godkjent Visa Waiver søknaden min. Eg har også maskinlesbart pass og flybilletane er i boks. Så eg lurar på er om det noko eg har gløymt, eller er eg godkjent for reise over Atlantern?

 

Har høyrt mange historier om kor strenge dei er ved innreise til USA, sjølv om det berre er små detaljar. Difor vil eg gjerne forsikre meg om at eg har alt i orden.

 

Takk på forhånd for svar :D

Lenke til kommentar

Vurderer USA-tur til neste sommer. Lurer derfor på hva jeg bør gjøre med tanke på at jeg har en sak på rullebladet. Fikk 60 dagers betinget tilbake i 2007. Med prøvetid på 2 år. Visst jeg ikke tar feil så vil ikke denne saken slettes fra rullebladet før i januar 2012. Hva bør jeg gjøre med tanke på innreise. Skal jeg la være å søke om visum og bare reise og skrive at jeg aldri har gjort noe kriminelt, eller bør jeg søke om visum og legge kortene på bordet? Har ikke lyst å spolere sjangsene for alltid dersom jeg søker.

Hvis du vil fortsette å være kriminell og ønsker å føye et nytt forhold til rullebladet kan du jo gjerne lyve...

 

Amerikansk lovverk skiller som du sikkert også har sett mellom moral turpitiude og crimes not involving moral turpitude - så det er også sentralt hva du har gjort. Når det er sagt kan du ikke reise uten visum kun fordi det er fem år siden forholdet skjedde og dermed er borte fra utskriften av polititattest - de samme reglene ang. visum gjelder for resten av livet ditt (med mindre reglene endres).

Lenke til kommentar

Antagelig ikke moral turpitude fra legmannsståsted- men det er jo veldig i grenseland. Jeg ville anbefale å søke om visum slik at dette blir avklart på forhånd spesielt siden du faktisk har en dom på deg. Et eventuelt visum vil bli påtegnet at det ikke dreier seg om moral turpitude slik at dette ikke skal hindre innreiseprosessen. Samtidig vil et slikt visum i de fleste tilfeller gies for 10 år ad gangen (dog med begrensninger i hvert enkeltoppholds lengde) - slik at du ikke trenger å å søke på ny for neste tur.

Lenke til kommentar

En liten bønn - jeg har i det siste mottatt utrolige mengder PM angående innreise til USA og prosessen rundt visum. Jeg er på ingen måte noen autoritet på dette området - men etter å ha jobbet en del med amerikanske (og andre lands) innreisekrav i flyselskap kjenner jeg godt til regelverket - og prosessen rundt visa har jeg vært igjennom mange ganger selv i forbindelse med lengre opphold (jeg har selv ingen erfaring med rulleblad, gudskjelov).

 

Og det er jo absolutt hyggelig å kunne være til hjelp. Men som sagt, en bønn - hold eventuelle PMs korte, og svar som står på førstesiden under "Non-immigrant visas" på www.usa.no trenger jeg kanskje ikke bruke tid til å svare på. (JA, står det der at passbildet du skal ha med må være maks 6 måneder gammelt er det det som gjelder - da kan du ikke komme med et tre år gammelt et - og lignende - og står det at du booker interview via nettløsningen er det det som gjelder - da kan du ikke booke interview per e-mail). Så vær så snille - les gjennom denne tråden og sjekk www.usa.no FØR du sender en eventuell PM (strengt tatt poster her også - men det ser ikke ut til å være et like stort problem).

Lenke til kommentar

Skjønner. For meg blir nok alternativet å reise inn til Oslo for å søke om visum. Her kan jeg risikere å få avslag, dvs. aldri komme inn i Usa, eller jeg kan få innvilget visumet. Dersom jeg har fått innvilget visumet så er det fortsatt ingen garanti for at han ene sikkerhetsvakten på flyplassen i Usa slipper meg inn. Har han en dårlig dag så kan han nekte meg og sende meg tilbake til Norge på første fly med en bot på 10 000 $. Erstatningskravet fra flyselskapet kan i verste fall ende opp på 100 000kr. Tror jeg må gå i tenkeboksen her ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...