Gå til innhold

Reise til usa, fått forelegg for 1,5 år siden


Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært/er i en slik situasjon, da jeg har en betinget dom fra 1981 som innebar 'moral turpetude'

Jeg fikk en jobb i 1988, som innebar reising til USA.Den gangen måtte alle fra Norge søke visum, hvilket jeg gjorde. Jeg krysset av for at jeg hadde en dom, og skrev en forklaring at jeg dessverre hadde en betinget dom fra 1981.

 

Jeg fikk passet, samt brevet i retur, og stor var gleden over at passet nå inneholdt visum :)

 

Dette visumet gjaldt så lenge passet var gyldig, og jeg hadde vel sikkert 30 reiser til USA i denne perioden.

 

Nå planlegger jeg en tur igjen, og det gamle passet med visum har for lengst utgått.

Jeg er imidlertid litt usikker på dette med ESTA, så jeg registrerte meg der og krysset denne gang nei på alle spørsmål. (Jeg regnet da ikke med denne betingede domen fra 1981 lenger i og med at jeg fikk innvilget ordinært visum i 1988).

 

Det står i ESTA at søknaden sjekkes mot politiet, og siden min søknad gikk gjennom kan jeg vel regne med at alt er ok?

De sjekker vel passnr. mot ESTA før boarding, slik at er man ikke ønsket i USA så kommer man heller ikke ombord i flyet. dette er vel noe av poenget med ESTA?

 

Immigrasjon har nok ikke fullt innsyn i norsk strafferegister, men de kan nok sitte på noe info likevel.

Men poenget mitt er vel at om man får en godkjenning gjennom ESTA, så har de heller ingen ting på deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Hei!

Jeg lurte på om hvordan det er med innreise til USA hvis man har blitt tatt for naskeri. Altså jeg har tatt ESTA søknaden på nettet og har vært og hatt intervju på ambassaden, men fikk der beskjed om at jeg heller skulle prøve igjen om noen år. Jeg ble tatt for naskeri på butikken jeg jobbet i, men hadde egentlig ikke stjålet noe. Jeg ble tatt fordi jeg ikke hadde kvittering på det jeg hadde kjøpt, hele summen var på 202,- Dette skjedd for 2 år siden, men boten fikk jeg for ca 1,5 år siden. Jeg lurer på om det er verdt å forsøke å komme seg inn i landet eller om det er blir helt håpløst? Jeg nekter å tro på at ALLE de som reiser inn i USA har plettfri vandel? Noen som har erfaring med dette? Jeg skal forøvrig bare på ferie i en uke.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...