Gå til innhold

Reise til usa, fått forelegg for 1,5 år siden


Anbefalte innlegg

Når man søker ESTA så har vell dem som behandler denne søknaden ikke innsyn i den uttømmende politiattesten? de kan vell kun eventuelt se i vanlig politiattest? Dvs. tenker da at person har hatt en prikk på rullebladet tidligere, men at perioden på 5 år er over og dette er fjernet fra vanlig politiattest.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Når man søker ESTA så har vell dem som behandler denne søknaden ikke innsyn i den uttømmende politiattesten? de kan vell kun eventuelt se i vanlig politiattest? Dvs. tenker da at person har hatt en prikk på rullebladet tidligere, men at perioden på 5 år er over og dette er fjernet fra vanlig politiattest.

 

 

Nei de har ikke innsyn i noen ting som helst egentlig, men storebror vet dessverre mye mer om deg enn det man liker...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg skal reise til mamma i Virginia i jula. Jeg har fra før av søkt ESTA, da jeg ikke hadde noe på rullebladet. Men jeg fikk i dag et foreleg for overtredelse av Hundeloven (4 første ledd). Jeg er i det heletatt ikke sikker på om jeg skal vedta eller erklære meg ikke skyldig, da jeg i bunn og grunn ikke føler at jeg har vært uaktsom på noe vis, men det er nå en annen sak.

 

Lurer på om jeg må søke visa nå, eller om det går greit med ESTA, som jeg har fått fra før av? Noen som kan hjelpe? Er litt fortvilet over dette her.

Endret av poteter
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her har jeg ett spørsmål som ikke jeg helt har fått svar på, men kanskje jeg hjelper mange andre i samma slengen. har nylig vært igjennom en søkeprosess til USA for amerikansk visum(2010), fordi jeg har rulleblad. besittelse av narkotika.

 

Her hadde jeg shitloads av papirer som den amerikanske ambassaden skulle ha, "hvor jeg bor, skulle bo i usa, familie, venner, osv".(tidskrevende) Det var ingen vanskelige spørsmål eller slikt, var mye avkryssing osv. Dette var ikke noe ille av noen som helst måte, og selvom jeg hadde nark på rullebladet, så betyr det ikke at innreise til USA er umulig! De tar betraktning i forhold til hvor lenge siden du gjorde lovbruddet, og alvorlighetsgraden. så selvom du har gått på en smell eller to, så er det ikke nødvendigvis sakt at du ikke kommer inn som det står overalt på diverse forum.

 

Søk på visum ved ambassaden, de forteller deg hvilke papirer som må fremlegges ved møte. og spørsmål som du får der trenger du heller ikke være nervøs for. De spør bare hensikten din i usa, hva du skal der, hvo lenge du skal bli, når du skal hjem, hvem du skal være med osv. veldig enkelt og greit :)

 

Da jeg snakker meg bort litt, skal jeg komme tilbake til mitt EGET spørsmål anngående dette;

 

Jeg søkte om VISUM og fikk det uten problemer. Det var gyldig i ett år, altså enda en mnd fra denne dag idag. med mulighet for "multiple travel" flere reiser på samma visum. Planlegger å reise tilbake i påsken 2012. MEN ettersom det går ut i slutten av 2011, har jeg lest litt rundt omkring på nettet, og lurer på følgende.

 

Går det ann å fornye? Jeg har lest at dette ikke er mulig, og at du må gå igjennom hele prosessen på nytt. men da har jeg enda ett problem/spørsmål. min far har nylig flyttet og giftet seg i USA. så jeg planlegger å reise dit typ 1 gang i året. Må jeg da søke etter nytt visum hvert eneste år, og betale de ekstra utgiftene som det koster til den amerkikanske ambassaden, og alt papirarbeidet. Eller er det noen annen måte å gjøre dette på, med tanke på at jeg har familie der.

 

vet ikke om jeg har formulert meg helt korrekt, men setter pris på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

kan noen please svare på siste spørsmålet mitt ?

 

jeg ville personlig svart nei. skulle det være at de finner det ut siden, og at du har jugd, blir du mest sannsynligvis nektet adgang til usa permanent. Men det er jo selførgelig lov å svare ja.

 

På den andre siden, hvis det faktisk ikke har kommet opp i systemet deres, og du søker om visum, så blir jo den granted uansett. win/win :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Går det ann å fornye? Jeg har lest at dette ikke er mulig, og at du må gå igjennom hele prosessen på nytt. men da har jeg enda ett problem/spørsmål. min far har nylig flyttet og giftet seg i USA. så jeg planlegger å reise dit typ 1 gang i året. Må jeg da søke etter nytt visum hvert eneste år, og betale de ekstra utgiftene som det koster til den amerkikanske ambassaden, og alt papirarbeidet. Eller er det noen annen måte å gjøre dette på, med tanke på at jeg har familie der.

 

vet ikke om jeg har formulert meg helt korrekt, men setter pris på tilbakemeldinger :)

 

Ja denne prosessen må gjøres hvert år.. Før var det hvert andre eller tredje år. men når de begynte å ta penger for det så gikk det ned til 1 år.. Pengene går til USAs innenriksdepartement.

 

Men igjennom ESTA kan man "oppdatere" søknaden sin når man vil, Kansje dette er mulig for deg ? ved å sende en mail eller ringe til ambasaden..

Vet ikke hvor nøye de er når du allerede har "førstegangs registrert" deg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei, jeg er en gutt på 23år som nettopp har fått tilbud om å være med familien til New York. men er noe usikker siden jeg fikk 30betinget og 2års prøvetid for grovt innbrudd når jeg var 16. så ble jeg tatt for bruk av THC når jeg var 21 og skulle inn i militæret og fikk forenklet forelegg for det.

har tatt kontakt med amerikanske ambassaden i oslo og forklarte det som jeg gjør her, fikk da til svar;

 

 

You will need to apply for a visa. You will need to bring the foreleg/court documents and an “uttømmende” police report in addition to the visa application.

 

You will need to make an appointment for an interview on our online appointment system. You must fill in the DS-160 online and print it out prior to booking an appointment.

+ LITT TIL..

 

hva er sjansen for at jeg ikke slipper inn?

hvor mye koster det å dra til ambassaden og søke? det sto at det kunne ta flere måneder å behandle søknad. høres dyrt ut:p

Endret av sensati0n89
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, skal på intervju om en måneds tid, og leser mye her om at de skal vite hvor man skal bo.

 

Hva om planen er å leie en bil og ta en road trip, uten helt å ha planlagt alle stopp og opphold? Vil dette gjøre sjansene mine mindre?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei,

Skal til usa i november men har fått et forlegg for brudd på straffeloven paragraf 350 annet ledd "for i beruset tilstand å ha forulempet eller voldt fare for andre. Måtte sove en natt på glattcelle og våknet opp til en bot på 6000. Det var alt. Er det nok grunn for å svar ja til spørsmålet på ESTAen om jeg har begått tidligere forbrytelser, moral turpitude etc?

Regner med at jeg kan søke om visa og mest sannsynlig få det innvilget, men det er litt mer tidkrevende enn jeg er keen på...

Setter stort pris på oppklarende svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...