Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

- Mindre skjerm enn konkurrentene

Helt på jordet å trekke telefonen for dette. Som nevnt tidligere; hva i huleste er "godkjennt" størrelse på skjermen?

 

Anmeldelser med kun objektive sammenlikninger er jo rimelig uinteressante, det er ikke på jordet i det hele tatt. Mobilanmeldelser er stappfulle av subjektive vurderinger, men folk reagerer tilsynelatende kun på det når det er snakk om skjermen av en eller annen merkelig grunn.

 

Det kan være fordi det er et tåpelig vurderingspunkt så lenge skjermen har en størrelse som lar seg betjenes uten alt for mye klabb og babb.

Siden skjermstørrelsen er veldig subjektiv burde det ikke settes som hverken et pluss eller minus. Heller settes som en merknad i konklusjonen eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Ikke utskiftbart batteri

Nytt batteri får du på ebay. Og som oftest så følger det med et skrujern for å skru ut skruene til bakdekslet. er ikke noe værre å bytte batteri på en iPhone enn en S3.

Bullshit. Dette er med en iPhone 4/4S og tror ikke iPhone 5 skal være mye lettere å åpne.

For oss som ikke har kondomene liggende under batteridekselet så trenger man bare å åpne det når batteriet må skiftes. På min iP4 tok det to år før den begynte å bli dårlig til å holde på strøm. Hvorvidt det tar 5 sec eller 1 min å fjerne dekselet er derfor urelevant.

 

Fra ifixIt.org

 

Unfortunately, worn-out batteries were hard to access. So, the design changed again. The iPhone 4 and the iPhone 4S both featured a back-to-front design, so the back panel came off the phone first. The result: anyone with a pentalobe screwdriver could replace a sapped battery in a snap. But Apple essentially reversed the design problem: now the display was really difficult to get to.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
- Mindre skjerm enn konkurrentene

Helt på jordet å trekke telefonen for dette. Som nevnt tidligere; hva i huleste er "godkjennt" størrelse på skjermen?

 

Anmeldelser med kun objektive sammenlikninger er jo rimelig uinteressante, det er ikke på jordet i det hele tatt. Mobilanmeldelser er stappfulle av subjektive vurderinger, men folk reagerer tilsynelatende kun på det når det er snakk om skjermen av en eller annen merkelig grunn.

 

Det kan være fordi det er et tåpelig vurderingspunkt så lenge skjermen har en størrelse som lar seg betjenes uten alt for mye klabb og babb.

Siden skjermstørrelsen er veldig subjektiv burde det ikke settes som hverken et pluss eller minus. Heller settes som en merknad i konklusjonen eller noe.

 

Er "uten alt for mye klabb og babb" virkelig noe som er gått nok til at det ikke kan nevnes som pluss eller minus? Ikke i mine øyne.

 

Hva med punktene "enkel å bruke", "bra design" "god byggekvalitet", skal det fjernes også, siden dette er subjektivt vurdert?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som tenker hva den egentlige årsaken til at konkurrentene kommer med uergonomisk store skjermer?

 

Bedre brukeropplevelse?

Forbedret effektivitet?

Kunne vise til noe iPhone ikke har?

 

Kanskje grunnen er arbeidet de (ikke) legger i tilpasning av komponentene inne i telefonen?

 

Why Android phone screens are so big: Inferior off-the-shelf components with an inferior OS

 

http://macdailynews....an-inferior-os/

 

Høres ikke så aller verst logisk ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom alle konkurrentene hadde hatt mulighet til dette, hadde jeg sett på det som et minus om passat ikke kunne det.

"Alle" konkurentene er i dette tilfellet EN konkurent, Android.

 

Så det er ikke et minus at telefonen er mindre fremtidsrettet enn andre toppmodeller på markedet?

Nei, fordi det gir høyere pris, og du får en ubrukelig feature.

 

Men for de som benytter seg av video(fra pc) på ios er jo dette definitivt et minus.

Ja, men spørsmplet er da hvor mange er dette. MIn ubevisbare hypotese er at det er tilnærmet ingen som ser noe annet en youtube videoer på en 3-5 tommer skjerm.

 

Kjøpte en av de første tvene som støttet dlna, men den støttet kun .avi. Har vært noe av det mest irriterende med hele tven. Hvis jeg ønsker å benytte meg av dette må pcen stå å transcode filmen den sender til tven. Dette er unødvendig sløsing med energi. Det samme er det om man må konvertere filmer for å se de på ios.

Jeg er 100% enig i det ang TVn, men det er et device som kun har funksjon som bilde og filmfremviser. Og som er i riktig størrelse.

Telefonen er et produkt som ikke er primært for å se film. Og uansett hva de reklamerer med om HD og dill, så er det dritt å se film på alt under 50 tommer. og når det bare er 5 så er det ikke noe annet en til youtube bruk.

 

Dette er jo bare tull. Det er så klart lettere å bytte batteri på en telefon med et enkelt avtagbart deksel. Folk flest tør jo å prøve å bytte batteri på en telefon når det er så enkelt. Er nok mange som blir skremt av et skrujern som de "bare" skal skru fra hverandre den dyre telefonen deres med for å bytte batteri.

Folk kjører bilen på verksted for å bytte dekk. Skal bilen få minus i en test for at det er vanskelig å bytte dekk? At det er lavere terskel på en S3 er meget mulig, men det er ikke noe problem å bytte batteri på en Ip4 om man vil. Det er bare to skruer. Akkurat som å bytte RAM eller harddisk i en PC.

 

Må jo se det helhetlige bildet da..

Tipper kostnadene for innholdet til f.eks s3 og iphone5 er ganske nære hverandre.

 

iphone 5 delene koster visstnok ca $199

Fant ikke noe for s3, men delene til lumia 900 lander på $209.

Tar du da med utviklingskostnader? R&D for et produkt som iphone er betydelig mer omfattende enn for en S3, fordi materialet er så forskjellig.

Lenke til kommentar

Er "uten alt for mye klabb og babb" virkelig noe som er gått nok til at det ikke kan nevnes som pluss eller minus? Ikke i mine øyne.

 

Hva med punktene "enkel å bruke", "bra design" "god byggekvalitet", skal det fjernes også, siden dette er subjektivt vurdert?

 

Hva vil da, i dine øyne, være grensa som bestemmer hvorvidt skjermen kommer under negativ eller positiv med tanke på størrelse?

 

Jeg vil si at det blir feil å trekke for skjermstørrelsen på telefoner i denne størrelsen. Likeledes ville det vært feil om S3 hadde blitt trukket for å være større enn konkurrentene, selv om folk måtte mene den ene eller den andre veien. Som du selv sier så reagerer folk mye mer på vurderingen av skjermstørrelse enn noe annet, hvilket tilsier at det er mye mer subjektivt enn design og byggekvalitet.

Så lenge størrelsen er innenfor normale størrelser, og er funksjonell til det den er ment for, burde det ikke være noe trekk for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med punktene "enkel å bruke", "bra design" "god byggekvalitet", skal det fjernes også, siden dette er subjektivt vurdert?

 

AtW

Design, som i "telefonens oppygning og utforming" er ikke subjektivt i det hele tatt. Det er ingeniørvitenskap, og der leder Apple ann så det holder. Design, som i hvordan den ser ut, er subjektivt. Byggekvalitet er ikke akkurat særlig subjektivt er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aluminium, glass og supertynn skjerm koster mer enn plastikk.

Og ting er verdt det folk er villige til betale.

 

Mange tåpelige argumenter du kommer med, men denne er jo den "beste". Den er DYR iforhold til andre toppmodeller med 32GB. 2500-3500 dyrere faktisk. Blir nok litt billigere når den kommer til apple.no osv, men fortsatt er 32GB latterlig dyr. Og du bør nesten kjøpe den mtp. mangelen på micro-sd støtte.

Lenke til kommentar

Det var mange som sa at Galaxy S var alt for stor. Og Galaxy SII var et digert monster.iPhone 5 er 1,4 mm høyere enn S1, og 3,6 mm tynnere.iPhone 5 er 1,5 mm lavere enn S2, og 7,5 mm tynnere.Det er ikke akkurat spesielt stor forskjell, nå når iPhone 5 har vokst 8,6 mm i høyden. Er S1 og S2 fremdeles digre monstre?

 

Mener du opriktig at S2 er tykere enn S1 og nesten en cm tykkere enn iPhone 5???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt å se argumenter endres etter hver modell. Når jeg kjøpte S2, så hørte jeg fanboysa både her og andre plasser sa at den var for lett, for stor og for tynn. En tlf skulle ikke være en pad og den skulle kjennes i lomma (pga tyngden). Selv nå argumenteres det på 'kvaliteten' på byggkvalitet kontra plast - selv på en tlf som ser brukt og sliten ut etter en liten tur i ei lomme med nøkler ... utrolig.

Fanatisme

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Grei telefon, men ble nok et lite gjesp mens man leste artikkelen, virker ikke som innovasjon står høyest på apple's liste lengre. Hardwaremessig er det jo naturligvis noe evulosjon, men det skulle vel bare mangle.

 

I et konkurransemessig perspektiv stiller jeg meg litt spørrende om dette er nok, det er jo et år til neste modell kommer!

 

Du kan da kanskje fortelle oss hva som er så spesielt innovativt med modellene til konkurrentene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Så på den lista, så ville disse punktene fra den lista endt:

 

+ Bra design og svært god skjerm

+ God byggekvalitet

+ Svært enkel å bruke

+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Høy pris

 

Jeg sa ikke at alt som kan være subjektivt skal inn i en "pluss eller minus?"-kategori. La oss bruke skjermstørrelse som eksempel. Hvis det ikke er helt opplagte fordeler med større skjerm for de aller fleste, samtidig som at det vil være stor variasjon i hva folk ønsker av skjermstørrelse så gir det ikke mening å legge dette som et pluss eller minus.

 

Design kan kanske være lignende situasjon, men det mest fornuftige vil være å ha den som pluss eller minus ettersom det framstår som gjennomført og tidsriktig/moderne design. Dette er uansett et punkt hvor folk går etter egne preferanser så et slikt punkt blir vel tolket mer i de banene jeg skrev over enn som fakta.

 

Byggekvalitet kan settes som pluss eller minus slik jeg ser det. Er den solid skrudd sammen (ingen knirking), byggematerialet gir inntrykk av å være av god kvalitet, samt det er ingen løsninger på mobilen som virker som det lett kan gå i stykker så er det pluss. Om ikke er det minus.

 

Av praktiske grunner bør det være en vurdering på brukervennlighet, og dette er nesten ikke mulig å gjøre objektivt uansett. Eneste mulighet vil vel være med en stor prøvergruppe, eller matematisk formel for hva som er brukervennlig, begge deler er urealistisk.

 

Skjønner ikke hvorfor du tar opp minne som et av punktene. Samme med pris, med tanke på at den er høyere enn alle konkurrerende produkter.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Hmm, dere trekker denne ned til 5 fordi konkurrentene er nermere enn før, men jeg vil påstå at den faktisk ligger minst like godt ann i forhold til konkurrentene som 4s gjorde. Denne har en GPUytelse helt på høyde med APQ8064 brikken, som ligger ann til å bli kongen på android siden når den kommer ut rundt juletider. Geekbench-resultatene tror jeg egner seg dårlig til sammenlikning opp mot android telefoner, så jeg ville absolutt ikke lagt noe i den forskjellen dere fant. Jeg ville heller sett på sunspider javascript testene, og der er iPhone 5 overlegen alt av arm enheter jeg har sett, den slår til og med APQ8064 referanseenheten. Forklaringen er enkelt nok at A6 cpuen inneholder to modifiserte A15 kjerner, mens One X og SIII har fire A9 kjerner, og browseren og de fleste andre android programmer utnytter ikke alle kjernene serlig godt.

 

Ellers skal skjermen visstnok være fantastisk, Anandtech påstår den gir bedre fargegjengivelse enn omtrent alt annet de har testet, sammenlikner den med en 100 000 kroners prosjektor.

 

Og så er det rart at dere ikke trekker for kartfunksjonaliteten, den må vel være blant de største feilene. Og det er dumt å komme med at det antagelig blir rettet opp i, da bør man ihvertfall gjøre det samme med andre telefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med det faktum at Apple fremdeles ikke har lagt til mulighet for å utvide kapasitet via miniSD/SDram?

 

Hva med det faktum at du ikke kan skifte ut batteriet uten å¨måtte klundre med spesialverktøy, og muligens miste all garanti hvis du da ikke leverer inn mobilen til en sertifisert Apple-reparatør?

 

Hva med det faktum at man ikke har tilgang til LTE her i Norge?

 

Disse tre punktene alene tilsier at en 5'er er altfor, ALTFOR snilt... en 3'er hadde vært mere passende. Den eneste grunnen til at iPhone 5 blir kalt "Kongen på haugen" er pga Apple-merket.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som alle kommentarene hittil er skrevet av Apple-hatere... Til Amobil: Hvorfor får den 5? Bare fordi den ikke har NFC, skiftbart batteri og mindre skjerm en andre toppmodeller? Det synd at telefonen ikke dekker DERES behov...

 

Hvorfor skulle den fått 6 når den mangler så mye til den prisen? -.-

Når du skriver så mye, regner jeg med at NFC er noe du bruker ofte, at du skifter batteriet temmelig ofte og at du synes en skjerm på 4" er lite. Personlig ser jeg ikke behov for NFC på noen smarttelefoner, batteriet kan jeg la være å skifte selv og synes 4" er stor nok. Derfor er det litt tåpelig å trekke en hel karakter på dette.

Men jeg er enig i at kartene er dårlige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...