Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Det der er en helt absurd konklusjon. Du tar utgangspunkt i at iPhone er det ultimate, og at alle konkurrentene faktisk ønsker å ha 3,5 tommer skjerm, men rett og slett ikke klarer det.

 

Har du tenkt på at det kanskje kan være fordi forbrukere faktisk ønsker større skjermer? Jeg har en Galaxy Xcover og en Galaxy S2, og jeg blir helt sprø av den lille Xcover-skjermen, som da er 3,5 tommer. Min neste mobil, blir Galaxy Note II.

Har du sett at ikke bare iPhone selger bra? Tror du kanskje det er en grunn til at mobiler med større skjermer også selger bra? Er det fordi de er så utrolig uhåndterlige, at folk rett og slett ikke klarer bruke dem ordentlig? Til og med Galaxy S3 og Note 1 har solgt i bøtter og spann, til tross for 4,8 tommer og 5,3 tommer skjermer. Det tyder på at det faktisk er mulig at noen ønsker så store skjermer.

 

Det er ikke mange jeg har sett som har hatt større skjermer, og gått nedover, og syntes at det var fantastisk å gå tilbake til liten skjerm. Jeg har derimot sett svært mange som har prøvd større skjermer og sier at de i hvert fall ikke vil ha noe mindre.

 

Jeg sier ikke at Note II er perfekt for alle med 5,5 tommer, eller at iPhone ikke passer noen med sine 3,5/4 tommer. Jeg sier at smaken på skjermstørrelser er variert. Det er veldig tydelig at trenden er at man vil ha større og større skjermer. Tidligere ville man ha mindre og mindre mobiler. Det var stort sett før touchskjermene. Etter det, har trenden gått oppover. Og nå har til og med iPhone beskjedent hevet seg på, til tross for utallige uttalelser om at 3,5 tommer var perfekt, og ingen skulle ønske noe større. Det viser bare at vi går framover i tiden.

Jeg er ikke så sikker på om det er så absurd.

 

Får man den råeste hardwaren i telefoner med skjermer ned mot 3,5 tommer fra disse produsentene?

Hvis ikke, hvorfor ikke? Og er det i såfall rart at folk kjøper telefoner med store skjermer?

Produsentene gir dem ikke akkurat rare valget.

 

vel, jeg tror ikke det har så mye med saken å gjøre, da vi har mobiler med kraftig innmat og mindre skjerm, men de selger rett og slett ikke.

Nye versjoner av S2, og helt egne serier.

 

Sony har flere små skjermer med god innmat, og de selger rett og slett ikke.

Den eneste telefonen med liten skjerm som selger, er iPhone, og min påstand er at det på ingen måte er på grunn av nettopp den lille skjermen. Det er andre grunner, og de er flerdelte.

Jeg skriver dette ifra en 3,5 tommer nå (galaxy xcover), og jeg har nok litt store hender, ikke veldig, men over gjennomsnittet. Denne mobilen er rett og slett liten, og jeg har veldig mye å si gå på. Jeg betjener Galaxy S2en min med en hånd. Jeg forventer ikke det samme med min kommende galaxy note II, derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 minutter er ganske lang tid, jeg bruker et halvt minutt på min S3. Så sjekk litt mere før du slår i stykker tastaturet for å forsvare epletelefonene.

 

Jeg synes det faktum at batteriet er nærmest umulig å skifte uten "ingeniørutdanning" er et stort minus for iPhone.. Manglende utvidelsesmulighet et annet stort minus. Personlig så foretrekkere jeg SGS3 der begge tingene er så enkle å gjøre at selv bleiebarn kan gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ser ut som alle kommentarene hittil er skrevet av Apple-hatere... Til Amobil: Hvorfor får den 5? Bare fordi den ikke har NFC, skiftbart batteri og mindre skjerm en andre toppmodeller? Det synd at telefonen ikke dekker DERES behov...
Hvorfor skulle den fått 6 når den mangler så mye til den prisen? -.-
Når du skriver så mye, regner jeg med at NFC er noe du bruker ofte, at du skifter batteriet temmelig ofte og at du synes en skjerm på 4" er lite. Personlig ser jeg ikke behov for NFC på noen smarttelefoner, batteriet kan jeg la være å skifte selv og synes 4" er stor nok. Derfor er det litt tåpelig å trekke en hel karakter på dette.Men jeg er enig i at kartene er dårlige...

 

Sett prisen? Skal innrømme at jeg bruker NFC sjeldent og skifter sjeldent batteri. Men en ting er sikkert, og det er at for MEG er skjermen for liten. Føretrekker egentle minst 4,7 ->+ . Men det er mine ønsker.

 

Men tilbake til poenget. Ja, skal være ærlig å si at den fortjener ikke 6... Alt for mange buggs, noe som gjør at jeg nesten oppfatter iphone som en betamobil. I tillegg så mangler den minnekort, noe som jeg ser på som svært viktig. ( med mindre du vil bruke 8-11 000 på 32-64 Gb. Mangler bluetooth deling, i tillegg til OSet er altfor innesperret. -.-

Hvordan vet du at den har bugs?

iPhone er visst ikke telefonen for deg, OS-et har vært sperret helt siden første iPhone i 2007. Det tok deg visst 6 år å finne dette ut. Når OS-et er sperret er dumt å ha minnekort, der du blar i mapper osv...

Du tuller noe fælt med priser- en iPhone koster aldri opp mot 11 000 kr.

http://www.prisguide...e-5-64gb-166900

Men jeg innrømmer at Bluetooth uten fildeling er så godt som ubrukelig. :)

 

Haha! Tok meg seks år å finne ut at ios er låst.... Jaja, tru det du! :p

Lenke til kommentar

vel, jeg tror ikke det har så mye med saken å gjøre, da vi har mobiler med kraftig innmat og mindre skjerm, men de selger rett og slett ikke.

Nye versjoner av S2, og helt egne serier.

 

Sony har flere små skjermer med god innmat, og de selger rett og slett ikke.

Den eneste telefonen med liten skjerm som selger, er iPhone, og min påstand er at det på ingen måte er på grunn av nettopp den lille skjermen. Det er andre grunner, og de er flerdelte.

Jeg skriver dette ifra en 3,5 tommer nå (galaxy xcover), og jeg har nok litt store hender, ikke veldig, men over gjennomsnittet. Denne mobilen er rett og slett liten, og jeg har veldig mye å si gå på. Jeg betjener Galaxy S2en min med en hånd. Jeg forventer ikke det samme med min kommende galaxy note II, derimot.

Og grunnen til at de ikke selger?

Flaggskipene promoteres flittig, hva skjer med de andre med "kraftig" innmat?

Har de med mindre skjermer egentlig samme innmat som flaggskipene?

 

De prøver alle triks for å selge sine telefoner da de ikke kan legge ned samme mengde arbeid i hver modell som det Apple gjør.

Til og med Nokia er lurt med på "skjermracet".

Lenke til kommentar

Hvilke objektive kriterer mener du amobil har brukt for å gi en pluss på design? Hvordan har amobil objektivt vurdert byggekvaliteten?

Jeg vet ikke hvilke vurderinger de har gjort. Om det var jeg som testet hadde jeg skrudd den fra hverandre og sjekket. Jeg bare påpeker at design og byggekvalitet er objektive faktorer som kan måles og vurderes saklig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til de som stusser over terningkast 5 og anbefaltlogo: Trekk- og plussfaktorene er ikke vektet helt likt, slik at man kan "regne" med dem eller sammenlikne direkte. I noen tilfeller snakker vi om ekstra tungtveiende punkter, og av og til dreier det seg om små detaljer som vi setter pris på eller lar oss irritere over.

 

Problemet her er at det er påstander i testen deres som er direkte feil og/eller som ikke kan begrunnes og som dermed blir testerens personlige subjektive mening sterkt preget av testerens egen forutinntatthet. La meg ta noen eksempler:

 

Dere trekker poeng med begrunnelse (sitat): "Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"

 

Dette er pisspreik. Jeg har ennå ikke pr dags dato sett en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en 4,8 tommers skjerm (eksempelvis på Galaxy S3 som er hele 7,1 cm bred og som er vanskelig å betjene med kun en hånd) er bedre å ha på en mobil enhet som det er meningen man skal klare å putte i lomma eller som skal kunne gripes om og betjenes med kun en eneste middels stor hånd. Følger man deres logikk så skal f.eks Samsung Galaxy Note premieres for å ha enda større skjerm, eller enda bedre: et hvilket som helst 10 tommers nettbrett med ringemulighet blir den perfekte mobiltelefon pga størrelsen på skjermen. Problemet da er at kun folk med sæggebukser som er ti nummer for store får plass for "mobiltelefonen" i lomma. Så skal dere trekke fra poenger, så må dere pinadø også begrunne hvorfor. Det har ikke dere gjort.

 

Sitat: "Apple har også kuttet ut det analoge lyd-/og videosignalet på bunnpluggen, og kjører utelukkende digitalt. Det gjør at svært mange av de eksisterende dokkingstasjonene til iPhone ikke kan brukes selv om du kjøper overgangen Apple har annonsert."

 

Denne fikk meg til å le litt. I det minste FINNES det dockingstasjoner til iOS-enheter, hvilket man ikke kan si om konkurrentene. Det er 1) fordi hverken mini- eller micro-USB ble designet for docking og egner seg egentlig svært dårlig for dette pga manglende robusthet, og 2) fordi den tilsvarende pluggen på konkurrentene er plassert an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor og swischen. Men jeg ser ikke at dere trekker poeng for dette faktum i noen av deres tester av konkurrenter. Hvorfor ikke?

 

Sitat: "Testet med GeekBench, et verktøy som måler hastigheten og ytelse i ulike prosesser på telefonen, gir over 1600 poeng. Det er 2,5 ganger høyere score enn vi får når vi kjører samme test på iPhone 4S, og omkring 100 poeng svakere enn målingene vi får fra Samsung Galaxy S III."

 

Dette er rent pisspreik. For det første har dere gjort kun en av flere eksisterende typer benchmark-tester. Dette er vitenskapelig uholdbart. For det andre får iPhone 5 bedre benchmarks enn Galaxy S3 på de aller fleste slike tester, inkludert den dere har gjennomført, nemlig GeekBench:

http://www.pcmag.com...,2410034,00.asp

 

Sitat: "LTE (4G), men foreløpig ikke i våre nett"

 

Pisspreik igjen. Dette vet dere lite eller ingenting om. De siste uttalelsene fra telenor og Netcom tyder på noe annet. Det finnes pr idag ingen kategorisk avvisning av kompatibeliteten til iPhone 5 i forhold til LTE som den dere presenterer.

http://www.aftenpost...tt-6990389.html

 

Sitat: "Vi savner NFC i telefonen, ikke fordi det er et must i dag, men fordi det vil være det i morgen."

 

Pisspreik igjen. Dette vet dere ingenting om. Bevis at NFC er et must i fremtiden. Hvis dere klarer å bevise dette så er dere i sannhet klarsynte. NFC er ikke i bruk i dag, og jeg har pr dags dato ikke sett et eneste bevis for at dette vil bli tatt i utstrakt bruk i fremtiden.

 

Dere ser ut til å være ivrige på å dra sammenligninger med konkurrerende telefoner, fortrinnsvis av android-typen, når dere skal vise til områder der iPhone kanskje ikke briljerer. Men på områder der konkurrentene egentlig ville havnet dypti inni skyggen av iPhone 5 så nevnes dette ikke, og dere sammenligner heller ikke med konkurrentene. Dette gjelder eksempelvis skjermen og kameraet på iPhone 5. La meg ta noen eksempler:

Sannheten er jo at i følge Displaymate så er skjermen på det 2,5 år gamle produktet iPhone 4 stort sett bedre enn skjermen til Samsungs flaggskip Galaxy S3, uten at dette får noen konsekvenser for sistnevnte i testen dere gjorde. Hvorfor ikke?

http://www.displayma..._ShootOut_2.htm

Når det gjelder skjermen til Galaxy S3 hopper dere lettvindt over det universelle problemet med at blå OLEDS generelt brennes relativt fort ut, dvs har en halveringstid på typisk 1000 timer, som er 42 døgn kontinuerlig drift. Dette er et problem knyttet til OLED pr se, uavehngig av produsent, og er bestemt av visse naturlover. Youtube er full av videoer som rapporterer dette problemet for Galaxy-telefonene til Samsung. Disse rapportene nevner dere ikke med et ord i testen av Galaxy S3. Pussig nok er dere snare til å nevne at det visstnok skal finnes rapporter om at lakken flasser på iPhone 5, uten at dere har opplevd fenomenet sjøl i deres test. Dette fremstår for meg som en pussig vektlegging av hvilke rapporter som finnes og hvorvidt disse skal telle i egen test.

Når det gjelder kameraet så finnes det gode videobeviser på at kameraet i Galaxy S3 stinker i forhold til det eldre produktet iPhone 4S. Det er bare å se på følgende video. Spol til 50 sekunder og legg merke til utbrenning av himmel, eller spol til 1:21 og legg merke til utbrenning av lyse områder utenfor vindu. Den samme utbrenningen sees ved 1:29 og 2:02. Forøvrig ser man mer kamerarystelse på Galaxyen gjennom hele videoen i de tilfeller hvor fotografen står i ro og filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=hDnk82G0mzY

 

 

Ovenstående, pluss det faktum at dere f.eks:

1) lettvindt hoppet over å teste Facetime (gratis videotelefoni via WiFi) i deres test av iPhone 4 (hvilket ble testet og vurdert av alle andre som påberoper seg å være seriøse testere), en funksjon som konkurrenter ikke kunne oppvise maken til på det tidspunktet og som bidro til at iPhone 4 da fremsto som svært attraktiv foran konkurrenter, samt at

2) dere premierte iPhone terningkast 4, mens konsensus i resten av verden var terningkast 6,

gjør at dere for meg fremstår som de reneste fanbois sterkt preget av bias og forutinntatthet.

Bevisene for dette har jeg lagt frem her.

 

Jeg forelsår derfor at dere reviderer hele denne testen, evt bytter ut test-journalistene med noen voksne folk som benytter mer vitenskapelige tenkemåter og ikke trekker konklusjoner på grunnlag av hva man muligens kanskje montro kan spekulere seg frem til hva fremtiden vil bringe.

 

I det hele tatt lurer jeg i større og større grad på om amobil.no drives på dugnad av fanbois som av og til prøver FOR hardt.

Endret av RadonReady
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mange meninger her. Saken er jo enkel skulle jeg mene. Uansett hva Apple gjør med iPhone er det greit for de som kjøper. Det er greit fordi Apple sier at slik skal det være. Det er slik vi sier at du skal bruke telefonen du skal bruke den. Dette er det du trenger, og dette trenger du ikke. Fortelle det til verden.

 

Og det gjør de fleste.

Lenke til kommentar

Problemet her er at det er påstander i testen deres som er direkte feil og/eller som ikke kan begrunnes og som dermed blir testerens personlige subjektive mening sterkt preget av testerens egen forutinntatthet. La meg ta noen eksempler:

 

Dere trekker poeng med begrunnelse (sitat): "Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"

 

Dette er pisspreik. Jeg har ennå ikke pr dags dato sett en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en 4,8 tommers skjerm (eksempelvis på Galaxy S3 som er hele 7,1 cm bred og som er vanskelig å betjene med kun en hånd) er bedre å ha på en mobil enhet som det er meningen man skal klare å putte i lomma eller som skal kunne gripes om og betjenes med kun en eneste middels stor hånd. Skal dere trekke poenger, så må dere pinadø også begrunne hvorfor.

 

Sitat: "Apple har også kuttet ut det analoge lyd-/og videosignalet på bunnpluggen, og kjører utelukkende digitalt. Det gjør at svært mange av de eksisterende dokkingstasjonene til iPhone ikke kan brukes selv om du kjøper overgangen Apple har annonsert."

 

Denne fikk meg til å le litt. I det minste FINNES det dockingstasjoner til iOS-enheter, hvilket man ikke kan si om konkurrentene. Det er 1) fordi hverken mini- eller micro-USB ble designet for docking og egetnlig egner seg svært dårlig for dette pga manglende robusthet, og 2) fordi den tilsvarende pluggen på konkurrentene er plassert an, auf, hinter, in neben über unter vor og swischen. Men jeg ser ikke at dere trekker poeng for dette faktum i noen av deres tester av konkurrenter.

 

Sitat: "Testet med GeekBench, et verktøy som måler hastigheten og ytelse i ulike prosesser på telefonen, gir over 1600 poeng. Det er 2,5 ganger høyere score enn vi får når vi kjører samme test på iPhone 4S, og omkring 100 poeng svakere enn målingene vi får fra Samsung Galaxy S III."

 

Dette er pisspreik. For det første har dere gjort kun en av flere eksisterende typer benchmark-tester. Dette er vitenskapelig uholdbart. For det andre får iPhone 5 bedre benchmarks enn Galaxy S3 på de aller fleste slike tester, inkludert den dere har gjennomført, GeekBench:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

 

Sitat: "LTE (4G), men foreløpig ikke i våre nett"

 

Pisspreik igjen. Dette vet dere lite eller ingenting om. De siste uttalelsene fra telenor og Netcom tyder på noe annet.

http://www.aftenposten.no/digital/iPhone-5-kan-fungere-i-norske-4G-nett-6990389.html

 

Sitat: "Vi savner NFC i telefonen, ikke fordi det er et must i dag, men fordi det vil være det i morgen."

 

Pisspreik igjen. Dette vet dere ingenting om. Bevis at NFC er et must i fremtiden. Hvis dere klarer å bevise dette så er dere i sannhet klarsynte. NFC er ikke i bruk i dag, og jeg har pr dags dato ikke sett et eneste bevis for at dette vil bli tatt i utstrakt bruk i fremtiden.

 

Dere ser ut til å være ivrige på å dra sammenligninger med konkurrerende telefoner, fortrinnsvis av android-typen, når dere skal vise til områder der iPhone kanskje ikke briljerer. Men på områder der konkurrentene egentlig ville havnet dypti inni skyggen av iPhone 5 så nevnes dette ikke, og dere sammenligner heller ikke med konkurrentene. Dette gjelder eksempelvis skjermen og kameraet på iPhone 5. La meg ta noen eksempler:

Sannheten er jo at i følge Displaymate så er skjermen på det 2,5 år gamle produktet iPhone 4 stort sett bedre enn skjermen til Samsungs flaggskip Galaxy S3, uten at dette får noen konsekvenser for sistnevnte i testen dere gjorde.

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

Når det gjelder skjermen til Galaxy S3 hopper dere lettvindt over det universelle problemet med at blå OLEDS generelt brennes relativt fort ut, dvs har en halveringstid på typisk 1000 timer, som er 42 døgn kontinuerlig drift. Dette er et problem knyttet til OLED pr se, uavehngig av produsent, og er bestemt av visse naturlover. Youtube er full av videoer som rapporterer dette problemet for Galaxy-telefonene til Samsung. Disse rapportene nevner dere ikke med et ord i testen av Galaxy S3. Pussig nok er dere snare til å nevne at det visstnok skal finnes rapporter om at lakken flasser på iPhone 5, uten at dere har opplevd fenomenet sjøl i deres test.

Når det gjelder kameraet så finnes det gode videobeviser på at kameraet i Galaxy S3 stinker i forhold til det eldre produktet iPhone 4S. Det er bare å se på følgende video. Spol til 50 sekunder og legg merke til utbrenning av himmel, eller spol til 1:21 og legg merke til utbrenning av lyse områder utenfor vindu. Den samme utbrenningen sees ved 1:29 og 2:02. Forøvrig ser man mer kamerarystelse på Galaxyen gjennom hele videoen i de tilfeller hvor fotografen står i ro og filmer.

 

 

Ovenstående, pluss det faktum at dere f.eks:

1) lettvindt hoppet over å teste Facetime i deres test av iPhone 4, en funksjon som konkurrenter ikke kunne oppvise maken til og som bidro til at iPhone 4 fremsto som svært attraktiv foran konkurrenter, samt at

2) dere premierte iPhone terningkast 4, mens konsensus i resten av verden var terningkast 6,

gjør at dere for meg fremstår som de reneste fanbois sterkt preget av bias.

Jeg forelsår derfor at dere reviderer hele denne testen, evt bytter ut test-journalistene med noen voksne folk som benytter mer vitenskapelige tenkemåter og ikke trekker konklusjoner på grunnlag av hva man muligens kanskje montro kan spekulere seg frem til hva fremtiden vil bringe.

 

I det hele tatt lurer jeg i større og større grad på om amobil.no drives på dugnad av fanbois som av og til prøver FOR hardt.

 

Så bra at innlegget bør gjentas.

Endret av Stool Sample
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...