Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Og de manglene som det rapporteres om + utrolig lite innovativ utvikling, attpåtill påtvinging av et meget mye dårligere kartsystem: Det burde ikke holde til mer enn 4.

Det er nok av andre kartsystemer man kan kjøpe/laste ned i AppStore, så man er ikke påtvinget noe.

Google Maps kan man bruke som en web-app, de vil også etterhvert komme som en native app (iløpet av året er offisiell eta)

Google har ingen planer om å lage ny app for i poohne

http://www.mobili.no/nyheter/google-maps-for-ios-er-ikke-garantert/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google har ingen planer om å lage ny app for i poohne

http://www.mobili.no...ikke-garantert/

Jo, det har de:

 

Google is developing a maps application for iPhone and iPad that it is seeking to finish by the end of the year, according to people involved with the effort who declined to be named because of the nature of their work.
http://bits.blogs.nytimes.com/2012/09/25/google-working-on-maps-for-iphone-ipad/
Lenke til kommentar

Tar for meg de tingene de har satt som negativt:

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

Idiotisk å trekke en telefon for dette. Hadde den fått 6 dersom det var en iPad skjerm? Hvor stor må skjermen være for at det ikke skal trekkes for skjermstørrelse? Fikk S3 trekk for skjerm? Note er jo større! Fikk note trekk for skjerm, ipad er jo større?

 

Må minne om at Nokias topptelefon da jeg vokste opp var knøttliten!

Skjermstørrelse må være den mest overdrevne featuren i smartphone verden:)

 

- Ikke tilgang til filstruktur

Hvorfor er dette engativt? Det er en telefon, ikke en PC.

95% av brukerne av telefonen vil aldri ha bruk for å navigere i filstrukturen.

Det er som å gi en Passat trekk fordi man ikke kan justere stivheten på hver enkelt demper på bilen individuelt.

 

- Ikke støtte for NFC

Det har ikke resten av norge heller.

 

- Ikke fildeling over Bluetooth

Fair point, men har aldri plaget meg. Jeg deler bildene via epost.

 

- Svak formatstøtte for video

Hvilken video? Online video? Om de benytter HTML5 så er det ikke noe problem å se video. Ellers er det minimalt med iPhonebrukere som ser på video-filer som de har overført fra PC.

 

- Ikke utskiftbart batteri

Nytt batteri får du på ebay. Og som oftest så følger det med et skrujern for å skru ut skruene til bakdekslet. er ikke noe værre å bytte batteri på en iPhone enn en S3.

 

- Høy pris

Aluminium, glass og supertynn skjerm koster mer enn plastikk.

Og ting er verdt det folk er villige til betale.

 

Er forøvrig enig med 5ern.

 

Eneste telefon som har fortjent 6ern de siste årene er faktisk iPhone 1.

Er skjermstørelse på en smart telefon uviktig??? i pad er ikke en mobil.Nfc Kommer.

Skal du ha med deg en skrutrekker for å bytte batteri på feks tur??lol:)

deling via Bluetooth kanskje det ikke er viktig for deg men det er nok det for ca 5.9 milliarder minus deg EN.verdens befolkning ca 6 milliarder(ja jeg overdriver:) Men bare på den siste;)Og hva vet du om hvor mange ipohne brukere som ikke ser video på tlf som de har overført fra pc?

Endret av cosm0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er skjermstørelse på en smart telefon uviktig??? i pad er ikke en mobil.Nfc Kommer.

Skal du ha med deg en skrutrekker for å bytte batteri på feks tur??lol:)

deling via Bluetooth kanskje det ikke er viktig for deg men det er nok det for ca 5.9 milliarder minus deg EN.verdens befolkning ca 6 milliarder(ja jeg overdriver:) Men bare på den siste;)Og hva vet du om hvor mange ipohne brukere som ikke ser video på tlf som de har overført fra pc?

- De fleste synes nok 4" er en fordel, opp mot 5" synes jeg ikke det er en mobil mobil. Jeg er veldig glad de ikke gikk for større.

- Hvis NFC kommer, snakker vi sikkert om iPhone 7 uansett. Tar for laaaang tid.

-Jeg skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten

-Deling via blåtann har jeg aldri brukt, men mulig det er et problem

-Jeg som androidbruker ser heller ikke ofte på video på mobilen. Suger strøm og liten skjerm. Ikke et must.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smaken er som baken (i den forstand at den er forskjellig fra person til person, ikke det at den lukter ræv).

 

For min del så liker jeg å bruke IOS, og kommer derfor til å bytte ut min Lumia 800 (drittelefon) med Iphone 5. Hvordan den scorer på benchmarktester, om skjermen er sånn eller sånn, eller om Apple endrer på programmene som følger med (Google Maps) er jeg likegyldig til, da den alikevel vil fungere godt nok til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har sagt at skjermstørrelse er uviktig? Tipper det er vikig for de aller aller fleste. Hvilken størrelse som vi føle er best er opp til hver enkelt, og kan derfor være både positiv og negativt.

Var nettopp inne på Elkjøp Madla Amfi og kikket på den. Synes skjermen så liten ut ved siden av S3. Derfor sto jeg over. De hadde fremdeles 16-32-64 Gb inne på lager. Netcom og Tele2.....

Lenke til kommentar

Er skjermstørelse på en smart telefon uviktig??? i pad er ikke en mobil.Nfc Kommer.

Skal du ha med deg en skrutrekker for å bytte batteri på feks tur??lol:)

deling via Bluetooth kanskje det ikke er viktig for deg men det er nok det for ca 5.9 milliarder minus deg EN.verdens befolkning ca 6 milliarder(ja jeg overdriver:) Men bare på den siste;)Og hva vet du om hvor mange ipohne brukere som ikke ser video på tlf som de har overført fra pc?

- De fleste synes nok 4" er en fordel, opp mot 5" synes jeg ikke det er en mobil mobil. Jeg er veldig glad de ikke gikk for større.

- Hvis NFC kommer, snakker vi sikkert om iPhone 7 uansett. Tar for laaaang tid.

-Jeg skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten

-Deling via blåtann har jeg aldri brukt, men mulig det er et problem

-Jeg som androidbruker ser heller ikke ofte på video på mobilen. Suger strøm og liten skjerm. Ikke et must.

Skjermstørrelse er en smaksak ja:)

Har vel ikke sett mer en en eller to filmer på mobilskjerm selv,

Hvis man feks er på fjelltur kan det være meget kjekt å kunne bytte batteri:)

Lenke til kommentar

Hvem har sagt at skjermstørrelse er uviktig? Tipper det er vikig for de aller aller fleste. Hvilken størrelse som vi føle er best er opp til hver enkelt, og kan derfor være både positiv og negativt.

Var nettopp inne på Elkjøp Madla Amfi og kikket på den. Synes skjermen så liten ut ved siden av S3. Derfor sto jeg over. De hadde fremdeles 16-32-64 Gb inne på lager. Netcom og Tele2.....

Takk for at du presiserer det jeg skrev. Uten at jeg helt forstår hvorfor du quotet meg.

Lenke til kommentar

Er skjermstørelse på en smart telefon uviktig??? i pad er ikke en mobil.

Hva skiller en mobil fra en Pad da? at du kan ringe med den, eller er det størrelsen.

Om størrelsen er det viktigste, så burde det jo bare finnes tablet størrelse på devicen?

 

Men størrelsen er viktig, den må passe til brukeren. Så å gi trekk på det er idiotisk. Det er som å trekke en sko i karakter fordi den er for stor/liten.

 

Nfc Kommer.

Mobile betalingsløsninger har "kommet" de siste 10 årene.

 

Skal du ha med deg en skrutrekker for å bytte batteri på feks tur??lol:)

99,9% av folk kjøper ikek et ekstra batteri for å ha med seg "på tur". Det er svært svært få som planlegger slikt. Bytte av batteri skjer når det er gammelt og dårlig. Uansett finnes det _mye_ bedre telefoner for slike som trenger lang batteritid.

 

deling via Bluetooth kanskje det ikke er viktig for deg men det er nok det for ca 5.9 milliarder minus deg EN.verdens befolkning ca 6 milliarder(ja jeg overdriver:)

Sist jeg bruke BT deling var på min supergammle SE mobil for 10 år siden. det er et typisk argument som "sikkert er nyttig" men som ingen bruker. Litt som en 12-pack med sjokoladepåskeegg som alle på facebook vil ha, men som ingen kommer til å kjøpe i butikken.

 

Og hva vet du om hvor mange ipohne brukere som ikke ser video på tlf som de har overført fra pc?

Fordi det er latterlig upraktisk og lite tilfredstillende å se film på en liten drittskjerm? (og da mener jeg ikke bare iP5, emn også S3 og alle andre mobiler med under 20" skjerm. Det krever også planlegging, og folk planlegger ikke slikt i noen særlig grad lengere. Jeg bruker å ta tog mellom Fauske og Trondheim, og siden det er en lang tur er det lett å se om det er mye bruk av mobiler for å se film. Men de som ser film, har den på en laptop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- De fleste synes nok 4" er en fordel, opp mot 5" synes jeg ikke det er en mobil mobil. Jeg er veldig glad de ikke gikk for større.

- Hvis NFC kommer, snakker vi sikkert om iPhone 7 uansett. Tar for laaaang tid.

-Jeg skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten

-Deling via blåtann har jeg aldri brukt, men mulig det er et problem

-Jeg som androidbruker ser heller ikke ofte på video på mobilen. Suger strøm og liten skjerm. Ikke et must.

Du skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten?

Aldri vært ute av sofaen din?

 

Konklusjonen er at iPhones er for folk som aldri er i skog og mark eller sjøen?

Hvem er denne mobilen egentlig beregnet for? Smågutter og jenter med små hender som aldri beveger seg ut av huset?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten?

Aldri vært ute av sofaen din?

Har nok ganske mange flere reisedøgn en deg i året, og har aldri hatt behov for å bytte batteri på telefonen.

 

Konklusjonen er at iPhones er for folk som aldri er i skog og mark eller sjøen?

Hvem er denne mobilen egentlig beregnet for? Smågutter og jenter med små hender som aldri beveger seg ut av huset?

I slike tilfeller er det etter min mening like greit å ha med en portabel lader som du kan bruke vanlige AA batterier i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten?

Aldri vært ute av sofaen din?

Har nok ganske mange flere reisedøgn en deg i året, og har aldri hatt behov for å bytte batteri på telefonen.

 

Konklusjonen er at iPhones er for folk som aldri er i skog og mark eller sjøen?

Hvem er denne mobilen egentlig beregnet for? Smågutter og jenter med små hender som aldri beveger seg ut av huset?

I slike tilfeller er det etter min mening like greit å ha med en portabel lader som du kan bruke vanlige AA batterier i.

Helt håpløst at du kan påstå at du har flere reisedøgn enn meg. Uansett ferdes du kollektivt som du sier og da har du tilgang på lading.

Jeg ferdes hyppig på lange kajakkturer på vanligvis 5 dager og bor i telt da. Hva pokker skal jeg gjøre når mobilen går tom for strøm midt på havet? Det nytter ikke å lade der med kabler uansett om det er fra en batteripakke. Sjøsprøyten ville tatt drepen på utstyret når det er ute av vanntett-etuiet da. (har faktisk to batteripakker på 20.000mAh også til basecamp-lading)

 

Nei, ferdes man utenfor allferdsvei duger ikke iPhone pga nettopp dette med batteriet. Det kan i værste fall koste folk helsa om gps'en er død når været går imot.

 

Du skjønner ikke hvem som har behov for å bytte batteri på farten?

*klippet bort svada*

Nei

les posten over

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
Nfc Kommer.

Mobile betalingsløsninger har "kommet" de siste 10 årene.

Sure, men NFC er vel det sterkeste kortet for øyeblikket. Du glemmer derimot at NFC kan brukes til så mye mer, selv brukte jeg det senest idag, og flere ganger i løpet av uka. En kollega spurte etter et mobilnummer til en leverandør, jeg fant kontakten på min mobil, holdt den inntil hans, tappet skjermen og vips hadde han kontakten overført. Samme med apps, en kompis ville ha den jeg viste fram, holdt mobilen min inntil hans, vips ble han sendt til Google Play for nedlasting. NFC er genialt, og NFC som betalingsløsning blir enda bedre. Ser Rema 1000s nye betalingsterminaler har NFC-leser på siden. Kommer snart er kanskje ikke så langt unna likevel.

 

Skal du ha med deg en skrutrekker for å bytte batteri på feks tur??lol:)
99,9% av folk kjøper ikke et ekstra batteri for å ha med seg "på tur". Det er svært svært få som planlegger slikt. Bytte av batteri skjer når det er gammelt og dårlig. Uansett finnes det _mye_ bedre telefoner for slike som trenger lang batteritid.

Kids på skolen eller i sofaen trenger ikke slikt. Jeg derimot klarer utmerket å drepe batteriet før klokka 14 på de travleste dagene med mye epost og telefoner. Da er det kjekt å fiske reservebatteriet fra lomma og bytte på 30 sekunder. Det tomme batteriet går i en stand når jeg kommer hjem og er klar til neste dag. Dagens telefoner holder knapt en hel dag for vanlige brukere, for profesjonelle er batteribytte (eller lading hele dagen, ikke spesielt mobilt nei) eneste mulighet.

 

Og hva vet du om hvor mange ipohne brukere som ikke ser video på tlf som de har overført fra pc?

Fordi det er latterlig upraktisk og lite tilfredstillende å se film på en liten drittskjerm? (og da mener jeg ikke bare iP5, emn også S3 og alle andre mobiler med under 20" skjerm. Det krever også planlegging, og folk planlegger ikke slikt i noen særlig grad lengere. Jeg bruker å ta tog mellom Fauske og Trondheim, og siden det er en lang tur er det lett å se om det er mye bruk av mobiler for å se film. Men de som ser film, har den på en laptop.

Plenty med folk som ser film på diverse offentlig transport. Da er det fint at det er kjapt og enkelt. Ingenting med å filer inn i en bærbar halvspist-eple-enhet er enkelt eller kjapt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, ferdes man utenfor allferdsvei duger ikke iPhone pga nettopp dette med batteriet. Det kan i værste fall koste folk helsa om gps'en er død når været går imot.

På tur med behov for navigering, bruker jeg egen gps og vannavisende mobil som er til det formålet. Smartphonen ligger igjen hjemme. Uansett merke. Dette er ikke iWildernessPhone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...