Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Skulle vel vært - (minus) for at den skrapes lett opp. Den ser raskt slitt ut etter et par turer i ei lomme med f.eks nøkler. Det er jo en helt klar minus i forhold til mange andre tlf og ikke minst for iPhone forgjengerne

 

@Credibility: Fordi +/- gir et kort og greit sammendrag over hvordan tlf er. Da er det viktig å også ta med elementer som jo brukeren vil merke/erfare bare ved å ha/vurdere å kjøpe telefonen.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan da ikke mene å gi pluss for "Svært enkel å bruke" da telefonen er prikk like de gamle iPhonene som også kjører iOS...

 

Selvfølgelig skal de gi pluss for det. Har jo ikke noe å si om det hadde kommet noe ny ikoner.

 

Min konklusjon er at iOS er enkel å bruke, og alle kan lære veldig fort. Men jeg liker ikke at vi ikke kan ha launchere, widgeter osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terningkast 1? :D Greit at mobilen er crap, men 1?

 

Forstår ikke at du syntest at iPhone 5 er crap. Grunnen for at du sier det er fordi du er en "Samsung-lover" og siden Apple vant i retten så må du (?) ta igjen.

iPhone t er en fantastisk telefon som er lett å lære å bruke. Veier veldig lite, og er en av de raskeste på markedet. Tynn, nydelig design, knallbra kamera. Enormt utvalg av apper osv..

 

Bare sier det ^^

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som enkelte har påpekt er det litt tåpelig å gi minus for at skjermen er mindre enn konkurrentenes toppmodeller. Om dette er pluss eller minus er jo like individuelt som design. Selv kunne jeg ikke tenkt meg større skjerm. At den svarte modellen får lett synlige riper og (begge) har dårlig kart burde også stå som minus. Hadde på ingen måte hatt noe i mot å få en iphone 5, men prisen er jo helt vanvittig. Terningkast 5 virker fornuftig :)

 

Burde man ikke gi pluyss eller minus for noe som er subjektivt? Design bør ignoreres i anmeldelser feks?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå valgte jo apple en litt spesiel måte å øke skjermstørrelsen på. Litt høyere samt bedre plassutnyttelse så var det nok. Samtidig ble den lettere og tynnere. Mange reviewere har jo påpekt det at den ikke føles større, så det kan godt hende at værhanene blir fornøyde.

Ok? Konkurrentene har stort sett hatt omtrent samme skjermforhold som iphone5 har, har vært tynnere og lettere. Ser ikke helt at Apples variant er særlig spesiell i så måte?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart med den lista over positive og negative ting.

 

 

+ Bra design og svært god skjerm

+ God byggekvalitet

+ Svært enkel å bruke

+ Integrert Twitter og Facebook

----Jeg antar at dette ikke er et spesielt tungtveiende + i og med at dette er fryktelig gammelt nytt.

+ Automatisk gratis SMS når mottaker også har iOS5/6

+ Meget bra kamera med HD-opptak

+ Tyverisikring med sporing

----Samme gjelder dette poenget.

+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)

+ God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner

 

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke tilgang til filstruktur

---- Kanskje ikke akkurat noe alle bruker, så antar det ikke er spesielt tungtveiende.

- Ikke støtte for NFC

---- Jeg synes dette sannsynligvis burde veie tyngre enn jeg antar det er vektlagt.

- Ikke fildeling over Bluetooth

---- Samme med denne. Jovisst, mail... Men det er seriøst en utrolig tungvinn måte å gjøre det på. Det er rett og slett upraktisk uten.

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

---- Joda, det er i teorien mulig å skifte det, men det er ikke spesielt mange som har lyst til å skru i mobilen sin. Folk er allerede redd nok for å skru i en stasjonær PC, enda reddere for bærbar PC, og langt reddere for en mobiltelefon.

- Høy pris

----- Dette er selvfølgelig relativt, og etter hva jeg har fått med meg, så pleier dere ikke vektlegge det i toppmodeller, men bare nevner det.

 

 

 

Det jeg virkelig stusser over, er hvorfor ikke den negative delen (i hvert fall, jeg er ikke så opptatt av den positive :-P :-P) er lengre? Fordi for hvermansen, jenta på 14 og mannen på 50, så er det faktisk en del poenger som ikke er nevnt, som er nevnt i teksten, og absolutt er svært betydelige minus.

 

Den åpenlyse er kartene. Dette er absolutt noe som burde ligge i listene. Ikke nødvendig å utdype.

 

En annen er den nye proprietære løsningen. Jeg var ikke en gang klar over selv at de analoge signalene var tatt ut, som betyr at til og med denne overgangen som man også burde nevne, så er det ikke sikkert at alt utstyret ditt fungerer. Dette er en betydelig negativ ting. Du må altså velge å kjøpe nye ting (dersom du har ifra før), eller kjøpe overgang. I tillegg så er så godt som alt utstyret som selges til "iPhone" nå ubrukelig for iPhone 5, rett og slett fordi det selges til gammel kontakt.

Og på toppen av det hele, så er det mange ting som ikke fungerer selv med overgangen (antar det i første omgang bare er snakk om lydprodukter, though.

En siste negativ ting med denne pluggen er også at du vil i enda mindre grad ha muligheten til å lade hos andre, som om ikke den muligheten allerede var liten nok når du løp rundt med en populær proprietær lademulighet.

 

Vi har også minnekortet. Selv om det kanskje ikke trenger å vektlegges i stor grad, burde det nevnes.

 

Og det forbauser meg at det de siste gangene ikke er nevnt alt dette som tidligere var et skikkelig minus, men som ikke har forandret seg, det er bare blitt godtatt.

iTunes.

Det at alt legger opp til å bruke hele økosystemet til Apple. Ja, det er en veldig positiv ting når du allerede er inne i økosystemet, men dersom du kommer utenfra og inn, er det et mareritt. I tillegg kan du jo selvfølgelig ikke koble din egen mobil til andres PCer, og annet irriterende snusk.

Jeg fatter ikke hvorfor dette bare er blitt akseptert i den sjette versjonen. Det er ikke nevnt. Det burde i aller høyeste grad nevnes! Jeg trodde faktisk at dette ikke lenger var et problem, inntil det var ei venninne med 4S som jeg skulle gi noe musikk, og vips, så viste det seg at jeg ikke kunne bruke mobilen hennes som harddisk, og alt hun hadde på iTunes plutselig ble slettet, fordi jeg ikke har noenting på min iTunes som jeg har fordi jeg skulle forklare en kompis noe en gang... Jada, akkurat det siste var nok min feil, som bare trykket OK,OK,OK,OK og ikke leste, selvfølgelig, tar hele skylda, og det var jo bare å koble den til hennes egen igjen.... Men allikevel, det er jo helt bak mål at det fremdeles i 2012 er slik?

Dette er en skikkelig dårlig ting, som jeg virkelig savner at blir lagt mer fokus på. Folk kjøper jo nå iPhones uten noen som helst kjennskap til at alt dette styret ikke fungerer slik som det alltid har gjort med mobilene dems.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det ser ut til at prosessoren i iPhone 5 er klokket til 1,3GHz.

Geekbench var ikke oppdatert til å ta høyde for iOS 6 enda, så den rapporterte 1 GHZ.

 

http://appleinsider.com/articles/12/09/26/new-benchmark-shows-apples-a6-processor-may-be-clocked-at-13ghz

 

Og den ser ut til å klokke ned prosessorene til 600 MHz:

 

http://9to5mac.com/2012/09/26/iphone-5-a6-chip-to-dynamically-over-clock-up-to-1-3ghz/

Lenke til kommentar
- Mindre skjerm enn konkurrentene

Helt på jordet å trekke telefonen for dette. Som nevnt tidligere; hva i huleste er "godkjennt" størrelse på skjermen?

Trekkes iPad for å ha mindre enn GalaxyTab 10.1? Nei.

Trekkes Note for å ha mindre enn iPad? Nei.

Trekkes S3 for å ha mindre enn Note? Nei.

Trekkes iPhone for å ha en skjerm som man kan betjene med én hånd? Ja.

 

Kjøpte en Galaxy S2 for ganske nøyaktig ett år siden, og aldri har den store skjermen falt helt i smak siden jeg ofte ikke har nådd frem til funksjoner som ligger i periferien.

 

 

Hva er det for en lite gjennomtenkt kommentar? hvem i svarte bryr seg hvilken som er raskest? så lenge den gjør oppgavene skikkelig er det som gjelder. Tør jeg spør hvilken bil du kjører? F1?

Slik jeg opplever det er jo nettopp det å ha den raskeste mobilen (best specs) det de fleste Android-fanboys maser om :) Dessuten er vel det å "gjøre oppgavene skikkelig" som er definisjonen på en iPhone?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var mange som sa at Galaxy S var alt for stor. Og Galaxy SII var et digert monster.

 

iPhone 5 er 1,4 mm høyere enn S1, og 3,6 mm tynnere.

iPhone 5 er 1,5 mm lavere enn S2, og 7,5 mm tynnere.

 

Det er ikke akkurat spesielt stor forskjell, nå når iPhone 5 har vokst 8,6 mm i høyden. Er S1 og S2 fremdeles digre monstre?

Lenke til kommentar
- Mindre skjerm enn konkurrentene

Helt på jordet å trekke telefonen for dette. Som nevnt tidligere; hva i huleste er "godkjennt" størrelse på skjermen?

 

 

Anmeldelser med kun objektive sammenlikninger er jo rimelig uinteressante, det er ikke på jordet i det hele tatt. Mobilanmeldelser er stappfulle av subjektive vurderinger, men folk reagerer tilsynelatende kun på det når det er snakk om skjermen av en eller annen merkelig grunn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

virker som en veldig rettferdig karakter dette. Samsvarer ganske godt og med TechRadar sitt review (4,25/5) Som og har brukt mye tid på å teste den, og ikke har fått den av Apple før alle andre som gave. TechRadar har skrevet en del mer da, ikke noe negativt. Foretrekker egentlig lengden på amobils review.

 

Det som jeg merket meg var at dere ikke skrev at den er 20% lettere, for det er ikke noe store greier det. Alle putter jo på et deksel på iPhonen sin uansett, så de bryr seg ikke så mye hva den veier, eller hvor tynn den er. I tilegg har dere tatt med at mange bruker deksel bakpå, som jeg syns er strålende :)

 

Men jeg lurer på. Når du putter deksel på iPhonen din så beskytter du den, men mange har det på for å endre utseende til den og. Så er dette en for for customizazing? De kan ikke gjøre det på selve telefonen som på Android så de gjør det utpå? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen er den nye proprietære løsningen. Jeg var ikke en gang klar over selv at de analoge signalene var tatt ut, som betyr at til og med denne overgangen som man også burde nevne, så er det ikke sikkert at alt utstyret ditt fungerer. Dette er en betydelig negativ ting.

Vil det da si at det første fjernsynet som fjernet SCART-kontakten til fordel for HDMI burde slaktes i testene fordi den ikke fungerte med den gamle DVD-spilleren min? Eller at mitt 6 år gamle skjermkort ikke har HDMI/DP slik at jeg kan koble dem sammen?

Synd, trist, leit. Folk må kjøpe ny dock eller en overgang her og der. Get over it.

 

En siste negativ ting med denne pluggen er også at du vil i enda mindre grad ha muligheten til å lade hos andre, som om ikke den muligheten allerede var liten nok når du løp rundt med en populær proprietær lademulighet.

Mamma har ingen micro-USB liggende. Skal samtlige modeller med denne pluggen da trekkes for dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde man ikke gi pluyss eller minus for noe som er subjektivt?

 

Det er vel ikke til å unngå at noe er subjektivt. Derimot kunne man hatt viktige punkter som dette under en tredje kategori ala "pluss eller minus?" hvor ting som f.eks. punktet med skjermstørrelse hadde blitt satt opp. Ville gitt en mer nyansert oppsummering

 

Edit: Man bør etterstrebe å ha slike anmeldelser så objektiv som mulig, slik at man ikke må kjenne til anmelder sine preferanser for å få mest mulig ut av anmeldelsen.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

En annen er den nye proprietære løsningen. Jeg var ikke en gang klar over selv at de analoge signalene var tatt ut, som betyr at til og med denne overgangen som man også burde nevne, så er det ikke sikkert at alt utstyret ditt fungerer. Dette er en betydelig negativ ting.

Vil det da si at det første fjernsynet som fjernet SCART-kontakten til fordel for HDMI burde slaktes i testene fordi den ikke fungerte med den gamle DVD-spilleren min? Eller at mitt 6 år gamle skjermkort ikke har HDMI/DP slik at jeg kan koble dem sammen?

Synd, trist, leit. Folk må kjøpe ny dock eller en overgang her og der. Get over it.

 

En siste negativ ting med denne pluggen er også at du vil i enda mindre grad ha muligheten til å lade hos andre, som om ikke den muligheten allerede var liten nok når du løp rundt med en populær proprietær lademulighet.

Mamma har ingen micro-USB liggende. Skal samtlige modeller med denne pluggen da trekkes for dette?

Joda, jeg mener ikke det skal trekke en karakter eller to, men at det absolutt burde nevnes, synes jeg.

Og Tvene hadde begge deler en lang stund for å fase ut og inn, så den er ikke helt gyldig.

Men jeg ser poenget. Jeg tviler på at micro-USB blir den aller siste og endelige standarden som aldri kommer til å forandre seg.

Jeg sier bare at det burde nevnes. Jeg synes også det burde trekkes litt, men ikke en hel karakter. Jeg mener at dersom man legger sammen alt jeg har påpekt, er det kanskje en 4-er. Men jeg har heller ikke tatt meg tid til å finne de positive tingene som gjør opp igjen for dette, så den endelige karakteren er nok grei nok den, altså :-)

Jeg bare mener det burde påpekes, på samme måte som en S3 burde påpekes at den strengt tatt begynner å bli ganske stor. Jeg vil selv ha Note II, men S3en er allikevel så stor at det absolutt burde påpekes.

Lenke til kommentar

Tar for meg de tingene de har satt som negativt:

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

Idiotisk å trekke en telefon for dette. Hadde den fått 6 dersom det var en iPad skjerm? Hvor stor må skjermen være for at det ikke skal trekkes for skjermstørrelse? Fikk S3 trekk for skjerm? Note er jo større! Fikk note trekk for skjerm, ipad er jo større?

 

Enig i at dette ikke burde vært minus. Skjermstørrelse er individuelt, selv foretrekker jeg 4,5"+ etter og ha brukt en 3,8" en stund som jeg syns ble for lite.

 

 

- Ikke tilgang til filstruktur

Hvorfor er dette engativt? Det er en telefon, ikke en PC.

95% av brukerne av telefonen vil aldri ha bruk for å navigere i filstrukturen.

Det er som å gi en Passat trekk fordi man ikke kan justere stivheten på hver enkelt demper på bilen individuelt.

 

Dersom alle konkurrentene hadde hatt mulighet til dette, hadde jeg sett på det som et minus om passat ikke kunne det.

 

- Ikke støtte for NFC

Det har ikke resten av norge heller.

 

Så det er ikke et minus at telefonen er mindre fremtidsrettet enn andre toppmodeller på markedet?

 

- Ikke fildeling over Bluetooth

Fair point, men har aldri plaget meg. Jeg deler bildene via epost.

 

Dette har definitivt plaget meg. Har vært så mange ganger hvor jeg har vært på steder uten wifi dekning, og skulle dele bilder med noen med iphone. Da ville bluetooth vært et fint gratis alternativ for forbrukeren.

 

- Svak formatstøtte for video

Hvilken video? Online video? Om de benytter HTML5 så er det ikke noe problem å se video. Ellers er det minimalt med iPhonebrukere som ser på video-filer som de har overført fra PC.

 

Men for de som benytter seg av video(fra pc) på ios er jo dette definitivt et minus.

 

å måtte konvertere en film, til et annet format, før man ser den, burde være totalt unødvendig.

 

Kjøpte en av de første tvene som støttet dlna, men den støttet kun .avi. Har vært noe av det mest irriterende med hele tven. Hvis jeg ønsker å benytte meg av dette må pcen stå å transcode filmen den sender til tven. Dette er unødvendig sløsing med energi. Det samme er det om man må konvertere filmer for å se de på ios.

 

- Ikke utskiftbart batteri

Nytt batteri får du på ebay. Og som oftest så følger det med et skrujern for å skru ut skruene til bakdekslet. er ikke noe værre å bytte batteri på en iPhone enn en S3.

 

Dette er jo bare tull. Det er så klart lettere å bytte batteri på en telefon med et enkelt avtagbart deksel. Folk flest tør jo å prøve å bytte batteri på en telefon når det er så enkelt. Er nok mange som blir skremt av et skrujern som de "bare" skal skru fra hverandre den dyre telefonen deres med for å bytte batteri.

 

Vil tippe mange heller sender den inn.

 

- Høy pris

Aluminium, glass og supertynn skjerm koster mer enn plastikk.

Og ting er verdt det folk er villige til betale.

 

Må jo se det helhetlige bildet da..

Tipper kostnadene for innholdet til f.eks s3 og iphone5 er ganske nære hverandre.

 

iphone 5 delene koster visstnok ca $199

Fant ikke noe for s3, men delene til lumia 900 lander på $209.

 

 

Alt i alt syns jeg iphone 5 virker som en helt grei telefon, som ikke når helt opp til dagens konkurrenter.

 

De viktigste manglene jeg syns den har er:

- NFC

- micro USB

- Minnekort

- (Trådløs lading)

- ios 6 burde vært vesentlig bedre

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Burde man ikke gi pluyss eller minus for noe som er subjektivt?

 

Det er vel ikke til å unngå at noe er subjektivt. Derimot kunne man hatt viktige punkter som dette under en tredje kategori ala "pluss eller minus?" hvor ting som f.eks. punktet med skjermstørrelse hadde blitt satt opp. Ville gitt en mer nyansert oppsummering

 

Edit: Man bør etterstrebe å ha slike anmeldelser så objektiv som mulig, slik at man ikke må kjenne til anmelder sine preferanser for å få mest mulig ut av anmeldelsen.

 

Så på den lista, så ville disse punktene fra den lista endt:

 

+ Bra design og svært god skjerm

+ God byggekvalitet

+ Svært enkel å bruke

+ Integrert Twitter og Facebook

+ Automatisk gratis SMS når mottaker også har iOS5/6

+ Meget bra kamera med HD-opptak

+ Tyverisikring med sporing

+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)

+ God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke tilgang til filstruktur

- Ikke støtte for NFC

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Høy pris

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...