Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Rimelig oppkonstruert? Veldig som du skal uttale deg på ting du aldri har prøvd hverken i teori og langt mindre i praksis. Jeg har tross alt endel erfaring i all slags drittvær og tåke hvor man ikke ser land og hvor strøm på GPS har fått meg trygt hjem.

Jeg har to batteripakker og har prøvd med poser. Det blir kun et utrolig styr å bruke og håndtere. Det går ikke an å få slik "pakke" til å stå i krybbe på fornuftig vis. Du får rett og slett bare tro meg på det eller dra på ekspedisjon selv for å finne ut ;)

 

Du snakker over deg Newton når du sier at jeg burde hatt viktigere ting i ruskevær på åpent hav enn å bruke telefonen i timesvis. Det er nettopp da den trengs mest. MED STRØM

 

Det er forøvrig ikke kun iPhones som har dette problemet. Jeg slo i fra meg den vanntette Sony Xperia V eller T pga fast batteri.

Oppkonstruert, som i at det er at mikroskopisk lite antall mennesker som noen gang befinner seg i kajakk langt til havs, i tett tåke eller ekstremt ruskevær, og sannsynligvis en svært liten andel av disse igjen som baserer seg fullt og helt på navigasjon med en smarttelefon. Samt at det neppe krever mye å lage et annet eller modifisert oppsett av en "krybbe" som fungerer like godt med en ekstern batteripakke på telefonen - det handler nok mest om være opptatt av å se løsninger i stedet for begrensninger.

 

Veldig som du skal komme med antagelser om mine erfaringer da. Jeg solgte riktignok kajakken min før smarttelefoner med GPS var aktuelt, men jeg har da padlet på havet og skjønner såpass at det finnes andre og minst like egnede navigasjonsmidler som en smarttelefon.

Laminerte papirkart, kompass og en robust, dedikert GPS-enhet ville nok vært mitt valg - som det også er det når jeg går på fjellet. Telefonen skulle fått lagt i fred, nedpakket i en vanntett lomme. ;)

 

Og med det tror jeg vi avslutter denne sekvensen. Det finnes helt sikkert mer enn én fornuftig løsning, både i valg av telefon, valg av batteriløsning og valg av navigasjonsløsning. Du velger din telefon ut fra dine behov, jeg velger min ut fra mine behov og med mulighet for eksterne ladeløsninger som kan dekke tre dagers eller tre ukers behov - og så lar vi det være med det.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snip

For ett utrolig bra innlegg. Endelig noe nytt i stedet for alle isheep, menigheten, etc etc kommentarene. Godt at noen kan bidra med voksne kommentarer og gjennomtenkte tanker. Har vært så lite av det etter at vindicator ble kastet ut og var windows8/nokia frelst når han kom tilbake. Skal du ta over?

 

Beklager. Var ikke meningen å støte noen. Skal ikke gjenta seg.

Lenke til kommentar

 

Hvilke objektive kriterer mener du amobil har brukt for å gi en pluss på design? Hvordan har amobil objektivt vurdert byggekvaliteten?

Jeg vet ikke hvilke vurderinger de har gjort. Om det var jeg som testet hadde jeg skrudd den fra hverandre og sjekket. Jeg bare påpeker at design og byggekvalitet er objektive faktorer som kan måles og vurderes saklig.

 

Det kan gjøres objektive mål av skjermstørrelse også, feks med brukerundersøkelser med hundrevis av brukere. Men det er åpenbart at amobil ikke har gjort det, eller har instrumentering til å objektivt måle byggekvalitet. Eller at design-plusset de gir er objektivt målt. Uansett hvor mye du forsøker å bortforklare det, så er dette vurderinger som er gjort subjektivt, men det er visst ikke noe problem, kun når det foretas en subjektiv vurdering av skjermstørrelsen er det ett problem...

 

AtW

Lenke til kommentar

Til de som stusser over terningkast 5 og anbefaltlogo: Trekk- og plussfaktorene er ikke vektet helt likt, slik at man kan "regne" med dem eller sammenlikne direkte. I noen tilfeller snakker vi om ekstra tungtveiende punkter, og av og til dreier det seg om små detaljer som vi setter pris på eller lar oss irritere over.

 

Problemet her er at det er påstander i testen deres som er direkte feil og/eller som ikke kan begrunnes og som dermed blir testerens personlige subjektive mening sterkt preget av testerens egen forutinntatthet. La meg ta noen eksempler:

 

Dere trekker poeng med begrunnelse (sitat): "Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"

 

Dette er pisspreik. Jeg har ennå ikke pr dags dato sett en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en 4,8 tommers skjerm

 

Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Snip

[/Quote]

 

Har selv galaxy nexus og synes den blir vel stor med sin 4.65" skjerm. Så gledet meg til å igjen bruke iphone.

Samtidig viser du deg fra en dårlig side når du begynner med kommentarer som at det bare er applefanboys som kjøper iphone. Salget av iphones har ca doblet seg for hver generasjon, så Apple tar nye kunder fra konkurrentene hele tiden.

Apple tar kunder fra konkurrentene hele tiden? Wait, WHAT?!

 

Ifølge tall fra Gartner, august 2012 (http://www.gartner.com/resId=2117915) så har Apples markedsandeler gått fra 18,2% til 18,8% når salg til Q2 fra 2011 til 2012 sammenlignes. En marginal økning. Android har gått fra 43,4 til 64,1 prosent. Windows Phone har gått fra 1,9 til 2,7. Så stillstand hos to av de "tre store" og kraftig økning for Android. Hvordan er det mulig? Åpenbart fordi Symbian, RIM og Bada har tapt så det suser. Symbian alene gikk fra 22,1 til 5,9 prosent for samme periode. Hvem spiste hele kaka? Android.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snip

[/Quote]

 

Har selv galaxy nexus og synes den blir vel stor med sin 4.65" skjerm. Så gledet meg til å igjen bruke iphone.

Samtidig viser du deg fra en dårlig side når du begynner med kommentarer som at det bare er applefanboys som kjøper iphone. Salget av iphones har ca doblet seg for hver generasjon, så Apple tar nye kunder fra konkurrentene hele tiden.

Apple tar kunder fra konkurrentene hele tiden? Wait, WHAT?!

 

Ifølge tall fra Gartner, august 2012 (http://www.gartner.com/resId=2117915) så har Apples markedsandeler gått fra 18,2% til 18,8% når salg til Q2 fra 2011 til 2012 sammenlignes. En marginal økning. Android har gått fra 43,4 til 64,1 prosent. Windows Phone har gått fra 1,9 til 2,7. Så stillstand hos to av de "tre store" og kraftig økning for Android. Hvordan er det mulig? Åpenbart fordi Symbian, RIM og Bada har tapt så det suser. Symbian alene gikk fra 22,1 til 5,9 prosent for samme periode. Hvem spiste hele kaka? Android.

Men så snakket ikke jeg om markedsandeler, noe du sikkert får med deg om du leser innlegget mitt igjen. Det vat påstanden at bare applefanboys kjøpe iphone, noe som ikke stemmer i det hele tatt om man ser på salgstallene.

post-18536-0-46496600-1348859289_thumb.png

Lenke til kommentar
Det vat påstanden at bare applefanboys kjøpe iphone, noe som ikke stemmer i det hele tatt om man ser på salgstallene.

Det er nok riktig. Det er fanboys, de uten peiling og kjøper bare for at andre gjør det, samt endel firma.

For bare se på køene nå for iPhone 5. Hvordan går det an liksom. Stå i kø for en tlf som ikke er nyskapende, innovativ eller noe spesielt med, foruten mer feil enn forgjenger (kun bedre HW som alle nyere tlf har i nye modeller). Det er enten fanatisme, eller/og dumskap. Må jo bare le av de.

(ja, samme hvilken tlf det er snakk om)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Reinspikka mannskitprat.

Selvfølgelig finnes de som du snakker om. Men det gjør det for det meste av merker og gjenstander, fotballag osv.

Bare se på dette forumet, fullt av idioter som lager seg ekstra kontoer for å backe seg selv opp i diskusjoner, bare fordi de er så innbitte på å overbevise andre at deres telefon er best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjer med amobil? En iPhone som ikke får terningkast 6?

 

For å være seriøs:

Ingen mobiler er BEST.

 

Dvs. Ingen er best til alle.

Noen mobiler har bedre skjerm, noen har bedre kamera, noen er tynnere, noen er lettere, noen har større skjerm, noen har flere piksler, noen har flere funksjoner, noen har mer tilbehør, etc.

 

Skulle jeg kjøpt nettbrett til bestemoren min, ville det vært ipad. Til meg selv er det nok android som gjelder, men så liker jeg valg, muligheter og mer "åpenhet"/frihet.

 

For meg er SIII den beste telefonen man kan få, jeg kunne aldri gått tilbake til skjermstørrelsen på iphone 5. Men nå har jo iphone 4 eiere ruvet ved 3.5" skjerm mens vi andre har gått for større og større skjermer hele veien.

 

Det er nok skjermen som er det som er iphone 5.

Den har ikke innovasjon, den har ikke byggkvalitet (flassing og klumper som mangler i metallet, samt mange sliter med skjerm som blinker). Jeg leste at 30% av de sorte iphone 5 var ripet fra fabrikken (spørreundersøkelse).

 

Jeg hadde forventet mer av apple og jeg har settt at selv en del apple ihuga fans har ytret skuffelse. Dette ser mer ut som en revisjonsmodell enn en ny modell (som 4s var for 4). Apple har rask cpu nå, men det kommer straks nye modeller fra samltllige produsenter og da mangler Apple mye funksjonalite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt nettbrett til bestemoren min, ville det vært ipad. Til meg selv er det nok android som gjelder, men så liker jeg valg, muligheter og mer "åpenhet"/frihet.

Samma her. Kjøpte en iPad til min far på 70 års dagen. Men f... hvor vanskelig det var å få den på trådløst. Det var ikke noe 'out of the box' virker bare der i gården nei. Alle enheter koblet til trådløst foruten den. Holdt på lenge før jeg fikk det til. Måtte sette passord på nytt i router - samme passord, men DA kobla fjøla til du gitt.

Håper det blir eneste utfordring med den, for kjøpet var pga lite valg slik at han ikke skal rote det til (å jeg må fikse :S ) og at det bare skal virke.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det kan gjøres objektive mål av skjermstørrelse også, feks med brukerundersøkelser med hundrevis av brukere. Men det er åpenbart at amobil ikke har gjort det, eller har instrumentering til å objektivt måle byggekvalitet. Eller at design-plusset de gir er objektivt målt. Uansett hvor mye du forsøker å bortforklare det, så er dette vurderinger som er gjort subjektivt, men det er visst ikke noe problem, kun når det foretas en subjektiv vurdering av skjermstørrelsen er det ett problem...

 

AtW

Etter min mening er å velge skjermstørrelse på nivå med å velge priskategori. Karakterene her på Amobil settes i forhold til hva som er forventet i priskategorien, ikke i forhold til toppmodellene. Så lenge skjermen ikke er urimelig liten i forhold til resten av telefonen, så ser jeg ikke skjermstørrelse på som noe det kan trekkes eller legges til på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Newton: Unnlater du bevisst å svare meg på hvor enkelt det er å legge inn filmer o.l. som ikke er kjøpt på iTunes (feks MKV)? Jeg ønsker bare å høre hvor lett det i.flg. deg er, sånn i tilfelle jeg har tatt feil og da jeg vil jo gjerne lære!

 

Hei, dette kan eg svare på. Om eg har ei ny .mkv fil fra "bukta" på dataen eller NASen, åpner eg Videospilleren på iOS enheten min, f.eks. goodplayer, trykker på "NAS", velger fila og trykker download. Ferdig :) kan også gjøres med kabel om det ønskes. Dette støtter også .srt filer om det ønskes.

 

William

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dummeste testen noen gang. Hvordan i helsike kan en telefon bli "Amobil anbefalt" og i tillegg få en 5 i terningkast når den har alle disse manglene.

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene

- Ikke tilgang til filstruktur

- Ikke støtte for NFC

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Høy pris

 

Jeg lurere så jæ*** på hvor mye Apple har betalt dere får å skrive dette og det er det sikkert mange andre som også gjør, for en ting kan vi ALLE være enige i og det er at hvis dette hadde vært en hvilken som helst annen mobil hadde den ikke fått mer en 3-4 i terningkast og ALDRI hadde den fått Amobil anbefalt.

 

Amobil er ikke det det en gang var i tiden, det er sikkert og vist. Få ut disse rumpeslikkerene og ansett heller folk som tørr å være ærlige for dette holder ikke mål. PUNKTUM!

 

Lenke til kommentar

--snip div. ranting--

 

For ikke å snakke om hvor flott det er å navigere med et stort, deilig papirkart og et godt, gammeldags kompass. :)

Auda, er virkelig eplekartene SÅ umodne?

 

Tror du har misforstått betydningen av ditt eget liv slik du holder på og gnåler om Apples kart til dine utflukter i Nordmarka. Er man ordentlig på tur så er det kun kart og kompass som gjelder. Og husk, ordentlige karer plukkes opp av Redningstjenesten...

Lenke til kommentar

Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold til Apple.

Endret av Foreverwelcome
Lenke til kommentar

Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold tilApple.

nfc? Thats it
Lenke til kommentar
Dette er latterlig at ikkje Apple har gitt mer innmat i telefonen eller kommet med fleire oppdateringer, eg hadde Iphone 4s men ble lei av den til slutt av at den var så lukket med det systemet som apple har, eg har Samsung Galaxy S3 I rød og når eg får den igjen så skal eg aldri selge den igjen eg skal ha den i 3 5 år fordi det er den beste mobilen på markedet, pluss at man får så mye mer i innmat til Samsung, i forhold tilApple.
nfc? Thats it

 

Ka meiner du med NFC en forkortelse eller er det kort betalings greiene som er inni mobilene untatt apple. ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...