Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Tingen er dog at tredjepartene ofte tilpasser seg Apple, snarere enn andre veien. Apple kunne inkludert NFC uten å lage noen sak av det, og tredjepartsløsningene ville funnet sin vei på markedet innen rimelig tid. At iPhone venter et år, gjør at en betydelig del av teknologiløsningene venter et år.

Saken er at det ikke bare er å putte inn en NFC-chip og en antenne i bakdekselet, og overlate resten til tredjepart. Ikke i Apples virkelighet, i alle fall. Som man allerede har fått demonstrert på andre mobilplattformer har NFC for stort sårbarhetspotensiale til at det uten videre ville vært ansvarlig. Vi husker hvem som fikk skylden for hullene i Java som ble utnyttet gjennom OS X sist vår? Vi snakker om en svært moden tredjepartsutviklet teknologi, som skulle være bombesikker, og som har vist seg å være en sikkerhetsmessig katastrofe koblet til autentiseringssystemet for nettbankene våre. Er det virkelig nødvendig å understreke hvor usannsynlig viktig det er å trå ekstremt varsomt, ta alle tenkelige forhåndsregler og bruke god tid til å modne løsningene, dersom man skal implementere fundamentet for framtidens betalingsløsninger?

Hvem tror du ville fått skylden og et megatonn med negativ publisitet dersom intetanende brukere fikk tømt bankkontoene sine gjennom en NFC-app på Apple-telefoner? Det dreier seg om tross alt om teknologi som skal ha sugerør til kontoene våre og nøkler til kontor, hus og biler. Folk her i forumet ser nærmest ut til å ville administrere livene sine med NFC, de kan nesten ikke vente på at Google skal få kloa i hele pengestrømmen deres, og registrere hver gang de kjøper en pakke kondomer på Statoil. Dem om det, jeg har sett løfter om "vidunderlig ny teknologi" gå på trynet tilstrekkelig mange ganger til at jeg har masser av is i magen.

 

Og Apple HAR sluppet lett unna. Det er vel ikke en stor del personer som ikke kjøper denne ene og alene på grunn av Maps? Hadde det for eksempel vært en HTC-modell som hadde kvittet seg med google-maps til fordel for noe dårligere og nytt, så hadde det fått større konsekvenser for salgsstatestikken.

Det er nok et antall personer som har latt være å kjøpe iPhone 5 på grunn av all den negative publisiteten omkring Apple i det siste, der Maps er en dominerende faktor. Hvor mange nytter det lite å spekulere over. Like lite som det nytter å spekulere over hvorvidt virkningen ville vært den samme for andre telefonprodusenter i en tilsvarende situasjon.

Jeg er imidlertid tilbøyelig til å tro at forventningene til Apple er høyere, og fallhøyden når de driter seg ut er desto større. Publisiteten om alt Apple gjør er uten sidestykke - ikke minst når det oppfattes negativt. Tabloidene elsker jo skandaler, og desto mer når det gjelder de mest vellykkede! Vi ser stadig et andre produsenter ikke får i nærheten av samme negative publisitet når de rammes av tilsvarende problem som Apple kan ha i sine produkter og tjenester.

Tror du det er en kjeft som bryr seg når navnene på hele bydeler i norske byer har havnet å feil side av byen i Google Maps? Eller at broer over hele verden har "smeltet ned" i Google Earth? Nope.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så med andre ord, så handler ikke Apple lengere om kvalitet, men om uferdige produkter som rushes ut bare for å henge med i utviklingen etter andre?

 

Uferdige løsninger og produkter er jo du både vant til- og kjent med fra din tid som Android bruker, så hva er problemet? At vi endelig får oppleve din hverdag og virkelighet ifbm. kartene vil garantert øke vår lojalitet til Apple ettersom vi ikke vil ha det slik du/dere har det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moromt og se hvor mange som klager over iphone her! Jeg har eid av android( galaxy tab 10.1 htc hero,one x lg optimus 2x. Kona har galaxy s3. Min htc one x gikk til dundas her! da fikk jeg låne en iphone 3gs! Og appel har meg nå! Når en så gammel tlf er mere stabil en en helt ny tlf sier det litt!! Appel er best resten er pest haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tullete å sette det som et minus at telefonen er mindre enn andre toppmodeller! Det burde være et pluss!!

Hvordan får du en større mobil ned i en bukselomme? Det er ikke noen mobil hvis du ikke kan få den med deg!

 

Vil du ha et nettbrett, så kjøper du et nettbrett!

Det er ikke alle som går i tights hele dagen.

Endret av Eksboks
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Apple har tydeligvis funnet en formel som fungerer veldig bra for sine brukere. Vi må ha i bakhodet at android brukere og motsatte av apple brukere. De tingene en apple bruker vil se på som positive og en grunn til å kjøpe iphone vil en android bruker se på som negative og grunn til å la være å kjøpe iphone. Ulike løsninger som henvender seg til ulike brukere.

 

Skjønner godt at apple ikke forandrer noe som fungerer på samme måte som en bilprodusent ikke ville satt på firkantede hjul bare for å være innovativ. En annen sak er jo at apple kunne satt på firkantede hjul om de produserte biler, og det ville da blitt en utbredt standard og apple brukerne ville skrytt av hvor bra det var med firkantede hjul, noe som ville vært uforståelig for android brukerne som syntes det var best med runde hjul.

 

Man ser det f.eks med nfc. Apple tar det ikke med, og stenger dermed alle kundene ute fra å bruke den teknologien. Så argumenteres det med at det skyldes at appene som skal bruke nfc kan være usikre. Det gjelder jo alle apper, og med samme argumentasjon burde man fjernet enhver mulighet til å bruke mobilen. Det blir ikke automatisk sikrere om man betaler over 3g isteden for nfc.

 

Sannheten er at nfc mangel er en mangel og en viktig mangel for mange brukere. Apple stenger ute sine brukere fra denne teknologien, og fjerner dermed muligheten til å se på iphone som en topptelefon. Sammen med de andre manglende mulighetene så sitter man igjen med en middels telefon, sammenlignet med nivået på topptelefonene.

 

Jeg skjønner også at apple holder igjen teknologien for å ha noe ekstra å tilby i s versjonen eller i neste modell. Slik kan de lure brukerne til stadig å kjøpe siste modell for å få teknologien den burde hatt i utgangspunktet.

 

Dette er ikke noen uvanlig markedsstrategi, men de gambler med markedsandelene når de lanserer teknologisk svakere telefoner enn konkurrentene for å ha noe å tilby i en s versjon eller ny modell.

 

Apple har ennå ikke lansert en eneste telefon som har absolutt alt av teknologier på markedet, ikke en eneste skrytetelefon som andre måler seg mot, og ingen bautateknologi som gir en skikkelig WOW! effekt.

 

Selv en standard microusb kontakt til lading og data klarer de ikke å få på plass.

Isteden byttes en propriær kontakt ut med en annen.

 

Det hadde vært illustrerende å satt opp en tabell hvor man sammenlignet iphone 5, htc one x, samsung galaxy s3, nokia lumina 920, lg 4x og andre toppmodeller fra de ulike selskapene.

 

Det hadde også vært intr. å sammenlignet bruksområdet til brukerne av iphone, android, og wp. Mistenker at den er svært ulik og at android brukerne er mer fokusert på teknologi og mulighetene. Vil tippe at overvekten av de som bruker mobilen som router, ser film og tv på den, og bruker teknologier som nfc, bluetooth, og gps aktivt er i android leiren.

 

Mitt inntrykk av iphone brukerne er at de vil ha en stabil og brukervennlig opplevelse samt bruke noen apper og det er nok.

 

WP brukerne vil ha litt av androids åpne system og muligheter samtidig som de vil ha apples kontroll av apper, stabilitet og brukervennlighet uten å bli låst av apples begrensninger.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av iphone brukerne er at de vil ha en stabil og brukervennlig opplevelse samt bruke noen apper og det er nok.

 

Jeg må bare spørre, men har du lest igjennom min signatur når det kommer til brukervennligheten mellom iOS og Android?

 

Og iOS er mere ustabil enn Android. Dette vet du og alle andre, så her trenger jeg ikke å legge frem samme kilde som vi har gjort sånn 60000000 ganger før, sant?

 

Så jeg vet ikke om det inntrykket du har er så rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig iOS som er ustabilt og krasjer, og ikke diverse apps som ikke er oppdatert til nyeste versjon av iOS enda?

 

Applikasjonene er med på å gjøre iOS / iPhone ustabil da. Så selv om det kun er applikasjonene så er det jo en stor del av iOS uansett.

 

Samme gjelder for Android også. Det som kræsjer i Android er dårlige programmer som ikke er optimalisert for Android 2.3.x og nyere.

Lenke til kommentar
Tror du det er en kjeft som bryr seg når navnene på hele bydeler i norske byer har havnet å feil side av byen i Google Maps? Eller at broer over hele verden har "smeltet ned" i Google Earth? Nope.

 

Du tror ja - Men det sier seg selv at en ny tjeneste alle har fokus på gir mer 'rabalder' når produktet er helt på jordet. Så ille at de selv må beklage det og det skal litt til. Feil har alle produkter, men har det vært 'småfeil' som i en by kun, så hadde det ikke blitt så mye ramaskrik på det heller.

Så du får tro noe annet heretter da: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article3232529.ece

Lenke til kommentar

Da må du fjerne det fra signaturen din da det som står der er løgn.

 

Nå handler mine linker i min signatur om brukervennligheten mellom Android og iOS og 10 fordeler som ICS har over iOS 5. Dette har ingenting med stabiliteten mellom iOS og Android å gjøre.

 

Så signaturen står den.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...