Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Folk som eier Iphone 5 eller oppgraderer til ios 6, pass på!

Jeg snublet over noe i dag, på den tråden her:

http://www.macworld.com/article/2010812/bugs-and-fixes-troubleshooting-ios-6.html

 

My iPhone 5 indicates it is on my WiFi network, but my data usage has been very high. 0.672GB in 2 days (compared to my last 12 months of usage having never gone above 1.4GB). I have a speed test app that I have used on all 5 iterations of iPhones I have owned (Edge-5). I tested my phone with cellular turned on, and off.

 

The phone reverts to the fasted data transfer available. Since LTE is faster than my home network, it uses the LTE network. Yet it still indicates I am connected to my home network. If I turn either cellular off or just LTE, then the wifi network is used and works properly.

 

I called Apple and when I told the rep what I had tested, he told me I had solved my own problem and to just turn the cellular data off when I was on a WiFi network. This is an unacceptable solution!

 

If this is not an isolated issue, but a iOS issue, how many people are going to be presented with outrageous data plan charges because they didn't realize what was going on in time?

 

Med andre ord ser det ut som Apple har designet ios6 slik at selv om du kobler deg på WiFi, kobler den seg på mobilnettet - om mobilnettet er raskere.

Nå støttes jo ikke LTE i Norge på Iphone 5, men pass på databruken for sikkerhetsskyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Angående kvalitet/stabilitet/brukervennlighet så har dette selvsagt mange årsaker. Jeg registrerer klager fra tidligere iphone brukere som kjøper androidtelefoner som går på stabilitet og brukervennlighet. Jeg registrerer også at android brukere som kjøper iphone skryter av bedre stabilitet og brukervennlighet.

 

Oppi dette må man huske på at android leveres på masse ulike telefoner og en opplevelse på en billig android telefon er ikke nødvendigvis representativ for de dyre modellene.

 

Mange kjøper f.eks huawei og blir mødt med menyvalg på kinesisk i deler av telefonen. Har også sett på oppdateringsløsningen. En fil uten info eller versjon og kryptiske forklaringer er ikke for hvem som helst og ikke alle ville oppdatert om de visste de mistet norske menyer.

 

Vil heller ikke påstå at samsung kies er en nytelse å bruke.

 

Mangelen på docking utstyr er også en sak som skyldes at android telefoner ikke har noen standard på plassering av microusb pluggen.

 

Android tilbyr også et stort spekter av telefoner og kvaliteten på enkelte er dårlig.

 

Oppdateringer er også en sak. Androids store utvalg gjør at siste versjon ikke alltid lages for telefonen man har og om den lages kan den dukke opp måneder og år etter at andre fikk den. Iphone er bedre sånn, og tilbyr oppdateringer til alle samtidig så lenge de ikke har de aller eldste modellene.

 

Det man kort sagt må huske på at de negative opplevelsene med android ofte er knyttet til billige telefoner med lav ytelse og kvalitet.

 

En annen intr. sak ville vært å sett på hvor lenge folk beholdt telefonene. Beholder de den lenge er vel det et tegn på at den fungerer og at folk er fornøyd med den. Beholder alltid mine telefoner 3-5 år og er derfor nøye med at den har det jeg vil trenge de neste 5 år og at byggekvaliteten er så bra at den overlever så lenge.

 

Personlig har jeg unngått mobiler med os da de har vært ustabile når jeg har brukt dem. Gamle godt utstyrte mobiler uten os gir meg både de funksjoner og den funksjonaliteten jeg trenger, med bedre stabilitet.

 

Stor skjerm gjør mobilen mer sårbar ved fall i bakken og de tynneste og letteste har normalt dårligst beskyttelse også.

 

Det kunne vært intr å tatt en iphone og android mobil med samme spek og lagt inn samme apper og brukt dem likt over noen uker og sett hvor ofte de låste seg, om menyer fløt fint hele tiden, og hvor lett de f.eks koblet seg til ulike wifi nett, gps signalstyrke, lesbarhet i solen, dropp fra en meter og ned i gulvet osv og sett hvem som fungerte best i virkeligeten.

 

Fikling noen timer for å lage en review vil ikke alltid få frem negative sider og irritasjoner.

 

En iphone er ikke topp eller elendig fordi det er en iphone eller fordi den er laget av apple, det samme gjelder med android og andre mobiler og merker.

 

Få telefoner låser seg om de kun er påslått og kun står i standby og uten en eneste app. Android har flere muligheter, mer teknologi, og flere som fikler og modifiserer dem. At noen låser seg oftere er derfor ikke nødvendigvis så rart men et resultat av bruken.

 

Iphone vs android blir nok aldri løst og folk vil fortsatt latterliggjøre hverandres telefoner. Jeg personlig synes iphone er mangelfull av funksjoner og altfor lukket for min smak, men den har andre kvaliteter som bedre kontroll på apper, og generelt bedre kvalitet. Android gir meg funksjonene jeg liker, men må da slite med kies, kinesiske tegn i menyene eller andre irritasjoner.

 

Håper derfor wp8 kan tilby en løsning, dvs apples kvalitet og stabilitet og androids teknologi og åpenhet. Vi får se...

 

 

Lenke til kommentar

Minner om at konklusjonen til anmeldelsen av S3 ikke nevnte S2 med et eneste ord. Kun apple pusser opp en bra formel, Samsung "revolusjonerer" tydeligvis når de lanserer samme mobil med litt bedre prosessor.

 

Denne siden har virkelig sjanglet over i idiotien siden de presterte å gi den originale galaxyen terningkast seks, selv om mobilen var fullstendig ubrukelig før en patch kom seks måneder senere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Folk som eier Iphone 5 eller oppgraderer til ios 6, pass på!

Jeg snublet over noe i dag, på den tråden her:

http://www.macworld....ting-ios-6.html

 

 

<br>My iPhone 5 indicates it is on my WiFi network, but my data usage has been very high. 0.672GB in 2 days (compared to my last 12 months of usage having never gone above 1.4GB). I have a speed test app that I have used on all 5 iterations of iPhones I have owned (Edge-5). I tested my phone with cellular turned on, and off.<br><br>The phone reverts to the fasted data transfer available. Since LTE is faster than my home network, it uses the LTE network. Yet it still indicates I am connected to my home network. If I turn either cellular off or just LTE, then the wifi network is used and works properly.<br><br>I called Apple and when I told the rep what I had tested, he told me I had solved my own problem and to just turn the cellular data off when I was on a WiFi network. This is an unacceptable solution!<br><br>If this is not an isolated issue, but a iOS issue, how many people are going to be presented with outrageous data plan charges because they didn't realize what was going on in time?

 

 

Med andre ord ser det ut som Apple har designet ios6 slik at selv om du kobler deg på WiFi, kobler den seg på mobilnettet - om mobilnettet er raskere.

Nå støttes jo ikke LTE i Norge på Iphone 5, men pass på databruken for sikkerhetsskyld.

Fikset - og gjaldt åpenbart kun for den Verizon-tilpassede utgaven:

http://support.apple.com/kb/HT5526?viewlocale=en_US&locale=en_US

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.mobilen.n...r-kroner/113051

 

NFC rulles ut i dagligvarehandelen...

Resultat: Dyrere matvarer, eller så må du betale ekstra for å bruke NFC!

 

Ser ikke ut til at jeg kommer til å droppe plastkortet på en stund nei :p

 

– Tja, si det. Det har jeg ikke noe klart svar på. Det blir vel uansett kundene som tar kostnaden, enten direkte eller indirekte, svarer Birkenes.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.mobilen.n...r-kroner/113051

 

NFC rulles ut i dagligvarehandelen...

Resultat: Dyrere matvarer, eller så må du betale ekstra for å bruke NFC!

 

Ser ikke ut til at jeg kommer til å droppe plastkortet på en stund nei :p

 

– Tja, si det. Det har jeg ikke noe klart svar på. Det blir vel uansett kundene som tar kostnaden, enten direkte eller indirekte, svarer Birkenes.

 

Men du glemmer jo av at det koster jo penger å bruke et vanlig bankkort også.

 

Så hva har jeg å miste ved å kaste mitt bankkort (spare avgiftene der) og bruke bankkortet i mobilen i stedet (som koster noen kroner)?

 

EDIT: Regner med at det er noen som fortsatt forsvarer Apple her med at NFC ikke blir brukt på lang tid?

 

Jeg bare sier, våkn opp og kom dere ut av en viss boble.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varierer fra bank til bank hva det koster å betale med kort. NFC hadde dog vært kult om hver eneste vare i butikken hadde en nfc tag ved strekkoden slik at man scannet varene kjapt og enkelt. Men coop har jo varslet at de kommer med en app som du kan scanne og betale varene med. Det virket jo enkel og grei.

Vindicator du får begynne å bruke nfc som bare pokker fremover, jeg selger min nfc telefon og venter 2-3 år :)

Ps. Ikke kast bank kortet, det blir bare noen få plasser du kan bruke nfc betaling dette året. Tror nok de fleste av oss må beholde kortet i noen år til.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Men du glemmer jo av at det koster jo penger å bruke et vanlig bankkort også.

Det koster veldig mye mindre enn å bruke NFC.

 

Så hva har jeg å miste ved å kaste mitt bankkort (spare avgiftene der) og bruke bankkortet i mobilen i stedet (som koster noen kroner)?

NFC er fremdeles dyrere, om du leser linken.

 

EDIT: Regner med at det er noen som fortsatt forsvarer Apple her med at NFC ikke blir brukt på lang tid? Jeg bare sier, våkn opp og kom dere ut av en viss boble.

Det kommer ikke til å bli brukt på lang tid. Bare vent.

"Ahh, du skal bruke telefonen til å betale med, da blir det å koste litt ekstra"

 

På tide at du kommer deg ut av bobbla. Bare fordi det lanserers som e feature på en telefon, og fordi halve verdens tech journalister biter villig på, så betyr det ikke at forbrukerne er like enig. Tech journalister og nerder lovpriste jo nettbooks, og gikk langt i kritikken på iPad. Man ser jo hvordan det gikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

iPhone 5: Apple creates an archetype

 

Apple actually managed to create a phone that’s so good it has become an archetype. And when things become archetypes, they become intrinsically less interesting to people who thrive on dissonance and disruption. That’s why the iPhone 5 got such a converse reaction from the tech press when it was revealed. It’s an exercise in precision and restraint, not a play for our wildest imaginations.

 

When Apple’s Jony Ive says that they “take changing the iPhone very seriously”, it doesn’t mean that they’re averse to changing it at all, it just means that they’re only going to change the parts that would make it work better. The radical re-imagining stages of the way that the iPhone looks are over, but the process goes on at magma-hot levels inside, and there’s a ways left to go.

 

http://thenextweb.com/apple/2012/10/01/tnw-review-iphone-5-apple-creates-archetype/

Endret av Stool Sample
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Til de som stusser over terningkast 5 og anbefaltlogo: Trekk- og plussfaktorene er ikke vektet helt likt, slik at man kan "regne" med dem eller sammenlikne direkte. I noen tilfeller snakker vi om ekstra tungtveiende punkter, og av og til dreier det seg om små detaljer som vi setter pris på eller lar oss irritere over.
Problemet her er at det er påstander i testen deres som er direkte feil og/eller som ikke kan begrunnes og som dermed blir testerens personlige subjektive mening sterkt preget av testerens egen forutinntatthet. La meg ta noen eksempler:Dere trekker poeng med begrunnelse (sitat): "Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"Dette er pisspreik. Jeg har ennå ikke pr dags dato sett en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en 4,8 tommers skjerm
Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser. AtW

 

Det er ikke vitenskapelig å ikke begrunne sine påstander.

Det er ikke vitenskapelig å komme med usanne påstander.

Det er ikke vitenskapelig å ikke teste forskjellige produkter under de samme vilkår når produktene skal vurderes opp mot hverandre.

Med andre ord; vitenskap er noe alle kan bedrive uten store anstrengelser og uten at man trenger å ha mye greie på vitenskap, hvis man ønsker, og dersom man ikke har en agenda. Noen gjør det allerede, kanskje uten å være bevisst på det sjøl, i hvertfall de av oss som ikke har en lemfeldig omgang med sannheten.

På disse punkter feiler amobil grovt. Det er utrolig lett å begrunne sine påstander. Hvorfor skal det være så forbannet vanskelig å gjennomføre noe som er så lettvindt for å gjøre testen troverdig?

 

iPhone 5 er den kjappeste telefonen på markedet og grisebanker f.eks Samsung Galaxy S3 på de aller fleste benchmark-tester. Leser man amobil får man det motsatte inntrykk, ettersom amobil har gjort kun en eneste benchmark-test og attpåtil ser ut til å reportere et feilaktig og motsatt resultat i forhold til PCMag.com som har gjort presis samme testen:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

 

iPhone5 grisebanker Samsung Galaxy S3 mht skjerm, og har både bedre pixeltetthet, lysere skjerm, lavere strømforbruk, nøyaktigere og mer virkelighetstro farger og bedre ytelse ved skarpe innsynsvinkler i forhold til Galaxy S3, i følge testen i neste lenke. Leser man amobil får man det motsatte inntrykk. Når det gjelder skjermkvaliteten er faktisk Galaxy S3 idag der Apple var for 2,5 år siden med iPhone 4 i følge denne uavhengige testen:

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

 

Jeg har allerede nevnt kameraet på de to telefonene i mitt forrige innlegg, der kameraet på iPhone 5 banker kameraet på Galaxy S3. Sistnevte lider av utbrenning i lyse partier på bilder med store kontraster, i tilegg til dårlig bildestabilisering. Der finnes ørten videoer på YouTube som viser slike komparativ tester hvor man har filmet nøyaktig det samme på samme tidspunkt og som bekrefter dette.

 

amobils konklusjon:

iPhone 5 fortjener en femmer på terningen, mens Galaxy S3 fortjener en sekser.

Skjønn det, den som kan.

 

Men takk uansett for at du bekrefter mine påstander, ATWindsor.

Jeg vet at amobil er subjektiv.

Du vet at amobil er subjektiv.

Men vet leserne i tabloidavisene at amobil er subjektiv når amobil publiserer sine subjektive vurderinger der, under skinn av å være en "forbrukertest"?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

http://www.mobilen.n...r-kroner/113051

 

NFC rulles ut i dagligvarehandelen...

Resultat: Dyrere matvarer, eller så må du betale ekstra for å bruke NFC!

 

Ser ikke ut til at jeg kommer til å droppe plastkortet på en stund nei :p

 

– Tja, si det. Det har jeg ikke noe klart svar på. Det blir vel uansett kundene som tar kostnaden, enten direkte eller indirekte, svarer Birkenes.

 

Det har ingenting med NFC å gjøre i seg selv, men at bankaccept ikke har noen NFC-løsning. Og slike ting kommer til å spare inn store beløp på sikt, selvbetjening har massive innsparingspotensial.

 

AtW

Lenke til kommentar
Til de som stusser over terningkast 5 og anbefaltlogo: Trekk- og plussfaktorene er ikke vektet helt likt, slik at man kan "regne" med dem eller sammenlikne direkte. I noen tilfeller snakker vi om ekstra tungtveiende punkter, og av og til dreier det seg om små detaljer som vi setter pris på eller lar oss irritere over.
Problemet her er at det er påstander i testen deres som er direkte feil og/eller som ikke kan begrunnes og som dermed blir testerens personlige subjektive mening sterkt preget av testerens egen forutinntatthet. La meg ta noen eksempler:Dere trekker poeng med begrunnelse (sitat): "Skjermen er fremdeles mindre enn på andre toppmodeller"Dette er pisspreik. Jeg har ennå ikke pr dags dato sett en eneste vitenskapelig begrunnelse for at en 4,8 tommers skjerm
Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser. AtW

 

Det er ikke vitenskapelig å ikke begrunne sine påstander.

Det er ikke vitenskapelig å komme med usanne påstander.

Det er ikke vitenskapelig å ikke teste forskjellige produkter under de samme vilkår når produktene skal vurderes opp mot hverandre.

Med andre ord; vitenskap er noe alle kan bedrive uten store anstrengelser og uten at man trenger å ha mye greie på vitenskap, hvis man ønsker, og dersom man ikke har en agenda. Noen gjør det allerede, kanskje uten å være bevisst på det sjøl, i hvertfall de av oss som ikke har en lemfeldig omgang med sannheten.

På disse punkter feiler amobil grovt. Det er utrolig lett å begrunne sine påstander. Hvorfor skal det være så forbannet vanskelig å gjennomføre noe som er så lettvindt for å gjøre testen troverdig

 

En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er begrunnet.

En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er sann.

Ting er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi det er testet under samme forhold.

 

Så nei, vitenskap er ikke noe "alle kan bedrive" på noen meningsfylt måte. Det viser seg at nesten samtlige mobilanmeldelser har subjektive vurderinger, inkludert amobils.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 5: Apple creates an archetype

 

http://thenextweb.co...ates-archetype/

 

Det er jo fint at endel apple-fans endelig har skjønt at 1. Lavere vekt er en definitiv fordel og 2. At man fint kan bruke en større skjerm med en hånd. Det er dog litt synd det måtte komme en ny iphone før de skjønte det/ville innrømme det.

 

AtW

Nå har jeg ikke holdt i en iphone 5, men det er klart at når apple lanserer en telefon som slår alle andre i forhold til ytelse, samtidig som det er en av de tynneste og atpåtil ikke er laget av plastikk så er det imponerende. Laverere vekt er imponerende når de samtidig har beholdt den gode kvalitetsfølelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom flere anmeldere har trodd det har vært plastikk på baksiden er jeg litt i tvil ang kvalitetsfølelsen.

 

Ikke for det. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på plastikken mobilen min er laget av jeg. Veid lite har den gjort lenge. Stor skjerm har den hatt lenge også. (for de som har lyst på det - skjerm ER subjektivt tross alt. Det samme er faktisk kvalitetsfølelse)

Lenke til kommentar

Ettersom flere anmeldere har trodd det har vært plastikk på baksiden er jeg litt i tvil ang kvalitetsfølelsen.

 

Ikke for det. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på plastikken mobilen min er laget av jeg. Veid lite har den gjort lenge. Stor skjerm har den hatt lenge også. (for de som har lyst på det - skjerm ER subjektivt tross alt. Det samme er faktisk kvalitetsfølelse)

Flere? Har bare sett det hos amobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom flere anmeldere har trodd det har vært plastikk på baksiden er jeg litt i tvil ang kvalitetsfølelsen.

 

Ikke for det. Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på plastikken mobilen min er laget av jeg. Veid lite har den gjort lenge. Stor skjerm har den hatt lenge også. (for de som har lyst på det - skjerm ER subjektivt tross alt. Det samme er faktisk kvalitetsfølelse)

Flere? Har bare sett det hos amobil.

Mener jeg har lest det minst et annet sted også, men kan hende det var en kommentar jeg blander med. Ikke at det er så nøye uansett. Mange velger jo også å kle hele greia i en plastic/gummi case, så da spiller det jo liten rolle hva den er laget av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone 5: Apple creates an archetype

 

http://thenextweb.co...ates-archetype/

 

Det er jo fint at endel apple-fans endelig har skjønt at 1. Lavere vekt er en definitiv fordel og 2. At man fint kan bruke en større skjerm med en hånd. Det er dog litt synd det måtte komme en ny iphone før de skjønte det/ville innrømme det.

 

AtW

Nå har jeg ikke holdt i en iphone 5, men det er klart at når apple lanserer en telefon som slår alle andre i forhold til ytelse, samtidig som det er en av de tynneste og atpåtil ikke er laget av plastikk så er det imponerende. Laverere vekt er imponerende når de samtidig har beholdt den gode kvalitetsfølelsen.

 

Jeg snakker ikke om hva som er imponerende (selv om det selvsagt er bra at de har fått til det), men hva som er bra i bruk. Det er bra at den er lettere. Personlig synes jeg alt maset om "kvalitetsfølelse" er litt tullete, jeg er mer opptatt av kvalitet enn "kvalitetsfølelse", spesielt iogmed at fokus på sistnevnte nesten uunngåelig fører til ulemper, men det er jo en mere individuell sak.

 

AtW

Lenke til kommentar
http://www.mobilen.n...r-kroner/113051 NFC rulles ut i dagligvarehandelen... Resultat: Dyrere matvarer, eller så må du betale ekstra for å bruke NFC! Ser ikke ut til at jeg kommer til å droppe plastkortet på en stund nei :p
– Tja, si det. Det har jeg ikke noe klart svar på. Det blir vel uansett kundene som tar kostnaden, enten direkte eller indirekte, svarer Birkenes.

Ting kan bli dyrere ja men ikke bare pga. NFC. Norges Bank er allerede bekymret for at bankene vil droppe bank axcept og bruke Visa eller Mastercard i stedet ved vanlig kortbruk. Da kan vi fort få de samme kostnadene på kortbruk som ved bruk av NFC.

 

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article3287177.ece

Lenke til kommentar

Det er jo fint at endel apple-fans endelig har skjønt at 1. Lavere vekt er en definitiv fordel og 2. At man fint kan bruke en større skjerm med en hånd. Det er dog litt synd det måtte komme en ny iphone før de skjønte det/ville innrømme det.

 

AtW

Problemet er at Android fanboys ser ut til å tro at:

- Lav vekt er ALLTID en fordel

- Det er ALDRI et problem å bruke en større skjerm.

 

Lav vekt er ikke en fordel når det får telefonen til å føles billig ut. Du kan jo feks se på en Think, og en Tesla Roadster. Begge er lette konstruksjoner, men Teslaen fremstår som mye mer tiltalende pga den er konstruert i aluminium og carbonfiber. Think er laget av plast. Den lette vekten på Teslaen blir dermed et kvalitetstrekk, mens Think fremstår som billig fordi den er laget av lett plast.

 

Det som har blitt kritisert er Samsung, HTC og andres produsenters store skjermer. Ikke generellt"store skjermer". En skjerm er fullt brukbart i større enn 3,5" men da må den være designet riktig. Og det er hverken S2 eller S3 etter min mening. Skjermen til iP5 unngår alle de problemene som har blitt påpekt ved en større skjerm, nettopp fordi den er større innenfor tommelens bevegelsesområde.

 

Men klart, det er jo mye bedre for hateboysa å "glemme" den delen av argumentasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...