Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Det er jo fint at endel apple-fans endelig har skjønt at 1. Lavere vekt er en definitiv fordel og 2. At man fint kan bruke en større skjerm med en hånd. Det er dog litt synd det måtte komme en ny iphone før de skjønte det/ville innrømme det.

 

AtW

 

Litt forundret over at DET er alt du klarte å få ut av en artikkel som i stor grad oppsummerer Apple's tanker rundt produktutvikling... ???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser. AtW
Det er ikke vitenskapelig å ikke begrunne sine påstander.Det er ikke vitenskapelig å komme med usanne påstander.Det er ikke vitenskapelig å ikke teste forskjellige produkter under de samme vilkår når produktene skal vurderes opp mot hverandre.Med andre ord; vitenskap er noe alle kan bedrive uten store anstrengelser og uten at man trenger å ha mye greie på vitenskap, hvis man ønsker, og dersom man ikke har en agenda. Noen gjør det allerede, kanskje uten å være bevisst på det sjøl, i hvertfall de av oss som ikke har en lemfeldig omgang med sannheten.På disse punkter feiler amobil grovt. Det er utrolig lett å begrunne sine påstander. Hvorfor skal det være så forbannet vanskelig å gjennomføre noe som er så lettvindt for å gjøre testen troverdig
En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er begrunnet.En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er sann.Ting er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi det er testet under samme forhold.Så nei, vitenskap er ikke noe "alle kan bedrive" på noen meningsfylt måte. Det viser seg at nesten samtlige mobilanmeldelser har subjektive vurderinger, inkludert amobils.AtW

 

OK, jeg skjønner at dette var vanskelig å forstå, så her er et kortfattet resyme:

Jeg skrev at det er i den vitenskapelige ånd at man formidler hele sannheten og ikke kun deler av den, videre at man begrunner ens påstander, at man tester konkurrerende produkter under de samme forhold, samt at man vekter resultatene for hver av produktene likt når man skal sammenligne. Dette er noe alle skjønner. Skal en test være troverdig når denne er ment å være rådgivende for forbrukere, så må testen gjennomføres i nettopp denne ånd.

Jeg har i denne debatten lagt frem soleklare beviser på at 1) nettopp på dette punkt har amobil feilet grovt, samt 2) at iPhone 5 grisebanker amobils refereransetelefon Samsung Galaxy S3 på omtrent alle områder, og noe annet har hverken amobil eller du klart å bevise, ATWindsor.

 

Neida, en påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er begrunnet (da det er avhengig av påstandens innhold, hvilket jeg ikke har drøftet i mine innlegg), men det er nå likevel i den vitenskapelige ånd å begrunne påstanden uansett hvordan du vrir og vender på det.

Så du må gjerne fortsette å lire av deg vage filosofier uten substans rundt dette, og ellers preike tåkeprat og kverulere så mye du vil, presis slik du pleier, ATWindsor.

 

Jeg konstaterer uansett at amobil også denne gang uenig med hva konsensus er blant de mange tester gjort rundt omkring i hele verden. Presis det samme skjedde med iPhone 4, der konsensus var ternigkast 6, mens amobil ga terningkast 4 uten å teste en av de mest attraktive egenskapene med den, videotelefoni via WiFi som var en nyhet som gjorde den unik blant konkurrenter. Dette bidrar ikke til at troverdigheten blir noe bedre, og får meg virkelig til å lure på om amobil har en skjult agenda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den dagen hvor videotelefoni via WiFi skiller mellom 4 eller 6 på terningen tror jeg foreløpig ligger et stykke inn i fremtiden. Ref NFC som mange savner på iPhone 5. Begge deler er rimelig smalt for de aller fleste, og vil påstå at videotelefoni via WiFi er hakket smalere.

Lenke til kommentar

Den dagen hvor videotelefoni via WiFi skiller mellom 4 eller 6 på terningen tror jeg foreløpig ligger et stykke inn i fremtiden. Ref NFC som mange savner på iPhone 5. Begge deler er rimelig smalt for de aller fleste, og vil påstå at videotelefoni via WiFi er hakket smalere.

Nfc som mange androidfans savner men som resten av verden ikke engang vet hva er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen hvor videotelefoni via WiFi skiller mellom 4 eller 6 på terningen tror jeg foreløpig ligger et stykke inn i fremtiden. Ref NFC som mange savner på iPhone 5. Begge deler er rimelig smalt for de aller fleste, og vil påstå at videotelefoni via WiFi er hakket smalere.

Nfc som mange androidfans savner men som resten av verden ikke engang vet hva er?

Vell, bloatfeatures er jo det eneste salgsargumentet til Android.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Som alle andre reviewer så vil de sprike fra toppkarakterer til slakt avhengig av hvem som tester.

 

Reviewen sier noe om hvor god telefonen er i forhold til de andre telefonene som er testet av samme testere på samme måte av samme utstyr og under samme forhold.

 

NFC kommer: http://www.mobilen.no/artikler/nfc-satsning-til-200-millioner-kroner/113051 og det er en teknologi jeg forventer på en moderne mobil idag. Ihvertfall om jeg skal kalle den for en toppmodell. Skulle man gitt en iphone en sekser når den mangler teknologi, da måtte man gitt mobiler som har dette terningkast 7.

 

For å bruke den populære bilbildet på saken, så er det som om en bil er god å kjøre og driftsikker men så mangler den bilradio, klimaanlegg, varme i setene, ryggekamera, og masse annet. Bilen ville ikke fått toppkarakter selv om den var god å kjøre.

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/iphone-5-vs-samsung-galaxy-s3

 

http://www.itproportal.com/2012/09/14/iphone-5-vs-htc-one-x-spec-comparison/

Lenke til kommentar

Mazda mx5 kommer med 115hk, nesten ingen bagasjeplass, små seter og lite plass, men er fremdeles verdens mest solgte to-seter. Og den får toppkarakterer.

 

Ipad har ingen ting å stille opp med mot netbooks på featuresiden, ei heller med android tabs, men den dominerer totalt.

 

Og apple selger mer med sine 3 modeller enn samsung gjør på samtlige sine.

 

Og vet du hvorfor? Fordi det eneste Android har å stille opp med er et langt ark med features, ubetydelige features. Så snart du får telefonene i hånden så ser du med en gang hvorfor iOS har gjort Apple til verdens største selskap...

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den dagen hvor videotelefoni via WiFi skiller mellom 4 eller 6 på terningen tror jeg foreløpig ligger et stykke inn i fremtiden. Ref NFC som mange savner på iPhone 5. Begge deler er rimelig smalt for de aller fleste, og vil påstå at videotelefoni via WiFi er hakket smalere.

Nfc som mange androidfans savner men som resten av verden ikke engang vet hva er?

Vell, bloatfeatures er jo det eneste salgsargumentet til Android.

 

Synes du virkelig NFC er en "bloatfeature"? Tvert imot vil jeg si den har potensiale til å forandre mobilbruken til folk ganske mye. (ikke har NFC noe direkte med android å gjøre heller for den saks skyld, det er hardware)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det ikkje går an å "krittisere", med mindre du kjem med eit skulekritt og teiknar på telefonen min da... Auch!

 

Anyways, kva med skjermstørrelsen meiner du kan kritiserast?

 

At det ikke er 720p oppløsning.

 

Hvorfor gikk Apple for en helt rar oppløsnning i stedet for den vanlige 720p oppløsningen?

 

Sikkert fordi det skulle passe med retina/4" oppløsninga. Ikkje at det byr på store problemer. Alle videoavspillere skalerer jo materialet.

Lenke til kommentar

Neida NFC er ikke en bloat feature i min øyne, er bare ikke så viktig for meg at jeg bryr meg. Har ikke brukt en kalori på funksjonen i galaxy nexus.

Jeg bare reagerte på kommentaren om at mange savnet det på iphone 5. Noe jeg aldri har sett noe som helst som antyder det.

Jeg har testet NFC i Nexus 7, og i USA nå er det faktisk mer komplisert å betale med NFC en med vanlig kredittkort da NFC for beløp over $10 krever både signatur og PIN-kode, kredittkort krever kun signatur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser. AtW
Det er ikke vitenskapelig å ikke begrunne sine påstander.Det er ikke vitenskapelig å komme med usanne påstander.Det er ikke vitenskapelig å ikke teste forskjellige produkter under de samme vilkår når produktene skal vurderes opp mot hverandre.Med andre ord; vitenskap er noe alle kan bedrive uten store anstrengelser og uten at man trenger å ha mye greie på vitenskap, hvis man ønsker, og dersom man ikke har en agenda. Noen gjør det allerede, kanskje uten å være bevisst på det sjøl, i hvertfall de av oss som ikke har en lemfeldig omgang med sannheten.På disse punkter feiler amobil grovt. Det er utrolig lett å begrunne sine påstander. Hvorfor skal det være så forbannet vanskelig å gjennomføre noe som er så lettvindt for å gjøre testen troverdig
En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er begrunnet.En påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er sann.Ting er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi det er testet under samme forhold.Så nei, vitenskap er ikke noe "alle kan bedrive" på noen meningsfylt måte. Det viser seg at nesten samtlige mobilanmeldelser har subjektive vurderinger, inkludert amobils.AtW

 

OK, jeg skjønner at dette var vanskelig å forstå, så her er et kortfattet resyme:

Jeg skrev at det er i den vitenskapelige ånd at man formidler hele sannheten og ikke kun deler av den, videre at man begrunner ens påstander, at man tester konkurrerende produkter under de samme forhold, samt at man vekter resultatene for hver av produktene likt når man skal sammenligne. Dette er noe alle skjønner. Skal en test være troverdig når denne er ment å være rådgivende for forbrukere, så må testen gjennomføres i nettopp denne ånd.

Jeg har i denne debatten lagt frem soleklare beviser på at 1) nettopp på dette punkt har amobil feilet grovt, samt 2) at iPhone 5 grisebanker amobils refereransetelefon Samsung Galaxy S3 på omtrent alle områder, og noe annet har hverken amobil eller du klart å bevise, ATWindsor.

 

Neida, en påstand er ikke automatisk vitenskapelig bare fordi den er begrunnet (da det er avhengig av påstandens innhold, hvilket jeg ikke har drøftet i mine innlegg), men det er nå likevel i den vitenskapelige ånd å begrunne påstanden uansett hvordan du vrir og vender på det.

Så du må gjerne fortsette å lire av deg vage filosofier uten substans rundt dette, og ellers preike tåkeprat og kverulere så mye du vil, presis slik du pleier, ATWindsor.

 

Jeg konstaterer uansett at amobil også denne gang uenig med hva konsensus er blant de mange tester gjort rundt omkring i hele verden. Presis det samme skjedde med iPhone 4, der konsensus var ternigkast 6, mens amobil ga terningkast 4 uten å teste en av de mest attraktive egenskapene med den, videotelefoni via WiFi som var en nyhet som gjorde den unik blant konkurrenter. Dette bidrar ikke til at troverdigheten blir noe bedre, og får meg virkelig til å lure på om amobil har en skjult agenda.

 

Nei, du nevnte ikke "den vitenskaplige ånd", i det hele tatt. Du ba først om en vitenskaplig begrunnelse for amobils påstander, og du kom deretter med:

 

Det er ikke vitenskapelig å ikke begrunne sine påstander.

Det er ikke vitenskapelig å komme med usanne påstander.

Det er ikke vitenskapelig å ikke teste forskjellige produkter under de samme vilkår når produktene skal vurderes opp mot hverandre.

Med andre ord; vitenskap er noe alle kan bedrive uten store anstrengelser og uten at man trenger å ha mye greie på vitenskap

 

 

Du snakket om vitenskap, ikke "vitenskapens ånd". Det blir rimlig drøyt å beskylde meg for vagheter når jeg påpeker at det du sier ikke henger på greip, og ikke er noen logisk følge, så begynner du plutselig å ro, å endre på dine påstander. Det er ikke jeg som er vag. Jeg er presis. Og du kom enten med feilaktigheter, eller så skrev du annet enn du mente. Så se det gjerne i speilet før du begynner å beskylde andre for vagheter og å "vri og vende".

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida NFC er ikke en bloat feature i min øyne, er bare ikke så viktig for meg at jeg bryr meg. Har ikke brukt en kalori på funksjonen i galaxy nexus.

Jeg bare reagerte på kommentaren om at mange savnet det på iphone 5. Noe jeg aldri har sett noe som helst som antyder det.

Neida NFC er ikke en bloat feature i min øyne, er bare ikke så viktig for meg at jeg bryr meg. Har ikke brukt en kalori på funksjonen i galaxy nexus.

Jeg bare reagerte på kommentaren om at mange savnet det på iphone 5. Noe jeg aldri har sett noe som helst som antyder det.

 

Er det NFC i Nexus? Det har eg aldri merket :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...