Gå til innhold

Test: iPhone 5


Anbefalte innlegg

Vel, du må ta hensyn til at du er aktiv bruker på et teknologiforum og de fleste av de du diskuterer med har inne en brennende interesse for tekniske løsninger. Du har rett i at folk flest kanskje ikke har vært borti NFC enda, men situasjonen kommer til å endre seg raskt, jeg jobber i en bransje der vi har vært tidlig ute med implementeringen av NFC og vi har overveldende positive tilbakemeldinger både internt i organisasjonen og også fra kunder vi administrerer systemene våre for.

Ja, jeg er sikker på at kundene deres elsker tanken på at de må betale for at dere skal åpne dører med telefoner til 4.000 kroner, i stedet for å bruke et lite plastkort til 4 kroner som gjør nøyaktig samme nytten... ;)

De som ikke har NFC på telefonen får naturligvis kort av oss. Personlig liker jeg å ha det litt enkelt og vet at jeg ikke er avhengig å dra med meg kortet når jeg er på jobb.

 

Og når du først nevner pris, betale 6-7000kr.(ref. iP5) for en telefon og ikke få NFC med på kjøpet? Latterlig

 

Du nevnte også software oppdatering, ingen iOS versjon vil noen gang kunne gi iPhone 5 NFC støtte i framtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk...innen dere har avgjort om dere har kompatible telefoner, husket på hva som funker på Samsung men ikke på HTC eller Sony, får slått på NFC, reist dere opp for å klinke telefoner tvers over bordet, osv, så har jeg for lengst sendt en e-mail med et standard vCard kontaktinformasjon, bilder eller whatever...

Og min løsning er faktisk universell, funker strålende hver eneste gang, og du kan motta både på telefon, nettbrett og PC, nærmest uansett pris, fabrikat eller årsmodell. ;)

Hehe, dette kommer. Nytter ikke å være bakstreversk. Du vet at NFC er mere enn overføring fra tlf til tlf. Nå prøver du bare så godt du kan å være vanskelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dere prater om NFC til adgangsystemer, alarmer, betaling og annet, men glemmer det som er lett å tilgjengelig allerede idag: Kommunikasjon fra telefon til telefon. Overfør kontakter, apps, bilder og annet, bare ved å legge telefonene mot hverandre. Bruker det ofte til kompiser som har One X, Galaxy S3, Galaxy Nexus, osv. Fungerer strålende hver eneste gang og er ekstremt praktisk for enkle ting som "hva er den appen", "sender du meg nr til...", osv.

Fantastisk...innen dere har avgjort om dere har kompatible telefoner, husket på hva som funker på Samsung men ikke på HTC eller Sony, får slått på NFC, reist dere opp for å klinke telefoner tvers over bordet, osv, så har jeg for lengst sendt en e-mail med et standard vCard kontaktinformasjon, bilder eller whatever...

Og min løsning er faktisk universell, funker strålende hver eneste gang, og du kan motta både på telefon, nettbrett og PC, nærmest uansett pris, fabrikat eller årsmodell. ;)

NFC er universell, det eksisterer ikke noe kompabilitetsproblemer mellom de forskjellige produsentene av kort og mobiltelefoner. Jeg har mye (2år) praktisk erfaring med NFC da jeg faktisk er administrator på et stort adgangskontrollanlegg og har aldri vært borti hverken en telefon eller korttype som ikke lot seg registrere i vårt system eller ute i nodene våre.

 

Det innlegget ditt er kun "trolling".

Endret av ArcticOC
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De som ikke har NFC på telefonen får naturligvis kort av oss. Personlig liker jeg å ha det litt enkelt og vet at jeg ikke er avhengig å dra med meg kortet når jeg er på jobb.

Så flott da! Så kan 1000 andre brukere få låse opp dørene med sine NFC-kort for samme pris som det koster å gi deg tilgang. ;)

I litt større miljøer der man har et litt mer seriøst forhold til sikkerhet og adgangskontoll er det vanlig å kreve at man bærer synlig ID/adgangskort med bilde. Ser egentlig for meg at det blir litt enklere med plastkortet da...

 

Og når du først nevner pris, betale 6-7000kr.(ref. iP5) for en telefon og ikke få NFC med på kjøpet? Latterlig

Ja, like latterlig som å betale 500.000 for en bil, og så kan jeg ikke en gang få plass til en Europalle baki. Hei, våkne! Jeg trenger det ikke, og prioriterer helt andre ting.

Er du av typen som aldri klarer å gå forbi "tilbud" av typen "Kjøp 3 og få den billigste med på kjøpet", selv om det er åpenbart at du skal lokkes til noe du ikke trenger? Skapet fullt av damestrømper, hårprodukter og matvarer som du ikke liker eller er utgått på dato? Det virker nemlig som at du er latterlig opptatt av at alle skal få med noe de ikke har bruk for "på kjøpet".

 

Du nevnte også software oppdatering, ingen iOS versjon vil noen gang kunne gi iPhone 5 NFC støtte i framtiden.

Nope, men jeg vet at det er mye større mulighet for at softwareoppdateringene faktisk gir meg noe som jeg har nytte av og bruk for de nærmeste årene.

 

Fantastisk...innen dere har avgjort om dere har kompatible telefoner, husket på hva som funker på Samsung men ikke på HTC eller Sony, får slått på NFC, reist dere opp for å klinke telefoner tvers over bordet, osv, så har jeg for lengst sendt en e-mail med et standard vCard kontaktinformasjon, bilder eller whatever...

Og min løsning er faktisk universell, funker strålende hver eneste gang, og du kan motta både på telefon, nettbrett og PC, nærmest uansett pris, fabrikat eller årsmodell.

NFC er universell, det eksisterer ikke noe kompabilitetsproblemer mellom de forskjellige produsentene av kort og mobiltelefoner. Jeg har mye (2år) praktisk erfaring med NFC da jeg faktisk er administrator på et stort adgangskontrollanlegg og har aldri vært borti hverken en telefon eller korttype som ikke lot seg registrere i vårt system eller ute i nodene våre.

Det innlegget ditt er kun "trolling".

Nå tuller du fælt her. Det var ikke kort-til-telefon-kommunikasjon jeg snakket om. NFC-protokollene på lavt nivå er naturligvis standardiserte. Tjenestene og softwaren som sluttbruker kjører oppå er det ikke.

Kompatibilitetsproblematikk er definitivt en realitet mellom smarttelefoner med NFC. For eksempel er Samsungs NFC-baserte "S Beam", som benytter NFC for å initiere Wi-Fi-overføring av f.eks bilder, ikke kompatibel med "vanilla" Sony-telefoner med NFC. Samsung "S Beam" var faktisk ikke kompatibelt med andre telefoner enn Galaxy SIII sist jeg sjekket. Mange ting vil bare fungere mellom telefoner fra samme produsent, og har minimumskrav til Android-versjon.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ikke har NFC på telefonen får naturligvis kort av oss. Personlig liker jeg å ha det litt enkelt og vet at jeg ikke er avhengig å dra med meg kortet når jeg er på jobb.

Så flott da! Så kan 1000 andre brukere få låse opp dørene med sine NFC-kort for samme pris som det koster å gi deg tilgang. ;)

I litt større miljøer der man har et litt mer seriøst forhold til sikkerhet og adgangskontoll er det vanlig å kreve at man bærer synlig ID/adgangskort med bilde. Ser egentlig for meg at det blir litt enklere med plastkortet da...

 

 

Prøver du å si at miljøer der man ikke har synlig ID eller adgangskort på seg til enhver tid har ett useriøst forhold til sikkerhet?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du virkelig tror du får en "vitenskaplig begrunnelse" på slikt på amobil, så har du kommet til feil sted. Amobil har aldri lagt skjul på at det gjøres subjektive vurderinger, og det er tilfellet på den store majoriteten av anmeldelser.

 

AtW

Det er altså en subjektiv begrunnelse gjort av tech journalister som har mobiltelefoner som jobb. For mannen i gata så betyr det at amobils undersøkelse er omentrent like relevant som skriftstørrelsen i artikkelen.

 

Du står selvfølgelig fritt til å mene at det er irrelevant med subjektive vurderinger, men amboil har alltid gjort det, og de fleste anmeldersider også, jeg foreslår å lese ett annet sted om du misliker det.

 

AtW

 

Det kan gjøres objektive mål av skjermstørrelse også, feks med brukerundersøkelser med hundrevis av brukere. Men det er åpenbart at amobil ikke har gjort det, eller har instrumentering til å objektivt måle byggekvalitet. Eller at design-plusset de gir er objektivt målt. Uansett hvor mye du forsøker å bortforklare det, så er dette vurderinger som er gjort subjektivt, men det er visst ikke noe problem, kun når det foretas en subjektiv vurdering av skjermstørrelsen er det ett problem...

 

AtW

Etter min mening er å velge skjermstørrelse på nivå med å velge priskategori. Karakterene her på Amobil settes i forhold til hva som er forventet i priskategorien, ikke i forhold til toppmodellene. Så lenge skjermen ikke er urimelig liten i forhold til resten av telefonen, så ser jeg ikke skjermstørrelse på som noe det kan trekkes eller legges til på.

 

Så fint, du er enig med meg og amobil at skjermstørrelse er relevant for karakteren. Du er bare uenig i amobil i når en skjerm er urimelig liten.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder telefon til telefonkommunikasjon over NFC mener jeg å huske at android 4.1 (Jelly Bean) fikser disse problemene (ref. Android Beam).

 

Jeg har sagt mitt når det gjelder NFC, jeg trives godt med systemet og har stor tro på det. Neste iPhone versjon vil også få dette, men som jeg har nevnt tidligere er det et år Apples til neste lansering og til da vil vi ha sett en stor økning i tjenestetilbudet for NFC. Men det er vel ikke værre enn å stå i kø for å bla opp nye 6-7000kr. når den tid kommer...

 

Til den tid får dere bare "trolle" videre om temaet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I litt større miljøer der man har et litt mer seriøst forhold til sikkerhet og adgangskontoll er det vanlig å kreve at man bærer synlig ID/adgangskort med bilde. Ser egentlig for meg at det blir litt enklere med plastkortet da...

Prøver du å si at miljøer der man ikke har synlig ID eller adgangskort på seg til enhver tid har ett useriøst forhold til sikkerhet?

Nei.

Lenke til kommentar

Når det gjelder telefon til telefonkommunikasjon over NFC mener jeg å huske at android 4.1 (Jelly Bean) fikser disse problemene (ref. Android Beam).

 

Jeg har sagt mitt når det gjelder NFC, jeg trives godt med systemet og har stor tro på det. Neste iPhone versjon vil også få dette, men som jeg har nevnt tidligere er det et år Apples til neste lansering og til da vil vi ha sett en stor økning i tjenestetilbudet for NFC. Men det er vel ikke værre enn å stå i kø for å bla opp nye 6-7000kr. når den tid kommer...

 

Til den tid får dere bare "trolle" videre om temaet.

Så du innrømmer i det minste at det eksisterer problemer. Det er i alle fall et lite framskritt.

 

Fint at du har din tro. Jeg skal ikke ta fra deg den. Krystallkulen din kunne jeg derimot tenkt meg å låne. Jeg våger nemlig sjeldent å være så skråsikker om framtiden. Men her skal du få en spådom likevel: Jeg garanterer at jeg fortsatt vil kunne utføre mine betalinger i nærbutikken eller på pub i London med et bank-/Visakort også om 5 år. Jeg garanterer også at jeg om 5 år vil kunne låse meg inn og ut av min arbeidsplass, mitt hus og min bil uten en telefon som har NFC. Jeg garanterer også at e-mail fungerer like glimrende om 5 år, for overføring av kontaktinfo, bilder og whatever til andre. Så, kjøper jeg en iPhone 5 nå, kan jeg garantere at NFC ikke vil være avgjørende for når jeg bytter telefon.

 

Og da gir vi oss. Til å være selvbestaltet "ekspert" på emnet var det i grunnen lite du hadde å komme med. Anbefaler deg å lese deg litt opp på kompatibilitetsproblemene og hvordan det faktisk fungerer mellom telefoner. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart du vil kunne gjøre det du gjør i dag om fem år.På samme måte som de som ønsker reisesjekker kan få det idag. Men NFC gjør det lettere, det er enklere å sende noen en epost framfor å sende ett brev. Begge metoder fungerer greit for å sende informasjon, men epost er på mange måter bedre og enklere. På samme måte er NFC enklere framfor å bruke ett visakort.

 

At Iphone5 ikke har NFC betyr at de som har kjøpt den mister noen valgmuligheter i fremtiden. Det er greit det. Men å mangle NFC er ikke positiv ting, Det er kun negativt, særlig når konkurrentene har det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hei, våkne! Jeg trenger det ikke, og prioriterer helt andre ting

Du får det samme med andre tlf enn iPhone, bare billigere. Foruten de propritære særegenhetene til Apple, så er det vel ingenting iPhone kan gjøre, som andre ikke kan gjøre like bra. Så det å kaste bort ekstra penger bare for et merke, uten å få noe for det, er vel ikke prioritering, men sløsing.

Lenke til kommentar

Klart du vil kunne gjøre det du gjør i dag om fem år.På samme måte som de som ønsker reisesjekker kan få det idag. Men NFC gjør det lettere, det er enklere å sende noen en epost framfor å sende ett brev. Begge metoder fungerer greit for å sende informasjon, men epost er på mange måter bedre og enklere. På samme måte er NFC enklere framfor å bruke ett visakort.

At e-post ofte er enklere enn en metode som ble tatt i bruk for mange, mange århundrer siden er ikke noen bombe. Likevel får jeg snail-mail i postkassen utenfor nesten daglig. Det blir naturligvis noe helt annet, og atskillig mer relevant, å sammenligne ulike elektroniske kommunikasjonsmetoder. Da snakker vi ikke om lenger om dager i forhold til sekunder, vi snakker om sekunder mot sekunder.

Hvor mange sekunder bruker du på å plasser NFC-telefonen din inntil en terminal og verifisere med en kode på telefonskjermen, i forhold til hvor lang tid jeg bruker på å stikke plastkortet min inn i en terminal og taste en kode på et numerisktastatur? Min påstand er at jeg betaler for to liter melk og et brød minst like effektivt med plastkortet mitt. Ikke trenger jeg å bekymre meg over at det er nok strøm i kortet heller... ;)

 

At Iphone5 ikke har NFC betyr at de som har kjøpt den mister noen valgmuligheter i fremtiden. Det er greit det. Men å mangle NFC er ikke positiv ting, Det er kun negativt, særlig når konkurrentene har det.

 

Det er slik for de fleste av de elektroniske dingsene jeg kjøper, at når de er kjøpt har jeg gjort noen valg som gjør at jeg mister noen mer eller mindre hypotetiske valgmuligheter i framtiden. Så hva gjør man? Jo, man analyserer sine behov, setter seg inn i muligheter og konsekvenser som følger av ulike alternativ - før man kjøper - og velger ut fra det.

 

Apples filosofi, slik jeg kjenner dem, har alltid vært å inkludere teknologi fordi de ser nytte i den, for sluttbruker så vel som med hensyn til større strategier, ikke fordi "konkurrentene har det".

Det handler om timing, det handler om å kunne velge bort for ikke å overlesse produktene, det handler om å prioritere ulike egenskaper og teknologier i forhold til hverandre. Det handler at teknologi som skal kunne aksessere folks bankkontoer modnes tilstrekkelig til at den ikke utgjør en gedigen sikkerhetsrisiko. Det er fortsatt ganske langt igjen i så måte.

 

"Kjekt å ha" for noen er ofte ikke nok til at en teknologi blir en universell standard. Men vi får vel se, jeg utelukker ikke at NFC på ett eller annet tidspunkt blir utviklet til noe virkelig nyttig som faktisk kan gjøre hverdagen til folk flest vesentlig enklere eller bedre. Men nok en gang: det er fortsatt ganske langt igjen, og muligheten for fiasko er absolutt til stede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ Newton:

 

Må si meg enig i mye av det du sier, samtidig som jeg er litt uenig. Det går på det at Apple i dag har en unik posisjon i teknologiverdenen til å streamline ny teknologi. Den beste måten å sikre rask fremgang i mobil teknologi i dag er å implementere den i et Apple-produkt. På den måten kunne NFC hatt vesentlig raskere fremgang om iPhone 5 hadde hatt dette, fordi alle iPhone-eierne kunne tatt teknologien i bruk. Det ville også satt fokus på sikrere systemer siden iPhone er stjernen i mobil brukervennlighet.

 

Dette er også grunnen til at Apple kan ta i bruk det nye maps-systemet i sin telefon. Ingen andre produsenter i dag hadde sluppet unna med det i like stor grad som Apple vil gjøre. Samtidig fungerer det fordi den store mengden brukere av iPhone alene sørger for fremgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei, våkne! Jeg trenger det ikke, og prioriterer helt andre ting

Du får det samme med andre tlf enn iPhone, bare billigere. Foruten de propritære særegenhetene til Apple, så er det vel ingenting iPhone kan gjøre, som andre ikke kan gjøre like bra. Så det å kaste bort ekstra penger bare for et merke, uten å få noe for det, er vel ikke prioritering, men sløsing.

Ut fra din logikk trenger vi bare én type smarttelefoner, den absolutt billigste som lages. Apple, Nokia, HTC, Samsung og resten av røkla kan bare legge ned, for Huawei kan lager billigere drittelefoner som kan gjøre akkurat "det samme". Mangfold, valgmuligheter og konkurranse er noe dritt, i følge deg. Gratulerer, der dreit du skikkelig nedover leggen din, gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange sekunder bruker du på å plasser NFC-telefonen din inntil en terminal og verifisere med en kode på telefonskjermen, i forhold til hvor lang tid jeg bruker på å stikke plastkortet min inn i en terminal og taste en kode på et numerisktastatur? Min påstand er at jeg betaler for to liter melk og et brød minst like effektivt med plastkortet mitt. Ikke trenger jeg å bekymre meg over at det er nok strøm i kortet heller... ;)

 

Du har tydligvis missforstått hele greia her du. Dette handler ikke om hva som er raskest å gjøre i sekunder, men det handler om at man får mindre kort å drasse på bare for å ta et eksempel. Får jeg busskortet, bankortet og Coop medlemskortet inn på telefonen, så har jeg jo spart meg for mange kort og fått noe som er MYE lettere å bruke i det lange løp.

 

I følge din logikk, så synes du vel at det er bedre å drasse på pengemynter i pengboken over å ha det på et kort som du kan bruke over alt til å kjøpe med?

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Credibility: Du har rett, dersom Apple hadde hatt en killer-anvendelse for NFC, ferdig utviklet med brede tredjepartsavtaler og med et helt økosystem rundt, så kunne de dratt NFC over terskelen til suksess for framtiden. Hvem vet, Apple kan være i gang med noe stort på området, for alt vi vet...PassBook kan være en "trojaner" som forbereder markedet for noe mer om 2-3 år... ;)

 

Når det gjelder Apple Maps, så har Apple ikke sluppet lett unna. Det har vært en PR-katastrofe av sjeldne dimensjoner. Hvilket også illustrerer noen av de potensielle farene med en eventuell utrulling fra Apple av NFC-teknologi som er noe mindre enn fullstendig perfekt og komplett. Da snakker vi om en potensiell katastrofe med termonukleære proporsjoner.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Når det gjelder Apple Maps, så har Apple ikke sluppet lett unna. Det har vært en PR-katastrofe av sjeldne dimensjoner. Hvilket også illustrerer noen av de potensielle farene med en eventuell utrulling fra Apple av NFC-teknologi som er noe mindre enn fullstendig perfekt og komplett. Da snakker vi om en potensiell katastrofe med termonukleære proporsjoner.

 

Så med andre ord, så handler ikke Apple lengere om kvalitet, men om uferdige produkter som rushes ut bare for å henge med i utviklingen etter andre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tingen er dog at tredjepartene ofte tilpasser seg Apple, snarere enn andre veien. Apple kunne inkludert NFC uten å lage noen sak av det, og tredjepartsløsningene ville funnet sin vei på markedet innen rimelig tid. At iPhone venter et år, gjør at en betydelig del av teknologiløsningene venter et år.

 

Og Apple HAR sluppet lett unna. Det er vel ikke en stor del personer som ikke kjøper denne ene og alene på grunn av Maps? Hadde det for eksempel vært en HTC-modell som hadde kvittet seg med google-maps til fordel for noe dårligere og nytt, så hadde det fått større konsekvenser for salgsstatestikken.

Lenke til kommentar
Ut fra din logikk trenger vi bare én type smarttelefoner, den absolutt billigste som lages. Apple, Nokia, HTC, Samsung og resten av røkla kan bare legge ned, for Huawei kan lager billigere drittelefoner som kan gjøre akkurat "det samme". Mangfold, valgmuligheter og konkurranse er noe dritt, i følge deg. Gratulerer, der dreit du skikkelig nedover leggen din, gitt.

Nå dreit du vel deg selv ut ved å sammenligne 'dritt-telefoner' med iPhone(noe som var langt ifra det jeg snakket om, men vri ivei du). iPhone er (eller skal vi si, var) fra en produsent som satte kvalitet i sentrum. Nå er det slik at det fins telefoner med minst like god kvalitet OG til en billigere penge. Hvis man skal 'prioritere' noenting, så må det nesten være noe man prioriterer. Da bør altså dette være noe andre ikke har, eller den du velger er bedre på.

Er den ikke det og man kun går etter et merke, så er det sløsing, ikke prioritering.

 

For å tale for meg selv, så har jeg S2 og kommer ikke til å velge lignende neste gang. Da velger jeg en mindre og vannsikker - det er å prioritere etter behov.

 

Hva prioriterer du ved å velge iPhone og som du ikke får ved andre minst like gode tlf og til en billigere penge?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...