Gå til innhold

Vil melde meg ut av førstegangstjeneste


Webspire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ett fåtall personer som har TID til førstegangstjenesten. Men eg vil derimot påstå at så godt som alle har godt av det året.

 

Samtidig, dersom du går inn for det så vil det bli ett artig år som du kan se tilbake på med positive minner. Og går du inn for det motsatte så snakker vi fort om et veldig bortkastet år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Du kaster ikke bort tiden på førstegangstjeneste hvis du gjør en innsats for å gjøre noe kult.

2. Det heter verneplikt, det er dermed din plikt som nordmann, å forsvare av nasjonen vår.

3. Hvis du ikke vil, kan du si ifra om det på sesjonen, så tar de deg sansynligvis ikke inn.

 

Har alt vært på sesjon, og fått det utsatt til 2014 pga utdanning.

Vet jeg har verneplikt, men det er jo ganske mange der ute som har kjempe lyst til å verne, er det ikke bedre at forsvaret tar inn noen har faktisk har lyst til å være i forsvaret?

 

Sa på sesjonen at jeg ikke var interessert, men pga min fysiske form kom jeg inn uansett ..

Lenke til kommentar

Jo, det er bedre at folk som vil være der, er der. Men nå er det engang slik at vi har verneplikt, og det er rimelig tilfeldig hvem som skal inn og hvem som ikke skal inn. Og når du først skal inn, så er min anbefaling og gjøre det beste ut av det. Da kan du få noe ut av det. Det motsatte derimot, er 100% bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var også negativ til forsvaret, men så endte det med at jeg fant meg en stilling jeg likte og dro inn. Der trivdes jeg så godt at jeg nå jobber i forsvaret. Dette hadde jeg aldri trodd på forhånd. Selv om du ikke blir værende der, så anbefaler jeg uansett å ta det året! Du lærer ufattelig mye om samfunnet, å leve sammen med og tolerere andre menesker og ikke minst om deg selv.

 

Ikke for å virke arrogant, men min erfaring er at dem som er "anti-forsvaret" er blant dem som har godt av å dra inn et år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verneplikten eksisterer ikke i praksis lenger. Nekter du, slipper du, siden siviltjenesten er nedlagt.

 

Tenk deg virkelig om dog, tror ikke en eneste en i min eskadron i FGTJ angrer på at de gjennomførte, uansett hvor mye de hatet enkelte ganger. En opplevelse for livet.

 

Og hvis du bruker argumentet "buhu, jeg får utsatt utdanningen et år":

 

Er virkelig et år så vannvittig mye? Når du er gammel og grå er det nok liten forskjell på om du arbeidet fra du var f.eks 21år til 65 år, enn 22 år til 65 år.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg førstegangstjenesten var det beste året jeg har hatt, masse gode historier man kan dra frem, man treffer andre ifra militæret og man snakker sammen om alt pisst man gjorde etc. Men er det ikke bare å ringe vernepliktsverket og si du ikke har lyst å være i forsvaret, evt. på innryket si at du er veldig lite motivert og kmmer til å gjøre minst mulig. Det var en som til slutt bare ga f og ble dimmet på dagen da han begynte å gi fingern til offiserene etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verneplikten eksisterer ikke i praksis lenger. Nekter du, slipper du, siden siviltjenesten er nedlagt.

 

Holder det med at jeg ringer inn og sier jeg ikke har anledning til å verne? (prøvd dette, å det funka dårlig).

Det er svært viktig at jeg ikke får noen konsekvenser om jeg "nekter". Jeg vil ikke ha det oppført på navnet mitt at jeg ble innmeldt til førstegangstjeneste, men avslo.

Om jeg skal "nekte" ønsker jeg ikke at navnet mitt skal stå oppført i det hele tatt, akkurat som alle de som var på sesjon men ble ikke innmeldt.

Lenke til kommentar

Verneplikten eksisterer ikke i praksis lenger. Nekter du, slipper du, siden siviltjenesten er nedlagt.

 

Holder det med at jeg ringer inn og sier jeg ikke har anledning til å verne? (prøvd dette, å det funka dårlig).

Det er svært viktig at jeg ikke får noen konsekvenser om jeg "nekter". Jeg vil ikke ha det oppført på navnet mitt at jeg ble innmeldt til førstegangstjeneste, men avslo.

Om jeg skal "nekte" ønsker jeg ikke at navnet mitt skal stå oppført i det hele tatt, akkurat som alle de som var på sesjon men ble ikke innmeldt.

 

Sorry mac, negative konsekvenser får det uansett. Du har verne_plikt_. Om du bryter _plikten_ er det _ikke_ bra.

 

Fordelen er at alle disse negative ordene om deg legges i et arkivskap, og er kun tilgjengelig og for et fåtall mennesker. Så om du søker jobb i Siemens om 6 år, så er ikke det noe de kan undersøke.

Lenke til kommentar

Verneplikten eksisterer ikke i praksis lenger. Nekter du, slipper du, siden siviltjenesten er nedlagt.

 

Holder det med at jeg ringer inn og sier jeg ikke har anledning til å verne? (prøvd dette, å det funka dårlig).

Det er svært viktig at jeg ikke får noen konsekvenser om jeg "nekter". Jeg vil ikke ha det oppført på navnet mitt at jeg ble innmeldt til førstegangstjeneste, men avslo.

Om jeg skal "nekte" ønsker jeg ikke at navnet mitt skal stå oppført i det hele tatt, akkurat som alle de som var på sesjon men ble ikke innmeldt.

 

Jeg TROR det blir vanskelig å kontakte de allerede nå, og si at du kommer til å nekte. Tviler på at VPV har et godt nok IKT-system til å registrere dette.

 

Tror det som kommer til å fungere, er å bare vente på et eventuelt varsel om innkalling, for å så si at du nekter. Som sagt eksisterer ikke siviltjenesten lenger, og det er ikke grunnlag for noen straff eller registerering av navnet ditt.

 

Dette er hva jeg tror

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...