Gå til innhold

iOs 6 - Maps har ødelagt telefonen min!


WiSLE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste i en artikkel på Ars at 3.parts apper kan bruke kartsystemet. Dermed kan f.eks. ruter eller nobina lage apper hvor busstopp, reisetider, ruteinformasjon og reiseruter er integrert (dersom du bruker appen naturligvis).

Så selv om apple-kartene suger nå kan det kanskje se litt bedre ut om et års tid. (uten at det er noen unnskyldning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart... Min 4S funker selv uten Google maps. Merkelig fenomen.

 

(null)

Både på telefon og nettbrettet (Har Android telefon, og iPad), så er kart tjenesten noe av det vi bruker mest. Siden vi nylig har flyttet til ny by, har denne vist seg utrolig kjekk. Vi sjekker gjerne først på ipaden, også setter vi inn stedet på telefon og bruke gps i google-maps.

 

Selvfølgelig FUNGERER telefonen uten. Den FUNGERER uten skjerm også. Men hvorfor fjerne en praktisk funksjon som utrolig mange har god nytte av. Jeg lar være å oppdatere ipaden iallefall, siden jeg ikke vil miste google-maps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kan det se ut som Google ikke har giddet å sende inn noe Gmaps app til iOS for godkjenning en gang! Dette kommer fra en av Google sjefen selv, og det virker heller ikke som de har det spesielt travelt og sier de ikke har noen planer om å "dytte" Gmaps på Apple.

 

Så det kan se ut som iOS 6 brukerne ender opp med den avanserte "lage snarvei på skrivebordmetoden" for safari løsningen for å bruke Google maps en god stund framover, hehe

 

Dette rimer også godt med hva jeg hadde mistanke om tidligere i tråden, men som ingen gjorde nevneverdig notis av:

Stiller meg litt spørrende til hvor travelt Apple egentlig har det med å godkjenne Gmaps appen, for det ville jo i praksis være med på å svekke bruken og som en konsekvens av dette tilitten til Apple's egen maps løsning

 

http://blog.gsmarena...apping-mishaps/

 

gsmarena_002.jpg

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke et spørsmål om å svekke brukerens tillitt når denne allerede er oppbrukt. I USA og deler av Europa er kart en grov nedgradering, men viser i det minste halvbrukelig kart (riktignok er søk og POI helt elending). Men i markeder som Korea og Japan er kartene helt ubrukelige. Søk for eksempel opp "Seoul Station" eller "Shinjuku station", og sammenlign detaljrikdommen i kartene (eller den total fraværet av sådan i Apples versjon), og du ser hvordan kartene ikke en gang er nyttige for overfladisk bruk. Dette er markeder Apple har prioritert på andre områder (se Siri), og de kan neppe tillate at plattformen er uten brukbare kartløsninger (for Korea er riktignok Naver et alternativ, selv om denne er ubrukelig om man ikke leser 한글).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@inkognym: På den annen side er det ekstra hyggelig å kunne melde - med tanke på at det bor 1.4 milliarder mennesker i Kina - at Apple leverer bedre mobil-karttjenester enn det Google klarer i Kina... ;)

http://anthonydrende...-and-china.html

Spiller vel liten rolle da nesten ingen kinesere har råd til en iPhone uansett, Kina er det markedet Android har hatt og har størst vekst. Dette kan Apple skylde på seg selv for, for de har ikke produkter i flere pris segment. Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@inkognym: På den annen side er det ekstra hyggelig å kunne melde - med tanke på at det bor 1.4 milliarder mennesker i Kina - at Apple leverer bedre mobil-karttjenester enn det Google klarer i Kina... ;)

http://anthonydrende...-and-china.html

Spiller vel liten rolle da nesten ingen kinesere har råd til en iPhone uansett, Kina er det markedet Android har hatt og har størst vekst. Dette kan Apple skylde på seg selv for, for de har ikke produkter i flere pris segment.

Av en eller annen grunn så tror du at hele Kina er fattige?

 

Kina er ett av de viktigeste markedene til Apple, og mellomklassen vokser veldig fort der også. Anbefaler deg å lese litt nyheter utenom hva som skjer i norsk tabloidpresse.

 

http://news.yahoo.com/growth-chinese-middle-class-boosts-growth-internet-stocks-110054035.html

http://www.reuters.c...E83O0JZ20120425

 

En stor del av Android-telefonene i Kina bruker ikke Google sine tjenester, noe som gjør at Google ikke tjener noe på det. I Kina er heller ikke Google en så veldig populær tjeneste. Baidu har over 70% av markedet, og store deler av Google sine tjenester er sensurerte. Det er ikke uten grunn at Apple fra iOS 6 ikke lenger har Google som default søkemotor i Safari i Kina.

 

Det er heller ikke tvil om at Google er ganske redde for at Android-kloner som er strippet for Google sine tjenester (på samme måte Som Amazon Kindle) slår ann i Kina. Det er en av grunnene til at Google truet Acer til å ikke gi ut telefoner med Alibaba sin Aliyun platform.

Endret av HKS
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er vel TomTom sine kartdata som ligger til grunn, TomTom har vel innrømmet at de fort kan bruke over ett år på og endre selv de minste ting i sine kart etter at det har blitt meldt inn feil....... Ubrukelig.

 

Hos Google har jeg opplevd at de har brukt under en time fra jeg meldte inn manglende vegnavn til det var på plass.

Har ikke funnet noen av feilene det nevnes i min TomTom app. Brukt den jevnlig i over 2 år. Ellers får jeg kartdataoppdateringer stadig vekk samt at brukerne kan melde inn veiendringer etc. som blir oppdatert hele tiden.

 

Forøvrig flommes tråder som dette av usaklige innlegg.

 

For de som ikke var tålmodige nok til å vente på tilbakemeldinger på oppgradering så kan man nedgradere til iOS5.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja det kan man, hvorfor skal man ellers nevne det. Riktignok kan det oppstå problemer her som med alt annet. Leser jo omtrent daglig om folk som blir hårløse i Samsung tråder ift. ROMs hit og dit.

 

Forsåvidt oppgraderer jeg aldri hverken iOS, Windows, Linux, OSX, Android etc. uten å følge med på tilbakemeldinger en stund først. Og "merkelig nok" er det bugs og mangler i alle plattformer på store oppdateringer.

 

Google Maps har jeg brukt lite på mobilene da andre spesialiserte applikasjoner for formålet oftest gjør jobben vesentlig bedre. Google Maps leverer eks. hvite/tomme sider når man står midt i skogen uten internett eller telefondekning.

 

Ellers er det litt skummelt å se hvor avhengig mange har blitt samt fullstendig innelåst i googles plattformer. Det er da et stort paradoks å høre samme personer mene at man er innelåst og avhengig av Apples plattformer uten at de ser situasjonen de selv er i :).

 

Til syvende og sist er jeg ikke imponert av Apple Maps forløpig, selv om den har et stort potensiale fremover, men jeg hadde heller ikke forventet at den ville være "god nok" i første versjon. :) Personlig vil jeg se på "Apple Maps" som en Beta i lang tid fremover.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det overrasker ikke om Apple er bedre venner med Kina enn Google, for både kina og apple er lukkede systemer ;)

 

Kina har lang tradisjon med å sensurere og ekskludere google pga yttringsfriheten.

Nå er det ikke "Kina" men et børsnotert aksjeselskap Apple er "venner med" i denne sakens anledning, siden det er AutoNavi som hovedsaklig leverer kartgrunnlaget for Apple Maps i Kina.

 

Du mener at Google har lang tradisjon med å la seg sensurere av kineserne, antar jeg, for Google er slett ikke ekskludert fra Kina - de lar seg kue for en neve dollar, og leverer heller sensurerte søketjenester enn å stå opp for ytringsfriheten. Dessuten leverer de dårligere karttjenester enn andre, og har i det hele tatt problemer mot kinesiske konkurrenter som i noen tilfeller bruker de åpne delene av Android, men skreller bort Googles bindinger til sine egne tjenester.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du tror at jeg ikke har fått med meg at en del brukere sliter med downgrade så tar du jo feil. Tok det for gitt at du ville komme med et slikt opplagt svar ;). Hvorvidt en slik forutsigbarhet er positivt vet jeg nå ikke helt :hmm:. Veldig mange gjør ting feil og noen opplever feil selv om de gjør det "riktig".

 

Det samme man leser i android tråder rundt temaet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det overrasker ikke om Apple er bedre venner med Kina enn Google, for både kina og apple er lukkede systemer ;)

 

Kina har lang tradisjon med å sensurere og ekskludere google pga yttringsfriheten.

Nå er det ikke "Kina" men et børsnotert aksjeselskap Apple er "venner med" i denne sakens anledning, siden det er AutoNavi som hovedsaklig leverer kartgrunnlaget for Apple Maps i Kina.

 

Er ikke det tilfelelt for google maps også?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@inkognym: På den annen side er det ekstra hyggelig å kunne melde - med tanke på at det bor 1.4 milliarder mennesker i Kina - at Apple leverer bedre mobil-karttjenester enn det Google klarer i Kina... ;)

http://anthonydrende...-and-china.html

 

Er det noen som har sett noe mer detaljer rundt dette? Feks i hong kong ser google maps ut til å være mye bedre. FOrøvrig så ser jeg egentlig ikngen nevneverdig forskjell mellom de to screenshotsene i artikkelen heller, untatt at det er en visning med både latine tegn og kinesiske tegn på ios-versjonen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Brukt den jevnlig i over 2 år. Ellers får jeg kartdataoppdateringer stadig vekk samt at brukerne kan melde inn veiendringer etc. som blir oppdatert hele tiden.

 

ja, TomTom oppdaterer men de er utrolig trege og har i sine egne brukerforum innrømmet at de sliter seriøst med og få på plass kartendringer raskt nok, og bruke ett år på og få på plass veinavn etter at brukerne har rapportert feilen er lite imponerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...