Gå til innhold

iOs 6 - Maps har ødelagt telefonen min!


WiSLE

Anbefalte innlegg

Det overrasker ikke om Apple er bedre venner med Kina enn Google, for både kina og apple er lukkede systemer ;)

 

Kina har lang tradisjon med å sensurere og ekskludere google pga yttringsfriheten.

Nå er det ikke "Kina" men et børsnotert aksjeselskap Apple er "venner med" i denne sakens anledning, siden det er AutoNavi som hovedsaklig leverer kartgrunnlaget for Apple Maps i Kina.

 

Du mener at Google har lang tradisjon med å la seg sensurere av kineserne, antar jeg, for Google er slett ikke ekskludert fra Kina - de lar seg kue for en neve dollar, og leverer heller sensurerte søketjenester enn å stå opp for ytringsfriheten. Dessuten leverer de dårligere karttjenester enn andre, og har i det hele tatt problemer mot kinesiske konkurrenter som i noen tilfeller bruker de åpne delene av Android, men skreller bort Googles bindinger til sine egne tjenester.

AutoNavi leverer da både til Google & Apple sine kart over Kina, og google "lar" seg vel ikke sensurere av Kina ... det er vel ikke som om de har noe valg?

 

http://www.aftenposten.no/digital/Google-lurer-sensuren-i-Kina--6842421.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Google reportedly didn't expect Apple to ditch their maps so soon, still months away from releasing new app

http://www.imore.com...leasing-new-app

Though, frankly, if Google only figured out Apple was rolling their own mapping solution when it was announced at WWDC, they're clearly reading the wrong blogs... The moment Apple bought its first mapping company, PlaceBase back in July of 2009 alarm bells should have been going off for Google -- giant, neon alarm bells -- and they should have immediately begun a skunkworks project to have a standalone iOS app ready and waiting for just such a turn of events. Seriously, it's like watching someone wind up a punch with cartoon-like exaggeration and not even preparing to counterpunch until knuckle starts denting jaw.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at mye av forbedringene som Apple planlegger er delvis avhengige av at folk begynner å bruke tjenesten, omtrent som det var da Google satte i gang. Men herregud så overdrevet dette virker, jeg har null tro på at den gjennomsnittlige mobil-kunden vil legge noe særlig merke til dette når det har gått noen måneder og Apple har fått oppdatert hele greia.

Endret av Solaar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi iOS 6 ble lansert? iOS 6 uten nye kart hadde vært en ganske bedrøvelig oppdatering, og da tror jeg diskusjonen hadde vært "Apple er ikke nytenkende og innovative nok, buhu".

 

Jeg tror ikke det er så enkelt. Ingen hadde brydd seg nevneverdig om de bare hadde videreført den gamle kart-appen.

Det ligger nok noe annet, mer alvorlig bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Solaar trekker også frem et veldig godt poeng. Det kan godt hende at det er flere bakenforliggende grunner - kanskje de planlegger iOS 7 på nyåret 2014, og det ville skapt problemer med Google Maps? Eller kanskje de ville ha litt tid å gå på? Eller kanskje de mente det var en bedre strategi for å få best mulige kart. Det er umulig å peke på de faktiske grunnene med mindre man sitter med innsideinformasjon, så alt blir bare spekulasjoner.

 

Personlig tror jeg det er en kombinasjon av å gjøre iOS 6 attraktivt, sikre seg en stor brukermasse umiddelbart fordi et fullgodt alternativ ikke er tilgjengelig og en maktdemonstrasjon mot Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@inkognym: På den annen side er det ekstra hyggelig å kunne melde - med tanke på at det bor 1.4 milliarder mennesker i Kina - at Apple leverer bedre mobil-karttjenester enn det Google klarer i Kina... ;)

http://anthonydrende...-and-china.html

Rent bortsatt fra han som kom med den sammenligningen ikke hadde fått med seg at Google satt på samme data (AutoNavi), og har begynt å backtracke men plutselig funnet det nødvendig å trekke inn subjektivitet. Oops.

 

Dessuten fungerer det på denne måten: er man i Kina får man tålelige kart fra Autonavi for Kina, og elendige kart for resten av verden (og ingen satelittbilder). Lykke til med å planlegge e.g. en ferietur. Om man er utenfor Kina får man elendige kart for resten av verden, samt enda verre kart for Kina. Lykke til med å planlegge en tur til Kina med Apple maps.

 

Google har ingen slike problemer, og har fortsatt AutoNavi-data (søk opp et sted i Kina på maps.google.com, og sjekk ut fotnoten på kartet nede til høyre).

 

1803lelqrhtkzjpg.jpg

Endret av inkognym
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent bortsatt fra han som kom med den sammenligningen ikke hadde fått med seg at Google satt på samme data (AutoNavi), og har begynt å backtracke men plutselig funnet det nødvendig å trekke inn subjektivitet. Oops.

Så du sier at Apple lager bedre kart ut fra det samme grunnlaget. Ja, det er jo interessant.

At Apples kart i Kina er bedre enn Googles kart virker ikke mer subjektivt på meg enn alle sammenligningene fra andre steder i verden som er lagt ut på nettet.

 

Dessuten fungerer det på denne måten: er man i Kina får man tålelige kart fra Autonavi for Kina, og elendige kart for resten av verden (og ingen satelittbilder). Lykke til med å planlegge e.g. en ferietur. Om man er utenfor Kina får man elendige kart for resten av verden, samt enda verre kart for Kina. Lykke til med å planlegge en tur til Kina med Apple maps.

 

Google har ingen slike problemer, og har fortsatt AutoNavi-data (søk opp et sted i Kina på maps.google.com, og sjekk ut fotnoten på kartet nede til høyre).

Nå vet ikke jeg hvordan du vanligvis planlegger ferieturer til fjerne reisemål, men for min del bruker jeg mange slags kilder, der reisehåndbøker er klart viktigst. Google Maps er noe som stort sett kun brukes for å lokalisere aktuelle hotell, og da i nettleseren på min Mac - er liksom greit med litt skjermareal for oversiktens del. Planlegger aldri ferier på eller med mobiltelefonen min. Når jeg er ute og reiser bruker jeg stort sett papirkart og egne skreddersydde iPhone-apps med kart og annen info for storbyer, da det fort blir veldig dyrt med f.eks Google Maps og datatrafikk på telefonen.

 

Nei, Google har ingen slike "problemer" for Google viser deg like elendige kart for Kina uansett hvor du selv måtte befinne deg i verden. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent bortsatt fra han som kom med den sammenligningen ikke hadde fått med seg at Google satt på samme data (AutoNavi), og har begynt å backtracke men plutselig funnet det nødvendig å trekke inn subjektivitet. Oops.

Så du sier at Apple lager bedre kart ut fra det samme grunnlaget. Ja, det er jo interessant.

At Apples kart i Kina er bedre enn Googles kart virker ikke mer subjektivt på meg enn alle sammenligningene fra andre steder i verden som er lagt ut på nettet.

 

 

Ok, konkret hva mener du mangler på google maps kart kontra IoS-maps i kina da? Saken du lenker til ha eksakt de samme veien og terrengformasjonene på kartet (untatt at google maps-kartet av uforståelige grunner er zoomet mer inn, så det ser mindre detaljrikt ut). Kanskje er googles kart dårligere i kina, hva vet jeg, men det hadde jo vært fint å få noe konkret å knage på.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du sier at Apple lager bedre kart ut fra det samme grunnlaget. Ja, det er jo interessant.

At Apples kart i Kina er bedre enn Googles kart virker ikke mer subjektivt på meg enn alle sammenligningene fra andre steder i verden som er lagt ut på nettet.

Rent bortsett fra at det er én blogger som har skrevet at han mener Apple maps er bedre enn Google i Kina, og tusener og et uttall medier som har påpekt hvor elendige Apples kart er så å si overalt. Grunnlaget for Apples og Googles kart er de samme, og forskjellene er derfor små (bloggeren skriver om bilingual tekst, sikkert nyttig for ham men ikke like viktig lokalt). Uansett er Baidu bedre enn begge.

 

Se på screenshot som bloggeren viser frem. Sammenlign de små forskjellene, med f.eks. forskjellene under (rett nok har Apple litt problemer med å finne både Seoul Station, samt å markere en elv som renner igjennom byen).

 

Kartforskjellene i Kina er detaljer. Kartforskjellene andre steder er enorme, og i soleklar favør til Google Maps.

 

mA181.jpg

 

Vuj5f.jpg

 

Veeu8.jpg

 

Ksfmc.jpg

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Veldig mange gjør ting feil og noen opplever feil selv om de gjør det "riktig".

 

Det er derfor jeg synes din 'man kan jo bare nedgradere'-svar var utrolig arrogant. For mange er det nemlig ikke mulig, og det er jo der problemet ligger; 99% av dem som klager høylytt over at Maps ikke lenger fungerer som det skal for dem hadde jo vært overlykkelige hvis de bare kunne trykket på noen knapper og vært tilbake på forrige versjon.

Lenke til kommentar

Ok, konkret hva mener du mangler på google maps kart kontra IoS-maps i kina da? Saken du lenker til ha eksakt de samme veien og terrengformasjonene på kartet (untatt at google maps-kartet av uforståelige grunner er zoomet mer inn, så det ser mindre detaljrikt ut). Kanskje er googles kart dårligere i kina, hva vet jeg, men det hadde jo vært fint å få noe konkret å knage på.

 

Det står egentlig ganske klart i artikkelen, hvordan en som faktisk er bosatt i Kina opplever forskjellene, og at det f.eks kan være en stor fordel med tospråklighet i kartene. Som eksempelet viser er Apple Maps rikere på informasjon, og som reisende i Kina ville man f.eks lettere kunne ta ut kontanter, finne et sted å spise eller et sted å handle med Apple Maps, ser det ut til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at det er én blogger som har skrevet at han mener Apple maps er bedre enn Google i Kina, og tusener og et uttall medier som har påpekt hvor elendige Apples kart er så å si overalt. Grunnlaget for Apples og Googles kart er de samme, og forskjellene er derfor små (bloggeren skriver om bilingual tekst, sikkert nyttig for ham men ikke like viktig lokalt). Uansett er Baidu bedre enn begge.

Nå var egentlig poenget med å bringe Kina på bane at situasjonen ikke er den samme over alt. Det blir mye ensidig sortmaling i media, mens bildet egentlig er mye mer nyansert.

 

Se på screenshot som bloggeren viser frem. Sammenlign de små forskjellene, med f.eks. forskjellene under (rett nok har Apple litt problemer med å finne både Seoul Station, samt å markere en elv som renner igjennom byen).

Så vidt jeg ser er Seoul Station helt korrekt plassert i Apples kart, selv om det mangler en del detaljer i kartet, men Han-elven kunne godt ha fått en mer passende farge, det er jeg enig i. ;)

 

Kartforskjellene i Kina er detaljer. Kartforskjellene andre steder er enorme, og i soleklar favør til Google Maps.

Ingen bestrider at Google Maps totalt sett har et mye bedre datagrunnlag pr i dag. Likevel har Apple Maps tross alt fått en ny app som i seg selv er meget bra og gir nye muligheter (bl.a turn-by-turn navigering), og har et teknisk grunnlag med et stort potensiale - bare Apple får ryddet opp og komplettert datagrunnlaget. De har en kjempejobb foran seg, javisst, men Apple har råd til å sette enorme ressurser inn på å fikse dette, og har egentlig ikke råd til å la det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig mange gjør ting feil og noen opplever feil selv om de gjør det "riktig".

 

Det er derfor jeg synes din 'man kan jo bare nedgradere'-svar var utrolig arrogant. For mange er det nemlig ikke mulig, og det er jo der problemet ligger; 99% av dem som klager høylytt over at Maps ikke lenger fungerer som det skal for dem hadde jo vært overlykkelige hvis de bare kunne trykket på noen knapper og vært tilbake på forrige versjon.

Disse tallene "tusenvis" og "99%" du kaster rundt deg virker mildt sagt grepet ut av lufta. Har du selv forsøkt, hvilken iPhone har du og synes du det hemmer en stor del av telefonen? Har du oppsøkt Apple Support for hjelp med problemet?

 

For meg ville uansett ikke Apple Maps mangler i første versjon vært en årsak til at jeg forsøkte å nedgradere, da måtte det vært vesentlig større bugs som ikke ble fikset innen rimelig tid. Jeg tviler på at dette plager majoriteten av iPhone brukere særlig mye i den daglige bruke av enheten og er nok mer en fanesak for oposisjonen som det alltid er med mangler fra Apple. Det samme som det ble med antennagate, nærsensoren osv. på iP4 som jeg forøvrig aldri opplevde som et problem.

 

Det ble oppgradert over 100 millioner enheter det første døgnet, ergo om det så skulle være noen tusen som synes Apple Maps ødelegger hele produktet i den grad det vektlegges i denne tråden, hvor mange prosent misfornøyde brukere utgjør det? :)

 

På over 2 år har jeg brukt Google Maps kun et lite titalls ganger på mobilen rett og slett fordi andre spesialiserte apps og produkter leverer tjenester vesentlig bedre ift. bruksområdet, dermed er ikke en "Maps" applikasjon med noen bugs et stort savn for min del.

 

Edit:

Ellers burde jo "erfarne" smarttelefon brukere (som har kjørt et par oppdateringer gjennom noen år) ha klart å få med seg til nå at når man oppgraderer så er det en risiko for a) bugs og b) det kan bli vanskelig/umulig å nedgradere hvis behov. Ergo c) jeg venter på tilbakemeldinger. Hvis ikke har man jo villig tatt risikoen det alltid er å oppgradere og må leve med bugs til de blir løst.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser er Seoul Station helt korrekt plassert i Apples kart, selv om det mangler en del detaljer i kartet, men Han-elven kunne godt ha fått en mer passende farge, det er jeg enig i. ;)

Apple finner Seoul Station. Den finner også 8 andre steder på det søket. Lykke til om du ikke er kjent i Seoul.

 

Ingen bestrider at Google Maps totalt sett har et mye bedre datagrunnlag pr i dag. Likevel har Apple Maps tross alt fått en ny app som i seg selv er meget bra og gir nye muligheter (bl.a turn-by-turn navigering), og har et teknisk grunnlag med et stort potensiale - bare Apple får ryddet opp og komplettert datagrunnlaget. De har en kjempejobb foran seg, javisst, men Apple har råd til å sette enorme ressurser inn på å fikse dette, og har egentlig ikke råd til å la det være.

Kart er ubrukelige uten rådata. Om det var snakk om softwarebugs så kunne man korrigert det i løpet av en overkommelig tid. Når den globale kartdekningen er pill råtten må man antakeligvis bruke år på å nærme seg Googles dekning. Dette er ikke gjort i en håndvending.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, konkret hva mener du mangler på google maps kart kontra IoS-maps i kina da? Saken du lenker til ha eksakt de samme veien og terrengformasjonene på kartet (untatt at google maps-kartet av uforståelige grunner er zoomet mer inn, så det ser mindre detaljrikt ut). Kanskje er googles kart dårligere i kina, hva vet jeg, men det hadde jo vært fint å få noe konkret å knage på.

 

Det står egentlig ganske klart i artikkelen, hvordan en som faktisk er bosatt i Kina opplever forskjellene, og at det f.eks kan være en stor fordel med tospråklighet i kartene. Som eksempelet viser er Apple Maps rikere på informasjon, og som reisende i Kina ville man f.eks lettere kunne ta ut kontanter, finne et sted å spise eller et sted å handle med Apple Maps, ser det ut til.

 

Artikkelen har lav troverdighet, dette er noen utklipp fra artikkelen:

but for a large, large number of people, iOS 6 Maps has been a huge improvement over Google Maps. I'm talking about those of us who live in China (you know, the place with 1.3+ billion people and the second-largest economy in the world). Google Maps was always pretty terrible here. In the big cities and tourist centers, it was passable. Once you left China's large metropolises, however, you were pretty much on your own. You could usually see expressways, highways, and even a lot of smaller roads, but there were very, very few shops, restaurants, banks, ATMs, etc. listed. That has changed with iOS 6. Apple has chosen AutoNavi to provide map services within China. That was a smart move, because AutoNavi is a local Chinese company that provides very detailed maps of China
Han sier google maps er terrible, og at IOS er "very detailed", når om man går på google maps for stedet for se eksakt de samme veiene, og alle de samme POIs som er på apple sin variant (ikke alle av de er vist på hans screenshot av en eller annen grunn, noen rare innstillinger kanskje). Synes du virkelig hans fremstilling er særlig ærlig basert på den informasjonen? Det synes ikke jeg. Det er derfor jeg spør deg hva du mener, fordi vedkommende er ikke spesielt til å stole på som sannhetsvitne.Og greit nok, det kan sikkert være nyttig å ha engelsk og kinesisk på skjermen samtidig, istedet for en toggle som det er på google maps. At det er grunnlag for å si at de leverer "bedre kartjenester i kina" er jeg dog rimelig skeptisk til. Spesielt iogmed at man allerede har sett eksempler på dårligere detaljgrad, i feks hong kong.AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er generelt vanskelig å finne omtaler som ikke er biased på dette området, i alle retninger :)

 

Men for å gå over til noe konkret. Jeg er ikke så veldig opptatt av hva som skjer i Kina når jeg skal bruke produktet i nærområdene av jobb og hjem.

 

Her om dagen brukte jeg google maps for å gi den en sjangse fremfor TomTom og slikt som jeg oftest benytter. Det var en ekstrem kø situasjon i Lillestrøm hvor jeg ikke husket alle omkjøringsmuligheter som jeg vet fantes og hadde en avtale jeg skulle rekke.

 

Jeg hev opp "google maps navigation" i håp om å få et raskt overblikk og endte opp med å kjøre inn i uskiltede blindveier og feil et par ganger hvis jeg forsøkte å følge forslagene. Den foreslo også å sende meg et sted hvor veien har vært stengt i over et halvt år. Kjørte jeg på frihånd gikk det bedre og jeg hadde nok spart en del tid, samt rukket avtalen uten forsinkelse om jeg heller startet TomTom.

 

Neste gang blir det TomTom igjen.

 

EDIT:

Når jeg leser omtaler av GMN i etterkant så stemmer jo det med min erfaring fra tidligere i uken.

Ulemper

Ikke mulig å laste ned kartover hele land, det egner seg ikke til bruk i utlandet. Velger noen snodige ruter.

Men løsningen er ikke uten ulemper. At det er gratis er nemlig en sannhet med modifikasjoner. Google Maps Navigation laster ned kartdata fra internett, og vil dermed koste penger i form av datatrafikk. Dersom du har fastpris på data i ditt mobilabonnement er ikke dette noe stort problem, men så snart du beveger deg i utlandet er dette en voldsom utgift.

Samme som jeg også opplevde når jeg for et halvt år siden ville se på Google Maps hvor i marka jeg befant meg, siden det hadde vært morro å se på et "moderne kartprodukt", men det var umulig.

 

Mulig det er et "godt" produkt, men ubrukelig i mange situasjoner. Det er jo litt skremmende for et selskap som har holdt på i så mange år med så mye ressurser på akkurat kartproduktet sitt. Mye "fancy pantsy" men svikter på helt grunnleggende ting.

 

May 17. 2012

Iran may sue Google for failing to mark that limb of the Arabian Sea by Iran and the Arabian peninsula as the "Persian Gulf" AP reports

 

Next On Google Maps: Offline Navigation, Street Views From The Grand Canyon

 

By Nidhi Subbaraman

June 6, 2012

 

Google Maps, the enormously popular mapping service with 1 billion monthly active users, showed off its latest advances today. The announcements, while impressive, seem to be an evasive maneuver ahead of next week's World Wide Developer Conference, in which Apple is expected to announce that it will drop Google Maps from its mobile operating system.

Brian McClendon, vice president for engineering, declined to tackle those rumors head-on, saying only, "We would like to get all services on all platforms."

 

Offline Maps

The most exciting news from the event is that the data-hungry mobile Maps app will now work offline. The Google Maps team is making downloadable versions of their maps that can be stored on mobile devices (but Android will get it first). Together with the compass feature on the smartphone, you can navigate a city without being connected to a 3G network.

"This provides you with familiar Google maps whether or not you have an internet connection," said Google product manager Rita Chen. Google expects these maps to be most useful for people without data plans and for those traveling outside their usual coverage area, as on international trips.

Skremmende at dette i overskriften har tatt Google så lang tid? Overlegent produkt? :hm: Jeg håper virkelig brukerne har høyere standarder.

 

 

 

 

Jo lengre denne tråden blir jo mer skeptisk blir jeg til opprinnelsen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...