Gå til innhold

iOs 6 - Maps har ødelagt telefonen min!


WiSLE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva lever Google av?

Opperativsystemet Android &--#60;3

Android er gratis og er kun for å genererer trafikk gjennom google sine tjenester.

 

Google tjener (eller tjente værtfall tidligere) mere på iPhone brukere enn på Android brukere.

 

 

Men uansett, en Google Maps app er klar for iOS6, og blir tilgjengelig igjen så fort Apple godkjenner den. Tipper Apple vil rette mange feil i karttjenesten sin fortløpende, så vil den nok virke skikkelig ettervært, og sikkert bedre på en del av iPhone sine funksjoner enn google maps på iPhone, da den vil bli mere intigrert med OS-et.

Endret av Donnybrook
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag mener jeg det ikke finnes (gode) alternativer til Youtube og Google Maps. Det vi nå sitter med av kart i iOS 6 er en dårlig løsning sammenlignet med det Google tilbyr. Jeg syntes nesten ikke det er diskutabelt en gang.

 

Google har så mye ressurser og brukere på sin søketjeneste at sjansen for at Apple skal komme opp på Google sitt nivå med kart, er liten. Dette er bare politikk fra Apple sin side og brukerne sitter igjen med kuken i hånda.

Vel.

 

Til mitt bruk er faktisk nye mapsene bedre. Jeg bruker bare maps på tlf til turn by turn, og der har ting vært strålende her jeg bor (Stavanger). Dog noterer jeg at apple sin maps ikke fungerer like bra til andre ting.

Fungerte ikke så bra for meg i Stavanger i dag tidlig. Skulle innom Ytre Eiganesveien 17 (finner den helt fint på Google Maps, og det er adressen som står på Kiwi.no - så den skulle eksistert). Nye Maps klarer ikke å finne den i det hele tatt!

Et søk på Ytre Eiganesvei gir et borettslag i Løkkeveien, så det er heller ikke spesielt nyttig.

 

Det ser fint ut med de nye kartene, men jeg håper virkelig de får fikset adresser - jeg driter i om 3D-kartene er litt stygge iblant, men at den mangler gateadresser er et stort ankepunkt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som Google har sendt inn en app til godkjenning: http://www.macrumors...s-app-to-apple/

 

Apple får kjappe seg så ikke for mye skade skjer.

Stiller meg litt spørrende til hvor travelt Apple egentlig har det med å godkjenne Gmaps appen, for det ville jo i praksis være med på å svekke bruken og som en konsekvens av dette tilitten til Apple's egen maps løsning ;) Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Der har man litt av problemet når man benytter et lukket system :\

 

Ikke for å dra tråden for langt vekk fra emnet, men det er vel ikke Apples feil hvis Google ikke tilbyr en kart-applikasjon for iOS?

 

Ja, Googles kart er bedre enn Apples nåværende kart, men det er ingen overraskelse at Apple ikke lenger ønsker å samarbeide så tett med Google. Jeg for min del ønsker Apples kart velkommen, og satser på at de blir bedre etterhvert (selv om de er gode nok for mitt bruk i mitt område).

Nei, for ingenting er jo Apple sin feil... i dine øyne i hvert fall :) Du sier jo selv at det er Apple som ikke ønsker å samarbeide med Google, så da finner de på sin egen, mye dårligere løsning.

 

Men ikke fortvil, Runar. Snart finner nok Apple opp et søksmål som de håper at en eller annen dommer et eller annet sted i verden skal kunne bruke til å stoppe Google Maps. Og da blir alle stuck med Apple maps... jippi!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, for ingenting er jo Apple sin feil... i dine øyne i hvert fall :) Du sier jo selv at det er Apple som ikke ønsker å samarbeide med Google, så da finner de på sin egen, mye dårligere løsning.

 

Hvor sier jeg at ingenting er Apples feil? Det er Apples feil at de nye kartene inneholder for mye uriktig informasjon, men det er ikke Apples feil hvis Google ikke ønsker å tilby en egen Google Maps-app til iOS (noe som dog er lite sannsynlig).

 

Det må gå an å si noe annet enn negative ting om de nye kartene uten å bli beskyldt for å forsvare alt Apple gjør, uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der har man litt av problemet når man benytter et lukket system :\

 

Ikke for å dra tråden for langt vekk fra emnet, men det er vel ikke Apples feil hvis Google ikke tilbyr en kart-applikasjon for iOS?

 

Ja, Googles kart er bedre enn Apples nåværende kart, men det er ingen overraskelse at Apple ikke lenger ønsker å samarbeide så tett med Google. Jeg for min del ønsker Apples kart velkommen, og satser på at de blir bedre etterhvert (selv om de er gode nok for mitt bruk i mitt område).

Du ønsker alltid Apples tjenester velkomne, kan du utdype hva som er fordelen med Apple Maps kontra Google Maps i Norge?

Lenke til kommentar
Det er ikke fikset enda, så det at gatenavnene du etterlyste ble lagt til innen en time tror jeg bare var tilfeldig..

 

Lurer på om Steve Jobs hadde vært tilfreds med denne kart-app'en, eller om den nye sjefen er så desperat etter å utrette noe at han har sluppet et undermåls produkt.. :-P

 

Nå har jeg rettet mye feil i Google maps og de er svært kjappe, norske veier ligger inne i vegdatabasen til vegvesenet så det tar ikke lang tid og sjekke og rette, at landegrenser tar lengre tid er kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar

Du ønsker alltid Apples tjenester velkomne, kan du utdype hva som er fordelen med Apple Maps kontra Google Maps i Norge?

 

Forbrukerne merker ikke så mye (med unntak av nå, når kartene for mange er ubrukelige), men kart er en så stor del av hverdagen at Apple ikke lenger kunne stå på sidelinjen og se de andre store aktørene kjøre på med egne kart. Kart på mobiltelefonen er hvor den fysiske hverdagen møter det digitale, og Apple ønsker å tilby en «full pakke» til sine brukere, og da må de ha egne kart. Både Microsoft og Nokia, som kjøpte NAVTEQ i 2008, bruker forøvrig egne kart i sine produkter.

 

Et annet punkt er at Apple og Google er bitre konkurrenter. Apple innså at de ikke kunne la konkurrenten kontrollere en så viktig del av iOS som kartene. Mange mener Apple burde ha ventet til kartene var bedre, men den absolutt beste (og kanskje eneste) måten å gjøre kart bedre på er å få en stor gruppe mennesker til å bruke de i praksis. Vi finner feil raskere enn et lite team med utviklere. Dessuten er kart en enorm oppgave, og det er urealistisk å forvente at Apple lanserer kart som slår Googles sju år med utvikling og 7 000 dedikerte ansatte.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: For øyeblikket får forbrukeren ingen fordeler ved å bruke Apples kart over Googles. Google Maps er best, og kommer til å forbli best en god stund fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet punkt er at Apple og Google er bitre konkurrenter. Apple innså at de ikke kunne la konkurrenten kontrollere en så viktig del av iOS som kartene. Mange mener Apple burde ha ventet til kartene var bedre, men den absolutt beste (og kanskje eneste) måten å gjøre kart bedre på er å få en stor gruppe mennesker til å bruke de i praksis. Vi finner feil raskere enn et lite team med utviklere. Dessuten er kart en enorm oppgave, og det er urealistisk å forvente at Apple lanserer kart som slår Googles sju år med utvikling og 7 000 dedikerte ansatte.

 

Jo, men hvorfor kjøpte de ikke inn dataene til TomTom?

Selv synes jeg ikke de er verdens beste men i forhold til hva som vises her er de gull, vil tro Openstreetmap også ville hvert langt bedre enn dette.

 

Men hvis det er så at de logger posisjoneringen til brukerne av navigasjonen så kan jo tanken være og prøve og bygge opp sitt eget datasett over litt tid.

 

Eventuellt så kan de finne ut hvor behovet er størst og begynne forbedringen der.

 

Her i landet er jo alt av data tilgjengelig fra kartverket så det burde være overkommelig for ett firma med såpass romslig lommebok som Apple,

Kan jo være så enkelt at Apple vil bygge opp hele løsningen selv og funnet ut at ting tar tid, kjøper man dataene fra kartverket burde det ikke ta særlig lang tid før det norske kartet er tilnærmet 100% på veier og adresser.

Lenke til kommentar

Det som blir spennende for mange er jo hvordan POI-databasen til Apple kommer til og bli, hvor dyrt kommer det til og bli for de som vil komme med på kartet?

Google lever jo av at folk finner ting, Apple vil nok antagelig ha en helt annen tilnærming til dette, kan bli dyrt for den lokale hamburgersjappa hvis de vil på kartet til Apple.

Lenke til kommentar

Jo, men hvorfor kjøpte de ikke inn dataene til TomTom?

Selv synes jeg ikke de er verdens beste men i forhold til hva som vises her er de gull, vil tro Openstreetmap også ville hvert langt bedre enn dette.

 

Jeg vet ikke. Det er veldig lett å i ettertid si «hvorfor gjorde dere ikke bare sånn og sånn?», men det ligger nok mer bak som vi forbrukere ikke kjenner til. Apple burde kanskje ha samarbeidet med andre aktører som de du nevner?

 

 

Her i landet er jo alt av data tilgjengelig fra kartverket så det burde være overkommelig for ett firma med såpass romslig lommebok som Apple,

Kan jo være så enkelt at Apple vil bygge opp hele løsningen selv og funnet ut at ting tar tid, kjøper man dataene fra kartverket burde det ikke ta særlig lang tid før det norske kartet er tilnærmet 100% på veier og adresser.

 

Husk at Norge er et lite marked for Apple. Selv om mye informasjon som kunne ha hjulpet er tilgjengelig her i landet, er det USA (og enkelte andre land) som er hovedmarkedet, ihvertfall i starten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men hvorfor kjøpte de ikke inn dataene til TomTom?

Selv synes jeg ikke de er verdens beste men i forhold til hva som vises her er de gull, vil tro Openstreetmap også ville hvert langt bedre enn dette.

Nå er TomTom den fremste samarbeidspartneren til Apple for kartdata til Apple Maps. Jeg vil også tro at det brukes data fra OpenStreetMap, i alle fall har kartdata derfra lenge vært brukt i f.eks kartene for geotagging i iPhoto. I tillegg hentes naturligvis data fra et utall andre kilder. Digitale kart og GIS er kompliserte greier når man skal sy sammen informasjon som gjelder så og si alle landområder på planeten.

 

tomtomfull2.jpg

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når var det egentlig lov å bruker kunder som beta testere..

Så vidt jeg vet finnes det ingen lover mot å gi ut et et mangelfult/uferdig produkt, men hvis det gjør det så vil jeg også slengt inn Windows Vista på lista over "betaprogrammer".

Vi har jo forbrukerkjøpsloven da, har produktet mangler og feil, har man krav på reparesjon. Altså for fysiske varer. Jeg kjønner ikke i det hele tatt hvorfor vi ikke får lignende lover elektroniske tjenester.. Det må da finnes visse grenser her i verden da. Det er som å selge en bil uten ratt, og deretter be kunden være tålmodig, siden rattet kommer i posten senere om noen uker... Hvor sykt lite har folk blitt kritiske til disse produsentene. "Nei men, det blir fikset om noen uker det, ingenting funker perfekt fra dag en", Det er ikke til å forstå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...