Gå til innhold

Anmeldelse: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en liten kattelignende rase
Aaaand I'm out.
Dette var en dårlig beskrivelse av asurarasen syns jeg.Små hyperintelligente arrogante (yngre) Yoda'er vil være mer treffende. En asuran warrior med tohåndssverd har noe av de mest akrobatiske animasjonssettene jeg har sett fra spillfigurer. Hele animasjonssettet til den rasen er kvalitetsgreier.Edit: Katterasen i spillet heter Charr og ga meg kraftige Isengard-vibber; en 'monsterrase' som mer eller mindre fronter den industrielle revolusjonen i GW2-universet.

 

Vil si at Charr minner mer om en okse enn en katt.

Lenke til kommentar

(...)

Ser også at spillet har fått litt kritikk for at det blir for mye aoe. Noen som har kommentarer på dette?

 

Regner med at det er snakk om i WvW, der er aoe et problem da det gjør for mye skade når man har et par aoe klasser som bombarderer(spesielt hvis de er buffa) og selv en hundre prosent defansivt specca char kan ikke overleve å komme seg nær de som kaster, det gjør også beleiringsvåpen som arrow cart og catapult veldig redundante da det er gratis å kaste spells.

 

I pve er aoe bra men det blir balanser av at du kommer til å dø fort hvis du bruker det uvettig.

Lenke til kommentar

Automatisk sosial questing:

 

Hvorfor er dette positivt? Det eneste dette resulterte i for meg, var irriterende random encounters med folk som ikke endte i noe sosialt i det hele tatt. Man gjør questet sitt, og plutselig er man sammen med 4 andre som banker samme mob som deg og vips så er questet over. Ingen utfordring overhodet, ingen følelse av "accomplishment" og ingen følelse av samarbeid.

 

I andre MMOs jeg spiller, gjerne WoW, så har man et quest man skal gjøre, og trenger man hjelp så kommuniserer man med noen og popper de inn i en gruppe og har mange hyggelige samtaler og gjør noe sammen. Sosialt altså. Moro. Føler man har oppnådd noe.

 

Dynamiske events:

 

Ja de var artige på overflaten, og jeg liker konseptet med litt tilfeldige greier så man alltid har noe å gjøre hvor enn man er. Men i Guild Wars 2 blir det til tider litt mye, og de "dynamiske" eventene er jo bare repeterende events man gjør om og om igjen. Var jo borti flere events som resatte seg 10min etter jeg hadde gjort det. Dette er bare unødvendig. De må være mye sjeldnere og mye bedre. Noen av de var virkelig bra vel og merke - men det ble igjen bare "falskt" sosialt med en hel masse folk som banka det du banka.

 

Teleport:

 

Kjempegod idè, bare at det ikke var det alikevel. Det tok også innlevelsen totalt ut av det for meg. Aldri noe planlegging, aldri noe reisetid, aldri noe prioritering ... bare åpne mappet og klikke på en spot og titte på en kort loading-screen. Så var man der. Dette syns jeg bare var trist. Det ødela også illusjonen om en stor verden.

 

Crafting:

 

Crafting var bra.

Gjerne bygge videre på et slikt system i andre MMOs.

 

Questing:

 

Guuuud bedre så drit kjedelig. Jeg aner ikke hvorfor dette var så kjipt i GW2. Det er jo ikke noe bedre i andre MMOs. Det må være kombinasjonen av det jeg sier over, samt at progresjonen var så merkelig og alt var så random.

 

Grafikk:

 

Pen grafikk, absolutt. Men igjen, verdenen var så kald og lite minneverdig. Jeg fikk ikke følelsen av "YES, level 30, nå blir det Duskwood" når jeg spilte. Alt var bare der. Pent design og hele pakka, men meh. Antagelig igjen pga. teleportsystemet og at alt bare var popp inn og ut.

 

Konklusjon:

 

Guild Wars 2 er nok et overhypet produkt på lik linje med Star Wars: The Old Republic, et spill som jeg faktisk mener er bedre akkurat nå. GW2 har sikkert gjort mange mekanismer mye bedre enn SWTOR (PvP er en av dem), men i SWTOR får jeg MMO-følelsen. Men jeg spiller ikke det lenger heller, men det ble noen måneder med moro iallefall, og jeg returnerer sikkert når spillet modner seg litt)

 

Jeg tror egentlig at GW2 er det aller siste AAA-MMO som kommer i den tradisjonelle varianten. Tror ingen kommer til å satse så stort igjen. SWTOR og GW2 var de to siste før Blizzard kommer med sitt nye alternativ om noen år.

 

Det som ER trist, er at jeg returnerer til World of Warcraft - og FORTSATT finner det sykt moro. Og dette etter å ha lagt det på hylla 15 ganger fordi jeg var lei. Jeg kommer aldri til å installere GW2 igjen.

 

(mange negative aspekter her, men det er fordi inntrykket jeg sitter igjen med er negativt)

 

5/10

Endret av SkyMarshall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver å like dette spillet men får det ikke til.Det føles ut som de har tatt ned-dummingen fra Wow og tatt det til et nytt nivå.Quest (hjerte, events eller hva de kaller det) føles ikke noe givende i det hele tatt. Det hender jeg logger inn, gjør et quest og føler jeg må spy av kjedsomhet. Det at du kan velge hvordan du vil gjøre quests (gather, kill etc.) er kanskje nytt men alle alternativene har vi jo sett før i alle andre MMO.Samle ting på bakken og lever dem, drep x antall dumme dyr som står og venter på deg, pass på karen uten retningsans osv.Det føles som et hvilket som helst dummet ned MMO bare at DPS klassen er den eneste som kan spilles.Nei dette er for meg bare litt nytt krydder på en ellers kjedelig oppskrift.

 

Du har tydligvis ikke engang prøvd PvP, som forresten er hovedbiten i spillet.

Lenke til kommentar

Alt med spill er jo smak og behag, er jo fortsatt folk som spiller WoW kontra dette som for meg er helt uforståelig. Det jeg liker med GW2 er at dem har gjort "grinding" mye mer morro enn man har det i WoW eller i andre MMO. Du slipper lange reisetider for å levere det ene ubetydelige objektet etter det andre.

I PvP slipper man "ganking" og alt annet drit som straffer folk som spiller vanlig og ikke 24/7. Turneringsmoduser er 100% balanserte noe som gjør det langt morsommere, en av første MMO'ene jeg faktisk digger PvP.

 

Sist men ikke minst, twitch basert kamp! Det at man kan løpe rundt mens man gjør abilities samt har AOE damage hvor du må treffe med våpnene samt kan dodge unna angrep gjør dette spillet 100x mer artigere enn samtlige MMO både i PvE og PvP.

 

Så GW2 er det beste MMO'et tilgjengelig akkurat nå spør du meg. Er det drømme mmoet mitt ? Nei, det kommer nok ikke til å komme før om 10år da alt av questing er borte og det er kun sanntidselementer i MMO'et noe ala DayZ bare med sverd og faksjoner :)

 

Men GW2 har tatt en jævlig dårlig sjanger og gjort den bra, KUDOS!

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Jeg synes nesten Gw2 får ufortjent mye skryt. Det er nesten ingen som trekke noe spesielt for alt Gw2 mangler. Alle nevner det, men ingen trekker for det. Jeg er ganske enig i at det er et godt spill, men det er laaaaaangt i fra snakk om noen revolusjon her. Alt man har i Gw2 har vi sett før. "Dynamiske" events (Rift), WvWvW (Mye av det samme som DAoC hadde).

 

Det er faktisk ikke SÅÅÅ imponerende. Det er jo bare samme i ny forpaktning. Nå skal det sier at de har pakket godt.

 

Men det er noe som trekker voldsomt ned i mine øyne, ned til en Sterkt 6-7.

 

1. Dårlig UI. Dette er jeg sikker på kunne vært løst mye bedre.

1.1 For ikke å snakke om de utrolig stygge og irriterende kantene rundt bildet, og de røde irriterende kantene når du har lite liv. Det får jeg smått sår i øynene av.

 

2. Mangel på innføring i spillet. Da mener jeg ikke en "Du må gå dit og gjøre det, før du gjør det". Men hvordan PvP fungerer, guilds, proffessions osv. Dette blir som å gi regnskapet til en butikk til den 18 årige kassaarbeideren, også sier du "Denne siden er debet, denne er kredit. Er du ferdig i morgen?"

 

3. Mangel på tidenes enkleste funksjon. TRADE. Kan nevne inspect også.

 

4. Noen av ting man kan kjøpe for ekte penger er litt drøye, og kan nesten ligne på Pay2Win. Da er det selvfølgelig bra at man kan kjøpe gems for spillpenger.

 

5. Til tider er det også noen stive animasjoner. Masse usynlige vegger. Det både føles og ser særdeles merkelig ut å komme seg til noen Vistas. Akkurat som spillet egentlig ikke var laget for å "hoppe i fjell".

 

Nå skal det sies at jeg synes i hovedsak opplevelsen er positiv :)

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Regner med at det er snakk om i WvW, der er aoe et problem da det gjør for mye skade når man har et par aoe klasser som bombarderer(spesielt hvis de er buffa) og selv en hundre prosent defansivt specca char kan ikke overleve å komme seg nær de som kaster, det gjør også beleiringsvåpen som arrow cart og catapult veldig redundante da det er gratis å kaste spells.

 

Jepp, var det jeg tenkte på ja. Har hørt at det som ønsker å være support sliter, og føler de må ha aoe skills i bag'en.

 

Ser at folk sier at en lavere fantasy klasse som ranger greier seg bra. Denne klassen har vel ikke aoe alene?

 

Videre trenger de vel å tone aoe effektene (og andre speller litt ned) da det blir litt vel visuelt.

 

Når det gjelder siege weapons gjorde AoC også en lignende feil. Da murer/porter kunne breach'es ved hjelp av vanlig dps. Dette fikses de lett ved å gjøre porter og murer immune mot player dps, slik at man må bruke siege weapons. Det samme kan vel GW2 gjøre?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Automatisk sosial questing:

 

Hvorfor er dette positivt? Det eneste dette resulterte i for meg, var irriterende random encounters med folk som ikke endte i noe sosialt i det hele tatt. Man gjør questet sitt, og plutselig er man sammen med 4 andre som banker samme mob som deg og vips så er questet over. Ingen utfordring overhodet, ingen følelse av "accomplishment" og ingen følelse av samarbeid.

 

I andre MMOs jeg spiller, gjerne WoW, så har man et quest man skal gjøre, og trenger man hjelp så kommuniserer man med noen og popper de inn i en gruppe og har mange hyggelige samtaler og gjør noe sammen. Sosialt altså. Moro. Føler man har oppnådd noe.

 

Dynamiske events:

 

Ja de var artige på overflaten, og jeg liker konseptet med litt tilfeldige greier så man alltid har noe å gjøre hvor enn man er. Men i Guild Wars 2 blir det til tider litt mye, og de "dynamiske" eventene er jo bare repeterende events man gjør om og om igjen. Var jo borti flere events som resatte seg 10min etter jeg hadde gjort det. Dette er bare unødvendig. De må være mye sjeldnere og mye bedre. Noen av de var virkelig bra vel og merke - men det ble igjen bare "falskt" sosialt med en hel masse folk som banka det du banka.

 

Teleport:

 

Kjempegod idè, bare at det ikke var det alikevel. Det tok også innlevelsen totalt ut av det for meg. Aldri noe planlegging, aldri noe reisetid, aldri noe prioritering ... bare åpne mappet og klikke på en spot og titte på en kort loading-screen. Så var man der. Dette syns jeg bare var trist. Det ødela også illusjonen om en stor verden.

 

Crafting:

 

Crafting var bra.

Gjerne bygge videre på et slikt system i andre MMOs.

 

Questing:

 

Guuuud bedre så drit kjedelig. Jeg aner ikke hvorfor dette var så kjipt i GW2. Det er jo ikke noe bedre i andre MMOs. Det må være kombinasjonen av det jeg sier over, samt at progresjonen var så merkelig og alt var så random.

 

Grafikk:

 

Pen grafikk, absolutt. Men igjen, verdenen var så kald og lite minneverdig. Jeg fikk ikke følelsen av "YES, level 30, nå blir det Duskwood" når jeg spilte. Alt var bare der. Pent design og hele pakka, men meh. Antagelig igjen pga. teleportsystemet og at alt bare var popp inn og ut.

 

Konklusjon:

 

Guild Wars 2 er nok et overhypet produkt på lik linje med Star Wars: The Old Republic, et spill som jeg faktisk mener er bedre akkurat nå. GW2 har sikkert gjort mange mekanismer mye bedre enn SWTOR (PvP er en av dem), men i SWTOR får jeg MMO-følelsen. Men jeg spiller ikke det lenger heller, men det ble noen måneder med moro iallefall, og jeg returnerer sikkert når spillet modner seg litt)

 

Jeg tror egentlig at GW2 er det aller siste AAA-MMO som kommer i den tradisjonelle varianten. Tror ingen kommer til å satse så stort igjen. SWTOR og GW2 var de to siste før Blizzard kommer med sitt nye alternativ om noen år.

 

Det som ER trist, er at jeg returnerer til World of Warcraft - og FORTSATT finner det sykt moro. Og dette etter å ha lagt det på hylla 15 ganger fordi jeg var lei. Jeg kommer aldri til å installere GW2 igjen.

 

(mange negative aspekter her, men det er fordi inntrykket jeg sitter igjen med er negativt)

 

5/10

 

Elder Scrolls Online.

Lenke til kommentar

Det er noen av folkene bak DAoC som har vært med å laget WvWvW, så om noen synes det ligner så er ikke det rart.

 

 

Folk som kun har spilt til level 10 har jo ikke fått med seg noen verdens ting. Det aller kuleste med dynamiske events er jo de virkelig store, hvor eventstatusen står kontinuerlig. Jeg satt bare og måpte første gangen jeg var med på slutten av Battle of Wychmire Swamp. Er heller ingen som tvinger noen til å bruke teleportsystemet. OG det koster jo penger. Ikke at det er så veldig dyrt, men jeg gidder ikke kaste bort 2 sølv og femti bronse på å porte til Lion's Arch fra Orr bare fordi at jeg har fått en ny Mystic Coin, lissom. Videre, ettersom man blir skalet ned, må man jo ofte sloss seg fram også. I andre MMO-er blir vel de fleste mobs gråa ut når man blir en ti-femten nivåer høyere (?).

 

Tingene man kan kjøpe i trading post er så fjernt fra pay2win som det er mulig å komme? Du kan bruke penger (in-game eller ikke) på å bli litt fortere høy level, det er alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Automatisk sosial questing:

Hvorfor er dette positivt? Det eneste dette resulterte i for meg, var irriterende random encounters med folk som ikke endte i noe sosialt i det hele tatt. Man gjør questet sitt, og plutselig er man sammen med 4 andre som banker samme mob som deg og vips så er questet over. Ingen utfordring overhodet, ingen følelse av "accomplishment" og ingen følelse av samarbeid.

 

I andre MMOs jeg spiller, gjerne WoW, så har man et quest man skal gjøre, og trenger man hjelp så kommuniserer man med noen og popper de inn i en gruppe og har mange hyggelige samtaler og gjør noe sammen. Sosialt altså. Moro. Føler man har oppnådd noe.

Så questing i WoW er utfordrende, i motsetning Guild Wars 2? Nå har jeg hørt det og. Hvor mange levler spilte du? "Questene" i GW blir ganske vanskelige etter hvert. Ingen følelse av accomplishment? Hva er det som er forskjellen i belønning mellom de to spillene? Du får XP og penger i begge spillene. I GW får du til og med Map Completion og Karma Points. Jeg trodde dette var allmenkunnsskap, men gruppefunksjon finnes i GW også. Det er ingen som hindrer deg i å danne gruppe. Det at mange andre gjør oppgaver i samme området som deg gir hvertfall meg en følelse av en levende verden.

 

Dynamiske events:

Ja de var artige på overflaten, og jeg liker konseptet med litt tilfeldige greier så man alltid har noe å gjøre hvor enn man er. Men i Guild Wars 2 blir det til tider litt mye, og de "dynamiske" eventene er jo bare repeterende events man gjør om og om igjen. Var jo borti flere events som resatte seg 10min etter jeg hadde gjort det. Dette er bare unødvendig. De må være mye sjeldnere og mye bedre. Noen av de var virkelig bra vel og merke - men det ble igjen bare "falskt" sosialt med en hel masse folk som banka det du banka.

Selvfølgelig er de repetitive, hva forventer du? Og hvilket annet MMO er ikke det? De er dynamiske i den forstand at alles bidrag teller mot et felles mål, at de dukker opp etter en viss tid og eller når visse betingelser er nådd. Det skinner igjen gjennom at du ikke har spilt særlig lenge, for etter hvert blir de dynamiske eventene ganske så episke, og flere events må gjøres før den "største" eventen kan skje. Hvorfor er det "falskt" sosialt, og hva måler du dem etter? WoW har hvertfall ingenting å stille opp med i denne kategorien. Raids og instances er i en helt annen kategori, og de finnes jaggu meg i GW2 de også.

 

Teleport:

Kjempegod idè, bare at det ikke var det alikevel. Det tok også innlevelsen totalt ut av det for meg. Aldri noe planlegging, aldri noe reisetid, aldri noe prioritering ... bare åpne mappet og klikke på en spot og titte på en kort loading-screen. Så var man der. Dette syns jeg bare var trist. Det ødela også illusjonen om en stor verden.

Verdenen i GW2 er veldig stor. Dette merker man gjennom det finne Map Completion-systemet. Når du reiser rundt for å klare de forskjellige Skill Point Challenge-ene eller Vistaene. Ja, du kan teleporte, men lykke til med å ha 2G til Trait-boka i level 60 hvis du teleporterer hele tiden. Teleportører er også helt innenfor lore, det er ikke som at det er fast travel.

 

Questing:

Guuuud bedre så drit kjedelig. Jeg aner ikke hvorfor dette var så kjipt i GW2. Det er jo ikke noe bedre i andre MMOs. Det må være kombinasjonen av det jeg sier over, samt at progresjonen var så merkelig og alt var så random.

Gode poenger du har her, du. "Det var så random", virkelig? Hvis du med merkelig progresjon mener at det ofte er flere levler til neste Personal Story er anbefalt, er dette spillets måte å si "CRAFT, GJØR PVP, OPPDAG VERDEN" på. Du får jo XP av stort sett alt, og det er fantastisk.

 

Grafikk:

Pen grafikk, absolutt. Men igjen, verdenen var så kald og lite minneverdig. Jeg fikk ikke følelsen av "YES, level 30, nå blir det Duskwood" når jeg spilte. Alt var bare der. Pent design og hele pakka, men meh. Antagelig igjen pga. teleportsystemet og at alt bare var popp inn og ut.

Lite minneverdig? Igjen, du kan ikke ha spilt mye. Var du i alle hjembyene? Utforsket du Lion's Arch? Det er mange flotte steder.

 

Konklusjon:

 

Guild Wars 2 er nok et overhypet produkt på lik linje med Star Wars: The Old Republic, et spill som jeg faktisk mener er bedre akkurat nå. GW2 har sikkert gjort mange mekanismer mye bedre enn SWTOR (PvP er en av dem), men i SWTOR får jeg MMO-følelsen. Men jeg spiller ikke det lenger heller, men det ble noen måneder med moro iallefall, og jeg returnerer sikkert når spillet modner seg litt)

 

Det som ER trist, er at jeg returnerer til World of Warcraft - og FORTSATT finner det sykt moro. Og dette etter å ha lagt det på hylla 15 ganger fordi jeg var lei. Jeg kommer aldri til å installere GW2 igjen.

SWTOR bedre enn GW2? Nå får du faenmeg gi deg, haha. Og ja, at du returnerer til WoW er faktisk utrolig trist.

 

Your loss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...