Gå til innhold

Anmeldelse: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg må si det var mye grining her over SkyMarshals ganske begrunnede meninger.

 

GW2 er kanskje godt skrudd sammen, men hele suppa engasjerer ikke nok.

Mange av enkeltegenskapene/funksjonene er også gjort bedre og mer engasjerende i andre spill.

 

Latterlig at hver gang Wow blir nevnt så er mann en fanboy og har ikke talerett.

Det er gjort mye bra med Wow (noe jeg mener har falt gradvis siden Burning Crusade, ja det var bedre i vanilla) og mange har trolig Wow som fasit når de bedømmer nye spill.

 

Litt offtopic men jeg må si at eneste som kanskje får meg til å spille neste Wow expansion er om vennegjengen min begynner å spille igjen. Wow har skuffet meg mer og mer etter hver expansion som er kommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den andre er typen som er utolmodig og vil komme seg gjennom quests så fort som mulig for å levle til end-game. GW2 er laget for den siste typen spiller
Hvis det var tilfelle burde det ikke ta mer enn 5-6 kvelder å levle til end-game. Ergo tar det for lang tid og andre aspekter av spillet er for dårlig så får man vurdere om spillet er verdt tiden i det hele tatt.

 

På story og RPG er SWTOR helt suveren og det imponerer mer enn ME serien på story.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg må si det var mye grining her over SkyMarshals ganske begrunnede meninger.

 

GW2 er kanskje godt skrudd sammen, men hele suppa engasjerer ikke nok.

Mange av enkeltegenskapene/funksjonene er også gjort bedre og mer engasjerende i andre spill.

 

Latterlig at hver gang Wow blir nevnt så er mann en fanboy og har ikke talerett.

Det er gjort mye bra med Wow (noe jeg mener har falt gradvis siden Burning Crusade, ja det var bedre i vanilla) og mange har trolig Wow som fasit når de bedømmer nye spill.

 

Litt offtopic men jeg må si at eneste som kanskje får meg til å spille neste Wow expansion er om vennegjengen min begynner å spille igjen. Wow har skuffet meg mer og mer etter hver expansion som er kommet.

Jeg skjønner ikke at noen kan se på dette eller WoW som dårlige spill. Jeg har ikke selv spilt WoW så mye, kun lånt kontoen til dama når hun ikke spiller, og fått spilt med en lvl 80 (eller 85) karakterer en gang hos en kompis med gode instrukser på hvordan ting skal gjøres, men siden mange har gitt opp og gått vekk fra GW2 før level 10 og begynner å klage føler jeg at jeg har litt flere timer bak meg med WoW enn dem har hatt med GW2.

 

Følte det var en del kjedelige aspekter med WoW som er tatt bort i dette spillet som jeg personlig kun synes spiste opp tiden min der jeg ikke følte jeg gjorde noe nyttig eller gøy. Synes også kampsystemet virket litt rutinebasert: Fant meg selv ofte klikke en bestemt rekkefølge i kamper, i GW2 føler jeg at jeg velger mer utifra situasjonen.

 

Føler også at WoW er et spill som spiser veldig mye av tiden din om du skal bygge deg opp til å være nyttig, og virker som om spillet baserer seg mye på det å samle og finne gode våpen, armor, osv. Ikke kommer jeg til å ha ork til å sette meg inn i et spill som WoW nå som er så gammelt med så mange ekspansjoner osv. Hadde WoW vært F2P hadde jeg helt klart hatt det, men for å være P2P tror jeg ikke jeg hadde spilt nok til å få noe utbytte av det, GW2 har jeg nesten spilt konstant.

 

Jeg kan fint skjønne SkyMarshals sine synspunkter, men for oss som liker mange av de aspektene det blir kritisert på som om de skulle hatt et fasitsvar fremfor å skrive som om det er deres egne personlige meninger, da kan det fort oppstå en amper diskusjon.

Endret av olavalo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en stor designfeil at du ikke kan kan skaffe deg 1000 hp i CS ved å spille lenge nok? Jeg synes det er gøy å eie noobs på en publicserver i TF2, men når jeg gjør det så vet jeg at grunnen til at jeg eier er fordi jeg faktisk er mye bedre enn alle shittersa. Likevel vet jeg at jeg har akkurat det samme utgangspunktet som alle andre på serveren, og det er ingenting i veien for at noen greier å drepe meg. Hvor i all verden ligger gleden i å eie når du vet at motstanderen ikke hadde noen sjanse uansett?

Tror du jeg er uenig med deg? Poenget mitt var at dersom det ikke er bedre gear som motiverer deg, så må det være noe annet. I Eve Online var det terretorium og ressurser som gav motivasjonen, og det faktum at når du var flink, fikk alliansen din heder å ære fra andre spillere. I GW2 er det ingenting jeg finner motiverende for å spille PvP. Nevn én ting som gir motivasjon for å bli bedre og eie andre spillere som gir eksterne verdier utenfor det at selv du vet du er god.

 

Angående CC, personlig synes jeg dette er det mest irriterende i MMORPG-er generelt. Guild Wars hadde Slow, Knockdown, Blind og Interrupts, og det pisser på alt av PvP som noensinne har eksistert i ORPG-er.

Du skal naturligvis få lov til å mene det, noe som kanskje gjør GW2 mer attraktivt for deg, men de fleste andre seriøse PvP-ere i slike typer MMO-spill som dette mener at CC er selve hjørnesteinen i en godt designet PvP-modell.

 

Eve Online har nosferatu, warp scramblers, webbers.

WoW har tonnevis av forskjellige CC-abilities med unike effekter (noen kunne ta over kontrollen av fiendtlige spillere i 1-2 sekunder).

 

Jeg mener at PvP er morsomt når du er så god at du kan tvinne motstanderen rundt lillefingeren i en kamp, og CC er nøkkelen til dette. I GW2 blir som regel en av motstanderene drept i løpet av noen par sekunder. INGEN duel jeg har vært med på i GW2 så langt har vart i mer enn 10 sekunder, noe som tyder på alt for lite CC. Det går nok også litt på balansering, men spillet er nytt, så denne skal få gå.

 

Videre er det greit at folk har meninger om elementer de liker/ikke liker i spillet, men da burde de ikke gå opp i fistel når noen argumenterer anderledes om akkurat de samme argumentene. Unntaket får være soppen over her, som sikkert kunne lest på pakka at spillet var slik, og dermed kunne spart seg for 400 kroner.

Det at du faktisk velger å gå til personlig angrep på meg, gjør at jeg angrer på alt det jeg nettopp skrev, fordi jeg skjønner at jeg argumenterer mot en uverdig diskutant. Hvis du vil opptre seriøst i en diskusjon, er dette det første du bør kvitte deg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, kjære vene. Ble du utsatt for et personlig angrep? Så trist da. Får håpe det hjalp å strø om seg med svulstige beskyldninger om uverdige og useriøse diskutanter.

 

GW2 er ikke bygd opp rundt dueller.

 

Du er forresten veldig motstridende i hva du mener er morsomt i PvP. Først er det det å eie noobs som ikke har noen sjanse i det hele tatt. Så er det motivasjonen til å skaffe seg gear som gjør at man eie noobs som ikke har noen sjanse i det hele tatt. Til slutt er det tydeligvis å tvinne noobs som ikke har noen sjanse i det hele tatt rundt lillefingeren. Jeg skal ikke komme å si at CC-modellen fra GW hadde passet i GW2, eller noen andre MMO-er for den saks skyld, men jeg vet ihvertfall at jeg sukker hver eneste gang jeg mister kontrollen over karakteren min i x antall sekunder. Interrupts er greit, stuns og fear synes jeg er unødvendige. Knockdownlengden synes jeg også er kleint lang i spillet. Forresten så tror jeg at jeg skulle greid å dra en duell ut over ti sekunder. Nekter å tro at begge parter brukte dodge om en døde på så kort tid.

 

Jeg så forresten en som var Commander i spillet i går. Han fikk en egen prikk på minikartet og greier, om ikke det er heder og ære så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

GW2 er ikke bygd opp rundt dueller. Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "lite viktig" på den måten, da jeg aldri har kommentert hvorvidt dueller er viktig eller ikke. Jeg mener akkurat det jeg skrev. GW2 er ikke bygd opp rundt dueller. Helt greit at du synes det er morro med dueller, men et en person dreper en annen er komplett likegyldig i WvWvW. sPvP er 5v5. Det finnes ingen måte å formelt utfordre en annen person til en duell. Selvsagt vil det komme situasjoner hvor man havner i en 1v1-situasjon, men det vil aldri være noe spillet er balansert etter eller på noen som helst legger opp til at skal være hovedfokus.

Lenke til kommentar

Hva faen snakker du om?

 

Definisjonen av en duell i PvP er når du tilfeldigvis befinner deg i en situasjon hvor kun du og en annen spiller står mot hverandre. Selvfølgelig spiller det ingen rolle for kampens gang i WvW dersom to spillere står mot hverandre og én vinner, men gleden av å vinne en slik duell gir vesentlig mer glede enn dersom du tilfeldigvis finner en spiller som allerede er i kamp med andre spillere, og som er lett å drepe -- og da er det svært viktig med balansering!

 

En duell er mer underholdende fordi det nettopp tester det du har nevnt tidlige, at to spillere, med hovedsaklig samme utgangspunkt, får vist hva de er gode for i en 1 mot 1-kamp. Poenget mitt er at disse kampene vanligvis er regnet som de mest mest spennende i PvP, men siden GW2 har fokusert så lite på CC, varer de altfor kort, og seieren går som regel kun til den som klarer å presse mest skade ut på motstanderen. Dette er noe som er forbeholdt PvE, og hører ikke hjemme i PvP. Dette er selvfølgelig min mening, men for meg gir akkurat dette lite mening.

 

Selvsagt vil det komme situasjoner hvor man havner i en 1v1-situasjon, men det vil aldri være noe spillet er balansert etter eller på noen som helst legger opp til at skal være hovedfokus.

Dette er en latterlig påstand. 1v1-kamper er noe av det som definerer om to professions faktisk er balansert eller ikke. 1v1-kamper er de atomære elementene i en stor kamp, og dersom kampen mellom to spillere ikke er balansert, vil heller ikke storparten være balansert. Det er nettopp dette som er kjernen i balansering, så å kalle det uviktig er tøysete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sier meg enig med mange her. Spillet engasjerer rett og slett ikke nok. I wow og tilogmed SWTOR var leveling og story mye mer interessant. Videre er abilities rett og slett gørrkjedelige etter kort tid pga. hvor få du faktisk har. Som Thief ville jeg bruker daggers, så da var det kun fem abilities jeg hadde (pluss noen utility skills og en elite da). Det er kjedelig. Tror nesten jeg skal spille litt SWTOR når det blir free to play!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig. Dette her er faktisk det dårligste MMO spillet jeg har prøvd.

 

Og det beste er WoW? når du skriver at GW2 er det dårligste MMO spillet du har prøvd kan du ikke ha prøvd mye, eller rett og slett lagt det for hat før du startet å spille. Kjenner flere som hater spill før de har prøvd det, vil helst ikke prøve noe nytt.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Enig. Dette her er faktisk det dårligste MMO spillet jeg har prøvd.

Wow, da kan du ikke ha spilt mange.

 

Minecraft er det dårligste "uendelig-stor-LEGO-simulator-med-overlevelseselementer"-spillet jeg noensinne har spilt, men samtidig det beste. Merkelig det der.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Sier meg enig med mange her. Spillet engasjerer rett og slett ikke nok. I wow og tilogmed SWTOR var leveling og story mye mer interessant. Videre er abilities rett og slett gørrkjedelige etter kort tid pga. hvor få du faktisk har. Som Thief ville jeg bruker daggers, så da var det kun fem abilities jeg hadde (pluss noen utility skills og en elite da). Det er kjedelig. Tror nesten jeg skal spille litt SWTOR når det blir free to play!

 

Helt enig. Jeg prøver veldig hardt, men jeg klarer rett og slett ikke engasjere meg for storyen dette spillet prøver å presentere for meg. Naïve samtaler, gørr kjedelig problemstillinger, og spillet gir meg veldig lite insentiv til å ville følge med.

Lenke til kommentar

Enig. Dette her er faktisk det dårligste MMO spillet jeg har prøvd.

 

Og det beste er WoW? når du skriver at GW2 er det dårligste MMO spillet du har prøvd kan du ikke ha prøvd mye, eller rett og slett lagt det for hat før du startet å spille. Kjenner flere som hater spill før de har prøvd det, vil helst ikke prøve noe nytt.

 

Nei mine favoritt mmo's er Secret World, Lotro, AoC og SWTOR. Ja jeg synes wow vanilla var et veldig bra spill også, men har ikke spilt det særlig etter første expansion. Jeg har spilt mange MMO's opp igjennom årene, og jeg ga dette spillet en god nok sjangse. Kom til level 30 før den repeterende grindingen etter hjertequester og de 4-5 abilitiesene man får per våpen ble for kjedelig.

 

Jeg prøvde mitt ytterste å like dette spillet. Historien engasjerer ikke, questene er ofte utrolig kjedelig og repeterende. Når man kommer til et nytt sted får man ikke vite nok om historien eller situasjonen rundt deg. Verdenen virker også veldig kunstig bygd opp når alt beleilig er delt opp i firkanta soner. NPCene du møter gjør ikke en god nok jobb til å fortelle deg om verdenen, og det å bare få opp en tekst i hjørnet som forteller deg hvilke repeterende oppgaver du må gjøre for å få opp den gule streken blir fort tamt. Level scaling er også noe jeg hater i spill, og her er den enda verre enn i Oblivion.

 

Det mest interessante med spillet var craftingen noe som jeg likte veldig godt, men det er ikke nok når resten er så kjedelig.

Lenke til kommentar

Du har egentlig rett, Myagos. Ihvertfall på veldig mye av det du sier. Det er veldig repeterende og det er alt for få abilities. Og historien har jeg nesten ikke fått med meg, og jeg vet sjeldent hva som egentlig skjer på områdene jeg kommer til.

 

Men samtidig er slåssingen engasjerende, og omgivelsene vakre og interessante. Craftingen er spennende, og samarbeidet mellom venner og tilfeldige gjør at eventer kan fort gå fra et åpenbart tap til seier, og det er en herlig følelse det.

 

Men jeg har ikke spilt spillet mer enn en 70 timer, så jeg får se hvor lenge det engasjerer meg. Det er gratis ihvertfall, det kan vi være enige om at er en positiv ting.

Lenke til kommentar

Men samtidig er slåssingen engasjerende, og omgivelsene vakre og interessante. Craftingen er spennende, og samarbeidet mellom venner og tilfeldige gjør at eventer kan fort gå fra et åpenbart tap til seier, og det er en herlig følelse det.

 

Min erfaring med events har vært dårlig også.. Det var en lang event med flere stadier jeg og flere andre gjorde som til slutt første oss til en diger ildboss. Fra vi gikk inn døde vi alle hundrevis av ganger siden ilden han spamma overalt vanligvis drepte oss umiddelbart. Men vi lærte ikke noe av det fordi når vi døde spawna vi bare på nærmeste checkpoint, løp inn igjen og han hadde fortsatt mistet det lille livet vi tok før wipe. Slik fortsatte det kanskje i en time til han sakte men sikkert døde. Det var ikke noe samarbeid, man løp bare inn og tok så mye liv før en ildkule eller add drepte deg. Det var ikke noe hjelp å få fra andre heller, og ingen taktikk siden alle var for seg selv. Det eneste man gjorde var å unngå brannen.

 

Andre ganger jeg har spilt har det vært alt for få rundt meg til å kunne gjøre events, så jeg må bare avbryte hele greia eller vente i evigheter på at tilfeldige skal komme.

 

Men jeg har ikke spilt spillet mer enn en 70 timer, så jeg får se hvor lenge det engasjerer meg. Det er gratis ihvertfall, det kan vi være enige om at er en positiv ting.

 

Kommer an på. Er utviklerne dedikerte til å gi ut nytt innhold betaler jeg gjerne en hundrings i måneden. Vet ikke hvordan planen til GW2 er, men hvis man må vente på expansionpacks for å se noe nytt kan det fort bli tørt for innhold... og hvis belønningen er atter nye hjertequester, så nei takk.

 

Til slutt begynner jeg å bli utrolig lei av å få emailen min spamma nesten 5 ganger daglig av en eller annen dust fra Beijing som ønsker å få tilgang til accounten min.

Lenke til kommentar

Til slutt begynner jeg å bli utrolig lei av å få emailen min spamma nesten 5 ganger daglig av en eller annen dust fra Beijing som ønsker å få tilgang til accounten min.

Det er et ganske tydelig tegn på at noen i Beijing som sitter med ditt brukernavn og passord. Bytt passord, så forsvinner også mailene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...