Gå til innhold

Anmeldelse: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig enig i akkurat at folk kan få ha sin egen mening. Eneste eg la merke til av veldig mange som skrev på denne tråden er at dem bare snakke om hvor fantastisk WoW er som egentlig er bare tull. Si heller deres mening og ikke kom med masse ting som WoW er "bedre" på. Hver sin smak.

 

Er enig i det selv MEN er en ting jer tror de fleste ikke vet om wow...WOW er en kopi! men er det noe negativt? NEI. men at jeg hører at folk sier at rift, aion og ikke minst Guild wars 2 osv er wow kopier er bare så idiotisk!

wow oppfant så og si ingenting nytt innen mmorpg som allerede har vært der før. Everquest, lineage, Anarchy online og ikke minst ultima online.

Lenke til kommentar

Selfølgelig av alle plasser hvor Guild Wars 2 får hat fra brukere er Gamer .no

Mere pripne spillere skal man lete lenge etter, trudde det endelig var laget et MMO til alle klagerne,

 

Selfølgelig er det ikke alle sin kopp te, men når du selv kjøper et mmo så er det din egen feil, du vet hva du havner i og hva spillet går ut på,.

 

Det er ingen grunn til og gi dette spillet under 8-10 fordi de tingene som er dårlig er rett og slett bare ting visse folk ikke liker, visst du ser på alle som liker spillet og alle som ikke liker det så finner du fort ut at de som ikke liker spillet, rett og slett ikke liker den type spill..

Lenke til kommentar

Automatisk sosial questing:

Hvorfor er dette positivt? Det eneste dette resulterte i for meg, var irriterende random encounters med folk som ikke endte i noe sosialt i det hele tatt. Man gjør questet sitt, og plutselig er man sammen med 4 andre som banker samme mob som deg og vips så er questet over. Ingen utfordring overhodet, ingen følelse av "accomplishment" og ingen følelse av samarbeid.

 

I andre MMOs jeg spiller, gjerne WoW, så har man et quest man skal gjøre, og trenger man hjelp så kommuniserer man med noen og popper de inn i en gruppe og har mange hyggelige samtaler og gjør noe sammen. Sosialt altså. Moro. Føler man har oppnådd noe.

Så questing i WoW er utfordrende, i motsetning Guild Wars 2? Nå har jeg hørt det og. Hvor mange levler spilte du? "Questene" i GW blir ganske vanskelige etter hvert. Ingen følelse av accomplishment? Hva er det som er forskjellen i belønning mellom de to spillene? Du får XP og penger i begge spillene. I GW får du til og med Map Completion og Karma Points. Jeg trodde dette var allmenkunnsskap, men gruppefunksjon finnes i GW også. Det er ingen som hindrer deg i å danne gruppe. Det at mange andre gjør oppgaver i samme området som deg gir hvertfall meg en følelse av en levende verden.

 

Dynamiske events:

Ja de var artige på overflaten, og jeg liker konseptet med litt tilfeldige greier så man alltid har noe å gjøre hvor enn man er. Men i Guild Wars 2 blir det til tider litt mye, og de "dynamiske" eventene er jo bare repeterende events man gjør om og om igjen. Var jo borti flere events som resatte seg 10min etter jeg hadde gjort det. Dette er bare unødvendig. De må være mye sjeldnere og mye bedre. Noen av de var virkelig bra vel og merke - men det ble igjen bare "falskt" sosialt med en hel masse folk som banka det du banka.

Selvfølgelig er de repetitive, hva forventer du? Og hvilket annet MMO er ikke det? De er dynamiske i den forstand at alles bidrag teller mot et felles mål, at de dukker opp etter en viss tid og eller når visse betingelser er nådd. Det skinner igjen gjennom at du ikke har spilt særlig lenge, for etter hvert blir de dynamiske eventene ganske så episke, og flere events må gjøres før den "største" eventen kan skje. Hvorfor er det "falskt" sosialt, og hva måler du dem etter? WoW har hvertfall ingenting å stille opp med i denne kategorien. Raids og instances er i en helt annen kategori, og de finnes jaggu meg i GW2 de også.

 

Teleport:

Kjempegod idè, bare at det ikke var det alikevel. Det tok også innlevelsen totalt ut av det for meg. Aldri noe planlegging, aldri noe reisetid, aldri noe prioritering ... bare åpne mappet og klikke på en spot og titte på en kort loading-screen. Så var man der. Dette syns jeg bare var trist. Det ødela også illusjonen om en stor verden.

Verdenen i GW2 er veldig stor. Dette merker man gjennom det finne Map Completion-systemet. Når du reiser rundt for å klare de forskjellige Skill Point Challenge-ene eller Vistaene. Ja, du kan teleporte, men lykke til med å ha 2G til Trait-boka i level 60 hvis du teleporterer hele tiden. Teleportører er også helt innenfor lore, det er ikke som at det er fast travel.

 

Questing:

Guuuud bedre så drit kjedelig. Jeg aner ikke hvorfor dette var så kjipt i GW2. Det er jo ikke noe bedre i andre MMOs. Det må være kombinasjonen av det jeg sier over, samt at progresjonen var så merkelig og alt var så random.

Gode poenger du har her, du. "Det var så random", virkelig? Hvis du med merkelig progresjon mener at det ofte er flere levler til neste Personal Story er anbefalt, er dette spillets måte å si "CRAFT, GJØR PVP, OPPDAG VERDEN" på. Du får jo XP av stort sett alt, og det er fantastisk.

 

Grafikk:

Pen grafikk, absolutt. Men igjen, verdenen var så kald og lite minneverdig. Jeg fikk ikke følelsen av "YES, level 30, nå blir det Duskwood" når jeg spilte. Alt var bare der. Pent design og hele pakka, men meh. Antagelig igjen pga. teleportsystemet og at alt bare var popp inn og ut.

Lite minneverdig? Igjen, du kan ikke ha spilt mye. Var du i alle hjembyene? Utforsket du Lion's Arch? Det er mange flotte steder.

 

Konklusjon:

 

Guild Wars 2 er nok et overhypet produkt på lik linje med Star Wars: The Old Republic, et spill som jeg faktisk mener er bedre akkurat nå. GW2 har sikkert gjort mange mekanismer mye bedre enn SWTOR (PvP er en av dem), men i SWTOR får jeg MMO-følelsen. Men jeg spiller ikke det lenger heller, men det ble noen måneder med moro iallefall, og jeg returnerer sikkert når spillet modner seg litt)

 

Det som ER trist, er at jeg returnerer til World of Warcraft - og FORTSATT finner det sykt moro. Og dette etter å ha lagt det på hylla 15 ganger fordi jeg var lei. Jeg kommer aldri til å installere GW2 igjen.

SWTOR bedre enn GW2? Nå får du faenmeg gi deg, haha. Og ja, at du returnerer til WoW er faktisk utrolig trist.

 

Your loss.

 

Å næmmen kjære vakre vene. Det var ikke meningen å kritisere spillet ditt. Regner med du har spyttet inn årevis med arbeid i utviklingen av dette spillet og titalls millioner av kroner for å finansiere. Hvis det ikke lykkes havner du på NAV ikke sant?

 

Hvis du ikke er utvikler av spillet, så er du antagelig verdens største fanboy. Enten eller.

 

Jeg gir mine ærlige meninger her om spillet, etter å ha gledet meg til det i lang tid, og da hjelper det ikke at du skal fortelle meg hvor feil jeg tar på alle punkter fordi du mener noe annet. Det er så passe latterlig arrogant som det går ann å bli. Jeg mener fortsatt aaaaakkurat det samme som når jeg skrev det over. Så hva var planen din?

 

Lær deg til at folk har egne meninger. Det klarer du liksom ikke forandre på.

Er så latterlig at fanboys tror at deres meninger er de eneste riktige.

 

Og siden du er usikker: Du ER fanboy. Herre min hatt.

 

fanboys.jpg

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

Les de andre postene mine om forskjellen på subjektive og objektive meninger, SkyMarshall, og ro deg ned. Du tar meg på helt gale premisser. Du har all rett til din egen mening. Men jeg har også rett til å arguentere mot deg.

 

Forventer du i alle situasjoner å være immun mot motargumenter? Hadde det vært noe annet om jeg sa mitt uten å sitere deg? Er dine meninger hevet over all kritikk? Nei.

 

Jeg har sagt at jeg absolutt er åpen for andres meninger flere ganger i denne tråden, men det må da gå an å ha en diskusjon.

 

"Jeg mener fortsatt aaaaakkurat det samme som når jeg skrev det over. Så hva var planen din?", sier du. Hva skal dette bety? Har du ikke diskutert noe før? Vet du ikke hvordan dagens samfunn fungerer? Et stort "ædda bædda" til meg har ingenting å tilføye diskusjonen, det sier meg bare at du tar dette personlig (sammen med dine andre forsøk på hersketeknikker). Hva var for øvrig planen din med å si din mening i første omgang? Jeg har ikke endret mening, jeg heller.

 

Vær så snill å ta dette som en voksen og prøv å forstå hva jeg sier. Les postene mine over så jeg slipper å repetere meg selv.

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Alt du sier over er fanboyish.

 

Trist at jeg vil spille nye expansion i WoW.

Alt jeg sier er helt feil fordi du liker det.

Områdene er minneverdige, jeg må være blind.

Questingen er best i GW2.

 

WTF? Jeg er på ingen måte enig.

Er ingen diskusjon når du legger det frem som alle andre enn du tar feil.

La name callingen være, er du snill, og oppfør deg som en voksen.

 

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene mine i stedet for å klage over at jeg utfordrer dine meninger? Igjen; er dine meninger hevet over all kritikk?

 

Du sier "questing i GW2 er kjedelig". Jeg sier "hvorfor er det kjedeligere enn questing i WoW?". Du sier "drit i å motsi meg jeg har rett til min mening". Skjønner?

 

Selvsagt er det en diskusjon selv om jeg er uenig. Jeg ser ikke hvor jeg sier at alle andre tar feil, jeg setter bare påstandene dine på prøve.

 

Greit, det med at det er trist at du returnerer til WoW var en diss. Men det ER trist ;P

Lenke til kommentar

Går bra dette. Pust med magen. Det bare irriterer meg så grenseløst at folk skal engasjere seg så veldig i at andre mener noe annet enn de om et spill. Det er jo ingenting å engasjere seg i det vel? Spillet er jo like bra for deg alikevel. Men jesus, ingen grunn til å dra dette ut av proporsjoner.

 

Nå skal jeg spille Borderlands 2 - også blir det Mists of Pandaria den 25. så lenge det er gøy.

Og Guild Wars 2 må jeg bare innse var penger i ze toilet. (det samme gjelder 7 av 8 kompiser)

Men det var Star Trek Online også. (forrige jeg gleda meg til, this was not the first time.)

 

Edit: GW2 er btw ikke dårlig. Det er bare ikke FOR MEG gøy i det hele tatt.

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

GW2 er ikke oppskrytt, men i mine øyne finner jeg det særdeles kjedelig. Problemet er at det egentlig ikke er et MMORPG, fordi det har så drittlite innlevelse og story i quests at rollespilldelen er ikke-eksisterende i forhold til hva et RPG faktisk burde være.

 

Det finnes to typer MMO-spillere. Den første er den typen som faktisk er interessert i innlevelsen og kvaliteten i den historien spillet forteller. Den andre er typen som er utolmodig og vil komme seg gjennom quests så fort som mulig for å levle til end-game. GW2 er laget for den siste typen spiller, og for denne typen spiller er GW2 kanskje utmerket. Et godt eksempel på spill som er laget for den første typen er Bethesta sine spill. GW2 er ikke et RPG-spill.

 

Grunnen til at akkurat jeg ikke liker dette spillet er fordi jeg er nettopp den første typen. Jeg setter veldig pris på en god story, quests som tirrer oppmerksomheten min, og en spillfigurutvikling som jeg definerer selv. Når jeg snakker med NPC-er i dette spillet, kjeder jeg meg! Det er svært lite interessant i det noen som helst sier, og veldig mye av det er svært naivt, mange dårlig oppbyggede stories, og rett og slett dårlige samtaler. Dette gir meg til tider en sinnsyk suspension of disbelief og jeg mister derfor svært mye av interessen for å bli involvert i noe som helst av den historien spillet snubler seg igjennom når det prøver å fortelle meg en "spennende" historie. Jeg føler at det kan være noe spennende der, men jeg må selv pushe meg selv veldig for å få meg interessert, og det ødelegger ekstremt for meg. Man skal ikke ha selvdisiplin for å lese skjønnlitteratur i en bok. Det er en dårlig bok dersom den ikke griper fast i viljen din til å lese videre...

 

1. Dynamic Events

Dette er jeg enig er en god idé som fungerer godt, men når 30 spillere følger en forvillet jente til moren sin, blir det for dumt... Det, pluss at all denne "vennligheten" og samarbeidet i Tyria blir jeg kvalmende lei av.

 

2. Personal Story Quest

Jeg kan ærlig talt ikke bry meg mindre om å slavisk måtte følge en story som ble definert det øyeblikket jeg klikket på fire valg under character-creation.

 

3. Har du gjort dungeonene? Story og exploration mode? Der de tar opp tråder fra Personal Story og du spiller med flere karakterer fra flere forskjellige Stories? (Zojja, Rytlock, etc).

Ikke enda, men jeg håper det er bedre enn world-questing.

 

4. Jeg gleder meg til å høre argumentene dine for hvorfor PvP er en spøk. 8 skills (og flere fordelt på andre våpen, kits osv.) er genialt til å gjøre theory crafting til noe mye mer omfattende. Dodge-systemet gjør kamper dynamiske, reaktive og levende. Elimineringen av klasser (DPS, Tank, Support, Healer) er en modig idé som fungerer veldig godt i mine øyne og gjør at kamper ikke blir så statiske.

Ok. Først om fremst: abilites i GW2 er gørr kjedelig. De fleste abilitiesene er kliss like, og har bare små forskjeller. Så godt som ikke-eksiterende CC-abilities gjør duels til en DPS/heal-kamp. DET er definisjonen av dårlig designet og kjedelig PvP og burde forbeholdes PvE og dungeons. Jeg er veldig god til å bruke combos, men det fungerer som regel dårlig og veldig mange har problemer med å se feedbacken når de bruker finishers og andre spilleres fields.

 

Når jeg leste om WvW-PvP, så jeg for meg at de virkelig kunne slippe fri det utrolig store potensialet dette kunne ha ved at guilds kunne kontrollere terretorium og eie viktige ressurser i Tyria, litt som slik PvP-modellen er i Eve Online, som forresten er så perfekt som man kan få den. I stedet dyttet de hele konseptet inn i to separate maps og begrenset spillernes kontroll til disse kartene. Og hva slags ressurser får guilds av å eie et keep? Ikke en jævlig dritt verdt å nevne! Det eneste er guildbanner på veggene og noen lusne guild-bonuser.

 

Jeg skjønner ikke hva som skal være motivasjonen for å sloss med guildet ditt i WvW. Også PvP generelt er svært lite motiverende. Også det faktum at PvP-utstyr ikke er noe bedre enn annet utstyr, og at det heller ikke går an å spille seg til bedre utstyr er en veldig stor designfeil i spillet. Jeg skal være ærlig: det å eie noobs i WoW fordi jeg hadde dritbra gear, var det som gjorde PvP morsomt. Dette gav i tur også nybegynnere veldig god motivasjon for å spille mer PvP. I GW2 finnes det svært lite motivasjon for å spille PvP, så da blir det kjedelig. Den eneste grunnen til å få bedre PvP-utstyr i GW2 er estetisk.

 

Lost

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som skal være motivasjonen for å sloss med guildet ditt i WvW. Også PvP generelt er svært lite motiverende. Også det faktum at PvP-utstyr ikke er noe bedre enn annet utstyr, og at det heller ikke går an å spille seg til bedre utstyr er en veldig stor designfeil i spillet. Jeg skal være ærlig: det å eie noobs i WoW fordi jeg hadde dritbra gear, var det som gjorde PvP morsomt. Dette gav i tur også nybegynnere veldig god motivasjon for å spille mer PvP. I GW2 finnes det svært lite motivasjon for å spille PvP, så da blir det kjedelig. Den eneste grunnen til å få bedre PvP-utstyr i GW2 er estetisk.

 

Lost

Du har alt uthevet det fjerneste utsagnet i posten din, flott. Jeg _vet_ at du ikke spilte Guild Wars. I GW (og GW2) er absolutt hele poenget at du faktisk må være bedre (i WvWvW hjelper også 'flere' på) enn motstanderen. Det vil si at elendige nolifers ikke kan veie opp for manglende ferdigheter ved å sitte i kjelleren til mamma hele dagen. Er det en stor designfeil at du ikke kan kan skaffe deg 1000 hp i CS ved å spille lenge nok? Jeg synes det er gøy å eie noobs på en publicserver i TF2, men når jeg gjør det så vet jeg at grunnen til at jeg eier er fordi jeg faktisk er mye bedre enn alle shittersa. Likevel vet jeg at jeg har akkurat det samme utgangspunktet som alle andre på serveren, og det er ingenting i veien for at noen greier å drepe meg. Hvor i all verden ligger gleden i å eie når du vet at motstanderen ikke hadde noen sjanse uansett? Angående CC, personlig synes jeg dette er det mest irriterende i MMORPG-er generelt. Guild Wars hadde Slow, Knockdown, Blind og Interrupts, og det pisser på alt av PvP som noensinne har eksistert i ORPG-er.

 

Videre er det greit at folk har meninger om elementer de liker/ikke liker i spillet, men da burde de ikke gå opp i fistel når noen argumenterer anderledes om akkurat de samme argumentene. Unntaket får være soppen over her, som sikkert kunne lest på pakka at spillet var slik, og dermed kunne spart seg for 400 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at akkurat jeg ikke liker dette spillet er fordi jeg er nettopp den første typen. Jeg setter veldig pris på en god story, quests som tirrer oppmerksomheten min, og en spillfigurutvikling som jeg definerer selv. Når jeg snakker med NPC-er i dette spillet, kjeder jeg meg! Det er svært lite interessant i det noen som helst sier, og veldig mye av det er svært naivt, mange dårlig oppbyggede stories, og rett og slett dårlige samtaler. Dette gir meg til tider en sinnsyk suspension of disbelief og jeg mister derfor svært mye av interessen for å bli involvert i noe som helst av den historien spillet snubler seg igjennom når det prøver å fortelle meg en "spennende" historie. Jeg føler at det kan være noe spennende der, men jeg må selv pushe meg selv veldig for å få meg interessert, og det ødelegger ekstremt for meg. Man skal ikke ha selvdisiplin for å lese skjønnlitteratur i en bok. Det er en dårlig bok dersom den ikke griper fast i viljen din til å lese videre...

Hva er det du definerer som et godt spill RPG-messig, slik at jeg kan forstå hva du sammenligner dette med?

Lenke til kommentar

SkyMarshall du er et åpenbart troll, og du har ikke peiling engang hva du prøver og få fram, istedet provoserer du fansen av spillet med og skrive piss som du vet folk vil svare på, hvorfor ? fordi du er bare et troll og kan ikke for det.

 

la meg gjette neste, svar,

 

(Er det min feil at jeg ikke liker spillet og at jeg synes det er dritt din fanboy) (poster 9gagbilde)

Lenke til kommentar

Har også spillt GW2, og storkoste meg hele veien til level 80. Men nå stoppa det litt opp, jeg er ikke av typen som bare reiser rundt og oppdager verden, bare for å ha gjort det. Jeg har lyst å lage grupper og kjøre instanser samtidig som man snakker drit på skype/ventrilo/TS/mumble/YOUNAMEIT. Og joda jeg har gjort det også, men problemet var at det ikke var spesielt morro, det var en stor zergefest der man kita mobs rundt eller taktikken bestod i å dø og så corpserunne tilbake til bossen(e) før alle andre i gruppa døde slik at HP/event ikke ble resatt og man til slutt "vant" bare at det ikke føltes som å vinne. For meg og de jeg spiller sammen med fungerte det ikke spesielt godt, og ja vi prøvde å kjøre defensive spillestiler/våpenvalg osv, men man dør likevel.

 

Mye spennende nytenkning, men spillet mangler MMO følelsen på maxlevel.

 

Grafikk/miljø: 10/10 Pent laget, gode vanneffekter, store varisjoner i kart.

Lyd: 8/10 Helt greit, men ikke på nivå med f.eks Age of Conan når det kommer til stemningsgivende musikk/lydbilde.

Crafting: 7/10, etter å ha spillt SW:tor så syns jeg alle andre crafting systemer er dårligere. Men det fungerer greit.

Levling: 9/10, kost meg mye underveis og storyquests er generelt bra, når ikke opp til SW:TOR nivå.

Animasjon: 7/10 svært varierende, noe er meget bra, annet virker hurtig laget, et stykke unna SW:TOR.

PVE: 5/10 stort sett bare "events" og noen "dungeons" som ikke fungerer tilfredsstillende. ikke noe LFG verktøy implementert.

PVP: 7/10 Mye potensiale og mye morro, men alt for lange køer (WvWvW) ødelegger en del, krever mye kjenskap til sin egen og andres klasser for å lykkes.

 

Totalinntrykk: 7/10 mye positiv nytenkning, morsomme klasser og raser, god grafikk. Personlig tror jeg mangel på healer/tank fører til litt "skivebom" for et vellykket PVE miljø for folk som har blitt level 80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...